Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag frågade Chatgpt,där ansågs det att det räckte med byte efter 30000mil/6år, det måste man väl kunna lita på.......![]()
Då ställde jag samma fråga igen, men fick inte samma svar,säkert någon ny som jobbar ikväll!Kan vi få läsa hela svaret?
Pålle
Då ställde jag samma fråga igen, men fick inte samma svar,säkert någon ny som jobbar ikväll!
För en Fiat Ducato, särskilt modeller från 2017, är det vanligtvis rekommenderat att byta kamremmen efter 12 000–15 000 mil eller var 6:e år, beroende på vilket som inträffar först.
För att vara säker på den exakta rekommendationen för just din motorversion är det bra att kolla i bilens instruktionsbok eller kontakta en Fiat-verkstad. Olika motorer kan ha något olika serviceintervall beroende på konstruktion och körförhållanden.
Kamremmen är en viktig komponent, och att byta den enligt rekommendationerna kan förhindra allvarliga motorproblem, så det är viktigt att hålla koll på bytet.
Detta hade jag inte vågat att rekommendera någon, utanatt "ha mer på fötterna".För en Fiat Ducato, särskilt modeller från 2017, är det vanligtvis rekommenderat att byta kamremmen efter 12 000–15 000 mil eller var 6:e år, beroende på vilket som inträffar först.
Detta hade jag kunnat fabulera ihop själv, utan hjälp.För att vara säker på den exakta rekommendationen för just din motorversion är det bra att kolla i bilens instruktionsbok eller kontakta en Fiat-verkstad. Olika motorer kan ha något olika serviceintervall beroende på konstruktion och körförhållanden.
Kamremmen är en viktig komponent, och att byta den enligt rekommendationerna kan förhindra allvarliga motorproblem, så det är viktigt att hålla koll på bytet.
Att det är kort bytes intervall beror ju enbart på att Remmen befaras torka och bli stel när Husbilen står still 8-10 månader per år.Rullar den som en bil är byggd för håller den längre 4-6000 mil som PR Husbil skrev.. men, nu är det det retfulla MEN igen.. OM remmen brister kostar det väldigt mycket.. 2011 rasade motorn på vår Ducato 130 hk, helrenovering blev följden som Då enligt fakturan jag fick ta del av kostade nära 90 tusen kr.Dessa uppgifter stämmer inte med de som finns i instruktionsböckerna för Fiat Ducato. Och de är mycket mer tillförlitliga än att googla fram info.
Då hade det inte hjälpt mycket om du bytt kamremmen om den var fastfrusen, husbilsfirman du refererar till tjänar pengar på att byta så ofta som möjligt.Att det är kort bytes intervall beror ju enbart på att Remmen befaras torka och bli stel när Husbilen står still 8-10 månader per år.Rullar den som en bil är byggd för håller den längre 4-6000 mil som PR Husbil skrev.. men, nu är det det retfulla MEN igen.. OM remmen brister kostar det väldigt mycket.. 2011 rasade motorn på vår Ducato 130 hk, helrenovering blev följden som Då enligt fakturan jag fick ta del av kostade nära 90 tusen kr.
Orsaken var inget jag rådde över och den hade bara rullat 800 mil, verkstaden konstaterade is i utrymmet de såg att vatten runnit in på kamremmen frusit och när jag startade kuggade den över och orsakade böjda ventiler och en massa annat.
Detta gick på nybilsgarantin, vid renoveringen monterades ett skydd så vatten inte kunde rinnan in på remmen igen.
Hej, ja det var problemet som jag redan nämnt i ett tidigare inlägg, och som fick benämningen "Sållet" d.v.s. att bilen övergång mellan panelen under rutan och motorhuven läckte som ett "såll" och vatten rann ner över motorn och in kamremskåpan och frös det till där, så gick det åt skogen helt enkelt, Du var långt ifrån ensam innan man tätade till bilarna som läckte, Det blev visst också problem med att skruva bort glödstiften senare för de hade rostat fast av allt inläckande vatten, samt glappkontakt till spridarna.Att det är kort bytes intervall beror ju enbart på att Remmen befaras torka och bli stel när Husbilen står still 8-10 månader per år.Rullar den som en bil är byggd för håller den längre 4-6000 mil som PR Husbil skrev.. men, nu är det det retfulla MEN igen.. OM remmen brister kostar det väldigt mycket.. 2011 rasade motorn på vår Ducato 130 hk, helrenovering blev följden som Då enligt fakturan jag fick ta del av kostade nära 90 tusen kr.
Orsaken var inget jag rådde över och den hade bara rullat 800 mil, verkstaden konstaterade is i utrymmet de såg att vatten runnit in på kamremmen frusit och när jag startade kuggade den över och orsakade böjda ventiler och en massa annat.
Detta gick på nybilsgarantin, vid renoveringen monterades ett skydd så vatten inte kunde rinnan in på remmen igen.
Hej, ja det var problemet som jag redan nämnt i ett tidigare inlägg, och som fick benämningen "Sollet" d.v.s. att bilen övergång mellan panelen under rutan och motorhuven läckte som ett "soll" och vatten rann ner över motorn och in kamremskåpan och frös det till där, så gick det åt skogen helt enkelt, Du var långt ifrån ensam innan man tätade till bilarna som läckte, Det blev visst också problem med att skruva bort glödstiften senare för de hade rostat fast av allt inläckande vatten, samt glappkontakt till spridarna.
M.v.h. JANKRO.