• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kamremsbyte

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.085
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En del fiatmotorer har väl vipparmar som viker sig för att minimera skador på ventilerna?
Ja, och det finns ju en ny lite svag länk i de nya motorerna som det fanns en tråd om i höstas tror jag.
Mellan kamaxlarna så sitter det en anordning med en kamkedja och det finns ingen låsning till dreven för de är bara klämda fast och släpper det så stanna ena kammen........ Men den motorn klarade sig utan katastrof med några nya vipparmar och ny kamdrivning.
Kankedja nya motorn..JPG

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.562
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, och det finns ju en ny lite svag länk i de nya motorerna som det fanns en tråd om i höstas tror jag.
Mellan kamaxlarna så sitter det en anordning med en kamkedja och det finns ingen låsning till dreven för de är bara klämda fast och släpper det så stanna ena kammen........ Men den motorn klarade sig utan katastrof med några nya vipparmar och ny kamdrivning.
Visa bilaga 237773

M.v.h. JANKRO.
Är det verkligen en svag länk? jag kan inte påminna mej att jag har sett det nämnas någon annanstans än här? Kan lika gärna ha varit ett mekanikerfel. Vad jag vet är Fiat/Sofim 2,3 dieseln en mycket pålitlig motor som används av många märken, inte bara Fiat.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.085
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nja den svaga länken är väl dumheten att som på en del andra modernare motorer typ Z-tec så finns det inget som ens håller lägena i närheten av där de skall vara, så det bara funnes rörelse till finjustering om något släpper, utan det släpper helt och går då åt h..... :msn_wall:.
Det heter att inställningen blir perfekt med "flytande" lägen, men att enbart ha lite finjustering och inte helflytande lägen verkar vettigare kanske, som det är på kamdrivningshjulen när man finjusterar trimmade motorer.
Kamdrev justerbart.JPG
Men håller med att liite underligt när det hände just straxt efter ett byte av remmen.

M.v.h. JANKRO.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2025
Nje, det är nog dåligt med det, under alla år här så har det nog bara stått något om det ett par gånger, om man tar det som kanske obekräftat kallades för att kamremmen gått av, men den kan ju även gått av för något annat gick sönder först ev.
Sedan kom någon modell av ny plåthytt så det rann in vatten över motorn och bl. a. så kunde det komma in i kåpan till kamremmen och la sig nere vid lilla drevet, och på vintern om det frös till is så slets ju kamremmen av vid startförsök, men det hände ju även om remmen nyligen var bytt under veckan.

För övrigt så är det ju i princip skriften från när Ducato'n används som transportbil och rullar massor som används till husbilar även om de knappt rör på sig mellan bytena.
De allra nyaste vet jag inte riktigt men annars så har det ju varit ca. 19.000mil eller fyra/fem år, och då kanske åren härrör till om en transportbil inte hunnit upp till 19.000mil på fyra/fem år, så kanske den "bara" har gått 13.000mil och då är det bäst att byta efter fem år.
Den här äldsta versionen av Ducato'n och motorn har jag inte sett något papper på , men det verkar som många byter som normalt, kanske börjar fundera på det vid 8 år och 8.000mil och försöker få det gjort innan 10 år och 10.000mil, eller tidigare om åren sprungit iväg för mycket
Men intervall på kamremsbyten skall man aldrig rekommendera eller prata om åt någon annan än sig själv om något skulle hända som inte går att tyda i efterhand.
Men det är en väldig skillnad om det bara står kanske 2.500mil på mätaren efter fyra/fem år, och byter man rem så kanske den nya har legat i sin kartong på en hylla i tre år eller så utan datummärkning.

