Sv: bygga inredning
Har inte gjort så mycket denna veckan haft mycket att göra på jobbet.
Började veckan med att tillverka kopparelementen som skall värma golvet.
Och sedan har jag lagt golvet där det inte skall vara någon värme. Tidskrävande att bocka plåtar och sätta fast mellan balkarna, sedan en ljudisolerande plast och 5 Cm rockwool och till sist en 12mm marinplaywood som jag målade undersidan med en ljudisolerande tjära.
Fönstrena håller på att bli färdiga skall gå till glasmästaren i morgon och få gjort glasen dom skall borras och kantslipas sedan härdas. sä det tar nog några dagar och har ingen aning om priset. här lägger jag in en filt som glaset glider emot och skyddar mot drag.
Det går inte att svetsa i anodiserad aluminium så jag får nöja mig med att nita ihop hörnerna
Här syns plåten som ligger underst mot vägen 0.8mm galvad plåt målad med ljudisolerande tjära på undersidan kan tyckas att jag är tjatig med ljudisolationen, men det är ju skönt med en tyst bil. Några dB kan tyckas lite men tillsammans blir det en hel del. Decibel är inte betäckning av ljudstyrka som många tror det är endast en logaritmisk potensial. -3dB är knappt hörbart av ett mänskligt öra, men ändå så är det hälften. Den isolerar mot värme och kyla också. Plastmattan dämpar 12dB och är tillverkad för golv och väggar där man har det lyhört.
Här kommer det en vägg till garderoben med elcentralen på utsidan med alla mätare och säkringar.
Här har golvet kommit på plats fattas bara en matta, parkett isolerar nog golvvärmen för mycket så det får bli en slitstark vinylmatta.
Väggen till sovrummet nu kommer det svåra att skära till en skiva som passar på mm i alla kurvorna tänkte att göra en mall i masonit och når den passar perfekt så kan jag såga till en i ett dyrare material.
Masoniten i taket skall jag slipa lite på skarvarna innan PVC mattan limmas fast.
Här är nu golvet tillsågat så att man kan gå lite säkrare.