Gösta Evén
HBK Medlem
När det gäller att minska olyckan vid frontalkrock så måste bilarna bli längre i fram.
Alltså sk "nosbyggen". Dagens HB och många lastbilar är nästa lodräta i fronten.
Om man dessutom använder plåt / metall / järn i fronten så blir energiupptagningen bättre.
Motorn skall alltså sitta långt framför föraren / passageraren.
Detta innebär också att totalvikten blir högre. Vilket kan komma att körkortsbehörigheten behöver vara C. Dagens svenska regel om B kort taget före 1996 anser jag är helt fel. Det är skillnad på att framföra en Pb 1 på 5 meter och en Pb 11 på 10 meter.
Alltså sk "nosbyggen". Dagens HB och många lastbilar är nästa lodräta i fronten.
Om man dessutom använder plåt / metall / järn i fronten så blir energiupptagningen bättre.
Motorn skall alltså sitta långt framför föraren / passageraren.
Detta innebär också att totalvikten blir högre. Vilket kan komma att körkortsbehörigheten behöver vara C. Dagens svenska regel om B kort taget före 1996 anser jag är helt fel. Det är skillnad på att framföra en Pb 1 på 5 meter och en Pb 11 på 10 meter.