• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Vi står på Rincon de la Victoria i kväll, solen värmt dagen, nu i kväll blåser det 30km/t från havet, mysigt.

Lämnade "funkan" och feriaplatsen i går och stannar här någon dag, marknad i morgon. Sedan får väderprognoserna styra!

Vore trevligt att synas!

Anita&Jyrki

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Idag hade en Engelsk turist ringt och beställt en biljett frán London till Granada.
Hon satte sig pá flyget som hon tyckyte tog láng tid. Hon hade kommit till Grenada i Caribien. Gör nu inte samma sak med din navigator SirMcLain.

Vi har varit i caribien förut och det är ju inte helt fel heller. Men nu är det Algarve och Costa del Sol som gäller ett par månader.

Vi har kört förbi förut men inte hittat Juan Nortes Stol. Ska spana in den oxå.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag räknar med att komma till "Rinkan" om några dagar eller en vecka. Få se om ni är kvar då!

Jappe

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag lyckades ta mig ifrån Bahia Camping i Santa Pola, med förståndet någorlunda i behåll, frampå eftermiddagen i går.

"Salta Pola" med sina saltsjöar och saltberg.

1 Salta Pola.jpg

Inte långt därefter var jag nere i El Pinet för att kolla hur snåljapparna hade det och där var det fullt.

2 El P stpl.jpg

Trots att det hade kommit upp förbudstavlor för bilar över 3,5 ton var det många stora bilar där och flera använde tydligen platsen för övervintring. Lite gnäll hördes om bristen på fylla/tömma-möjligheter; närmaste plats för detta var en Camper Park i närheten som tog 5€ för den servicen. Campingen La Marina ligger visserligen lite närmare men F/T-hanteringen utanför den är ganska knölig, rentav äcklig.

I Torrevieja var jag sedan och kollade på en möjlig ställplats nära havet. Ganska fin plats men fick man se upp för krossat glas m.m.

3 Torre stpl.jpg

Färden gick vidare på gratismotorvägen och snart började solen visa tecken på överhettning och bestämde sig därför att gå till vila efter dagens id med det vanliga färgspelet.

4 röd sol.jpg

När jag kom till ställplatsen i Los Alcazares var det mörkt.

5 Alc kväll.jpg

Något flygplan från den närbelägna flygplatsen hördes under kvällen men under natten var det tyst (tror jag) och när jag vaknade kunde jag skåda denna vackra vy mot "tarmen" på andra sidan Mar Menor.

6 morg Alc.jpg

Vodafones Europasimkort fungerar utmärkt här!

Jappe

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Fina bilder och vädigt hög upplösning.
Kvalitet liknande bilder tagna med Olympus XZ1!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Olympus XZ-1 stämmer! Den köpte jag på Cyberfoto för ett tag sedan. Eftersom den gav väldigt suddiga bilder så skickade jag tillbaka den. GB skickade den till Santa Pola efter genomgången och nu tycks den fungera bra.

Jag gillar kameran men att fotografera rätt mot solen kan ge reflexer, givetvis.

Mar Menor.

7.jpg

F

F.d. 25023

Guest

Välkommen hit till Vera Playa, bilen 20 meter borta, sitter på strandcafeet med bra wifi. I natt var det lite trångt att parkera för natten men nu har en del fortsatt sin resa! Hade bara 60-80 cm på båda sidor men med en mindre bil är allt lätt.

Värmen dallrar på stranden och cafe cortado smakar gott så här på morgonen!

image.jpg

jyrki

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Den trevligaste kvällen i Santa Pola var utan tvekan den på Kinakrogen vid "Blå rondellen"!

Kina 1.jpg

Kina 2.jpg

En meny för 5.95€ inkl. en halv flaska vin! Maten var faktiskt riktigt god, liksom vinet!

