Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Hur tror ni att en personbil ser ut om den frontar i 90 km/h?
En ökning av hastigheten från 64 till 90 innebär en ökning av krockenergin med ca det dubbla.
En personbil skulle också disintegrera om den frontar med offset i 90 kmh mot en stum barriär.
Försök att hitta ett krocktest med 90 kmh och offset, det finns inte på grund av oanstående.
Att då krocka en husbil i 90 kan bara ha ett syfte, skapa rubriker och ordna anslag till verksamheten.
Edit, om VTI var seriösa skulle dom naturligtvis krocka husbilar på samma sätt som personbilar så resultatet går att relatera till personbilar, vilket inte är fallet nu.
den största risken vid olyckor är nog tycker jag är att man ligger för nära framförvarande bil.....det är vansinnigt....80 procent gör så....
Jag håller med, det är bland det fulaste och mest oansvariga på större vägar. Vår sensor för framförvarande fordon börjar tjuta på direkten så det blir bara att panikbromsa. Varje gång ångrar jag att jag inte har monterat signalhorn med över 278 dB!...De verste er de som legger seg inn 5 m foran deg når dere er helt alene på motorveien...
3 sekundersregeln är för lite om man åker husbil i 100 km/t.
En bil kan stanna på under 40 m om den panikbromsar.
Husbilar kan behöva upp mot 65 - 70 meter.
100 km/t är 28 meter per sekund, eller 84 meter avstånd på 3 sekunder.
Med 1 sekunds reaktionstid får man då stopp endast 15-20 meter bakom.
Det betyder att om man reagerar på 0,2-0,3 sekunder längre tid så åker man in i bilen framför, eller tvingas till undanmanöver.
Men tyvärr är det som nån skrev att har man rejält avstånd är det alltid nån som ska tränga sig in mellan.
Inte lätt.
Plötsliga hinder (vilt, lekande barn mm.) kan naturligtvis tvinga föraren framför att panikbromsa. Men oftast följer de ju med i trafikrytmen. Genom att titta långt fram går mycket av hastighetsförändringar att förutse.
Det ena utesluter inte det andra dock.
Precis.
Men som jag skrev tidigare så har vi råkat ut för detta en gång våra 10 år med husbil, och det var en gång för mycket, alltså totalt omotiverad tvärbroms på motorväg.
Undanmanöver med husbil är riktigt otrevligt.
Snackade med en säljare för Swift på Elimia som sa att de krocktestade sina bilar.
Googlade lite...
Bodelen?
Swift Toscane 599 FB husbil - Swift Husbilar i Sverige
"För Swift är alltid säkerheten högsta prioritet. Swift är en av mycket få husbilsproducenter som utför krocktester på bodelen med krockdockor. De här omfattande testerna har exempelvis resulterat i att samtliga Swift modeller har demonterbart bord i sittgruppen. Swifts rekommendation är att bordet under färd ska placeras i en speciell hållare i garderoben. Ett annat exempel är att soffan i sittgruppen är byggd runt en kraftig rörkonstruktion, vilken minskar risken att soffan viker sig vid en kollision. Men så klart, viktigast är att köra försiktigt och inte stressa på sin semester."
Begränsa hastigheten för husbilar? Då minskar man dessutom koldioxidutsläppen för 100 tusen husbilar?Jag undrar hur mycket kraft våra kroppar igentligen tål.
Kommer ni ihåg kampanjen "en lös elefant i baksätet" inför lagen om säk.bälte i baksätet, då gällde farten 50km/h.
Man pratar nu om frontalkollision i 90km/h, den enorma kraften våra kroppar utsätts för då är så enorm att det spelar nog ingen roll vad vi färdas i.
Man kan undra vad baktanken med dagens "kampanj" är ???