• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kamremsbyte

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.085
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Vår golf har kontroll av kamrem vid 30000 mil eller 15 år
Enligt tillverkarens information är kamremen underhållsfri
Hejsan, det verkar ju mycket mer "ägarvänligt" och ekonomiskt. Det är ju nästan så man t.o.m. kan byta tidigare än rekommendationen om man ex. får för sig att köpa en sådan bil begagnad och fin, men med redan rätt många mil på mätaren.

M.v..h. JANKRO.
 

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
För kamremsbyte på Ducato gäller helt andra regler för distributions bilar än husbilar sägs det..
Är det att husbilar står still från September till Juni väldigt ofta och dessutom bara körs till en camping och blir stående i 3 månader!
Ytterst få rullar några längre sträckor.
Vi kollade lite hos caravan marin och Tumbo i höstas...
Vi kollade in några bilar, 8 år gammal kabe 810 som rullat 342 mil, plåtis adria 6 år med alde rullat 700 mil drygt, Morello 7 år 900 mil drygt och så vidare, ju högre ny pris och större bil ju lägre körsträcka.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
912
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Har kollat upp och byte rekomenderas runt 20 tusen mil på golf!
Volkswagen Golf kom 1974. Den har funnits med många olika motorer sedan dess. Det går naturligtvis inte säga "byte rekomenderas runt 20 tusen mil på golf!". Det finns olika krav/rekommendationer enligt resp bils och motors serviceplaner.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jag tror att det kanske är bäst att vi håller oss till de chassin som husbilarna har så vi inte blandar ihop alltför mycket när det gäller kamremmen. Se dessutom den specifika frågan i inlägg #1.
Tommy
 

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2025
Det blev en rejäl diskussion, känns som jag kör denna sommar iallafall, rätt eller fel, kommer att visa sig.
Tack alla inblandade.
Mvh Gusta
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
507
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Det blev en rejäl diskussion, känns som jag kör denna sommar iallafall, rätt eller fel, kommer att visa sig.
Tack alla inblandade.
Mvh Gusta

Det finns en förvirring kring kamremmar och serviceintervaller, särskilt när det gäller Fiat-motorer, jämfört med exempelvis Volvo som uteslutande använt kamremmar i sina svensk tillverkade bilar med liknande serviceintervaller. Men nu verkar det som många Fiat-ägare upplever att deras kamremmar är sämst av alla medan Volvo har byggt upp ett starkt rykte för pålitlighet när det gäller deras kamremmar.

Jag pratade med en Fiat specialist i somras i samband med en vanlig oljeservice på 7500 mil 5 år gammal, 2,3, 180 hk han påtalade också för mig att det är dags att byta ut kamrem, jag svarade då honom då att enligt min service bok skall den först bytas ut vid 18000 mil.
Han kontrade då med att min service bok gällde inte för husbilar, den gällde bara för budbilar.

Min följdfråga blev därför om han kunde förklara hur motorn i min husbil kan känna av vilken inredning det finns i bilen ?

Svaret blev:
Jag har tyvärr inte tid att prata med dig längre, jag har andra kunder som väntar
och smet iväg, ( vilket inte var särskilt professionellt gjort )

Naturligtvis begriper man att det inte spelar någon roll om motorn sitter i en husbil eller används som en budbil, så länge det är samma motor med samma specifikationer, det hela går ut på att skrämma och skinna oss gamlingar på pengar.
 

steven.p

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25204
Medlemskap
2025
Det finns en förvirring kring kamremmar och serviceintervaller, särskilt när det gäller Fiat-motorer, jämfört med exempelvis Volvo som uteslutande använt kamremmar i sina svensk tillverkade bilar med liknande serviceintervaller. Men nu verkar det som många Fiat-ägare upplever att deras kamremmar är sämst av alla medan Volvo har byggt upp ett starkt rykte för pålitlighet när det gäller deras kamremmar.

Jag pratade med en Fiat specialist i somras i samband med en vanlig oljeservice på 7500 mil 5 år gammal, 2,3, 180 hk han påtalade också för mig att det är dags att byta ut kamrem, jag svarade då honom då att enligt min service bok skall den först bytas ut vid 18000 mil.
Han kontrade då med att min service bok gällde inte för husbilar, den gällde bara för budbilar.

Min följdfråga blev därför om han kunde förklara hur motorn i min husbil kan känna av vilken inredning det finns i bilen ?

