• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Hade jag inte ryggskott sá hade jag varit med pá din första bild Jappe.

Vid strandbaren lite högre upp sá har dom jättegoda Calamares. Brukar äta det efter en flygtur. Billig och god mat där.

lillan

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2174
Medlemskap
2024

Nära havet. Inte så många husbilar. Du väljer om du vill stå ute på en platå utefter havet, eller inne i byn. Häftig väg ut till fyren ( om man som passagerare vågar titta ner!). Du måste titta framåt mot fyren eftersom du kör! Lillan

F

F.d. 53078

Guest

Det kanske är sá att när man är nágra kompisar som efter en flygning sätter sig och tar en öl och nágra ransioner uppskattar det hela bättre. Vi flygare har alltid fátt en bra service och priser pá den baren. Hade jag inte ryggskott sá hade jag bjudit dig där, nu fár det bli pá feriaplatsen istället.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Ni som fortfarande äter spanska tomater och gurkor, har ni aldrig funderat över vart smaken tog vägen. Vi som åt sådant för 50 år sedan förstår vad som har hänt! Förr odlades tomaterna i jorden, numera tillverkas tomaterna i fabriksliknande plastinneslutna anläggningar med konstgödsel och div. gifter av värsta sort. Snabbt ska det gå och innan tomaterna har mognat så körs de ut med lastbilar till okritiska konsumenter i hela Europa!

Landskapet runt Almeria i södra Spanien är fullständigt förött av plastfabrikerna! Mil efter mil av inplastat land! Horribelt!!

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

OlympusXZ-1 är en trevlig liten kamera men den saknar något väldigt elementärt, en optisk sökare. Totalt obegripligt! När solen ligger på för fulla muggar som den gör i Spanien så här års så blir det väldigt svårt att hitta motivet på skärmen. Skitkamera!

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

OlympusXZ-1 är en trevlig liten kamera men den saknar något väldigt elementärt, en optisk sökare. Totalt obegripligt! När solen ligger på för fulla muggar som den gör i Spanien så här års så blir det väldigt svårt att hitta motivet på skärmen. Skitkamera!

Jappe

Man vänjer sig!
Det finns fördelar med en skärmsökare också, lättare att komponera bilden. Jag brukar använda ena handen för att skugga skärmen och en keps är aldrig fel när solen är som starkast.
Jag tycker att dina bilder håller hög klass tack vare XZ-1s optik och 1/1.63-sensor.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

"Cykeltjuven", en mycket bra italiensk film!

Cykeltjuven i Rincon de la Victoria igår hade nog inte samma anledning att stjäla min grannes cykel som figuren i filmen. Cykeln var ganska gammal men styret var specialtillverkat för ägarens handleder, så förlusten blev kännbar!

Cykeln stals snabbt och tyst bakom ryggen på ägaren som satt bara ett par meter därifrån!
Lås alltid fast era cyklar i något!

Befattar sig spansk polis med sådan här kriminalitet? Kanske känner lokalpolisen till lokala småtjuvar och kan på så vis hitta cykeln. Är det någon idé att göra polisanmälan, tro?

Morgonvy i Rincon de la Victoria.

1.jpg

2.jpg

Få se om Knarrevik kan identifiera den här kameran också!

Jappe

Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

"Cykeltjuven", en mycket bra italiensk film!

Cykeltjuven i Rincon de la Victoria igår hade nog inte samma anledning att stjäla min grannes cykel som figuren i filmen. Cykeln var ganska gammal men styret var specialtillverkat för ägarens handleder, så förlusten blev kännbar!

Cykeln stals snabbt och tyst bakom ryggen på ägaren som satt bara ett par meter därifrån!
Lås alltid fast era cyklar i något!

Befattar sig spansk polis med sådan här kriminalitet? Kanske känner lokalpolisen till lokala småtjuvar och kan på så vis hitta cykeln. Är det någon idé att göra polisanmälan, tro?

Jappe

Polisen (Guarda Civil) här ser alvarligt på cykelstölder. En granne fick sin nya cykel stulen på marknaden förra året och jag följde med till Guarda Civil för att översätta.
Efter två timmar kom de till campingen med en utskriven anmälan för underskrift.
Hmmm, jag tror inte svensk polis hade brytt sig särskilt mycket, inte hade de kört ut med anmälan i alla fall.
En anmälan kan vara bra att ha om det är ett försäkringsärende.

