Hej, som Michael S skriver så
drar lilla drevet på vevaxeln alla saker med sträckt kamrem mellan ex. dieselpump, kam eller kammar m.m. och remmen hålls sträckt mellan de dreven, ibland via något fast extrahjul på baksidan av remmen för att få fler kugg i remmen runt kugghjulen på pump och kamaxel m.m. som på den här bilden med en enkel motor med en kam högst upp och och insprutningspump till höger med ett fast viahjul (IDLER) mellan kammen och pumpen för att få mer ingrepp på de kuggarna i stället för raka vägen mellan dem.
Allt slack hamnar då mellan lilla kuggetdrevet längst ner på vevaxeln (CRANKSHAFT) och stora hjulet på kamaxeln högst upp allt snurrar sett framifrån som här "med klockan".
Där vid slacket som dessutom i princip alltid är den längsta fria sträcken på kamremmen så sitter remsträckaren (TENSIONER) och spänner remmen.
Den finns i många konstruktioner.
En del spänns av en kraftig fjäder.
En del spänns av oljetrycket.
En del spänns och dras fast i ett läge som då ev. behöver kollas ibland och då står det ofta att remspänningen skall kollas vid service som ex.
De som spänns med fjädertryck kan höra till dem som låses fast med bult eller också som de som spänns av oljetryck och kan ha småkuggar som vartefter spännaren åker ut liiite mer klickar i en ny låskugg så spännaren inte kan backa så mycket tillbaka vartefter den behöver spänna ut mer. (Spännare till kedjor har nästan alltid den konstruktionen också.)

Allt detta funkar ok. om motorn snurrar åt rätt håll och nedre drevet på vevaxeln drar alla kugg på motorn och spännaren trycker lite lagom på den slaka biten som blir mellan vevaxeln och kamdrevet på bilden.
Men på den långa sträckan finns det som mest "fjädring" i remmen och lite spel i spännaren m.m. men det gör inget så länge som motorn snurrar åt rätt håll, medurs på bilden....
Det sämsta som man nog gör oftast fast det inte hjälper för att hålla bilen bättre, är att om man parkerar i uppförsbacke så har man ettans växel i för att bilen inte skall rulla bakåt...
Och i nerförsbackae så lägger man i backen för att bilen inte skall rulla nerför....
Samt i båda fallen för att det blir ofta den växeln man använt för att parkera på rätt ställe i en backe.
Det finns ju tyvärr inget som mekaniskt håller fast bilen bättre för att motsträvande växel ligger i.
Om man som exempel fibblar till det när man skall starta bilen och trycker ner kopplingen och handbromsen inte håller bilen eller är bortglömd och bilen börjar att rulla (kanske även dålig fotbroms utan servoverkan m.m. så släpper man upp kopplingen igen för att få stopp på bilen...... Om då "fel" växel ligger i sedan man stannade och parkerade så börjar motorn snurra baklänges med ett kraftigt ryck och all fjädring i remmen samt inte påverkad remspännare m.m. skall dra alla kugghjul åt fel håll så remmen spänns på slacksidan och allt slack fördelas från lilla drevet på vevaxeln och uppåt mellan dreven som normalt skall dras och då så att säga nästan skjuts på av lilla drevet för att snurra baklänges.
På bilden ett exemplariskt sätt att få remmen att kugga över på första stora drevet till den mekaniska dieselpumpen på den bilden.
Så ettans växel i för att hålla bilen i nerförsbacke och backväxeln i om man står i uppförsbacke eller om man kört
upp framåt på klossar, där det troligen aldrig sker att man växlar om till backväxeln........
Om något kuggar över ett eller kanske ett par kuggar så går bilen troligen fortfarande, men kan kännas lite underligt seg eller svagare utan att man inte gör mer än vänjer sig vid det efter ett tag. Jag vet att det finns en eller några gamla trådar om problemet sedan tidigare, och att en bil började gå väldigt dåligt just efter ett sådant fibbel och nödstopp med hjälp av kopplingen.
Problemet finns ju inte som sagt på en automatlåda, riktig automat.... Men beroende på hur en robotlåda reagerar när man parkerat så finns ju problemet till viss del där också även om man inte själv kan fibbla med kopplingen innan bilen startat och motorn snurrar.
M. mycket v. h. JANKRO.