• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kompakthusbilägare

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Kompakthusbilägare

Intressant tråd om "kompakthusbilar"!

Men nog bör det finnas mer erfarenheter och tips/rådochdåd mm bland alla medlemmar.

Tex lite om:

- längd och bredd på säng -ar.
- uppvärmning - gasol, diesel, vatten och värmeväxlare mm.
- ev behov av extrasäng tex som utbäddbar dinett.
- toa-/duschutrymmets storlek och användningsområde.
- fast bakvägg innanför bakdörrarna eller inte?
- stuvutrymmens storlek och användningsområden.
- bodelsbatteriers storlek och hållbarhet för normalbrukare.
- mm mm.

Undrar en nybliven husbilsägare. :)

F

F.d. 13313

Guest

Jag tycker kompakthusbilar är otroligt spännande då det inte längre "bara" är en husbil, det är även en bil att använda till vardags. Vissa har även en mycket smart inredning. En utav de kompakthusbilar som jag är imponerad av är Westfalia James Cook vilken visades på Elmia, denna erbjuder t.ex.:
* Dubbelsäng 240x150cm (samtidigt som dinetten kan användas)
* Enkelt bäddbar dinette 200x130cm
* "Riktig" soffa för de som åker bak, ungefär som baksätet i en vanlig personbil.
* Variabelt kök, vinkelkök eller rakt kök.
* Dubbelgolv
* Vattenburen värme med separat justering av temperaturen i badrummet
* Golvvärme
* Kompressorkylskåp
* 90l färskvattentank
* 70l gråvattentank
* Takhöjden kan man inte klaga på, eller vad sägs om 210cm i badrummet, 220cm i köket och 240cm vid dinetten (när taksängen är undanvikt)
* Oj då, jag höll på att glömma det lilla garaget, tillräckligt stort för bord och stolar. . .
* Detta på 591cm!

Säg mej, varför finns inte liknande lösningar i en "vanlig" husbil? Får be om ursäkt till trådskaparen, detta är inget svar på era frågor, kanske snarare ytterligare en bekräftelse på att det finns bra lösningar i ett kompakt format.

Ha ett trevligt veckoslut!
/David

Vem säljer denna husbil i Sverige?
/Johny

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Westfalia James Cook - eller liknande modell?

Någon som vet av nån begagnad sådan - i privat ägo eller på nån firma - som man kan åka och titta på?

Är alla James Cook gjorda på Mercedes?
Mercedes 316 verkar vara modellen de använder - eller?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Viss varning för överbädden i vissa kompakter vill jag utfärda! Jag har haft en Fiat Ducato Weinsberg Cosmos och i den kunde man få fram en tillräckligt lång och bred överbädd. Höjden däremot var ett problem, inte för små barn och inte för akrobater utan för fullvuxna i mogen ålder.

Visst kunde man krångla sig upp i bädden men eftersom det är näst intill omöjligt att ta sig upp med fötterna först så hamnade man med kolan längst fram i alkoven, en ställning som lätt kan locka fram den slumrande klaustrofobikern i vem som helst. Alltså blir man tvungen att vrida sig 180 grader och det kan fungera om man inte låser sig i någon omöjlig ställning och får hemska krampanfall när man använder muskler som har slumrat i många år.

Nåväl, klarar man av denna akrobatik och lyckas somna in och få sig en god natts sömn så upptäcker man på morgonen när man ska ner igen att man är tvungen att göra om kvällsmanövern fast nu åt andra hållet. Allt detta kan väl gå an för en ung och välgymnastiserad person men jag tror nu att ni kan föreställa er vad som händer när två ordinära lätt överviktiga svenska soffpotäter ska sova i en sådan binge. Helt säkert kan nya intressanta ställningar uppstå som inte ens finns beskrivna i Kamasutra och det kan väl ge upphov till glädje (hysteriska skrattparoxysmer) och lust men totalt sett så är sådan bädd ingen hit för vuxna människor, tycker jag som har provat.

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 1997

Guest

Viss varning för överbädden i vissa kompakter vill jag utfärda!

Kan inte annat än hålla med dig! Det är inte alla lösningar som passa alla. De flesta taksängar i kompakthusbilar blir tillsammans med plåttaket eller tillsammans med de flesta glasfibertak utformade på ett sådant sätt att man vill ha "huvudet bak". Dock är Westfalia James Cook den enda som jag sett hittills med en dubbelsäng värd namnet, där det ges möjligt att ha kolorna fram utan att känna sig innestängd, vilket i sin tur är högst personberoende. (Ursäkta att jag stal ditt uttryck Jappe!) Detta bl.a. tack vare den långa sängen vilket tillåter att ha ett relativt stort avstånd mellan kolan och "alkovens front" vilket i sin tur gör att takhöjden blir högre vid kolan.

Det finns många attraktiva lösningar, tycker jag iallafall, om man är två personer som ska bruka en kompakthusbil, lösningar där taksängen inte längre behövs.

Byter vi ämne till temperatur så. . .
De indikationer som jag fått så klarar denna bil temperaturer ner till -10C utan problem. Om jag uppfattade rätt så har den en panna på 3kW.

