• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera LPG tank i husbilen

Fridlur

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Karlstad
Hej hej, som nybliven husbilsägare var det med fröjd jag gav mig ut i onsdags med familj för att fricampa. På söndagen vaknade vi i en kall bil... Gasolen (vi har tydligen bara en p11 flaska(!?)) var slut.
Vi älskar att fricampa, har även planer på europa med bilen och det jag förstått då är att LPG tank är att föredra!?
Har ringt runt till lite företag (gasolfyllarna karlstad supertrevliga men kan inte installera/montera utan bara fylla samt gasolfyllarna örebro, otrevlig snäsig kille som inte hade tid att svara på frågor då de har sååååå mkt att göra i butiken såhär års och inte heller utförs installationer i relation till detta) men vet ej vart jag ska vända mig. Är händig men har aldrig grejat med gasol så känner mig kanske inte redo för ett hemmabygge.

Alla tips motages!
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Visst är det problem i Sverige att fylla LPG ,det finns inte på några mackar utan man måste fylla hos nån gasolfyllare som har arbetstider och oftast stänger dom vid 17 tiden.Så är det inte i utlandet (Tyskland) nästan varje mack har LPG pumpen och LPG är billigt ,så att säga att det finns inga problem i Sverige det är väl att fara med osanning i mina ögon .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den tid jeg kjørte rundt i Sverige (frem til 2015) fantes det 16 macker med lpg fylling - de fleste selvbetjente. At det samtidig fantes runt 200 i Norge med litt lavere pris på lpg og at det begynte å komme gasolfyllere i sørsverige gjorde det hele relativt uproblematisk
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den tid jeg kjørte rundt i Sverige (frem til 2015) fantes det 16 macker med lpg fylling - de fleste selvbetjente. At det samtidig fantes runt 200 i Norge med litt lavere pris på lpg og at det begynte å komme gasolfyllere i sørsverige gjorde det hele relativt uproblematisk
Med en rejäl? gastank (70L) tankar vi bara några få gånger om året, en tankning brukar räcka vår till höst, trots att vi kör allt som går på gas, lite besvärligare när man sticker upp i fjällvärlden under vinterhalvåret, men hittills har vi klarat det eftersom vi bara har stannat några nätter åt gången.
Vi bör klara oss vintertid med gas 10-12 dagar på tanken, och sedan har vi en 5Kg reservtub som bör rädda oss tills vi kommer till civilisationen igen. :twitcy:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Den tid jeg kjørte rundt i Sverige (frem til 2015) fantes det 16 macker med lpg fylling - de fleste selvbetjente. At det samtidig fantes runt 200 i Norge med litt lavere pris på lpg og at det begynte å komme gasolfyllere i sørsverige gjorde det hele relativt uproblematisk
Det finns ett fåtal mackar med självbetjäning i Sverige, men ganska många gasolfyllare i södra halvan av Sverige,norrut är det Sundsvall,Piteå,Kiruna.
 

Torrander

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13981
Medlemskap
2024
Tänk bara på axellasten bak, en stor gastank är tung i sig själv, och innehållet väger ju också, en hundraliters tank väger väl kring 100Kg fylld, det betyder att du på vissa bilar får kraftigt begränsad möjlighet att lasta i garaget. Tillåten vikt i garaget är ju också begränsad på husbilar.
Alldeles riktigt, bättre med lasten centralt fördelad. Har två axlar bak och bra med lastvikt, men också riktigt att garaget har maxlast. Om jag minns rätt 500 kg
Mvh Torrander
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Hej hej, som nybliven husbilsägare var det med fröjd jag gav mig ut i onsdags med familj för att fricampa. På söndagen vaknade vi i en kall bil... Gasolen (vi har tydligen bara en p11 flaska(!?)) var slut.
Vi älskar att fricampa, har även planer på europa med bilen och det jag förstått då är att LPG tank är att föredra!?
Har ringt runt till lite företag (gasolfyllarna karlstad supertrevliga men kan inte installera/montera utan bara fylla samt gasolfyllarna örebro, otrevlig snäsig kille som inte hade tid att svara på frågor då de har sååååå mkt att göra i butiken såhär års och inte heller utförs installationer i relation till detta) men vet ej vart jag ska vända mig. Är händig men har aldrig grejat med gasol så känner mig kanske inte redo för ett hemmabygge.

