• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kamremsbyte

Gusta

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2025
Jag bytte kamrem vattenpump spännhjul 2019,har kört 3000 mil.Fiat 2,5 tx 1990,måste jag byta nu.Mvh Gusta

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ja det "måste" du, om detta anges i serviceschemat.

Edit, förtydligande.
Byta kamremmen alltså, vattenpump, spännare/löphjul skulle inte jag byta igen efter 3000 mil.

Det är kamremmen som åldras, slitaget på vattenpump, spännare/löphjul är körsträckeberoende

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
"måste "är upp till var och en att bedöma, har du maskinskadegaranti kvar kan det vara lönt att byta,remmen är 6år många bilar har längre intervall ,men FIAT har 4-5år.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Oavsett vad vi skriver här, blir det ändå bilägarens risk och beslut.
Är man riskbenägen, kör vidare....

Är man mindre riskbenägen, följ tillverkarens råd.
Vem vet bättre än i detta fall Fiat?

Det som står på spel är en havererad motor, eller att efter bytet inte behöva tänka "när går remmen av".

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2026
Finns många bilar som får kamremshaverier ändå där intervaller har följts
Även kamkedjor går sönder eller blir längre som gör att div motorlampor som lyser
/Nicklas

landetRunt

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2026
Vilken hänsyn tar försäkringsbolaget vid skada om man inte följt tillverkarens rekommendation - avdrag i ersättning eller värre?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag skulle nog vänta ett tag till innan byte.
Lite märkligt är skillnaden mellan märken på kamremsbyte.
Fiat 4-5år och på nya motorn 3år i Sverige.
VW/MAN Crafter 21000mil ingen åldersgräns, enligt VW håller remmen ända till 36000mil.

Man kan undra vad som gör så stor skillnad.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag bytte kamrem vattenpump spännhjul 2019,har kört 3000 mil.Fiat 2,5 tx 1990,måste jag byta nu.Mvh Gusta
Kanske inte att rekommendera? men jag körde 10 år och 12-13000mil på den förra remmen, den var som ny när jag bytte. Då hade jag bytt allt förra gången. Vattenpump, rullar, axeltätning. Gjorde samma igen den här gången, räknar med att köra till år 2030 ungefär, om man får köra så
gamla fordon då?! Ducato 2,5 TDi 1996. Då bör den ha gått ca 35000mil.
Finns många bilar som får kamremshaverier ändå där intervaller har följts
Även kamkedjor går sönder eller blir längre som gör att div motorlampor som lyser
/Nicklas
Tyvärr undrar jag ibland om remmar och kedjor är så känsliga, eller om det har andra orsaker. Byten som hoppas över, eller att bara remmen byts men inte rullarna. Redan för långa serviceintervall som av något skäl inte görs o.s.v.
Jag har och har haft många fordon med kamrem, och på endast ett av dom har jag säkert kunnat se på remmen att den var i verkligt behov av byte vid bytet. Men den remmen var mycket gammal. Annars inga skador, sprickor eller annat. Däremot rullar där lagren var på upphällningen, någon vattenpump som börjat läcka.

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har följt diskussionerna kring kamremsbyten i flera år. Både här och på rena motorsajter. Åsikterna varierar kraftigt och det är svårt att hitta någon "universallösning". Min helt amatörmässiga och delvis killgissade slutledning, är att remmen och rullarna mår bra av att bilen körs mycket och ofta. Gärna dagligen. Det verkar som om damm och avlagringar uppträder, både på rem och rullar och sen kan spänna ut remmen, när motorerna står stilla länge och mycket. Stillaståendet kan kanske också påverka hur gummit i remmen åldras? Stillastående gummi verkar torka fortare än gummi som rör på sig. Gummi kan ju inte andas och verkar må bra av "gymnastik"?

Min amatörmässiga bedömning gör att jag byter kamrem vart femte år. Vi kör långa sträckor och ofta, när vi väl kör, men lik förbannat står bilen stilla drygt 30 veckor om året, särskilt över vintern, även om det inte är sammanhängande.

Tar väldigt gärna emot reflektioner.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Skulle vara intressant att veta hur vanligt det är med kamremshaveri på fiat ducato, finns det någon statistik?
Nje, det är nog dåligt med det, under alla år här så har det nog bara stått något om det ett par gånger, om man tar det som kanske obekräftat kallades för att kamremmen gått av, men den kan ju även gått av för något annat gick sönder först ev.
Sedan kom någon modell av ny plåthytt så det rann in vatten över motorn och bl. a. så kunde det komma in i kåpan till kamremmen och la sig nere vid lilla drevet, och på vintern om det frös till is så slets ju kamremmen av vid startförsök, men det hände ju även om remmen nyligen var bytt under veckan.

För övrigt så är det ju i princip skriften från när Ducato'n används som transportbil och rullar massor som används till husbilar även om de knappt rör på sig mellan bytena.
De allra nyaste vet jag inte riktigt men annars så har det ju varit ca. 19.000mil eller fyra/fem år, och då kanske åren härrör till om en transportbil inte hunnit upp till 19.000mil på fyra/fem år, så kanske den "bara" har gått 13.000mil och då är det bäst att byta efter fem år.
Den här äldsta versionen av Ducato'n och motorn har jag inte sett något papper på , men det verkar som många byter som normalt, kanske börjar fundera på det vid 8 år och 8.000mil och försöker få det gjort innan 10 år och 10.000mil, eller tidigare om åren sprungit iväg för mycket
Men intervall på kamremsbyten skall man aldrig rekommendera eller prata om åt någon annan än sig själv om något skulle hända som inte går att tyda i efterhand.
Men det är en väldig skillnad om det bara står kanske 2.500mil på mätaren efter fyra/fem år, och byter man rem så kanske den nya har legat i sin kartong på en hylla i tre år eller så utan datummärkning.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Toppen