• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbrand i Ystad..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Ja i Tyskland men vill vi ha det så i Sverige?
Varje mäniska borde väl förstå att vid en brand åker en eller flera bilar med.
1-2 meter i mellan fordonen är ju en dödsfälla om en brand uppstår nattetid.
Nej håll avståndet i Sverige gör inget avkall på säkerheten.
2179:music-icon:

Det låter som en beaktansvärd anledning. Men vad innebär det i praktiken om ställplatser ska ha säkerhetsavstånd på 4-6 meter?

Hur ser det ut på nya ställplatser som anordnas just nu runt omkring i landet båthamnar, centrum nära etc, har de säkerhetsavstånd på 6 meter?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Jag har campat varje sommar sedan 1987 och mycket sällan upplevt det möjligt att ha ett säkerhetsavstånd på mer än sex meter. På camping har jag bara upplevt det uppe i norrland. Söder om dalälven och nere i europa har jag aldrig stått på en camping med de avstånden. Det har dock hänt att det blivit större luckor men då har orsaken varit att platsen inte varit full. Inte ens på stora kända svenska campingar som Böda och Tylösand står man med sex meter fritt åt alla håll. Långt därifrån om man räknar bilar tält och vindskydd mm.
Om det skulle bli en regel kan man ju gissa vad priset skulle bli på campingar och ställplatser.
Jag vet en camping utanför Venedig där man har platser på upp till 200m2.
Det behövs om alla skall ha sex meter åt alla håll fritt efter att ha ställt ut möbler markiser mm. Priset var runt 100 euro natten om jag mins rätt. Då får vi nog hålla oss i norrland tror jag. Realistisk syn på risker får vi nog ha.
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Det låter som en beaktansvärd anledning. Men vad innebär det i praktiken om ställplatser ska ha säkerhetsavstånd på 4-6 meter?

Hur ser det ut på nya ställplatser som anordnas just nu runt omkring i landet båthamnar, centrum nära etc, har de säkerhetsavstånd på 6 meter?
Har ni inte brandsläckare ombord?
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Brinner grannens hus, brinner mitt eftersom de hänger ihop. Hur vi än gör, så gör vi fel eller......... Skall man undvika något får man nog sitta inne med minst 10 meter, till husbil, husvagn och grannens hus. Då kanske man är ganska säker.

Olyckor kommer alltid att hända, hur vi än gör för att förebygga dem.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.258
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Någon med erfarenhet av båtliv här? Någon som sett hur det ser ut i exempelvis Rörö gästhamn en midsommar?

Då ligger båtarna med en puttifrånkorvs avstånd i sidled, alltså ca 15 - 25 cm, och i många lager ut från bryggorna. Hur kan det vara möjligt? Är båtfolket så mycket försiktigare med sina sprit- och gasolkök mot oss i husbilar?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

När vi hade segelbåt brukade vi (och många andra) gå över till Läsö över pingsthelgen.
Fullkomligt packat i hamnen. Elva båtar utanför varandra. Det gick att gå på båtarna tvärs över hamnen.
Det hade inte funnits en chans för de innersta båtarna att ta sig ut vid en ev brand.
Inget försvar, men................
Då är även att betänka att ett ev gasolläckage hamnar i kölsvinet på en båt, men en husbil har ventilerat gasolutrymme och även helt andra ventilationer där gasen kan slinka ut..
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Har kört några år i bl a Tyskland och nästan aldrig träffat på en ställplats där man står så tätt.
I och i närheten av de största städerna kan det någon enstaka gång se ut som på bilden men det är mycket sällsynt. Tvärtom är det ofta ganska gott om plats mellan bilarna på de flesta ställplatser.
Vi får inte skrämma de som planerar sin första resa till Tyskland.
Det är bra mycket tätare mellan bilarna på t ex Elmia.

Skrämma, jag lägger in en bild på hur det kan se ut på en ställplats. På vissa inlägg så verkar det som man bara kör runt sin egen hemkommun.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Ja i Tyskland men vill vi ha det så i Sverige?
Varje mäniska borde väl förstå att vid en brand åker en eller flera bilar med.
1-2 meter i mellan fordonen är ju en dödsfälla om en brand uppstår nattetid.
Nej håll avståndet i Sverige gör inget avkall på säkerheten.
2179:music-icon:

Du får nog hålla dig på hemmaplan. Vi som snurrar runt i Europa få anpassa oss hur man har det där. Passar på att visa en bild till från troligen den största ställplatsen i Europa, tar cirka 1500 husbilar. Tur att jag stod på rätt håll så jag kunde öppna bodelsdörren när jag vaknade.
 

