• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Installera LPG tank i husbilen

Fridlur

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Karlstad
Hej hej, som nybliven husbilsägare var det med fröjd jag gav mig ut i onsdags med familj för att fricampa. På söndagen vaknade vi i en kall bil... Gasolen (vi har tydligen bara en p11 flaska(!?)) var slut.
Vi älskar att fricampa, har även planer på europa med bilen och det jag förstått då är att LPG tank är att föredra!?
Har ringt runt till lite företag (gasolfyllarna karlstad supertrevliga men kan inte installera/montera utan bara fylla samt gasolfyllarna örebro, otrevlig snäsig kille som inte hade tid att svara på frågor då de har sååååå mkt att göra i butiken såhär års och inte heller utförs installationer i relation till detta) men vet ej vart jag ska vända mig. Är händig men har aldrig grejat med gasol så känner mig kanske inte redo för ett hemmabygge.

Alla tips motages!
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Funkar bra med Alu gas påfyllnads tuben ,köpte billigt hos Bossing i Linköping och installerade själv inga problem och billigt att fylla utomlands .I Tyskland har nästan varenda bensinmack station med LPG som man fyller på själv ..inga problem .Som sagt det är inga konstigheter att installera självIMG_20181031_123903.jpgIMG_20181005_103659.jpg
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Lösningen på bilden i inlägg 21 är inte bra. Jag har blivit vägrad att tanka två gånger i Frankrike på grund av att jag behövde öppna luckan.
Nu har jag monterat utvändig påfyllning och ingen klagar.
Hittills har ingen klagat på min installation och jag åker inte i Frankrike ,håller mig i område med germanska språket ..dom är inte lika tokiga som fransmän :D
 

Torrander

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13981
Medlemskap
2024
Så här ser en gastank (110 liter) ut, från WynenGas i Tyskland. Går även att importera delarna.
Åsså Fridlur, ALLA behållare, stora som små, lösa som fasta, innehåller LPG!!! Det är den internationella benämningen på gasen som Sverige kallar för gasol!!

M.V.H. Jack43
Fick ni tanken monterad i garaget, eller var? Var själv till wynen för några år sedan, men fick inte plats under bilen, så blev ingen tank, Är det ok att ha den i garaget?
Hälsnin Torrander
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Konstigt!! Har tankat överallt i Europa, Frankrike,Kroatien, Österrike, Spanien o Portugal mfl. Jag måste öppna garagedörren för att kunna fylla. Aldrig har någon haft några synpunkter. Man har t.o.m. kommit ut för att hjälpa till. Skulle ni mot förmodan bli nekade är det bara att åka till nästa mack. Gudskelov är dom inte lika angelägna att följa paragrafer som i Sverige.
 

Bernt Roupé

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
15917
Medlemskap
2024
Hej, tanken är att vi både ska vintercampa och fricampa, som sagt gick en flaska åt på 4 dagar, ser inte hur en duo control skulle minska en familjeförbrukning gasol, kör ni även värme på eran och kyl/frys? Skulle vara fantastiskt om vi kunde få det att gå runt på bara p11 flaskor, men har förståt att detta kan vara svårare att få påfyll utomlands med!? :)
Bra tanke, googlar runt å läser på :)
Fasta tankar är lite problem i Sverige men helt överlägset i eu
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Fick ni tanken monterad i garaget, eller var? Var själv till wynen för några år sedan, men fick inte plats under bilen, så blev ingen tank, Är det ok att ha den i garaget?
Hälsnin Torrander
Ja Torrander!! Så här gick det till: Gjorde som du. Åkte ett år till Wynen. Dom lyfte upp bilen och undersökte. De hittade bara plats för tre-fyra små 25-literstankar, lite här och där!! Skulle bli väldigt dyrt. Åkte därifrån väldigt besviken!!!
Ett år senare (när gråcellerna innanför pannbenet fått jobba lite) så kom jag på att i garaget har jag ju hur mycket plats som helst. Kontaktade då både Transportstyrelsen och Wynen (via mail på Engelska). Svaret blev: Keine problem, från båda. Wynen meddelade dessutom att det är godkänt i hela EU. Så då beställde jag en tid hos Wynen i Viersen. Väl där så bestämde vi var, hur & storlek. Det tog 4-5 timmar. Påfyllning akterut & digital mätare vid förarplatsen.

M.V.H. Jack43
 

Torrander

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13981
Medlemskap
2024
Ja Torrander!! Så här gick det till: Gjorde som du. Åkte ett år till Wynen. Dom lyfte upp bilen och undersökte. De hittade bara plats för tre-fyra små 25-literstankar, lite här och där!! Skulle bli väldigt dyrt. Åkte därifrån väldigt besviken!!!
Ett år senare (när gråcellerna innanför pannbenet fått jobba lite) så kom jag på att i garaget har jag ju hur mycket plats som helst. Kontaktade då både Transportstyrelsen och Wynen (via mail på Engelska). Svaret blev: Keine problem, från båda. Wynen meddelade dessutom att det är godkänt i hela EU. Så då beställde jag en tid hos Wynen i Viersen. Väl där så bestämde vi var, hur & storlek. Det tog 4-5 timmar. Påfyllning akterut & digital mätare vid förarplatsen.

M.V.H. Jack43
Ja Torrander!! Så här gick det till: Gjorde som du. Åkte ett år till Wynen. Dom lyfte upp bilen och undersökte. De hittade bara plats för tre-fyra små 25-literstankar, lite här och där!! Skulle bli väldigt dyrt. Åkte därifrån väldigt besviken!!!
Ett år senare (när gråcellerna innanför pannbenet fått jobba lite) så kom jag på att i garaget har jag ju hur mycket plats som helst. Kontaktade då både Transportstyrelsen och Wynen (via mail på Engelska). Svaret blev: Keine problem, från båda. Wynen meddelade dessutom att det är godkänt i hela EU. Så då beställde jag en tid hos Wynen i Viersen. Väl där så bestämde vi var, hur & storlek. Det tog 4-5 timmar. Påfyllning akterut & digital mätare vid förarplatsen.

M.V.H. Jack43
Tack för ett bra svar, har stort garage så det är nog en lösning jag kan tänka mig också!
Mvn Torrander!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för ett bra svar, har stort garage så det är nog en lösning jag kan tänka mig också!
Mvn Torrander!

Tänk bara på axellasten bak, en stor gastank är tung i sig själv, och innehållet väger ju också, en hundraliters tank väger väl kring 100Kg fylld, det betyder att du på vissa bilar får kraftigt begränsad möjlighet att lasta i garaget. Tillåten vikt i garaget är ju också begränsad på husbilar.
 
Senast ändrad:

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Tänk bara på axellasten bak, en stor gastank är tung i sig själv, och innehållet väger ju också, en hundraliters tank väger väl kring 100Kg fylld, det betyder att du på vissa bilar får kraftigt begränsad möjlighet att lasta i garaget. Tillåten vikt i garaget är ju begränsad på husbilar.
Själv har jag två axlar bak!! Hela tanken (110 liter) med alles plus fullt med gas blir precis 100 kilogram!! Min bil får lasta nästan ett ton.

M.V.H. Jack43
 
Toppen