• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det är bara Western Europe som hittills uppdaterats och där problemen är lösta.
Förhoppningsvis är Europaversionen "på gång".

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

IGO Europa
Jag tycker att IGOs agerande här tyder på ren garagetillvekning. Helt klart ett hobbyföretag som inte klarar det här innom rimlig tid. Har sagt det tidigare för det här är inte första gången det tar tid med den rätta funktionen att dom inte klarar sin uppgift. Förutom att sälja förstås.
Jag köpte Europa som första navigationsapp till min Ipad och själva appen har jag inget negativt att säga om förutom att den är förvånansvärt stor och kan välja lite konstiga vägar ibland.
Eftersom jag är sedan många år är ett TomTom fan så är jag så nöjd att jag efter dom första problemen med uppdateringar på IGO köpte även TomTom Europa.

Fördelar: fungerar enligt mig med bättre vägval, strular aldrig vid uppdatering, lättare att hantera, och mindre utrymmeskrävande.

Hur länge ska vi köpare stå ut med IGOs hantering. Kan man få pengarna tillbaka kan man undra.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

IGO är knappast ett garageföretag, de har f.n. 30-40 olika versioner, fler än någon annan tillverkare. Tydligen har de problem med sin server som har svårt att klara av anstormningen av nya kunder. Jag är säker på att de jobbar dag och natt med att lösa problemet. Som jag sagt tidigare är det Apples begränsning på 2 GB som gör att vissa kartor som de nordiska måste laddas ned i efterskott.

TomTom är en bra app med egna kartor men kan inte på långa vägar mäta sig med iGO i mångsidighet och exakthet. TomToms navigeringsapp kan mer liknas med deras navigatorer, enkla men med alltför få inställningsmöjligheter och ruttval. Jag använde TomToms app igår på ca 30 mils körning och den visade rätt hela sträckan men vägarnas hastighetsbegränsningar är lika dåliga som på andra appar, tydligen Vägverkets fel.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Som jag skrev har jag inga större åsikter om själva appen men deras hantering tyder ändå på garagetillverkning.
I normala fall så är man stor har man resurser att tillhandahålla service till kunder. Här är det något som är fel. Det måste du hålla med om.

Om nu vilket jag inte håller med dig att TomTom skulle vara enklare så ligger dom ju ljusår före i funktion, eller hur? Inget krångel.

Min åsikt kvarstår. Problemen har pågått sedan slutet September enligt den här tråden så inte kan man väl säga att dom kan hantera det dom säljer.

smålänningen 46

HBK Medlem
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8505
Medlemskap
2024

Köpte igo Primo Skandinavia,har senaste uppdateringen på min iPad.
När jag öppnar igo så får jag ingen Gps signal,bara en kvinnlig röst som säger "gpssignalen är borta" vad göra??

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Jo, du behöver skaffa en extern GPS tex via blåtand.
Man kan dela GPS från iPhone men det blir väldigt långsamt så det fungerar inte för navigering.
Har ingen egen erfarenhet av detta så sök på nätet så hittar du en hel del.
Kom ihåg bara att den behöver vara kompatibel med iPad.

F

F.d. 25023

Guest

Har en Garmin 3790, uppdateras flera gånger om året. Aldrig ett problem.

Trots att vi har i familjen både iPhone och iPad skulle vi inte byta, efter att ha testat dessa navigeringsappar. Den som fungerar alltid är också Nokia Lumia 1020's Here navigering.

Hälsning fr sydspanien
Jyrki

smålänningen 46

HBK Medlem
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8505
Medlemskap
2024

Får kanske köra med min Tomton xl one,för det verkar lite bökigt med paddan.
Tack för alla svar och tips i alla fall.

Arnold.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det finns ingen anledning att skaffa en dyr navigator om man redan har en telefon/platta och kan få en sofistikerad navigeringsapp för en bråkdel av vad en navigator kostar.

Bättre programvara, högre upplösning, större skärm (platta), fler inställningsmöjligheter, större antal ruttval, onlinesökning samt snabbare processor är några av fördelarna.

F

F.d. 25291

Guest

Hej på er. Jag hade fått för mej att det bara var i min i-phone som jag inte fick med alla kartorna. Så nu åker vi omkring utan Spanien-kartor i i-paden.
Måste jag ta bort dom gamla, och sedan hämta alltihop igen?, eller måste jag köpa Iberia-kartan för att få rätsida på detta?

Vår fasta Garmin-GPS, som vi fick uppdaterad precis innan vi bordade Stena, har nämligen fått nojjan och lägger av när det passar den.

lailaouno

F

F.d. 25291

Guest

Ja, det gick att välja Sverige, till skillnad från när vi skulle försöka välja Spanien på vägen ner.

lailaouno

Toppen