Tittar man på Kubus så har de testat sin skapelse i köldkammare, se:
Aktuelles | kubus reisemobile - individualausbau fr Wohnmobile und Reisemobile

Kanske detta kan ge lite indikationer på vad en kompakthusbil klarar av under vinterhalvåret.
/David

Senast redigerad av en moderator:

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Även jag är intresserad av en kompakthusbil och då i första hand en som är byggd på Fiat Dukato. Det ser ut att finnas en hel del olika märken att välja på med lite olika inredning och utrustning.
Det jag undrar är om någon här vet om någon av modellerna är särskilt lämpad för vårt klimat. Alltså om någon modell har bättre isolering och om vilken värmekälla, diesel eller gas som är att föredra. Har förstått att dieselvärme blir billigare men finns det några nackdelar förutom möjligen lite mer lukt, lite högre ljud och lite större strömförbrukning.

California

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024

Jag har läst snabbt och snubblat genom inläggen men inte hittat något om den i mina ögon, vassaste kompakten: Concorde compact.

Länken går till den engelska hemsidan, annars finns det myckt påtyska också att läsa på webben för den som föredrar det.

Concorde Motorhomes - Concorde Motorhomes in the UK

Vi har tidigare rullat med enormt stor glädje i en VW California Coach, bytte till mer utrymme och bekvämlighet i en helintegrerad Hymer, men bytte ner oss kraftigt när det gäller mysfaktor och möjlighet att navigera i städer och p-rutor, t ex. Hade mer än gärna provat Concordefabrikens minsting!

Senast ändrad:

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Vi hämtade hem vår "plåtis" i fredags och invigde med övernattning direkt. Dieselvärmaren sprakade igång - men förvånande tyst! Lite trängre än vanligt men vi tror på konceptet.

Hustrun tycker bilen är klart mer överblickbar ute i trafiken och det var ett av de tungt vägande skälen till byte.

Därför valde vi Knaus Box Star med vinterpaket/Webasto:
*Välkänt märke - i brist på passande påbyggnad på Ford!
*Kompressorkyl i rätt höjd - inte nere vid golvet som flera andra plåtisar har.
*Dieselvärmare Webasto Dual Top där både värme och varmvatten produceras - 6 kw!
*Stort öppet stuvutrymme under bädden bak

Plåtis valde vi för
*lätt manövrering i trafiken
*parkering på vanlig p-ruta
*troligen bättre krocksäkerhet än påbyggnad på chassi

Detta är våre högst subjektiva åsikter och synpunkter efter en vecka som ägare av "plåtis"!

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Och just av samma skäl valde vi en plåtis, vi är vana att campa och resa "trångt". Compact living blir till en utmaning. Önskar vi kunde få till det hemma också!

Vi valde "My little SMC" pga vinteregenskaperna. Välisolerad och med Alde vattenburen värme, även i golvet. Det blir så väldigt varmt och gott.
Första natten i kyla blev det t.om. lite för mycket av det goda. Att sova i bastuvärme är inte nyttigt. (speciellt inte om man druckit rödvin på kvällen...)

Vi är jättenöjda och går bara och väntar på "den stora resan."

Husbilar och husvagnar hos SMC Husbilar AB

Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Maja skrev

Plåtis valde vi för
*lätt manövrering i trafiken
*parkering på vanlig p-ruta
*troligen bättre krocksäkerhet än påbyggnad på chassi

Detta är våre högst subjektiva åsikter och synpunkter efter en vecka som ägare av "plåtis"

Det är med krocksäkerheten som är ganska viktigt.
Vår -08 blev påkörd efter bara 4 månader i bruk därför har vi en -09 i dag. Motpartens försäkring betala ut pengar till en exakt likadan bil som då blev en -09. Vi skulle ha fått köpa vilken bil som helst men valde en likadan plåtis.

Olyckan vill jag inte diskutera den var ganska hemsk.

Mvh
Leif

Senast ändrad:
F

F.d. 1997

Guest

Se inlägg #26 i denna tråd.
Tyvärr glömde jag att den även:
* har ISOFIX på bägge platserna bak.
* är en av två husbilar som fått godkänt resultat i krocktest med semesterpackning för fyra personer. För mer info se sidan 8-10 i bifogat dokument.
Ha ett trevligt veckoslut!
/David

Bilagor

• 1329000_PM_Caravan_Salon_en.rtf
    205,6 KB · Visningar: 115
Senast redigerad av en moderator:

Tortor

FD HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023

Till Maja

Grattis! Roligt att höra att du bytt. Du kommer inte att bli besviken!!
Vi är jättenöjda med vår plåtis. Det enda som hänt är att bodelsbatteiet skakat?? sönder.
Vi har nu kört på ett år närmare 3000 mil varav en stor del med släp.
Ha de. Skulle vara trevligt att träffas och byta erfarenheter mm.
Tore

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hej, vilken intressant tråd att läsa.

Vilka av ovanstående nämnda "plåtisar" kan man klassa som vinterbilar? Vattenburenvärme är krav och golvvärme om det finns, kanske också att det går att stänga till förardelen. Med vinterbil menar vi att den ska klara -25 grader.

Väntar med spänning på svar...

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Det är säkert lika många åsikter som bilägare om vinterbil.

Om man använder bilen 7-8 veckor på + väder o sen sporadiskt några nätter vid temp runt -20 grader. Då är det ju upp till var o en att avgöra hur mycket man satsar i pengar o vikt för det. Man får ju dra med hela vinterutrustningen i onödan runt Europa o annanstans på sommaren. Alla bilar i handel klarar av -25 med ett termodraperi som täcker förarsidans fönster o dörrar. Jag har övernattat i plåtis varje vinter sen 2005 o haft varmt o skönt i bilen o på golvet även kallare än -25.

Det var min åsikt det bror på när den används i huvudsak.
Vh Leif

Toppen