Därifrån till den här bilden som jag tog i morse i Los Alcazeres är det ett långt steg! Är det månne en hägring?

oförk.jpg

Hur "parkerar" dom sina båtar här egentligen?

båtp.jpg

Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Tänk på att det är helgdag i Spanien imorgon fredag. :)
- Trafiken blir intensivast från klockan 15 idag torsdag och fram till söndag kväll.
Det är också "Vegandagen" imorgon fredag. :)

F

F.d. 25023

Guest

Körningen från Vera Playa till La Volta i Benicarlo, 550 km var lugnast vi någonsin erfarit i Spanien.

Nästan ingen trafik, trots icke betalvägar, till 98% motorvägar, och via Lorca, Murcia, Alicante och Valencia.

Spanjorerna njuter kanske av helgen!

Här är det ganska kyligt jämfört med vädret på Costa del Sol och Murcia-kusten. Happy Halloween!

jyrki

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

En förargad svensk husvagnskvinna försökte få mig att lämna campingen i Bolnuevo före kl 12 i dag!

Tanktömningen på campingen var stängd med en låst kätting!

Lång kö i receptionen när jag skulle checka ut!

Receptionisten låtsades inte komma ihåg att jag visat ACSI-kortet när jag checkade in!

Dagen började alltså inte så bra!

Jag har sett många lyriska beskrivningar av ställplatsen Canada de Calnegre så jag for dit.

Vägen till ställplatsen:

1 väg till Can.jpg

Ställplatsen:

2 Canada.jpg

Vägen från ställplatsen:

3 väg från Can.jpg

Nu står jag på en P-ställplats i Almeria efter en hård dag.

4 ny stp.jpg

Jag vågade inte ställa mig på den gamla fina ställplatsen vid strandpromenaden eftersom Polisen brukar röja där nuförtiden.

gam stpl.jpg

F

F.d. 25023

Guest

Du skulle tagit vägen ner till vänster närmast stranden efter alla bilarna som står uppe på planen... Där hittar man mindre platser, lugna och skyddade precis vid havet!

Ja vi åker åt fel håll, men det började kännas att vi fått nog av kajkandet runt med husbilen denna gång. Känns att vi sett och kört en massa platser och vägar redan. Vill inte bli låst på campingar heller! För att inte tala om att vänta ut regnperioden som kommer. Så, beslutet var enkelt, hem innan vintern!

Får se vad det blir på vårkanten.

Hoppas du får det bra i fortsättningen och hittar de trevligaste ställen!

Anita&Jyrki

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023

Du skulle tagit vägen ner till vänster närmast stranden efter alla bilarna som står uppe på planen... Där hittar man mindre platser, lugna och skyddade precis vid havet!

Ja vi åker åt fel håll, men det började kännas att vi fått nog av kajkandet runt med husbilen denna gång. Känns att vi sett och kört en massa platser och vägar redan. Vill inte bli låst på campingar heller! För att inte tala om att vänta ut regnperioden som kommer. Så, beslutet var enkelt, hem innan vintern!

Får se vad det blir på vårkanten.

Hoppas du får det bra i fortsättningen och hittar de trevligaste ställen!

Anita&Jyrki

Regnperiod?

F

F.d. 25023

Guest

Normalt december till mars på Algarve, kan regna varje dag och mycket. Lite bättre på Costa del Sol, men nog får man del av regnet och kylan där med!

Förra året var det bästa vädret i Valencia regionen, hade bara blåst jämt.

Fast det finns undantagsår, förrförra året regnade det mycket mindre. Men ta med både stövlar och paraply och tillräckligt med gas och värma bilen på nattetid, i natt var det 14 ute, och det blir kallare, men sällan minusgrader.

Årets höst har varit varmast under de senaste 55 åren, augustivärme kallas det här. Sommaren var motsvarande kallast på mannaminne i Malagatrakterna, bara max 24-25 grader enligt tidningarna!

Vi har frusit hemskt här nere i lägenheterna, husbilen har alltid varit varmare, den har i varje fall isolering och inte bara fuktig tegel och betong i väggarna...

Hälsning jyrki

R

Roffe T

Guest

Hej Jyrki & Anita. Synd att vi inte fick träffas här nere denna gång. blev lite krasslig men nu är det bra igen. Ha de GÖTT!!!!
Krama Freddie.:spinny:

Toppen