• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kompakthusbilägare

F

F.d. 1997

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Du tog väl i lite när du skriver att "wandstärke=väggtjocklek" skulle t.ex. vara 30mm och det skulle innebära bara 15 mm isolering? Gissar att vi pratar ytterplåt ca. 0,8mm + skiva på insidan ca. 3mm, totalt ca 4mm. Återstår 26mm isolering?

Väggarna och taket, under förutsättning att det är plåttak, är ingen sandwich-konstuktion så det finns inget som säger att isoleringen måste fylla hela mellanrummet mellan "yttervägg" och "innervägg".

För drygt ett år sedan började jag titta på plåtisar för två vuxna och två barn. Huvudanledningen var att finna en husbil med högre passiv säkerhet. Hittade då ett antal plåtisar med väggtjocklek 20mm varav 10mm isolering.

Isoleringen är i vissa fall som "liggunderlag" d.v.s. ett skummat skum (inget expanderande skum som expanderar under appliceringen) med lim på ena/bägge sidorna.

Ha ett trevligt veckoslut!
/David

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1997

Guest

. . .måste det gå att avgränsa bort förardelen. . .

Varför måste det gå att avgränsa förardelen? Det finns vissa plåtisbyggare som isolerar förardelen, dock har jag inte sett någon plåtis med isolerglas (heter det så?) för främre sidofönster.

Vill man ha en plåtis med vattenburen golvvärme där det går att avgränsa bort förardelen så känner jag bara till SMC My little SMC som har hel dinette samt Kubus WinterSprinter som har halv dinette där halvan utgörs av en rundad vinkelsoffa.
/David

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Jo det stämmer, men en luftspalt isolerar mycket dåligt, den snarare ventilerar.:)

Ja det stämmer.
Man kan jämföra ett vanligt tvåglasfönster som ej är tätt mellan glasen och är därmed ventilerat och har därför dålig isolering, med ett bodelsfönster.
Det är helt slutet mellan glasen (stillastående luft) och har därför en ganska bra isolering.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag undrar varför tillverkarna skulle göra mellanrummet i väggarna säg 25mm, och sedan bara lägger i 10-15mm isolering? Det är ju inte svårare och väldigt lite dyrare att fylla ut hela utrymmet? Sedan får man ju hålla isär vilka typer av isolering som används, vissa är ju mycket effektivare.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Grunnen til ca. 25mm hulrom er alle avstivningsprofilene som sitter sveiset til ytterveggen. Når en skrur/limer/popper fast en slett innervegg så blir hulrommet så stort. Skal en fylle dette 100% så er det skum som er enkleste mulighet, skal en bruke plater som ikke trekker vann så måtte de formes til hvert enkelt felt. Enklere å bruke en plate som gir noe mellomrom, og samtidig glemme å isolere profilene.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jo jag vet ju att profilerna är ca. 25mm höga. men varför inte använda 25mm isolering då? En luftspalt kan ju lätt ge upphov till kondens, om den inte är öppen att ventilera, helst i båda ändar. Speciellt i en liten husbil där ju luftfuktigheten säkert blir ganska hög ibland.

Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Måtten på stolparna kan variera. Så det kan vara ex 40mm nere och 25 högst uppe. Det är därför det blir svårt. Samtidigt kan tillverkaren använda polyuretanskum då blir det enklare att fylla utrymmet. Jag vet inte men när man fyller med polyuretanskum kanske det blir luftbubblor.
Ha det

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det kan ju inte vara särskilt svårt att jämna av profilernas tjocklek i bilen så att väggarna blir lika tjocka, så det ser jag ju inte som en rimlig ursäkt för att inte göra jobbet ordentligt, speciellt som man tar rätt bra betalt för inredningen i dom här bilarna?
Personligen skulle jag inte kunna tänka mej att använda polyuretanskum som isolering i en struktur som rör sig så mycket som en bil, det skulle nog smulas sönder efter ett tag.

Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Du har rätt. Det handlar nog om att göra det så enkelt och billigt som möjligt. Men polyuretanskum används i husbilar men då är det kanske skivor. Har inte den kunskapen att jag kan säga vad som är bra och dåligt
Ha det

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Produsenter som ekspanderer skum i veggene benytter stor motholdere under ekspansjon og herdning. Uten et slik mothold blir belastning på fester og plater for stor.

F

F.d. 1997

Guest

Montreal, jag förstår inte vad du menar. Menar du att plåtisbyggaren skulle sätta vinkelslipen i karossen och skära av förstyvningarna så att dessa blev lika djupa överallt?
Precis som Knut skriver så går det inte att använda ett expanderande skum utan att ha något som står emot krafterna som uppstår. Expanderande skum går inte att använda till vissa plåtisar, detta helt enkelt p.g.a. att plåten då kommer att bukta utåt.
/David

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

vad jag vill minnas så läste jag en beskrivning jag tror det var i Husvagn o Camping så använde dom sig av sprutbar polyuretan. Jag antar att det materialet gör som vatten, går den enklaste vägen. Om man skall isolera med detta material så måste det finnas plats för överskottet att komma ut. Ex genom att upptill lämna ett brett utrymme för polyuretanet att komma ut. Gör man en högre vägg får man ta den i etapper
Ha det

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Montreal, jag förstår inte vad du menar. Menar du att plåtisbyggaren skulle sätta vinkelslipen i karossen och skära av förstyvningarna så att dessa blev lika djupa överallt?
Precis som Knut skriver så går det inte att använda ett expanderande skum utan att ha något som står emot krafterna som uppstår. Expanderande skum går inte att använda till vissa plåtisar, detta helt enkelt p.g.a. att plåten då kommer att bukta utåt.
/David

Nej knappast, men det går ju rätt enkelt att bygga på det som behövs i stället? Det finns ju alltid två sidor av ett problem. Börjar ju låta som att man får bygga sin egen plåtis när det blir dags, känns ju som att många lösningar inte är särskilt genomtänkta.:):wideeyed:

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Jag tycker det är intressant med dieselvärmare i en kompakthusbil men om man tittar på nyare modeller med Fiat Ducato chassi så verkar bara ett fåtal märken erbjuda det alternativet. Burstner Citycar, Hymer 322 och Karman Davis är de jag hittat. För övrigt verkar inte kampakthusbilssegmentet särskilt intressant för svenska handlare. Jag hittar endast ett fåtal bilar i Sverige och svenska priser tycks överlag ligga ca. 20% över vad tyska handlare kan erbjuda om man tittar på mobile.de . Vad är det som är fel?

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Även Knaus Box Star och kusinen Weinsberg går att få med Webasto Dual Top dieselvärmare. Vi fick hem vår 08:as Box Star med den utrustningen för ett par veckor sedan.

F

F.d. 1997

Guest

dankarson,
ScandiMobil har dieselvärmare som standard om jag minns rätt.
Sedan så är:
* Westfalia
* Domo
* Kubus
utrustade med dieselvärmare, men det klart, då är det andra chassien som gäller.
/David

Toppen