M.v.h. JANKRO.
hej...kommer man åt att titta på remmen hur den ser ut...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.085
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
hej...kommer man åt att titta på remmen hur den ser ut...
Nja, det beror på bil och sort av kåpa m.m. Men jag antar att du undrar om en husbil typ Fiat Ducato, och den går i princip inte att alls se så man har någon nytta av det förrän plastkåpan över remmen tas bort, och det är inte det enklaste när motorn sitter på tvären och det är trångt som sjutton att bara få bort kåpan för att titta på remmen. Som dessutom oftast ser bra ut bara att titta på, även om man väntar så länge så det är mer än hög tid att byta den med normala intervaller.
Så det blir troligen ändå med hjälp av tid och mil som man får bestämma sig för när byte skall ske.

M.v.h. JANKRO.
 

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Jag bytte kamrem vattenpump spännhjul 2019,har kört 3000 mil.Fiat 2,5 tx 1990,måste jag byta nu.Mvh Gusta
var 4:år ska remmen bytas, inte längre mellan byten…
Låter fjantigt.. men går remmen av blir det motorrenovering som verkligen kostar pengar, några 10 tusen tals pengar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.813
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
var 4:år ska remmen bytas, inte längre mellan byten…
Låter fjantigt.. men går remmen av blir det motorrenovering som verkligen kostar pengar, några 10 tusen tals pengar.
Vad grundar du det på? Personliga erfarenheter, eller återger du bara Fiats rekommendationer? Då gäller 4 till 5 år!
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
var 4:år ska remmen bytas, inte längre mellan byten…
Låter fjantigt.. men går remmen av blir det motorrenovering som verkligen kostar pengar, några 10 tusen tals pengar.
Enligt auktoriserad fiatverkstad är det 5 år eller 8000mil så 4 år måste gälla annan årsmodel än vad trådskaparen har.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.085
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Enligt auktoriserad fiatverkstad är det 5 år eller 8000mil så 4 år måste gälla annan årsmodel än vad trådskaparen har.
Hej, ja helt annan, det finns nog ett flertal listor med olika uppgifter, och tydligen finns det andra listor i andra länder dessutom......
Jag vet att jag sett 48 mån. och då 18.000 mil i någon lista och i den listan så var det 2.3L motorn nyare/efter 2006 som det gällde.
2.3L motorn före 2006 stog det 60 mån. och typ 23.000 mil på.

Samtidigt så kommer jag ihåg att det fanns inget miltal under ca. 10.000 eller 11.000mil. på någon motor.... i den listan.

Och OBS. i den listan, som det inte är någon idé att leta reda på eftersom det finns säkert andra uppgifter på något annat papper, så någon inte håller med, för ett annat papper säger något annat.

Samtidigt så var det då också motorn i första generationens Ducato jag letade efter (upp t.o.m. -94... och -94 finns i både gen.1 och gen. 2 utförande) men just den listan började tyvärr på -94 och gen. 2.
Så tidigare motor som denna tråd handlar om fanns inte med alls i den listan.

Så det absolut bästa är nog att som vanligt bilda sig en egen uppfattning och hålla sig till den. Samt komma ihåg att det finns massor med olika uppgifter till olika/andra sorters/årsmodellers motorer som inte är densamma som just den man själv har.
Dels på nyare motorer tänka till så ingen kan ifrågasätta garantin, om man är ute efter att ha den säkrad med täta kamremsbyten.
Dels bilda sig en egen uppfattning om hur man skall göra när garantierna ändå är ute.

Dels då fundera på den här skrivelsen från en seriös tidskrift.
----------------------------------
Kamrem rek...JPG
----------------------------------

