• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera LPG tank i husbilen

Fridlur

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Karlstad
Hej hej, som nybliven husbilsägare var det med fröjd jag gav mig ut i onsdags med familj för att fricampa. På söndagen vaknade vi i en kall bil... Gasolen (vi har tydligen bara en p11 flaska(!?)) var slut.
Vi älskar att fricampa, har även planer på europa med bilen och det jag förstått då är att LPG tank är att föredra!?
Har ringt runt till lite företag (gasolfyllarna karlstad supertrevliga men kan inte installera/montera utan bara fylla samt gasolfyllarna örebro, otrevlig snäsig kille som inte hade tid att svara på frågor då de har sååååå mkt att göra i butiken såhär års och inte heller utförs installationer i relation till detta) men vet ej vart jag ska vända mig. Är händig men har aldrig grejat med gasol så känner mig kanske inte redo för ett hemmabygge.

Alla tips motages!
 
F

Fd.47585

Guest
Bara en tanke, köp en duocontrol (Truma) och en flaska till (om det får plats). Sen kan ni fylla dessa P11: or på tex gasolfyllarna. Så gör vi och det har fungerat i 7600 mil nu. Vi ser till att ha två fulla P11: or när vi åker på semester. Hittills har vi aldrig på 6 veckors semester fått duocontrollen att växla flaska, dvs vi gör på 6 veckors semester av med mindra än en P11. Vi lagar oftast mat själva på gasolspisen och fricampar ofta (ingen el). Vi tänkte också i samma banor som ni när vi just köpt husbil. Men med facit så behöver vi inte en sån ganska stor investering då det bilen redan hade fungerar för oss. För att göra det lite bekvämare har vi totalt 4 P11: or. (2 st stor hemma i garaget, INTE i husbilens garage). Så vi behöver inte åka till gasolfyllarna om en flaska tar slut utan byter bara och när 3 är slut DÅ åker vi och fyller dom.
 
Senast redigerad av en moderator:

Fridlur

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Karlstad
Bara en tanke, köp en duocontrol (Truma) och en flaska till (om det får plats). Sen kan ni fylla dessa P11: or på tex gasolfyllarna. Så gör vi och det har fungerat i 7600 mil nu. Vi ser till att ha två fulla P11: or när vi åker på semester. Hittills har vi aldrig på 6 veckors semester fått duocontrollen att växla flaska, dvs vi gör på 6 veckors semester av med mindra än en P11. Vi lagar oftast mat själva på gasolspisen och fricampar ofta (ingen el). Vi tänkte också i samma banor som ni när vi just köpt husbil. Men med facit så behöver vi inte en sån ganska stor investering då det bilen redan hade fungerar för oss. För att göra det lite bekvämare har vi totalt 4 P11: or. Så vi behöver inte åka till gasolfyllarna om en flaska tar slut utan byter bara och när 3 är slut DÅ åker vi och fyller dom.
Hej, tanken är att vi både ska vintercampa och fricampa, som sagt gick en flaska åt på 4 dagar, ser inte hur en duo control skulle minska en familjeförbrukning gasol, kör ni även värme på eran och kyl/frys? Skulle vara fantastiskt om vi kunde få det att gå runt på bara p11 flaskor, men har förståt att detta kan vara svårare att få påfyll utomlands med!? :)
Bra tanke, googlar runt å läser på :)
 

Likeahome

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Säter
HBK-Nr
14625
Medlemskap
2024
Skilj på tankflaskor, (2st på samma plats som nuvarande) och tank. Med tank får du kanske med dig 120 liter. Tankflaskor blir samma volym och problem som du upplever nu. Rekommenderar som tidigare kommentarer att göra det i Tyskland.
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Hej hej, som nybliven husbilsägare var det med fröjd jag gav mig ut i onsdags med familj för att fricampa. På söndagen vaknade vi i en kall bil... Gasolen (vi har tydligen bara en p11 flaska(!?)) var slut.
Vi älskar att fricampa, har även planer på europa med bilen och det jag förstått då är att LPG tank är att föredra!?
Har ringt runt till lite företag (gasolfyllarna karlstad supertrevliga men kan inte installera/montera utan bara fylla samt gasolfyllarna örebro, otrevlig snäsig kille som inte hade tid att svara på frågor då de har sååååå mkt att göra i butiken såhär års och inte heller utförs installationer i relation till detta) men vet ej vart jag ska vända mig. Är händig men har aldrig grejat med gasol så känner mig kanske inte redo för ett hemmabygge.

