• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompakthusbilägare

F

F.d. 1997

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Inget. Det finns enligt denna tråd ett antal tillverkare som gör det.
/David
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Kompakthusbilägare

Jo, men de är ju mycket lätta att montera om man håller sig till luftburen värme. Kan ju monteras i alla husbilar?
 
F

F.d. 7668

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Plåtbilar är helt perfekta som "resbilar". Smidiga, bränslesnåla och kan parkeras var som helst. Duger dock som regel bara vår, sommar och höst. Vintertid blir kallrasen påfrestande. Har kört "plåtis" i fem år och 5000 mil, vad vill ni veta...?
 
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Även Knaus Box Star och kusinen Weinsberg går att få med Webasto Dual Top dieselvärmare. Vi fick hem vår 08:as Box Star med den utrustningen för ett par veckor sedan.

Visst är väl Box-Star en korting (540)?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.893
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Kompakthusbilägare

Jag har också följt den här tråden lite i smyg. Tycker den är förbaskat intressant. Jag och min fru körde omkring i Europa med en i Sverige bostadsinredd Chevy Camper Van under ganska många år. V8 och automat gjorde bilen mycket smidig och rolig på långfärderna. Med åren tyckte vi dock att boende och framförallt bäddandet blev lite bökigt. Särskilt när det var lite kyligare ute och man blev hänvisad till vistelse och aktiviteter i bilen. Dessutom blev till slut bränslepriserna för höga för en så pass törstig bil. Har dock småsneglat på kastenwagen eller plåtisar även på senare tid pga deras smidighet och krocksäkerhet. Dock har avsaknaden av långbäddar och utrymme gjort att vi valt andra alternativ. Nu har dock Pössl släppt en modell som heter Roadcruiser. Den är lite längre, ca 640 cm och med långbäddar och en intressant placering av duschen mitt i bilen. Är det någon som har erfarenhet eller tankar om den?
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Kompakthusbilägare

Intressant med dessa plåtisar. Har inte själv tänkt att skaffa någon. Men det är roligt att titta på hur de utnyttjar utrymmet. Men finns det inga som är byggda på Iveco,mercedes eller ford
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Men finns det inga som är byggda på Iveco,mercedes eller ford

. . .så finns det:
* La Strada som bygger på MB, Ford och även Fiat
* CS-Reisemobil som bygger på MB, VW och även Peugeot
* Bresler som bygger på MB, VW, Renault, Peugeot, Citroen och Fiat
* Fischer som bygger på MB och VW
* Domo som bygger på MB och VW
* Kubus som bygger på MB
* Westfalia som bygger på MB, VW, Ford och Opel
* HRZ som bygger på MB
* Schwabenmobil som bygger på VW
och ett antal till!
/David
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Kompakthusbilägare

Hejsan. Jag har en Swift Mondial, Fiat Ducato 1997. En liten och bra bil för två personer, en Engelsk bil som inte längre finns i Sverige trots att de gett ut nya modeller. Synd tycker jag för den är perfekt att köra eftersom den ryms på en vanlig parkeringsplats och har allt som en husbil behöver. Den är väldigt snillrikt inredd men jag kör den inte på vintern eftersom jag arbetat, men nu i december stundar framtida ledighetsdagar så då kan det tänkas att vi drar söderut i mars-april. Gå gärna in på hemsidan, den engelska och läs mer, jag är väldigt nöjd med min bil. Det är gassolvärme men jag funderar också på om man skulle instalera diselvärme.
Elisabeth
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Kompakthusbilägare

Gillar PLÅTISAR av alla de anledningar som tidigare räknats upp i denna tråd. Men ....
Vår Plåtis har dubbelsäng tvärs längst bak - vilket jag gillar - plus en utbäddbar extrasäng i dinetten mot förarstolen - också bra, men ....
Tycker att dubbelsängen är lite väl smal - bara ca 120 cm - å de gick väl an när vi var nykära i slutet på 70-talet, men .....

Finns det någon av alla dessa omnämnda Plåtisar som har bredare dubbelsäng tvärs längst bak - upp mot 140-150 cm eller mer?

Helst med vattenburen värme - och dieselvärmare - och gärna värmeväxlare.
Ja - jag tänker byta bil inom 1-2 år - till en som har bredare dubbelsäng tvärs längst bak.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Kompakthusbilägare

Gillar PLÅTISAR av alla de anledningar som tidigare räknats upp i denna tråd. Men ....
Vår Plåtis har dubbelsäng tvärs längst bak - vilket jag gillar - plus en utbäddbar extrasäng i dinetten mot förarstolen - också bra, men ....
Tycker att dubbelsängen är lite väl smal - bara ca 120 cm - å de gick väl an när vi var nykära i slutet på 70-talet, men .....

Finns det någon av alla dessa omnämnda Plåtisar som har bredare dubbelsäng tvärs längst bak - upp mot 140-150 cm eller mer?

Helst med vattenburen värme - och dieselvärmare - och gärna värmeväxlare.
Ja - jag tänker byta bil inom 1-2 år - till en som har bredare dubbelsäng tvärs längst bak.

I min Plåtis har jag bäddmåttet 185 x 170 cm, får visserligen bädda men det tar 2 min.
Det är det värt många gånger om. På köpet har jag en jättestor dagplats.
Behöver ej använda förar/passagerarstolarna.
 
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Någon som vet hur det är med Burstner Box Star 600 Camp om man kan öppna sittgruppen bak på liknande sätt som på den med dubbelsäng som man viker upp.
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Hej plåtisägare.
Vad har ni för TV-antenn:
1. Typ
2. Fast el höj o sänkbar
3. Placering
 
F

F.d. 13200

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Någon som vet hur det är med Burstner Box Star 600 Camp .

Har även Burstner, en BoxStar ??

Vi har letade husbil i flera år tills vi äntligen kom på att en "Plåtis" skulle passa oss bäst. När vi så hittade en Knaus BoxStar 550, slog vi till direkt.

Sängen kan stå färdigbäddad och vi har ändå bekväm matplats för 3-4 personer.
Den är relativt låg att kliva in i och med två bakdörrar samt den stora skjutdörren får man god kontakt mellan inne och ute. En motor på 150 Hk är inte fel, när vi kommer att köra en hel del i Norge. Där är det heller inte fel att våran bil är smalare än andra husbilar, för i Norge kan det vara trångt vid möten, även mellan två MC !
Bredden i bilen räcker dock till, att sova på tvären, i bilen.

Man kan säga att den är som en idealisk damsko....Stor invändig & liten utvändig.

Det skall verkligen bli spännande att komma ut på vägarna till våren och få se om husbilsupplevelsen blir lika stimulerande som med MC´n som jag tyvärr aldrig fick gumman med mig på ……och om vi valt rätt husbil ? ;)
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

20 mm säger knaus, har beställt en box star utan gasol bara dieseldrift på värme och platta och batterikyl, blir intressant.
W
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

ni kan trolla med utrymmen ni :)
fast vi har lite mer utrymme när vi åker iväg på långtur är det fullt fullt fullt i varenda skåp ändå..
 
Toppen