Vi har en husbil och är en familj med två barn, nu 3 och 6, när vi köpte var de 1 och 4.
Vi har en husbil med långsängar bak, jag tillverkade en skiva (en väldigt enkel sådan) och en madrass och lade mellan sängarna, nere vid benen, så det i princip blir en enda stor säng där bak i bilen. Det fungerar jättebra och vill ligger där alla tillsammans. Vi har också en säng framme i bilen för att ha när barnen blir lite större. Den stora sängen bak är också ganska skön på dagen, det blir som ett lekrum för barnen. Vi satte också upp ett enkelt nät i öppningen, främst för att ha på natten, men det fångade den lilla några gånger när hon var mindre.
Viktmässigt har den en tjänstevikt på ungefär 3100 och totalvikt på 3500, jag utgår från att vi kör med överlast även om jag försöker lasta lätt. Det är inte hela världen, en böteslapp nån gång är inte så mycket pengar jämfört med allt annat man spenderar på resandet och bilen. Vi har aldrig blivit stoppade och då har vi kuskat runt en hel del i Sverige och Europa. Bilen kan registeras upp några hundra kilo, så ur konstruktionssynpunkt är övervikten inga problem.
Sen får man titta på lagarna med, det som är övervikt i Sverige och som kan leda till indraget körkort kanske inte ens skulle leda till böter i större delen av Europa. Det har att göra med att i Sverige mäter man övervikt i förhållande till lastvikten ((fordonets vikt-tjänstevikten)/(totalvikt - tjänstevikt)) medans man i Europa mäter övervikt i förhållande till totalvikt (fordonets vikt/totalvikten). Enkelt uttryckt och som jag förstått det, någon annan kommer säkert förklara eventuella tankefel.
Så ska ni köra runt utanför Sverige så behöver ni inte oroa er speciellt mycket över vikten, se bara till att bilens konstruktion kan hantera den.