Alla tips motages!
Hör av dig till mig så kan du få se i min bil hur det ser ut 070 2354848
 

Fridlur

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Karlstad
Sommartid går det inte mycket gasol. Vi var ute i 5 veckor i somras. Gjorde av med 2 kg på den tiden i Kroatien
Jo så är det nog, detta är väll en tanke att rusta upp inför hösten vintern då vi gissar att vi kommer klara oss fint så snart de blir finväder men det är aldrig fel att tänka framåt!? ;)
Det enda som vi egentligen vill fixa omgående är väll solceller då 12v batteriet inte var så piggt efter 2 dagar vid en sjö, så länge man kör laddar det men ska man vara realistisk kan de vara skönt med solceller å gasol till kyl och spis under sommaren?
 
F

Fd.47585

Guest
Hej, tanken är att vi både ska vintercampa och fricampa, som sagt gick en flaska åt på 4 dagar, ser inte hur en duo control skulle minska en familjeförbrukning gasol, kör ni även värme på eran och kyl/frys? Skulle vara fantastiskt om vi kunde få det att gå runt på bara p11 flaskor, men har förståt att detta kan vara svårare att få påfyll utomlands med!? :)
Bra tanke, googlar runt å läser på :)
När vi är ute på vintern så är vi aldrig ute mer än 3-4 dagar, vi kör då värmen på gasol (om vi inte står på el), VI sänker ordentligt på natten då vi sover bättre när det är 5-7 grader, sen ser timern till att det är 20 grader när vi stiger upp. Gasolen i en flaska räcker då. Sen har vi Truma gasolmätare så vi ser när det börjar ta slut i flaskorna. För OSS är det en perfekt lösning.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
På vintern vid temperaturer under-15, vid fricamping och stöttning av elverk ligger gasolförbrukningen på ca 1 pa11 per 2,5 dygn. I normalfallet sker byte av tuben nattetid Har köpt en gasolvåg för att vara mer beredd på när bytet kan komma att ske..
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Så här ser en gastank (110 liter) ut, från WynenGas i Tyskland. Går även att importera delarna.
Åsså Fridlur, ALLA behållare, stora som små, lösa som fasta, innehåller LPG!!! Det är den internationella benämningen på gasen som Sverige kallar för gasol!!

M.V.H. Jack43
 

Bilagor

  • Wynen (3).JPG
    Wynen (3).JPG
    1,8 MB · Visningar: 122

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
För några år sedan tröttnade jag på att hantera dessa tunga P11-or. Lossa förskruvningar, lyfta in i trångt utrymme, osv.
Installerade en Alugas-flaska med påfyllning på utsidan. Har en Truma duokontroll som växlar flaska automatiskt.
Vi har en mack nära oss, så det är enkelt och bekvämt att fylka LPG-gas där. Utomlands är det mycket gott om fyllningsställen. Svenska gasflaskor kan vara svåra att få fyllda.
I och med att vi har en vanlig P11a och en Alugasflaska har vi flexibilitet. I norra Sverige finns det få ställen att fylla Alugasflaskan. Här kommer P11an till pass.
72E4B3FA-6623-4FDB-A52A-8752EDDC2114.jpeg0DB1705F-0C9B-41AB-B5F0-D630A2781B38.jpeg
 

Fridlur

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Karlstad
Så här ser en gastank (110 liter) ut, från WynenGas i Tyskland. Går även att importera delarna.
Åsså Fridlur, ALLA behållare, stora som små, lösa som fasta, innehåller LPG!!! Det är den internationella benämningen på gasen som Sverige kallar för gasol!!

M.V.H. Jack43
Japp japp de har jag fattat, har tack så mycket :)
 
Toppen