• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

I köptankar och behöver råd och tips

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
Har försökt förklara så enkelt jag kan nedan!

EGR = Exhaust Gas Recirkulation, systemet skickar tillbaka en del av avgaserna via insuget tillbaka in i motorn. Avgaserna innehåller rester från tidigare förbränning t.ex. sot som ger koksliknande avlagringar på bl.a. EGR ventilen som reglerar mängden avgaser som leds tillbaka in i motorn. EGR har funnits länge på dieslar, men tidigare främst för att reducera CO. I och med EU5 används mycket mer EGR gaser & vid fler lastfall & temperaturer på motorn som recirkuleras för att klara dom låga nivåer av NOX som EU5 innebär. Då blir avlagringarna värre därav alla problem med EGR ventiler som börjat dyka upp på nyare bilar. Att ens försöka klara EU6 utan SCR vilket tydligen någon hittat exempel på ovan låter vansinnigt. (Men en Tysk biltillverkare gjorde ju just detta i USA mot ett lagkrav som liknar EU6.)
SCR innebär att man reducerar NOX genom att tillsätta Urea (som är den aktiva substansen i Adblue), efter motorn via en injektor i avgassystemet dvs i området där katalysator/partikelfilter sitter. Då kan man backa något på regleringen av EGR gaser så man inte tillför lika mycket EGR i lastfall där denna ger problem. Sen är det klart att SCR lär väl kunna ge andra problem, som vi kanske inte sett än, men det känns mer rätt men det är en personlig reflektion.
Tack!
Förstod lite mer! :)
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
I princip alla märken Med bilar under 7,5 ton har någon Fiat dom bygger på. Fiat Ducato är det absolut vanligaste chassit att bygga husbil på.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Den här tråden har blivit väldigt mycket att ta in för en som står i tankar att köpa första husbilen.

Jag vill ge rådet att köpa en bil som verkar passa era behov. Åk i den ett par år och sedan har ni en ganska bra uppfattning om vad som fungerar och vad som inte blev optimalt. Sedan kan ni i lugn och ro leta upp den i det närmaste optimala bilen för er att byta till.
 

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
Den här tråden har blivit väldigt mycket att ta in för en som står i tankar att köpa första husbilen.

Jag vill ge rådet att köpa en bil som verkar passa era behov. Åk i den ett par år och sedan har ni en ganska bra uppfattning om vad som fungerar och vad som inte blev optimalt. Sedan kan ni i lugn och ro leta upp den i det närmaste optimala bilen för er att byta till.
Tack det är ett bra råd! Det är så vi tänker! :)

Men finns det liksom nått märke som är husbilqrnas volvo..då tänker jag där man vet att man får kvalitet?

Finns det märken som i husbilsvärlden inte är att rekommendera och då tänker jag främst under huven att det är svajigt där samt bilar med känd obekväm inredning, säng soffa.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack det är ett bra råd! Det är så vi tänker! :)

Men finns det liksom nått märke som är husbilqrnas volvo..då tänker jag där man vet att man får kvalitet?

Finns det märken som i husbilsvärlden inte är att rekommendera och då tänker jag främst under huven att det är svajigt där samt bilar med känd obekväm inredning, säng soffa.

Du kan inte finna ut via internet vilken bil du skall köpa, åk till några husbilshandlare, gå in i några bilar, känn och fundera så kommer ni snart fram
till vad ni gillar, vilket chassie bilen är byggd på (oftast Fiat) är av underordnad betydelse i det här skedet, det är vad ni kan trivas med och som ni har råd med som är viktigt.
När du har skaffat dej lite mera baskunskaper kan du ställa frågor här om de bilar du tycker verkar trevliga så får du massor av synpunkter.
 

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
Du kan inte finna ut via internet vilken bil du skall köpa, åk till några husbilshandlare, gå in i några bilar, känn och fundera så kommer ni snart fram
till vad ni gillar, vilket chassie bilen är byggd på (oftast Fiat) är av underordnad betydelse i det här skedet, det är vad ni kan trivas med och som ni har råd med som är viktigt.
När du har skaffat dej lite mera baskunskaper kan du ställa frågor här om de bilar du tycker verkar trevliga så får du massor av synpunkter.
Det är precis så vi gör.

Men det är skönt att snäva in det lite för att inte kolla på allt möjligt.

Kan ju vara så att "alla" vet att märke xxx inte är värst bra och att mörke xxx levererar superbra husbilar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är precis så vi gör.

Men det är skönt att snäva in det lite för att inte kolla på allt möjligt.

Kan ju vara så att "alla" vet att märke xxx inte är värst bra och att mörke xxx levererar superbra husbilar.

Men så är det inte, först och främst är det väldigt få som har någon större erfarenhet av flera olika märken och modeller, och inom de flesta tillverkares produktprogram finns det flera olika nivåer av bilar så det är nästan omöjligt att ge generella omdömen. Sedan bygger ju en husbil väldigt mycket
på individuellt välbefinnande, och det beror ju på ägarens preferenser. När det gäller chassie så är över 80% av de bilar som byggs byggda på Fiat,
några på Ford, Mercedes, och Iveco. Men chassiet är inte så viktigt här, alla varianter fungerar även om det givetvis finns olika synpunkter och erfarenheter. Självklart har ju din budget också betydelse!
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Kan ju vara så att "alla" vet att märke xxx inte är värst bra och att mörke xxx levererar superbra husbilar.
Det är nog med detta som med det mesta annat - man får vad man betalar för.

Klart det finns skilnader. Om man tittar på nypris så har de i de lägsta prisklasserna sparat in på det som gått för att producera en billig bil och då blir kvaliten lägre men bilen böhöver inte vara dålig för det men allt kanske inte håller lika länge. En bil som fungerar bra vintertid blir också dyrare.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag skulle vilja säga att man sällan får mer än vad man betalar för.
Alltför ofta får man dock betala för mer än vad man får så ett högre pris är tyvärr inte alltid en garanti för en bättre bil eller en bättre återförsäljare.
Som tidigare nämnts är det bättre att börja med att komma fram till vilken typ/planlösning/storlek/säsongsanvändning o.s.v. först och sen komma in på märken och modeller.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag såg en video på youtube från Morelo fabriken, det var mycket som var samma för många andra husbilar. El-block med vissa ändringar klart för vissa funktioner. Gångjärn och till luckor, samma lätta men dåliga plywood som sitter överallt i husbilar verkar vara mest färgen på plastfilmen som skiftar. Uppvärmning, kylskåp, spis, strömbrytare, listan kan göras lång. Det som skiljer är enligt min uppfattning, finesser och funktioner, ofta större när de är dyrare, alko, Mercedes eller iveco chassi, motorer med fler hästar, fler speglar inne i bilen och kromad plast, dubbelglas, kanske isoler material i bodelen, bättre ljudisolering. Och det mesta vilket märke, det gör stor skillnad.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Li
Nejdå vi blev inte skrämda. Det var bra info!
Min pappa sa samma sak när vi var på husbilsmässan och jag tänkte att han alltid ska överdriva så har inte riktigt tagit det på allvar.
Men nu känner jag att ska det va så ska det va. Lika bra att ha en husbil vi verkligen kan använda och inte känna oss hindrade av vikt!
:)
Du kan ofta men inte alltid lita på pappa och för de tillfällena finns detta forum, har själv varit med om det flera gånger faktiskt, senast i dag. Nu har jag ingen pappa kvar så jag går på vad grabbarna säger här.
 

Namayani

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30751
Medlemskap
2021
Li

Du kan ofta men inte alltid lita på pappa och för de tillfällena finns detta forum, har själv varit med om det flera gånger faktiskt, senast i dag. Nu har jag ingen pappa kvar så jag går på vad grabbarna säger här.
Haha det låter ju kanon att ni finns här när pappa inte kan leverera
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Då är din bil tillverkad 2014, alltså chassiet. Sen kan man trolla lite med årsmodeller om man är generalagent, vilket är ganska vanligt i husbilsbranschen. Men det är ingen 2016 Fiat chassi du har om det är Eu5.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Vi har en 2016.
Tillverkat 201606
Typgodkännandedatum 2015-12-14
I trafik första gången 2016-07-22
Euroklass 5

Känns som man kunde trolla länge med gamla chassin, dom måste haft en väldigt stort överskott med chassin som räckte i minst 18 månader.
 
Toppen