F
F.d. 53078
Guest
Sv: Husbilsbygge av buss
Turbon ligger i dvala just nu, saknar fortfarande grenröret. Kanske man kan tillverka ett i rostfritt stål? Värmen är ganska hög just där.
Vintern har kommit och temperaturen har sjunkit kraftigt, på nätterna kan det vara under 10º. Så nu skall min Webasto kopplas in.
Jag har nu 3 webasto. 1 som jag köpte på skroten och renoverade.
Sedan blev det 2 ifrån gamla Volvobilar som Wisard tror att det var en flygmotor värmare. Dessa bilar har varit TAXI i Stockholm och har lite annorlunda utrustning.
Eftersom jag har flera så tänkte jag att använda en till golvvärme och en till varmvatten.
Problemet är inkopplingen Att alla bruna kablar går till chassi är jag klar över och att den tjocka röda är till batt+ Sedan finns det tre kablar som gick till can bus för styrning av värmaren. Detta har jag tänkt mig att ersätta med en enkel bimetalltermostat och en strömbrytare för on/off.
Jag föredrar diesel som värme istället för gas och slipper då problemet med byte av flaskor.
Energivärde för diesel är strax under 10kw/l vid förbränning för värme.
1 liter till en modern turbomotor borde ligga mycket högre.
Ekonomiskt sett borde det vara bätre med en dieselgenerator som ger ett högre energivärde per liter diesel ???
Turbon ligger i dvala just nu, saknar fortfarande grenröret. Kanske man kan tillverka ett i rostfritt stål? Värmen är ganska hög just där.
Vintern har kommit och temperaturen har sjunkit kraftigt, på nätterna kan det vara under 10º. Så nu skall min Webasto kopplas in.
Jag har nu 3 webasto. 1 som jag köpte på skroten och renoverade.
Sedan blev det 2 ifrån gamla Volvobilar som Wisard tror att det var en flygmotor värmare. Dessa bilar har varit TAXI i Stockholm och har lite annorlunda utrustning.
Eftersom jag har flera så tänkte jag att använda en till golvvärme och en till varmvatten.
Problemet är inkopplingen Att alla bruna kablar går till chassi är jag klar över och att den tjocka röda är till batt+ Sedan finns det tre kablar som gick till can bus för styrning av värmaren. Detta har jag tänkt mig att ersätta med en enkel bimetalltermostat och en strömbrytare för on/off.
Jag föredrar diesel som värme istället för gas och slipper då problemet med byte av flaskor.
Energivärde för diesel är strax under 10kw/l vid förbränning för värme.
1 liter till en modern turbomotor borde ligga mycket högre.
Ekonomiskt sett borde det vara bätre med en dieselgenerator som ger ett högre energivärde per liter diesel ???