Bilagor

  • Bilar och öl 122.jpg
    Bilar och öl 122.jpg
    962,8 KB · Visningar: 5
S

Sören-6830

Guest
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Skrämma, jag lägger in en bild på hur det kan se ut på en ställplats. På vissa inlägg så verkar det som man bara kör runt sin egen hemkommun.

Så här skrev du:
Nog tur att ni inte är och kör nere i Europa, så här ser det oftast ut på ställplatser. Bilden är tagen i Tyskland. 1 till 1,5m avstånd.

Eftersom vi också har en del erfarenhet från ställplatser i Europa (och inte "bara kör runt sin egen hemkommun") vet vi att det oftast inte alls ser ut på detta sätt, det är undantag, i alla fall om man åker utanför den mest intensiva semestertiden.
Att visa en sådan bild och skriva att det oftast ser ut så här nere i Europa är att riskera att skrämma de som kanske inte varit där.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Helt rätt Sören. Den bilden är ett trist undantag som jag bara har upplevt ett par gånger under alla mina besök på olika ställen. Normalt är det nog 2-3 meter som gäller.
Det gäller att inte skrämma oerfarna med bilder som den parkeringsbilden.
Här kommer tre bilder från ställplatser jag besökte i Juli.

Bild1 från Mosel
10503755_788931747818192_1949593847_o.jpg

Bild2 från Mont St Michelle
10520820_800725753305458_700456748_n.jpg

Bild3 från Wismar
10545077_795400823837951_1858781644_n.jpg
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

vem rekomenderar 6 meter jag håller mig till 4 meter det är mer realistskt men sen är detförståsig påare so som tar ton att det räcker med 1 meter för det har dom i mönsterlandet och då måste vi med ha det så annars kanske vi blir asedda för dom dumme sweden
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Det är räddningstjänsten i Syd som har rekommenderat 6 meter som säkerhetsavstånd på campingplatser. Du brukar hänvisa till dom för att motivera att man även ska ha säkerhetsavstånd på ställplatser.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

tack för infon det viste jag int dät är nytt för mig då fr man förhålla sig till det.

mvh Bertil
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.588
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Tycker det har gått troll i frågan om avståndet mellan husbilar, några upprepar 4 meter som ett "mantra" i tron att detta avstånd kan rädda en från en brand som eventuellt skulle kunna uppstå i andra husbilar än den egna.

Nu har även 6 meter kommit upp som påstådd rekommendation. Den enda helt säkra avståndet från en brand handlar om några hundratalet meter beroende vad som brinner. Med tanke på att gasolflaskor finns i nästan alla husbilar/husvagnar så är avståndet 4 meter löjligt kort .

Det bästa sättet att undkomma en ev. brand är att ha förberett en snabb reträtt från platsen, vilket är enkelt med en husbil.

Saxat ur Statens Räddningsverks författnings samling angående bygglovs pliktig campingplats; nedan.

Säkerhetsavstånd.JPG
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Du får nog hålla dig på hemmaplan. Vi som snurrar runt i Europa få anpassa oss hur man har det där. Passar på att visa en bild till från troligen den största ställplatsen i Europa, tar cirka 1500 husbilar. Tur att jag stod på rätt håll så jag kunde öppna bodelsdörren när jag vaknade.
Det har inger att göra med var jag bor eller snurrar runt det har med ett sunt sätt att förebygga olyckor.
Man väljer själv där man parkerar.Jag skulle aldrig göra avkall på avståndet
3-4 meter.
Har arbetat inom brandväsendet med riskanalyser och förebyggande av olyckor.
Vet du hur lång tid ni har på er från sovande ta er ur bilen i ett skarp läge?
Om inte fundera på detta testa med ett stoppur så vet du.
Tänkt om ni vuxna inte är nycktra kanske lite fulla vad tror ni hinner ni ut??
2179:music-icon:
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Risk och sannolikhet ska bedömas vid varje enskilt tillfälle. Om min granne sitter utanför husbilen, onykter, leker med värmeljus och servetter då är sannolikheten för att det ska hända något större än om min granne sitter utanför husbilen, nykter och läser en tidning.

Det är alltid risk att öppen eld ska sprida sig.

Sannolikheten för att jag ska bli drabbad beror på mycket, allt från att jag ligger utslagen i sängen, utan släckare i bilen till att jag sitter nykter bakom ratten, släckaren i närheten och nycklarna i tändningslåset, inga hinder för utkörning.

Är det någon som blivit omkörd på E4an vid Ljungby - där kan vi prata om risk och sannolikhet är mycket hög. Ändå kör vi den vägen med våra husbilar.

Risk och sårbarhetsanalys vid varje enskilt tillfälle. Det är vi skyldiga, både oss själva och omgivningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen