• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kamremsbyte

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.880
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kan du förklara för en gammal fd bilmek, hur en kamrem kan bli överbelastad när en bil står i en backe med växel ilagd.( även om någon ”hoppar” i bilen).
Ser fram mot ett faktasvar på denna fråga.
Mycket enkelt.

Kamremmens sträckare sitter på "slaksidan" när motorn är igång/normal rotationsriktning på vevaxeln.

Om motorn tvingas rotera i motsatt riktning*, kommer sträckaren att helt plötslgt sitta på den "spännda/drivande" sidan.
Då finns det risk för att remmspännaren inte håller emot, och remmen blir slapp och "fladdrar", med risk för att hoppa över kuggar = ny motor.

*detta sker tex om bilen står på nivåklossar, halkar över dessa, växel i och motor avstängd.

Förklarat av en som utbildat mekaniker. :)
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2025
Mycket enkelt.

Kamremmens sträckare sitter på "slaksidan" när motorn är igång/normal rotationsriktning på vevaxeln.

Om motorn tvingas rotera i motsatt riktning*, kommer sträckaren att helt plötslgt sitta på den "spännda/drivande" sidan.
Då finns det risk för att remmspännaren inte håller emot, och remmen blir slapp och "fladdrar", med risk för att hoppa över kuggar = ny motor.

*detta sker tex om bilen står på nivåklossar, halkar över dessa, växel i och motor avstängd.

Förklarat av en som utbildat mekaniker. :)
Beror väll på vilken växel man har i och hur man kört upp på klossarna ;-) ett icke problem med automatlåda.
 

steven.p

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25204
Medlemskap
2025
Jag tror inte det är jättevanligt att en bil ramlat av klossarna, med avstängd motor, och sedan får kamremshaveri.
Det är inte fråga om att bilen ramlar av klossarna utan den rullar lite baklänges pga.dålig parkeringsbroms eller att man kanske rentav glömt dra åt den. Om man istället backar upp på klossarna och parkerar med ettans vxl i så är det ingen risk att motorn roterar baklänges.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.033
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025
Mycket enkelt.

Kamremmens sträckare sitter på "slaksidan" när motorn är igång/normal rotationsriktning på vevaxeln.

Om motorn tvingas rotera i motsatt riktning*, kommer sträckaren att helt plötslgt sitta på den "spännda/drivande" sidan.
Då finns det risk för att remmspännaren inte håller emot, och remmen blir slapp och "fladdrar", med risk för att hoppa över kuggar = ny motor.

*detta sker tex om bilen står på nivåklossar, halkar över dessa, växel i och motor avstängd.

Förklarat av en som utbildat mekaniker. :)
Tack för svar från en utbildad mekaniker, men det framgick inte från början att rotationsriktningen var omvänd.
Tolkar detta svar att detta fenomen enbart då kan ske vid stillastående i uppförsbacke eller efter uppkörning på nivåklotsar.
Borde höjas ett varningens finger till alla med kamremsmotorer i om detta är fallet.
Trevlig Fredagskväll.

Hejs
Claes 105
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
637
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Tack för svar från en utbildad mekaniker, men det framgick inte från början att rotationsriktningen var omvänd.
Tolkar detta svar att detta fenomen enbart då kan ske vid stillastående i uppförsbacke eller efter uppkörning på nivåklotsar.
Borde höjas ett varningens finger till alla med kamremsmotorer i om detta är fallet.
Trevlig Fredagskväll.

Hejs
Claes 105
Det finns stoppklossar att använda när man kört upp på nivåkilar eller står
i uppförsbacke. Ett enkelt sätt att undvika tidigare nämnt problem.med att bilen rullar tillbaka. Dra åt handbromsen, lägg dit stoppklossar och släpp handbromsen och låt bilen rulla
tillbaka mot stoppklossarna och dra åt handbromsen igen utan att ha växel i..
Det är mycket säkrare än att låta bilen stå på växel.
Mvh / Roland
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.085
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, som Michael S skriver så drar lilla drevet på vevaxeln alla saker med sträckt kamrem mellan ex. dieselpump, kam eller kammar m.m. och remmen hålls sträckt mellan de dreven, ibland via något fast extrahjul på baksidan av remmen för att få fler kugg i remmen runt kugghjulen på pump och kamaxel m.m. som på den här bilden med en enkel motor med en kam högst upp och och insprutningspump till höger med ett fast viahjul (IDLER) mellan kammen och pumpen för att få mer ingrepp på de kuggarna i stället för raka vägen mellan dem.
Allt slack hamnar då mellan lilla kuggetdrevet längst ner på vevaxeln (CRANKSHAFT) och stora hjulet på kamaxeln högst upp allt snurrar sett framifrån som här "med klockan".
Där vid slacket som dessutom i princip alltid är den längsta fria sträcken på kamremmen så sitter remsträckaren (TENSIONER) och spänner remmen.
Den finns i många konstruktioner.
En del spänns av en kraftig fjäder.
En del spänns av oljetrycket.
En del spänns och dras fast i ett läge som då ev. behöver kollas ibland och då står det ofta att remspänningen skall kollas vid service som ex.
De som spänns med fjädertryck kan höra till dem som låses fast med bult eller också som de som spänns av oljetryck och kan ha småkuggar som vartefter spännaren åker ut liiite mer klickar i en ny låskugg så spännaren inte kan backa så mycket tillbaka vartefter den behöver spänna ut mer. (Spännare till kedjor har nästan alltid den konstruktionen också.)
Kamrem Fiat..JPG
Allt detta funkar ok. om motorn snurrar åt rätt håll och nedre drevet på vevaxeln drar alla kugg på motorn och spännaren trycker lite lagom på den slaka biten som blir mellan vevaxeln och kamdrevet på bilden.
Men på den långa sträckan finns det som mest "fjädring" i remmen och lite spel i spännaren m.m. men det gör inget så länge som motorn snurrar åt rätt håll, medurs på bilden....

Det sämsta som man nog gör oftast fast det inte hjälper för att hålla bilen bättre, är att om man parkerar i uppförsbacke så har man ettans växel i för att bilen inte skall rulla bakåt...
Och i nerförsbackae så lägger man i backen för att bilen inte skall rulla nerför....
Samt i båda fallen för att det blir ofta den växeln man använt för att parkera på rätt ställe i en backe.
Det finns ju tyvärr inget som mekaniskt håller fast bilen bättre för att motsträvande växel ligger i.
Om man som exempel fibblar till det när man skall starta bilen och trycker ner kopplingen och handbromsen inte håller bilen eller är bortglömd och bilen börjar att rulla (kanske även dålig fotbroms utan servoverkan m.m. så släpper man upp kopplingen igen för att få stopp på bilen...... Om då "fel" växel ligger i sedan man stannade och parkerade så börjar motorn snurra baklänges med ett kraftigt ryck och all fjädring i remmen samt inte påverkad remspännare m.m. skall dra alla kugghjul åt fel håll så remmen spänns på slacksidan och allt slack fördelas från lilla drevet på vevaxeln och uppåt mellan dreven som normalt skall dras och då så att säga nästan skjuts på av lilla drevet för att snurra baklänges.
På bilden ett exemplariskt sätt att få remmen att kugga över på första stora drevet till den mekaniska dieselpumpen på den bilden.

Så ettans växel i för att hålla bilen i nerförsbacke och backväxeln i om man står i uppförsbacke eller om man kört upp framåt på klossar, där det troligen aldrig sker att man växlar om till backväxeln........

Om något kuggar över ett eller kanske ett par kuggar så går bilen troligen fortfarande, men kan kännas lite underligt seg eller svagare utan att man inte gör mer än vänjer sig vid det efter ett tag. Jag vet att det finns en eller några gamla trådar om problemet sedan tidigare, och att en bil började gå väldigt dåligt just efter ett sådant fibbel och nödstopp med hjälp av kopplingen.

