Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Vaddå "för 1000 husbilar"? ar kommer detta ifrån? Att begränsa hadtigheten är med all säkerhet inte rätt eftersom Transportstyrelsens utredning om detta visar att PBII bör ha samma hastighetsregler som PBI. Däremot tror jag att krockproven är ett led i att påverka tillverkarna. Om husbilar skulle få ett krav på sig att klara ett visst krockprov så skulle inte nya husbilar bli tillåtna att föras in & registreras i Sverige. Om Sverige ställer ett sådant skulle fler länder följa efter vilket vore en mardröm för tillverkarna.Begränsa hastigheten för husbilar? Då minskar man dessutom koldioxidutsläppen för 100 tusenhusbil husbilar?
Om TS vill öka säkerheten för husbilar inom rimlig tid så är nog någon typ av hastighetsbegränsning enda alternativet.Vaddå "för 1000 husbilar"? ar kommer detta ifrån? Att begränsa hadtigheten är med all säkerhet inte rätt eftersom Transportstyrelsens utredning om detta visar att PBII bör ha samma hastighetsregler som PBI. Däremot tror jag att krockproven är ett led i att påverka tillverkarna. Om husbilar skulle få ett krav på sig att klara ett visst krockprov så skulle inte nya husbilar bli tillåtna att föras in & registreras i Sverige. Om Sverige ställer ett sådant skulle fler länder följa efter vilket vore en mardröm för tillverkarna.
Intressant är ju att det tydligen sedan 2014 omkommit 6st i olyckor med husbil, under samma tid har det omkommit 1375 totalt i vägtrafikolyckor. Man verkar sakna sinne för proportioner, undrar om det är någon som behöver nya forskningspengar?
Kanske behöver man köpa in ett par husbilar för långtidsförsök under ledigheter?
Antalet dödade personer (253) i trafiken i bilar per år i förhållande till totala antalet bilar (5.000.000)
ger oss väl ett relativt utfall på 0,005% ungefär.
Samma förhållande vad gäller husbilar (6 personer döda på 90.000 husbilar) leder till 0,006%.
Känns viktigt att vi ser lite relationer och förhållanden.
Och riskerna vi utsätts för är när vi är i trafik varför antalet körda km borde tas med i ekvationen... En husbil som står still är sällan farlig...i trafik.
Jag tror tyvärr, utan att ha fakta, att vi husbilsåkare ligger betydligt sämre till i sådan här jämförelse då merparten av husbilarna rullar väsentligt mindre än personbilar i övrigt.
// Niklas