• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbygge av buss

I

Ice-Man

Guest
Sv: bygga inredning

Det bästa vore väl kanske att täcka den ljusare delen när den står i solen? Fast om den stått länge i delvis skugga så kanske den får stå lika länge för att färgen skall "rätta till sig"? Går det inte att slipa ner? Kanske för tunt material?

F

F.d. 53078

Guest

I går kväll så var skillnaden mycket mindre, jag slipade lite på det mörkare och då försvann det nästan helt.
Den får stå i solen idag med så kan jag ägna mig att bygga inredet i garderoben och sist sätta på denna delen.

F

F.d. 53078

Guest

Nu är det viktigaste på plats min frus önskemål gaderoben. Fattas bara ett bra handtag och lite inredning med korgar. Gångjärnen blev inte som jag hade tänkt mig, när aluminiumlisten kommer på plats så går det inte att öppna dörren. kommer att prova med en annan sorts av gångjärn. Den modellen som används till hörnskåp. Toaletten har jag börjat med, men jag vet inte hur jag skall bygga dushen jag har letat efter en liten kabin men hittar ingen som passar in. Funderar också på det här med väggen med gångjärn.
Förardörren har fått gummilister så nu börjar den bli färdig på utsidan. Bara fönstren som fattas väntar på aluminiumlisterna som skulle komma denna veckan.

Bilagor

• SDC10322.JPG
    SDC10322.JPG
    1,7 MB · Visningar: 4
  • SDC10323.JPG
    SDC10323.JPG
    1,7 MB · Visningar: 5
F

F.d. 53078

Guest

Idag kom äntligen den mycket efterlängtade Växellådan. Den kom utan adapter för kardanaxeln. Den som satt på den manuella lådan ärför liten. Den är inte lätt att tillverka så jag måste nu få VW MAN beställa en åt mig utan schassinummer på en bil med automatlåda. Detta verkar vara utöver vad VW MAN klarar av.

I kväll var jag på ett studiebesök hos Anita & Jyrki som nu har kommit till Fuengirola. Till min förvåning hade dom nðstan samma Planlösning som min. Jag fick många idéer och lärde mig mycket. Hoppas att dom och voven får en trevlig resa vidare till Portugal.

Bilagor

• SDC10325.JPG
    SDC10325.JPG
    1,8 MB · Visningar: 9
  • SDC10324.JPG
    SDC10324.JPG
    1,3 MB · Visningar: 12
F

F.d. 53078

Guest

Äntligen fick jag tillbaka timmen som jag blev bestulen på i våras.
Den har jag använt lämpligt att jobba med på husbilen.

Nu håller jag på med väggen och dörren till toaletten. Hade tänkt att göra den rund, men after att ha läst Bror´s tråd om att ha gjort detta så tog jag det enklare före.
Köpte en dush som består av två profiler at sätta glas i med magnetlås så att det inte kan komma vatten igenom. Jag vill inte ha en duch som sprutar ner både handfat och stol.
Väggen tillverkar jag i marinplaywood fräser med en hemmabyggd CNC maskin med ett 3mm fräs. springan blir inte tjockare än om jag hade sågat med en cirkelsåg. Sedan limmas faneren fast och sedan skall väggen passa. Har låtit en Cm vara kvar vid golvet för att inte den tunna delen av väggen skall böjas så att dörren inte passar. Denna del sågas bort när parketten/mattan lðggs och väggen sitter limmad.

Växellådan har jag tittat närmare på jag behöver tillverka en flexibel stålplåt som konvertern skall skruvas fast i och den gamla skivan till kopplingen måste svarvas ner 20 mm. sedan skall stålplåten sitta mellan denna skivan och konvertern. Stålplåten skall vara av samma material som man använder i packindustri som spännband till embalage. I morgon skall jag skära ut en i masonit innan jag skickar iväg för att skära i laser.

Bilagor

• SDC11649.JPG
    SDC11649.JPG
    1,3 MB · Visningar: 5
  • SDC11650.JPG
    SDC11650.JPG
    2 MB · Visningar: 5
  • SDC11651.JPG
    SDC11651.JPG
    1,3 MB · Visningar: 4
F

F.d. 53078

Guest

Väggen är nu på plats och nu liknar denna gamle buss mer och mer en husbil. Så man blir nog nekad att vara med i husbussklubben.

