Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Glömde tacka för den fina bilden på en enfas jordfelsbrytare, tack vare den så klarnar allt. Nä du, den kunde jag innan annars så hade jag väl inte gett mig in i denna diskussion. Visst är detta lite knepigt för oss alla därför var jag tvungen att koppla upp för att prova. Jodå det går alldeles utmärkt att lösa jordfelsbrytaren med testknappen, så jag slänger den inte. Men ett sådant fel som knappen är kopplad kan vi ju inte få efter en inverter.
Visar några bilder till för er, ansluter en glödlampa mellan pol A och jord och även mellan pol B och jord. Observera att lampan lyser inte och jordfelsbrytaren löser inte ut!
På nästa bild som kommer så ansluter lampan mellan pol A och jord (kunde likväl vara B) och kortsluter mellan pol B jord är då lampan fortfarande släckt eller tänds den? Och vad händer med jordfelsbrytaren?
Så här blev det. Jordfelsbrytaren fattar ingenting och lampan lyser och vi har spänning överallt.
Viggoboy jag skall leta bland mina goa grejor så kanske jag återkommer.
Det blir ingen kortslutning. För att få en kortslutning skall båda polerna vara sammankopplade.Varför löser inte inverterns säkring ut om man kortsluter ena polen mot dess jord?
OBS! gäller inte husbil/vagn.Det blir ingen kortslutning. För att få en kortslutning skall båda polerna vara sammankopplade.
Det blir som en elcentral nolla och jord är samma punkt. I detta fallet har jorfelsbrytaren inte någon funktion.
Hela denna intressanta tråd har lett till att vi kan konstatera att de vanliga invertrarna är felkonstruerade ur säkerhetssynpunkt. Av den orsaken kan vi lämna kombinationen med jordfelsbrytare därhän.
Det allvarliga i sammanhanget är att dessa inverters anges som jordade men har ändå ingen skyddsjord. Förutsättningen för att kunna skapa skyddsjord och nolla är ju att man har en jordpunkt som är identisk med den ena utgående polen från inverten. De vanliga invertrarna är ju inte uppbyggda på det sättet och därmed är deras jordade uttag enbart kosmetiska. Det, som kallas för jord i dessa, är ju i själva verket minusmatningen på 12-volten och har ingenting med utgångstransformatorn att göra.
Kopplar man en apparat till ett skyddsjordat uttag förutsätter man att en säkring skall lösa ut om till exempel en kabel med skadad isolering kommer i kontakt med ett apparathölje eller annat föremål med jordpotential i förhållande till strömkällan. Dethleffskvalitets demonstrationer visar ju att så inte är fallet!
I Clas Ohlsons manual står följande: ”Användning av växelriktaren utan jordad anslutning innebär stor fara.” I rättvisans namn har även andra tillverkare liknande formuleringar. Helt fel!
Jag hittade ett tydligt och typiskt elschema på nätet:
http://4.bp.blogspot.com/-S4RjSnDukow/URts3JPnqxI/AAAAAAAAAys/bt8bPqG7dUc/s1600/60W-inverter-using-transitors.png
Här ser man tydligt att det finns ingen galvanisk koppling till skyddsjord – det jordade uttaget är inte skyddsjordat! Utgången motsvarar sådan på en isolationstransformator (skyddstransformator).
Vill ni ha fler exempel så sök inverter på Googles bildsök.
Min slutsats är att man skippar jordning och jordfelsbrytare, det finns ju ingen potential mot jord. Använd endast elektriska apparater och lampor med den platta kontakten och inga undermåliga förlängningssladdar utomhus, så har ni god elsäkerhet. Farligheten är i alla sammanhang att man får direktkontakt med båda polerna samtidigt om exempelvis kabeln lossar - men det finns det inga skydd som klarar.
Mycket information att smälta. Nu är det nog så att det är hyfsat säkert att använda sina inverters precis som vi gör nu. Tänker man på att de flesta av våra förbrukare är dubbelsisolerade så är det ett bra skydd ihop med inverterns potensialfria konstruktion mot jord. Den jobbar ju som en skyddstrafo.
Om man skall få skyddsjorden att fungera krävs jordspett. Det finns ju oftast en skruv för detta. Att jorda i karossen blir ju inge bra.
Inlägg 71.
Men om, om något händer, eller man inte riktigt vet hur det är med en annan inverter kan man konstatera att en inverter gör ingen skada men kan rädda liv om det av någon anledning skulle gå hög ström från en fas till jord efter jordfelsbrytaren.
Vad menar du med detta?
Bara några avslutande ord. Ja, naturligtvis löste invertern ut om jag tryckte på testknappen. Och om ni får för er att koppla ihop en fas från invertern med skyddsjord, gör inte det, det kan vara livsfarligt eftersom höljet på en brödrost i husbilen kan bli strömförande.
Har du testknapp på invertern?
Inlägg 73.
Precis samma sak med ett elverk. Ska man ha skyddsjord när man använder elverk eller inverter ska man använda jordspett.
Min inverter har ingen jordad kontakt och den enda anledningen vissa har det är väl att det inte är tillåtet att använda en jordad kontakt i ett ojordat uttag.
Din sista mening är helt felaktig.
Första frågan vad jag menar med att en inverter inte gör någon skada.
Samma sak med om jag har testknapp på invertern. Det var ju bra att du såg att jag skrev tokigt. Jag var trött när jag skrev det, om jag ska skylla på någonting. Det ska ju vara JORDFELSBRYTAREN som inte gör någon skada och det är den som löser ut när jag trycker på dess testknapp.
Förlåt.
Angående sista meningen. Tillåtet eller inte tillåtet. jag vet inte om det finns någon lag som reglerar detta, men om jag formulerar om och säger att man ska inte ansluta en apparat med skyddsjord i ett ojordat uttag.