F
F.d. 24414
Guest
Sv: Husbilsbygge av buss
Precis som Wizard är jag tveksam till att det inte ska finnas justeringar för tändläge (tidpunkten för insprutning).
Att man kan (om man inte är så noga) byta pump utan att justera tidpunkten är en sak men att det inte går att justera tidpunkten???
Helt nytt även för mig men allt är naturligvis möjligt.
En kugg skulle ge 3-4 graders skillnad, det är alltså 6-8 pumpgrader för en kugg (pumpen går med 1/2 av vevaxelns varv) vilket betyder att man har ett 45-60 kuggar på pumpens drev, stämmer det?
Att ta lös en pump och sätt dit den i samma läge är inte omöjligt men det brukar finnas metoder för att kontrollera att man kuggat rätt, märkligt om det saknas förfarande för att kolla det.
Precis som Wizard är jag tveksam till att det inte ska finnas justeringar för tändläge (tidpunkten för insprutning).
Att man kan (om man inte är så noga) byta pump utan att justera tidpunkten är en sak men att det inte går att justera tidpunkten???
Helt nytt även för mig men allt är naturligvis möjligt.
En kugg skulle ge 3-4 graders skillnad, det är alltså 6-8 pumpgrader för en kugg (pumpen går med 1/2 av vevaxelns varv) vilket betyder att man har ett 45-60 kuggar på pumpens drev, stämmer det?
Att ta lös en pump och sätt dit den i samma läge är inte omöjligt men det brukar finnas metoder för att kontrollera att man kuggat rätt, märkligt om det saknas förfarande för att kolla det.