Eftersom ytterväggen inte är rak så måste jag bygga en liten rak vägg för att kunna fästa dush dörren. Tanken är att dom två dushdörrarna öppnas innåt i dushen och på så sätt får man ett större utrymme på toaletten. Svårt att förklare, men det kommer snart bilder. Dörren till toaletten har jag gjort hål i för att få bort lite vikt sedan limmas faneren över hålen. Kanske tog i för mycket med 22mm playwood, men vill att det skall vara rejðlt. Det är en av fördelarna att bygga själv. För den som undrar varför väggen kommer mitt i fönstret så har det en enkel förklaring. fönstrena är skjutfönster och jag vill kunna öppna hela fönsret den ena halvan limmas glaset och är bara ett blind glas. eftersom glasen kommer att blästras så syns detta inte utifrån. Den öppningsbara rutan kommer att skjutas in i väggen.

Bilagor

• SDC11654.JPG
    SDC11654.JPG
    2 MB · Visningar: 9
  • SDC11655.JPG
    SDC11655.JPG
    2 MB · Visningar: 9

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024

Växellådan har jag tittat närmare på jag behöver tillverka en flexibel stålplåt som konvertern skall skruvas fast i och den gamla skivan till kopplingen måste svarvas ner 20 mm. sedan skall stålplåten sitta mellan denna skivan och konvertern. Stålplåten skall vara av samma material som man använder i packindustri som spännband till embalage. I morgon skall jag skära ut en i masonit innan jag skickar iväg för att skära i laser.

Du nitar väl fast flexplattan vid centrum och kuggkrans? De jag sett har varit nitade. En
Skruvar ger inte samma styrka.
Snyggt jobb du gör.
:msn_thumbup::msn_thumbup:

F

F.d. 53078

Guest

Tack skall du ha

Skivan skärs ut med laser i mitten skärs det ut 8 hål för skruvar till motoraxeln som fästes med m10 fingänga det finns också 6 hål för att fästa convertern jag tror att det är någon tumgänga.
Startkransen skall fästas med 16 stycken rödglödande nitar. det går inte att svetsa. Att skruva skulle kunna fungera, men det är som du säger riktigare att nita.
När detta är gjort så skickas den iväg för balancering.

Jag har fått flera förfrågningar om vad det är för profiler som jag använder till hörnerna till inredningen.
Det är en profil som används till ram runt glaset i skyltfönster. Skall ta ett kort på ett sådant skyltfönster så är det lättare att förstå.

Senast redigerad av en moderator:
I

Ice-Man

Guest

Ditt bygge blir mer och mer intressant för var dag nu, tro inte att jag missar ett enda inlägg :)

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Kan bara hålla med Ice-Man. Dom här bygg/renoveringstrådarna är dom första jag läser. Otroligt vilken kunskap som finns.

Och mycket bilder, det är det nog många som gillar.

F

F.d. 53078

Guest

Är det någon som har erfarenhet av GPS hastighetsmätare för marinbruk är dom lovliga som enda hastighetsmätere i bilar? På den gamla växellådan satt det en wire so snurrade, men på denna sitter det en hallgivare som ger en massa jobb att få hastigheten rätt. En marin km/h kostar ca 250€ och kopplas bara till batteri via nyckelen sedan fungerar den exakt. Men jag vet inte vad besiktningen säger?
Dom flesta GPS km/h visar digitalt, men det finns några analoga marina som inte visar mer än upp till 120 km/h. det är ju onödigt att visa upp till över 300. Eller finns det andra alternativ?
GPS spedometer gadget

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen Juan. Jo det finns andra alternativ, en GPS hastighetsmätare funkar rätt dåligt vid låga hastigheter,inne i städer när man svänger ofta och i tunnlar m.m. Det finns däremot faktiskt en hel del elektroniska på tillbehörsmarknaden. Till en del kan man montera givaren på kardanen eller en drivaxel, och en del kan man progamera så vissa originalsignaler duger som pulser.
Här har du en VDO mätare som funkar till många olika givare. VDO Electronic Speedometer, den finns både i 80 och 100 m.m. utförande och har både total vägmätare och trippmätare inbyggd. Det finns också likanande mätare av andra fabrikat på tillbehörsmarknaden.

ETB Instruments - VDO Range of Gauges

Meter.gif

M.v.h.JANKRO.

PS. hur stort är hålet i din nyfrästa fina instrumentpanel :D.

Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest

Tack skall du ha med detta kan man göra världens modernaste instrumentpanel. digital med varning för temp, lågt bränsle.mm mm
Och till och med fartkameror.

Orginalhastighetsmäterens hål är Jättestort så jag har nu preparerat för att fräsa en ny som passar dessa standardinstrumenten.