Svaret blev:
Jag har tyvärr inte tid att prata med dig längre, jag har andra kunder som väntar
och smet iväg, ( vilket inte var särskilt professionellt gjort )

Naturligtvis begriper man att det inte spelar någon roll om motorn sitter i en husbil eller används som en budbil, så länge det är samma motor med samma specifikationer, det hela går ut på att skrämma och skinna oss gamlingar på pengar.
Budbilar åker inte upp på nivå klossar och glider baklänges med vxl i . Det är väl den enda skillnaden.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Det finns en förvirring kring kamremmar och serviceintervaller, särskilt när det gäller Fiat-motorer, jämfört med exempelvis Volvo som uteslutande använt kamremmar i sina svensk tillverkade bilar med liknande serviceintervaller. Men nu verkar det som många Fiat-ägare upplever att deras kamremmar är sämst av alla medan Volvo har byggt upp ett starkt rykte för pålitlighet när det gäller deras kamremmar.

Jag pratade med en Fiat specialist i somras i samband med en vanlig oljeservice på 7500 mil 5 år gammal, 2,3, 180 hk han påtalade också för mig att det är dags att byta ut kamrem, jag svarade då honom då att enligt min service bok skall den först bytas ut vid 18000 mil.
Han kontrade då med att min service bok gällde inte för husbilar, den gällde bara för budbilar.

Min följdfråga blev därför om han kunde förklara hur motorn i min husbil kan känna av vilken inredning det finns i bilen ?

Svaret blev:
Jag har tyvärr inte tid att prata med dig längre, jag har andra kunder som väntar
och smet iväg, ( vilket inte var särskilt professionellt gjort )

Naturligtvis begriper man att det inte spelar någon roll om motorn sitter i en husbil eller används som en budbil, så länge det är samma motor med samma specifikationer, det hela går ut på att skrämma och skinna oss gamlingar på pengar.
Fast nu vet ju det flesta vad serviceboken gäller för och hur den ska användas och självklart har servicekillen rätt och du fel.
 

steven.p

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25204
Medlemskap
2025
Men om den rappar över då så gör det nog detsamma om remmen är gammal eller ny, bara den är spänd och spännaren ok.

M.v.h. JANKRO.
Helt riktigt. Men man kan inte komma ifrån att det blir en hög belastning på remmen om bilen är parkerad i brant backe o står på vxl , och flera personer som hoppar i hytten är det dessutom en motor med hydraulisk sträckare är risken ännu större för att den hoppar över. Obs detta är bara mina egna teorier
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.562
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Helt riktigt. Men man kan inte komma ifrån att det blir en hög belastning på remmen om bilen är parkerad i brant backe o står på vxl , och flera personer som hoppar i hytten är det dessutom en motor med hydraulisk sträckare är risken ännu större för att den hoppar över. Obs detta är bara mina egna teorier
Jag förstår inte riktigt varför kamremmen skulle hoppa över för att motorn roterar baklänges, rem och remhjul är ju symmetriska, och kan överföra samma krafter i bägge riktningar. Kamaxeln bör också gå lika tungt i bägge riktningar. Hydrauliska sträckare är väl normalt utförda
så att de inte backar för att oljetrycket upphör, utan bara spänner extra när oljetrycket kommer?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.033
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Helt riktigt. Men man kan inte komma ifrån att det blir en hög belastning på remmen om bilen är parkerad i brant backe o står på vxl , och flera personer som hoppar i hytten är det dessutom en motor med hydraulisk sträckare är risken ännu större för att den hoppar över. Obs detta är bara mina egna teorier
Hej
Kan du förklara för en gammal fd bilmek, hur en kamrem kan bli överbelastad när en bil står i en backe med växel ilagd.( även om någon ”hoppar” i bilen).
Ser fram mot ett faktasvar på denna fråga.

Hejs
Claes
 

steven.p

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25204
Medlemskap
2025
Hej
Kan du förklara för en gammal fd bilmek, hur en kamrem kan bli överbelastad när en bil står i en backe med växel ilagd.( även om någon ”hoppar” i bilen).
Ser fram mot ett faktasvar på denna fråga.

Hejs
Claes
Motorn är konstruerad att driva åt ett håll, en hydraulisk sträckare slakar lite när oljetrycket försvinner. Men som sagt min teori före detta mek på Fiat verkstad.
 
Toppen