Det blev en rejäl diskussion, känns som jag kör denna sommar iallafall, rätt eller fel, kommer att visa sig.
Tack alla inblandade.
Mvh Gusta
Det finns en förvirring kring kamremmar och serviceintervaller, särskilt när det gäller Fiat-motorer, jämfört med exempelvis Volvo som uteslutande använt kamremmar i sina svensk tillverkade bilar med liknande serviceintervaller. Men nu verkar det som många Fiat-ägare upplever att deras kamremmar är sämst av alla medan Volvo har byggt upp ett starkt rykte för pålitlighet när det gäller deras kamremmar.
Jag pratade med en Fiat specialist i somras i samband med en vanlig oljeservice på 7500 mil 5 år gammal, 2,3, 180 hk han påtalade också för mig att det är dags att byta ut kamrem, jag svarade då honom då att enligt min service bok skall den först bytas ut vid 18000 mil.
Han kontrade då med att min service bok gällde inte för husbilar, den gällde bara för budbilar.
Min följdfråga blev därför om han kunde förklara hur motorn i min husbil kan känna av vilken inredning det finns i bilen ?
Svaret blev:
Jag har tyvärr inte tid att prata med dig längre, jag har andra kunder som väntar
och smet iväg, ( vilket inte var särskilt professionellt gjort )
Naturligtvis begriper man att det inte spelar någon roll om motorn sitter i en husbil eller används som en budbil, så länge det är samma motor med samma specifikationer, det hela går ut på att skrämma och skinna oss gamlingar på pengar.