Problemet finns ju inte som sagt på en automatlåda, riktig automat.... Men beroende på hur en robotlåda reagerar när man parkerat så finns ju problemet till viss del där också även om man inte själv kan fibbla med kopplingen innan bilen startat och motorn snurrar.

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.864
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Ofta mycket teori och skrämselpropaganda i dom här trådarna om kamremsbyten tycker jag.
Verkstäderna tjänar fina pengar på dom och vi är lättskrämda och vill nog gärna ”varna” varandra också.

Jag undrar hur många av mekarna på verkstäderna som har riktiga egna erfarenheter av haverier på Fiatbilarna egentligen. Om det nu ens finns några riktiga mekar med djup skruvarkompetens kvar. Nu byter man ju helst hela delar.
När det gäller frågor om bytesintervallen tror jag dom oftast bara spontanrepeterar vidare vad verkstadschefen satt som praxis. Degen skall in.

Även Fiats flummigt satta bytesintervaller på pappret bottnar nog i en hel del ekonomi. Det är bara att se på priserna på vissa originaldelar. Löjligt dyra utan någon som helst koppling till tillverknings eller lagerkostnader. Degen skall in som sagt och bara marginalen på ett sålt chassie räcker inte.

Jag vet inte hur många tusentals inlägg som finns på detta forum, hur många medlemmar och tusentals Fiathusbilar av olika åldrar och skick som passerat genom här under alla år men det är försvinnande få fall av brustna kamremmar som tagits upp. Säger jag en handfull så överdriver jag troligen.
Testa att sök i forumet och läs om ”alla” verkliga fall. Bättre källa finns nog inte :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.880
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ofta mycket teori och skrämselpropaganda i dom här trådarna om kamremsbyten tycker jag.
Det enda som är riskfritt, är att följa tillverkaren rekomendationer.
Betalar du då mer kamremmspengar per mil än om du chansar, kanske.
Men, dessa pengar kan köpa livskvalitet och "slippa tämka på kamremmen" hela tiden.

Åter igen, allt kan samanfattas enligt inlägg #4.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.864
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Det är väl just motsatserna "riskfritt" och "chansa" som kanske behöver nyanseras lite. Man får ju ibland intrycket här att det är som att spela rysk roulette varje dag när man kör med en Fiat som har kamrem. Statistiken verkar dock säga något helt annat.
Allt i livet innebär risker men oron och varningarna om att vargen kommer måste ju också stå i relation till risken, apropå det där med livskvalitet..
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.880
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Alla människot har olika nivåer av risktagande man är bekväm med.
Det som står utom tvivel är att till slut kommer kamremmen att gå av/hoppa kugg = motorn rasar.

Fiat säger sitt om när det är dags att byta remmen.

Killgissande nätexperter säger också sitt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.864
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
"Killgissande nätexperter" säger i en del fall bara att man skall använda sin hjärna också när man gör sin egna bedömning och då väga in fakta, sunt förnuft och vetskapen om att det givetvis finns ekonomiskt drivna agendor där ute också. Ev rädsla (ogrundad?) bör definitivt bygga på risk som i sin tur bör bygga på någon form av fakta...
 

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Volkswagen Golf kom 1974. Den har funnits med många olika motorer sedan dess. Det går naturligtvis inte säga "byte rekomenderas runt 20 tusen mil på golf!". Det finns olika krav/rekommendationer enligt resp bils och motors serviceplaner.
Läs på Svenska VW hemsid oj r om kamremsbyten!
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
912
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Läs på Svenska VW hemsid oj r om kamremsbyten!
Där står t ex:
"När ska man byta ut kamremmem?
Beroende på modell, motor och körstil kan en kamrem hålla upp till 360 000 km. Du kan få information om vad som gäller för din modell från din Volkswagen-återförsäljare. Om du kör många korta sträckor eller om bilen ofta blir stående längre perioder så kan det påverka livslängden på kamremmen."
Det betyder inte att alla Golf från 1974 och fram till nu ska bytas såsom du skrev.
Har kollat upp och byte rekomenderas runt 20 tusen mil på golf!
 
Toppen