F
F.d. 60125
Guest
Tack!Har försökt förklara så enkelt jag kan nedan!
EGR = Exhaust Gas Recirkulation, systemet skickar tillbaka en del av avgaserna via insuget tillbaka in i motorn. Avgaserna innehåller rester från tidigare förbränning t.ex. sot som ger koksliknande avlagringar på bl.a. EGR ventilen som reglerar mängden avgaser som leds tillbaka in i motorn. EGR har funnits länge på dieslar, men tidigare främst för att reducera CO. I och med EU5 används mycket mer EGR gaser & vid fler lastfall & temperaturer på motorn som recirkuleras för att klara dom låga nivåer av NOX som EU5 innebär. Då blir avlagringarna värre därav alla problem med EGR ventiler som börjat dyka upp på nyare bilar. Att ens försöka klara EU6 utan SCR vilket tydligen någon hittat exempel på ovan låter vansinnigt. (Men en Tysk biltillverkare gjorde ju just detta i USA mot ett lagkrav som liknar EU6.)
SCR innebär att man reducerar NOX genom att tillsätta Urea (som är den aktiva substansen i Adblue), efter motorn via en injektor i avgassystemet dvs i området där katalysator/partikelfilter sitter. Då kan man backa något på regleringen av EGR gaser så man inte tillför lika mycket EGR i lastfall där denna ger problem. Sen är det klart att SCR lär väl kunna ge andra problem, som vi kanske inte sett än, men det känns mer rätt men det är en personlig reflektion.
Förstod lite mer!