• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

En ganska varm dag idag men mulen och lite grå, en dag lämpad för en liten utflykt i grannskapet. Jag pratade med min granne, herr Sjökaptenen Dan-Axel Hägg och vi kom överens om att göra en liten tripp i environgerna.
Eftersom vi båda är mycket intresserade av kroppsvårdande övningar så for vi till Fuseta för att där stärka oss inför dagens ansträngningar.

1 hägg.jpg

2 utegym jp.jpg

Utegymmet var i ett prima skick och efter några pass där gick vi in på Fusetas Camping som hade ryckt upp sig efter att tidigare ha varit lite slitet.

3 camp fus.jpg

Vi träffade ett svenskt par, vilkas namn jag har glömt som vanligt, där inne som kunde bekräfta att campingen var välskött och trevlig.

4 sv par.jpg

Leden in till hamnen pryddes av ett kummel de sjöfarande till gagn.

5 kumm fus.jpg

Många tampar krävdes för att hålla båtarna från den steniga stranden.

6 fört.jpg

Vissa begåvade personer hade dock rationaliserat tilläggningsproceduren för att slippa trassla för mycket med linor och annat. Här ser vi ett strålande exempel på snabb tilläggning med båten.

7 på sten.jpg

Vi fortsatte mot ställplatsen i Pedras d'el Rei som inte såg allt för inbjudande ut i gråvädret. Platsen saknar fylla/tömma-möjligheter så risken är väl stor att det fuskas lite med sådana hanteringar av vissa mindre miljömedvetna husbilister, enligt obekräftade uppgifter jag har fått mig till del. N37 05 32 W7 40 37.

8 stpl Pedras.jpg

På nästa ställplats i Santa Luzia (N37 05 59 W7 39 53) vi besökte på vår färd så blev Lars-Göran så här glad när han fick syn på oss:

9 Lars-G.jpg

Snart var det dags för förfriskningar vilka intogs i den gamla saluhallen i Tavira som jag betraktar som den skönaste staden i Algarve.

10 g sal h tav.jpg

Några bilder från Tavira kommer senare om Gud och Vodafone vill!

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Regnet skvalar ner, tröttheten vill inte bli tillräcklig för sänggående så jag lägger ut lite bilder från en ovanlig campingplats med fritt kringströvande djur som vi hittade på vägen tillbaka till Olhao. N37 04 59 W7 45 53. Rural caravan Park (osäker på namnet). Mycket lantligt och rustikt!

1 entre.jpg

2 närb.jpg

3 vy.jpg

4 vy.jpg

5 hön.jpg

6 office.jpg

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ursäkta min glömska, Eva och Anders! :oops: Jag skäms litegrann men nu ska jag väl komma ihåg era namn till nästa gång vi ses! :wink:

Jappe

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Som sann (någorlunda) LCHF-are så har jag litegrann nonchalerat kunskapen om motionens välgörande inverkan på människokroppen. Gårdagens rundtur med herr Sjökaptenen Dan-Axel Hägg fick mig att återupptäcka hur viktigt det är med lite fysisk träning emellanåt. En reinkarnation av min arma kropp syntes mig inte omöjlig eftersom jag mådde ovanligt bra igår, i natt och idag på morgonen. Stärkt av den här erfarenheten for jag iväg på Freja till dagens marknad trotsandes elementens raseri (motvind) trots att batteriet (Frejas) nästan var urladdat. På vägen kunde jag konstatera att det fanns lediga platser på den legala gratisställplatsen nära marknaden.

1 leg stpl.jpg

På den "illegala" platsen på andra sidan gatan, den med skyltar om husbilsförbud, var det i princip fullt!

2 ill stpl.jpg

Min avsikt var att kolla marknaden utanför hallarna den här gången så därför tjudrade jag Freja vid en stolpe där "marknadsnasarna" höll till med sina stånd utomhus.

4 Freja.jpg

Plåtisar fanns det gott om!

3 plåti.jpg

Den här delen av marknaden hade det vanliga utbudet av paltor, skor och div. andra för mig tämligen ointressanta ting,

5 markn.jpg

6 markn.jpg

så jag vände blicken mot havet (där friheten är).

7 palm.jpg

En lokal måsfågel fångade min uppmärksamhet först,

8 fåg.jpg

men sedan upptäckte jag mystiska aktiviteter långt ute bland sand- eller lerrevlarna med teleoptikens hjälp.

9,0 aktivi.jpg

10 aktivi.jpg

Det var 10 bilder så nu har jag fyllt kvoten. Mysteriet med aktiviterna bland revlarna måste lösas. Vad sysslar de med därute egentligen? Lösningen på problemet kommer kanske i nästa avsnitt av den här serien! Spännande! Missa inte nästa avsnitt (om det blir något förståss)! Om framtiden veta vi intet!

Jappe

Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024

Jappe, du måste hälsa Sjökapten Dan Axel Hägg från mig. Jag köpte en av hans senaste bil i somras (man vet ju inte hur många bilar han har nu :twitcy:)
Hade jag varit frisk nu skulle jag varit med honom där nu.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Hej
Vad ser jag ..termobyxor...... jag trodde du var i sydeuropa.

Örjan

Termobyxorna, av mig betraktade som den största uppfinningen sedan hjulet, fungerar utmärkt även i Sydeuropa. Det är vinter här också! Tyvärr sjunger mitt enda medtagna exemplar på sista versen vilket kommer att ge mig bekymmer. Jag undrar om sådant finns att köpa här nere på "värmen".

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Bästa sättet all lösa det mysteriet är att vandra ut dit och kolla lite. På med stövlarna.:)

Det räcker inte med stövlar. Det krävs en båt också och jag har ingen sådan med mig. "Du får väl hyra en då" muttrar du väl då men så intresserad är jag inte. Knarrevik kanske har rätt med kammusslor och har han inte det så dyker det väl upp någon som vet vad det är som försiggår på revlarna.

Jappe

F

F.d. 53078

Guest

Dom ttar upp snäckor conchas, men detta omráde har tydligen mycket Navajas som har ett högt pris nu till jul den 5e Januari. Den stora Julmiddagen. En annan sak som är populärt och mycket gott är torkad tonfisk Mojama som skärs i tunna skivor, var inte rädd prova det är mycket gott.
navajas7.jpg
Sá här ser det ut i vattnet
navajas.jpg
Pá fatet
Mojama.jpg
Den goda Mojama torkad tonfisk

F

F.d. 53078

Guest

Det stämmer nog bra. Navaja betyder kniv och dessa finns i det kalla Atlanten andra sidan om Gibraltar och inte mycket här i medelhavet.
Men naturligtvis letar man efter kantareller kommer man hem med en hel korg av olika goda svampar.
Själv är jag inte väldigt förtjust i Navajas, men naturligtvis sá kommer dom pá bordet i kväll.
Naturligtvis blir det min Svenskinspererande anti LCHF smörgástárta totalt oemotstándelig.

Bilagor

• 2014-01-05 13.03.04.jpg
    2014-01-05 13.03.04.jpg
    91 KB · Visningar: 2
Toppen