Ja??? M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Enligt auktoriserad fiatverkstad är det 5 år eller 8000mil så 4 år måste gälla annan årsmodel än vad trådskaparen har.
Det var 5 års intervall förra gången vi bytte rem! 2020!
Därför bytte vi nu 2025! Nu gäller åter 4 års intervaller för Alla Fiats Motorer!
Kostade med byte av multi remmar för AC Generator 12 tusen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.636
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det var 5 års intervall förra gången vi bytte rem! 2020!
Därför bytte vi nu 2025! Nu gäller åter 4 års intervaller för Alla Fiats Motorer!
Kostade med byte av multi remmar för AC Generator 12 tusen.
Var har du fått detta ifrån med bytesintervall?
Generatorrem och ACrem vill gärna verkstäderna också byta för att tjäna extra,jag tackade bestämt nej när dom försökte
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.085
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Har verkligen Fiat Sverige gått ut med att alla Fiat's även äldre motorer trots tidigare olika men ändå redan korta intervaller nu skall ha nya remmar vart fjärde år, eller är det bara vissa verkstäder som fått för sig det montro??
Snart måste de väl i så fall börja med att, ett eller två kamremsbyten måste ingå i köpet av ny bil. Att bara kamremmen skall kosta 3000kr om året i underhåll även om den knappt snurrat typ 500mil efter fyra år när den i alla fall skall hålla 18.000 till 19.000 mil verkar ju faktiskt inte riktigt klokt helt enkelt.
Det finns ju de flesta superbra och olika fina fabrikat av kamremmar till Fiat som till alla andra övriga bilar som kanske bara kräver uppåt 12 år och även ännu längre i vissa fall mellan bytena och då börjar man ju bekymra sig mer om lagren i spännrullarna som kan börja vara torrskramlande.

M.v.h. JANKRO.

Efter 12 år och tredje bytet har man alltså lagt 36.000kr på enbart nya kamremmar/satser i en Fiat och då kan det vara dags för första bytet i andra bilar....
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.880
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har verkligen Fiat Sverige gått ut med att alla Fiat's även äldre motorer trots tidigare olika men ändå redan korta intervaller nu skall ha nya remmar vart fjärde år, eller är det bara vissa verkstäder som fått för sig det montro??
Snart måste de väl i så fall börja med att, ett eller två kamremsbyten måste ingå i köpet av ny bil. Att bara kamremmen skall kosta 3000kr om året i underhåll även om den knappt snurrat typ 500mil efter fyra år när den i alla fall skall hålla 18.000 till 19.000 mil verkar ju faktiskt inte riktigt klokt helt enkelt.
Det finns ju de flesta superbra och olika fina fabrikat av kamremmar till Fiat som till alla andra övriga bilar som kanske bara kräver uppåt 12 år och även ännu längre i vissa fall mellan bytena och då börjar man ju bekymra sig mer om lagren i spännrullarna som kan börja vara torrskramlande.

M.v.h. JANKRO.

Efter 12 år och tredje bytet har man alltså lagt 36.000kr på enbart nya kamremmar/satser i en Fiat och då kan det vara dags för första bytet i andra bilar....
Blir snart affär att köra till motorn rasar och bara köpa en ny att stoppa in.
 

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Har verkligen Fiat Sverige gått ut med att alla Fiat's även äldre motorer trots tidigare olika men ändå redan korta intervaller nu skall ha nya remmar vart fjärde år, eller är det bara vissa verkstäder som fått för sig det montro??
Snart måste de väl i så fall börja med att, ett eller två kamremsbyten måste ingå i köpet av ny bil. Att bara kamremmen skall kosta 3000kr om året i underhåll även om den knappt snurrat typ 500mil efter fyra år när den i alla fall skall hålla 18.000 till 19.000 mil verkar ju faktiskt inte riktigt klokt helt enkelt.
Det finns ju de flesta superbra och olika fina fabrikat av kamremmar till Fiat som till alla andra övriga bilar som kanske bara kräver uppåt 12 år och även ännu längre i vissa fall mellan bytena och då börjar man ju bekymra sig mer om lagren i spännrullarna som kan börja vara torrskramlande.

M.v.h. JANKRO.

Efter 12 år och tredje bytet har man alltså lagt 36.000kr på enbart nya kamremmar/satser i en Fiat och då kan det vara dags för första bytet i andra bilar....
JANKRO det är verkligen ingen dum ide att få 2-3 kamremsbyten inskrivet i köpeavtalet :msn_thumbup:
 
Toppen