Alla tips motages!
Haft två LPG flaskor (44 liter) i snart 10 år. Inte ångrat mig en sekund. I Sverige är kanske inte behovet så stort utom att det sparar en del besvär. Men ute i Europa är det oslagbart.
Peter i Kylinge (Fiat) är bra för detta
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag blev nekad att fylla i Tyskland då min påfyllning sitter innanför luckan, skojade lite med mackägaren och pekade på bilen intill den hade ju lucka över tanklocket för dieseln. Då berättade han att han endast har tillstånd att sälja motorgas då det är en annan skattesats på hushållsgasen.
Men det är enda gången som någon har sagt något, så mitt tips är att ta en stor mack med lata anställda (-:. Dessutom blir det ju fler och fler som har automatstation, ex, gasolfyllarna vid Båstad och Preem i gbg.
Hälsningar
Peter
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Hej hej, som nybliven husbilsägare var det med fröjd jag gav mig ut i onsdags med familj för att fricampa. På söndagen vaknade vi i en kall bil... Gasolen (vi har tydligen bara en p11 flaska(!?)) var slut.
Vi älskar att fricampa, har även planer på europa med bilen och det jag förstått då är att LPG tank är att föredra!?
Har ringt runt till lite företag (gasolfyllarna karlstad supertrevliga men kan inte installera/montera utan bara fylla samt gasolfyllarna örebro, otrevlig snäsig kille som inte hade tid att svara på frågor då de har sååååå mkt att göra i butiken såhär års och inte heller utförs installationer i relation till detta) men vet ej vart jag ska vända mig. Är händig men har aldrig grejat med gasol så känner mig kanske inte redo för ett hemmabygge.

Alla tips motages!
Dom här säljer och installerar tankflaskor:
 

Fridlur

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Karlstad
Om ni tänker åka norrut i fjällvärlden på vinter finns ingen poäng med tankflaskor. Finns för få påfyllnadsställen.
Villig att argumentera, man tar en tur på 1-1,5 vecka från karlstad till kiruna, vi kan fylla på här innan vi åker, väl i kiruna kan vi fylla på igen, där har jag släkt med å hälsa på , åkavidare mot pajala å sen hemmåt. Blir en fin tur med mkt fint å se å jag ser inte heller problemet med att fylla mellan turerna hemma i karlstad. :)

En 60-70l tank räcker ju iaf 10-14 dagar å längre än så har vi nog inga planer i början på att vara borta. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Villig att argumentera, man tar en tur på 1-1,5 vecka från karlstad till kiruna, vi kan fylla på här innan vi åker, väl i kiruna kan vi fylla på igen, där har jag släkt med å hälsa på , åkavidare mot pajala å sen hemmåt. Blir en fin tur med mkt fint å se å jag ser inte heller problemet med att fylla mellan turerna hemma i karlstad. :)

En 60-70l tank räcker ju iaf 10-14 dagar å längre än så har vi nog inga planer i början på att vara borta. :)

Om du har två P11 kan du faktiskt byta på väldigt många ställen, lite dyrare i fjällen än på byggvaruhusen, men tankflaskor eller fast tank
kostar ju en hel del. Pröva det alternativet först, två P11 räcker väldigt länge om du åker söderut på sommaren. Det är lätt att man skjuter över målet i början, och skaffar en massa onödiga prylar. Och glöm inte hålla koll på lastvikt och axelvikter all utrustning tillför (o)? nödig vikt.
 

Fridlur

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Karlstad
Absolut är det så, men som sagt två P11or räcker oss i ca 6-8 dygn (max) när det är kallt och det är lite för mkt påfyllnad och stop, innser självklart att behovet av att fylla på inte e desamma när de e varmt å man e söderut och inte behöver värme osv, men som vi ser det och diskuterat är en tank ett bra alternativ för oss som vi i längden kommer tjäna på. Självklart kan man fylla på p11 på bensinstationer i fjällen, men vi vill slippa hela byta/påfyllnads grejen med täta mellanrum. Praktiskt, bekvämt och i längden intjänat kostnadsmässigt e vad vi ser i just en tank. :)
 

Bernt Roupé

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
15917
Medlemskap
2024
Kanske också ett sätt att kontrollera att du inte "fulfyller"?

Pålle
Men Bernt, varför är det ett problem i Sverige?? Det måste du ha fått om bakfoten. Jag bor i Skrea (Halland), och här kan man fylla alla fasta system, både i Falkenberg, Varberg, Halmstad o.s.v.

M.V.H. Jack43
Kolla hur det är norröver. Jag bor i Hälsingland närmast 5 mil men längra norröver ännu längre
 
Toppen