• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kompakthusbilägare

F

F.d. 13200

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

ni kan trolla med utrymmen ni :)
fast vi har lite mer utrymme när vi åker iväg på långtur är det fullt fullt fullt i varenda skåp ändå..

Nemas, problemas, om man har varit på MC- semester, med bara 3-4st 15-20 liters väskor....och sen behöva byta om från topp till tå efter en dag i regn. Då kan det innebära att vända kalsoner fyra gånger: fram, bak, rät och avig !

Jim ;)
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Kompakthusbilägare

Intressant med dessa plåtisar. Har inte själv tänkt att skaffa någon. Men det är roligt att titta på hur de utnyttjar utrymmet. Men finns det inga som är byggda på Iveco,mercedes eller ford
-----------------------------------

Köpte i förra veckan en Plåtis byggd på Iveco 35C15 -04.
En SMC med långbädd.
35 cm längre än vår förra Plåtis som var en Peugeot Boxer.
Vattenburen värme, dieselvärmare och tvantenn Vision Plus STATUS 315.
Testade att övernatta i -ca 20 grader norr Gävle där vi blev insnöade torsdag kväll - inga problem - ganska så mysigt - och gasolen värmde vattnet och hela bilen bra. Vi stod utan elstolpe. Det är åretruntdäck på alla 6 hjulen.
Härliga säten fram och stadig bil på vägen.
Björn Simson som byggt bilen och som var i en HB-tidning nyligen har döpt den till SILVERPILEN.
 

Bilagor

  • BlocketLångbädd.jpg
    BlocketLångbädd.jpg
    21,6 KB · Visningar: 940

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Kompakthusbilägare

PatricS!
Har du fler bilder? Hela interiören och utvändigt? Blir nyfiken.

Alve
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Kompakthusbilägare

-----------------------------------

Köpte i förra veckan en Plåtis byggd på Iveco 35C15 -04.
En SMC med långbädd.
35 cm längre än vår förra Plåtis som var en Peugeot Boxer.
Vattenburen värme, dieselvärmare och tvantenn Vision Plus STATUS 315.
Testade att övernatta i -ca 20 grader norr Gävle där vi blev insnöade torsdag kväll - inga problem - ganska så mysigt - och gasolen värmde vattnet och hela bilen bra. Vi stod utan elstolpe. Det är åretruntdäck på alla 6 hjulen.
Härliga säten fram och stadig bil på vägen.
Björn Simson som byggt bilen och som var i en HB-tidning nyligen har döpt den till SILVERPILEN.

Hej Patric och tack för senast, du har en riktigt fin bil! -20 inte illa!
Fick du till det med strömbrytarna?
Mvh Lasse o Emma
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Kompakthusbilägare

Hej Patric och tack för senast, du har en riktigt fin bil! -20 inte illa!
Fick du till det med strömbrytarna?
Mvh Lasse o Emma
------------------------------
Tack själv för att du förra veckan ställde upp med kort varsel och hjälpte mig att byta till LED-lampor och byta säkring mm - lite kallt där ett tag. :) TACK! :)
Bilen står fortfarande ute i kylan (med värme på) i väntan på att byta "blinkersspaken" - sen åker den in i värmen bredvid båten. Strömbrytarna byts i vår.
.
Har inte hunnit ta några fler foton ut eller invändigt - blir till våren.
När den tas ut ska den tvättas och lackförseglas å sen fotas.
 

Bilagor

  • smc_platis.jpg
    smc_platis.jpg
    28,8 KB · Visningar: 870
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Batterikyl bra eller dåligt ? vi får se, dubbla gel och solpanel -
W
 
F

F.d. 3847

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Någon som har erfarenhet av både gasol och dieselvärmare som kan uttrycka sin åsikt om vad som är bäst.
Finns det några plåtisar som levereras med båda värmesystemen som standard.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Kompakthusbilägare

I min lilla plåtis har jag både gasol- och dieselvärmare. Gasolpannan går tyst och fint och strömsnålt och ger behaglig värme via ett radiatorsystem. Dieselvärmaren bullrar och ryker och drar mycket ström så den använder jag bara till att värma frontrutan med för att ta bort is och snö på vintern.

I sanningens bör jag nog tillägga att min Webasto har några år på nacken och att jag kan tänka mig att dieselvärmarna har förbättrats på senare år.

Jappe
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Kompakthusbilägare

Någon som har erfarenhet av både gasol och dieselvärmare som kan uttrycka sin åsikt om vad som är bäst.
Finns det några plåtisar som levereras med båda värmesystemen som standard.

Om man beställer bilen o är berädd att vänta 3-6 månader på leveransen så får du själv bestämma va du vill ha, då är allt är möjligt.
Så gjorde jag ville ha Webasto, ASR, ESP, automat, 3.0 motor, kraftigare generator, cykelställ, dubbla airbag, markis i bilens färg.
Det finns massor av utrustning att få om man har en bra försäljare även Webasto airtop, men allt kostar.

/Leif
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Säkert bra, men tänk på att den blir mycket varmare än en motsvarande husbil pga av bilplåten.
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Visst blir en Plåtis varmare när solen skiner.

Med dörrarna lite öppna blev det tvärdrag, och det var bara 1 grad varmare inne än ute i sommarhettan vi haft här i Tyskland i sommar. Upp mot +39 vissa dar.
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Ok då har vi rullat snart 800 mil med nya Plåtknausen i sommar, med dieselpaket dvs dieselspis, dieselvärmare och 12v kyl-kompressor. Värmaren har väl inte fått bekänna färg än men kylen definitivt, många svala öl blev det i juli. Dieselspisen har oxå jobbat på med fina italienska köttbitar i stekpannan. Nu ska bilen in på efterjusteringar på HB-landet och FIAT-service så ska jag ge en rapport sedan med bilder och lite annat så småningom.
CYA W
 

Bilagor

  • IMG_3137.JPG
    IMG_3137.JPG
    2,6 MB · Visningar: 9
T

Toby12

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Hur fungerar en dieselspis? Hittar inte detta paket i Knaus-broschyrer som går att ladda ned. Hur mycket kostar paketet?
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Hej den ingår i ett dieselpaket för Knaus Boxstar, med spis, värmare och 120 literstank. Spisen är en häll (se bild) som värms av en dieselbrännare som regleras i sex steg, den tar ett par min att starta upp till fulleffekt och en släckningen tar ung lika, det går bra att använda eftervärmen att värma diskvatten etc. Ingen öppen låga mao. Och faktum det fungerar kanon och INGEN GASOL OMBORD.

Sedan kan man väl fundera hur de tänker på fabriken- när man fäller upp glaskivan över diskhon täcker den kontakterna (sa samma bild)

CYA W
 

Bilagor

  • IMG_3161.JPG
    IMG_3161.JPG
    2,5 MB · Visningar: 2
T

Toby12

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Hej Wayfarer!

Verkar ju mycket behändigt. Kan man få systemet med elpatron?

mvh
Torbjörn
 
T

Toby12

Guest
Sv: Kompakthusbilägare

Till värmepannan. Jag kanske är ute o cyklar.....men eftersom det finns till gasoldrivna värmesystem så...?
 
Toppen