Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Varför jag är lite enveten i denna tråd är, än en gång, att 230 VAC är livsfarlig spänning. Att då utan andra kommentarer propagera för jordfelsbrytare i kombination med inverter i husbilen kan invagga många i falsk elsäkerhet. Har, i många sammanhang, sett alltför mycket undermåliga elkopplingar och sladdar mm där jordfelsbrytare näppeligen skulle ge tillräckligt skydd!
Ursäkta om jag är tjatig...
Helt rätt. Med en undermålig installation eller felaktiga/trasiga kablar och anslutningar är det livsfarligt. Skyddsjord och jordfelsbrytare skyddar inte hundraprocentigt. Jag har sett vilka kablar vissa använder för att koppla in ström till husbilen. Det ska vara kablar med tillräcklig area och dom ska vara avsedda för utomhusbruk och framför allt hela. Och inga skarvar på marken i regnväder.
Och angående att du är tjatig; man kan inte tjata nog om säkerheten när det gäller så livsfarliga saker som starkström.
Om du tar på ene lederen fra en inverter eller frittstående generator så får du et merkbart støt grunnet kroppens kapasitans. En personskydd vil slå ut på dette, og enbart det taler for at en bør sette inn en slik. Erfaring fra Norge uten aktiv jord og nolla taler og for forsiktighet.
Det här blev riktigt roligt med Arne B avvikelse i inlägg 10. Teori och verklighet kan vara intressant. Var tvungen att gå djupare med detta och göra en test. Vid vilken felström löser jordfelsbrytaren på bilden? Ni som skrivet i tråden och är säkra på detta, lägg en röst så skall jag skriva igen.
Vid vilken felström löser jordfelsbrytaren på bilden
Testat brytaren i ett vanligt jordat uttag?
Visa bilaga 80714
Den här testknappen(4) ska fungera oavsett flytande utgång eller ej.