F

F.d. 53078

Guest

Ja absolut skall du polisanmälan har ni foto pá cykeln sá är det bra.

Min sons cykel blev stulen här i Fuengirola. Vi tog bilen och körde ut och letade. Efter en stund ság vi den pá strandpromenaden, där cyklade en 30 árin pá den. Tittade noga att det var den när vi körde brevid med bilen.

Jag stannade 50m längre fram gich ut och hmm cencur. han rákade ramla och kom till sjukhus. han hade villkorlig dom. Efter sjukhusvistelsen blev det fängelse.
Leta efter cykeln mánga stjäl för att kunna göra en transport hem, fast 90% stjäls av Marockaner som säljer dom i Marocko.

Ett tips Jappe i Fuengirola pá plaza Miramar finns det en Sportaffär som har just nu en begagnadmarknad och ság att det fans cyklar frán 30€ och upp.
Ett stort vitt tält utanför Decathlon

F

F.d. 53078

Guest

Polisen (Guarda Civil) här ser alvarligt på cykelstölder. En granne fick sin nya cykel stulen på marknaden förra året och jag följde med till Guarda Civil för att översätta.
Efter två timmar kom de till campingen med en utskriven anmälan för underskrift.
Hmmm, jag tror inte svensk polis hade brytt sig särskilt mycket, inte hade de kört ut med anmälan i alla fall.
En anmälan kan vara bra att ha om det är ett försäkringsärende.

Guardia civil har sitt omráde utanför bebyggelse och har kriminalitet.
Localpolisen sköter dom lokala föreordningarna Trafikförseelser tillständ mm.
Policia Nacional sköter en stöld, knark & brátt i en stad.
Titta här Pagina oficial de la DGP-Denuncias Comisaria

Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Guardia civil har sitt omráde utanför bebyggelse och har kriminalitet.
Localpolisen sköter dom lokala föreordningarna Trafikförseelser tillständ mm.
Policia Nacional sköter en stöld, knark & brátt i en stad.
Titta här Pagina oficial de la DGP-Denuncias Comisaria

Vi var först hos lokalpolisen men de hänvisade till Guarda Civil.
Det kanske inte finns någon Policia National i Santa Pola?

F

F.d. 53078

Guest

Lokalpolisen har inte med detta att göra. Om det är Nacional eller Guardia Civil beror pá gränserna och exakt var det hände. Guardia civil har mest rättighheter och kan göra vad som helst. Om dom har ett intresse och tid.
Krockar du bilen i stan, och ringer till Guardia civil dá frágar dom dig om det är nágon svárt skadad. Annars sá kommer dom inte. dom skickar lokal polisen.

Policia Nacional kollar alldrig trafikbrátt. Dom stannar din bil och letar igenom den om dom misstänker stöldgods eller knark.

Om du säger att dom inte fár gá in i din husbil "bostad" utan husrannsakan.
och dom misstänker nágot. Dom ansöker om en snabb husrannsakan som kan ta en timma. under denna timma har dom rätt att genomsöka dig skicka dig till sjukhus ta blodprov och invärtes undersökning. Husbilen kan dom göra säkerhetskontroll i form av bromskontroll mm. En laglig människa nekar alldrig och samarbetar med en undersökning. polisens ser direkt, dom har vanan.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Stor dramatik här på morgonen!

Det kom en liten kille tillsammans med sin mor (tror jag) och förklarade att han visste var den stulna cykeln finns. Själv ville han inte bli inblandad eftersom han tydligen hade varit på "villovägar" själv. En mycket trevlig husbilsgranne erbjöd sig att köra den bestulna till polisstationen och hennes man cyklade dit på en likadan cykel som den stulna.

3.jpg

Det verkar som det kan bli en bra lösning på det hela! Många här engagerade sig i denna cykelstöld, även barägaren strax intill!

Cykelstölder har en helt annan dignitet i Spanien jämfört med i Sverige!

Jappe

Senast ändrad:
Toppen