Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Summering av denna tråd kommer lite sent då jag haft semester och åkt skidor.
Alve
Tack för du startade denna tråd, man vet aldrig hur det slutar. Du börjar med att skriva ”Göra själv” med undertecknad Lille hemelektrikern. Det var inte min mening att trampa något på tårna men då du skriver som du gör i denna tråd ”jordfelsbrytare” och tråden ”jordfelsbrytare igen” så tar jag det som du inte har kunskaper nog och skall då inte utföra en starkströmsinstallation.
Varför löser inte inverterns säkring ut om man kortsluter ena polen mot dess jord?
Några funderingar kring det du skrev:
Säkringarna löser oftast ut vid en kortslutning. Tycker nog att säkringarna måste lösa ut alltid eftersom kortslutning är den verkliga katastrofen.
Visa bilaga 81375
Kan inte läsa diagrammet pga kopian, är ett tag sen jag läste standarden också, men poängen är att en säkring tål betydligt mer ström än märkströmmen ganska länge. Ännu sämre för "automatsäkringar" eller dvärgbrytare. Och människan tål ändå bara nån enstaka ampere...Du skriver också att en vanlig 10 A säkring tål 20 A i en hel timme. Tycker jag låter otäckt. Har kollat utlösningskurvan som visar att en trög 10 A skall lösa ut inom 6 min. (Bifogar diagrammet).
Visa bilaga 81375
Några funderingar kring det du skrev:
Krävs verkligen en sluten strömkrets för att jordfelsbrytaren skall fungera?
Tänker mig in i en vardagssituation där ett ojordat hölje på ett verktyg av metall har blivit spänningsförande. Då föreligger väl ingen sluten strömkrets. Håller man i verktyget och tar i jordat föremål så räddas du av jordfelsbrytaren har jag förstått.
Visa bilaga 81375
Arne B
Din rekommendation med jordfelsbrytare efter inverter kan jag inte hålla med om. Den gör ju ingen skada men om gemene man tar din rekommendation och sätter dit jordfelsbrytaren och testar på knappen så lever man i falsk trygghet då den aldrig kommer att lösa ut.
Uppsalaanders
Du fick tre tack i inlägg 27, undrar så vad man tackar för? Du lovar att jordfelsbrytaren fungerar efter invertern, men det är ju felaktigt.
Inlägg 33 är också felaktigt.
Inlägg 77. Du kan inte skriva så! Klart du kan använda en jordat produkt i ett ojordat uttag. Den passar utan problem och produkten kan användas i det rum där uttaget sitter monterat. Men man skall inte dra ut en jordat förlängningskabel genom fönstret eller altandörren.
Hemma i vägguttaget finns "oändligt med ström" (nu ljög jag, och är medveten om det), men ett fel/ kortslutning ger mycket ström så att div "säkringar" oftast löser ut. Detta säkerställs av den behörige installatör som enligt svansk lag/föreskrift måste finnas för alla fasta elinstalationer i Sverige. Nivån på dessa säkringar är många gånger högre än vad som krävs för att döda en människa, men med lite tur så..,,
Ett "enkelt" sätt att åsidosätta detta är en lång tunn skarvsladd i ett vägguttag ( vi pratar storleksordningen 100-talet meter, kanske mindre på vissa ställen, det beror på elnätet i området, eller vilken förimpedans som finns)
En normal 10A säkring tål 20A under en timme (är inga precissionsinstrument)
Jordfelsbrytaren är betydligt mer snabb och mäter att ström försvinner nånstans så bryter den- Jättebra! Men kräver att det finns en strömkrets som är sluten.
En inverter eller en isolertrafo kan delvis likställas med att sätta en strypning i en vattenslang, strömmen kan av olika anledningar inte bli större än ett visst värde (av div olika anledningar), denna "maxström" kan vara på en livsfarlig nivå ( >20-30mA), men ändå inte detekterbar för "säkringar", utan fortsätter att mata på ström tills det börjar brinna nånstans. Har man tur har ingen dött under tiden.
Till alla ömma tår eller inte, veta HUR är dumt när det gäller El, veta VAD är det som krävs. Eftersom respektive aktör i denna tråd själva och deras nära och kära rör sig runt anläggningen (och andra):
Låt nån som vet VAD han/hon gör utföra installationerna, annars låt bli!
2013 var ett unikt år, ingen dödaddes av El i sverige!
Med en kram önskar jag alla en elsäker fritid