Idag har inspektören kommit och tittat på jobbet och jag har fått godkänt på alla punkter.
Vi pratade om sittplatserna och kom överens om att det var OK att tillverka sittplatserna av 20x20profiler och fästa dom i balkarna.
Han kommer okså att legalisera MC hållaren där bak och ändra växelådan till automat. Det enda som behöva för att besiktiga nu är att få fast växellådan och göra säterna till passagerarna med säkerhetsbälte och till sist ny framruta.

Jobbadelite på toan medans jag väntade på ingenjören. Den var alldeles för låg så jag gjorde ett rostfritt rör som lyfter upp den 150 mm.

Bilagor

• SDC11665.JPG
    SDC11665.JPG
    1,9 MB · Visningar: 10
F

F.d. 53078

Guest

Denna ser lämpligast ut med trippmätare.
¿Vet du hur dom programeras?
Jag funderar på att beställa miles vertionen och använda den som km/h
för då går den till 120km/h.Eftersom den är programerbar så borde det gå
M.a.o den visar km/h fast det står mph
Eller har jag fel? Jag har inte hittat någon installations anvisning.

Nu hitade jag hur man gör man trycker på en knapp kör exakt 1KM och trycker på knappen igen så är den kalibrerad detta innebär att jag kan använd a miles vertionen.
To Calibrate:

Find a marked 1km track
Place vehicle at start
Switch ignition on while holding button
Release button when Autocl is selected
Push button when display says Start
Drive to end of track
Push button
Note the number of pulses dislayed, P8000 for example.
Further options allow the speedo can be calibrated by
entering the number of pulses.

To use:

Toggle between ODO and Trip, press button
Reset Trip, hold button for 2 seconds
ODO cannot be reset.

Bilagor

• VDO-437050.jpg
    VDO-437050.jpg
    20,7 KB · Visningar: 2.322

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen, nej jag vet inte så mycket om dem. Hjälpte en kille för länge sedan med en Cobra replika med en hel uppsättning mätare. Har för mig att vi räknade på hjulets omkrets o.s.v......Nej, sorry, jag tror inte det var VDO utan något annat märke.
Det borde kanske gå att lura en m.p.h. för den visar ju till ex. att man kommer 80 gånger den progamerade sträckan på en timme. Men jag tror nog ändå att det inte vore helt fel med en k.m.h. mätare även om man bara använder halva skalan. Vem vet, nedförsbacke, medvind och hemlängtan.....man vet aldrig vad som kan hända :).

Fast_car.gif

Lycka till JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hmmmm..... Ja vi räknade 1000 m. delat med hjulets omkrets och bakaxelns utväxling för givaren satt på kardanstången, som gav antal pulser per km. :msn_idea:. Sen tror jag man kunde programera in pulsantalet.

JANKRO.

F

F.d. 53078

Guest

Det går bra att lura en mph frekvensen är väldigt bred för att täcka alla behov den fungerar både på sinus och fyrkantkurva. skulle inte pulserna ifrån växellåden duga kan man ju sätta mellan 1 till kanske 50 magneter runt kardanen.
Det varkar vara svårt att beställa en i mph dom skickar inte till Europa.
På båttillbehörsfirman får dom inte sälja aparater som endast anväds på vägar.
Och på biltillbehörsfirman har dom bara originaldelar. så det blir att leta vidare...

Jobbade lite idag lite med köket bänkskivan som jag köpte på IKEA vär väldigt tung den består av limträ av björk. För att få ner den i vikt så urholkade jag undersidan och tog bort 17mm av 30mm så nu väger den precis hälften utan att förlora sin styrka eller utseende.
Limmade fast en vinylmatta på väggen i köksdelen, det fanns inte några modeller att välja mellan. efer mycket letande hittade jag den enda vitaktiga färgen på Bauhaus. Jag hade tänkt mig något rutaktigt kakelmönster, men detta får duga.
Det fotot får jag stoppa in i morgon det ligger i kameran och inte i minneskortet.

Bilagor

• SDC11670.JPG
    SDC11670.JPG
    1,3 MB · Visningar: 13

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, jag kanske missuppfattade dig men... De skickar inte till Europa? Firman som länken går till ligger ju i England, och där vill väl de flesta ha m.p.h.

All ETB's range of products can be ordered directly by telephone or fax.
Simply telephone (01702) 601055 (UK) or +44 1702 601055 (International) and place your order.
ETB accept all major forms of Debit and Credit Card.

JANKRO.

Toppen