• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsbrand i Ystad..

Status
Stängd för vidare inlägg.

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Om jag fattat rätt så är du "Teknisk ansvarig i Mhf camping club".

Hur jobbar du där för att få avstånden mellan husvagnarna att bli "säkra" enligt din mening.

I Finland är man tydligen mer konsekvent vad man anser om 4 metersgränsen.

88256d1407485989t-img.jpg
Det ordnar träff värden han eller de tar i mot och anvisar plats det funkar bra
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Mycket bra inlägg i debatten Kenth. En liten komplettering kan dock var på sin plats. Det är markägaren som har ansvaret, men om det är en bygglovspliktig ställplats så har kommunen (Räddningstjänsten) skyldighet att utföra inspektioner och kan förelägga markägaren om vissa åtgärder, så som minsta avstånd mellan enheterna/husbilarna.

Johan K.

Finns inte bygglovspliktiga ställplatser i Sverige eftersom Ställplats inte är ett juridiskt begrepp här.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Finns inte bygglovspliktiga ställplatser i Sverige eftersom Ställplats inte är ett juridiskt begrepp här.

Det har du rätt i, tänkte inte på det. I det fall som någon anordnar en ställplats som de måste har bygglov för blir det nog en campingplats. Begreppet ställplats finns ju inte definierat, vilket orsakar nästan heta diskussioner här på forum.

Johan K.
 

Wallströmarna

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Men det finns väl en lag ang allmännfarligt beteende? Kanske kunde vara på sin plats med lite sunt förnuft, grejar du med gasol, sätt dit näsan. Luktar det skit tänd inte.
Å nu försöker jag inte att vara besserwisser, jag gör också fel:yes:

>Blasse
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Men det finns väl en lag ang allmännfarligt beteende? Kanske kunde vara på sin plats med lite sunt förnuft, grejar du med gasol, sätt dit näsan. Luktar det skit tänd inte.
Å nu försöker jag inte att vara besserwisser, jag gör också fel:yes:

>Blasse

Ja, så enkelt kan det vara.
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Det är nyligen diskuterat om avstånden mellan enheterna vid uppställning, det där med fyra meter harnoginte räddningstjänsten rekomenderat för ro skull, men många vill ju inte ta åt sig uppgifterna upp fattningen är ju att det bara gäller camping och att en husbil inte kann brinna, jag har blivit närmast idiot förkllarad för min uppfattning om avståndet på ställplatser.

Kunde inte sagt det bättre, skönt att vi åtminstånde är två om den uppfattningen.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Det är nyligen diskuterat om avstånden mellan enheterna vid uppställning, det där med fyra meter harnoginte räddningstjänsten rekomenderat för ro skull, men många vill ju inte ta åt sig uppgifterna upp fattningen är ju att det bara gäller camping och att en husbil inte kann brinna, jag har blivit närmast idiot förkllarad för min uppfattning om avståndet på ställplatser.

4 meter är alldeles för lite! Räddningstjänsten Syd rekommenderar ett minsta avstånd på 6 meter. Så vi avrundar till 10 m tycker jag för säkerhets skull.

Men eftersom ett normalt säkerhetsavstånd vid explosionsrisk är 300 meter så ska det självklart vara 300 meter mellan husvagnar/husbilar på campingar och ställplatser.

:bock:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

4 meter är alldeles för lite! Räddningstjänsten Syd rekommenderar ett minsta avstånd på 6 meter. Så vi avrundar till 10 m tycker jag för säkerhets skull.

Men eftersom ett normalt säkerhetsavstånd vid explosionsrisk är 300 meter så ska det självklart vara 300 meter mellan husvagnar/husbilar på campingar och ställplatser.

:bock:

Men hur blir det då med lägenheter som har naturgas?

Fast kontenta är att ställplatser har sina utrymmen begränsade efter hur många fordon som ska få plats. Alltså är en ställplats att jämföra med parkering eller annan fordonsuppställning. Här är ingen hänsyn tagen till brandrisk mm. Alltså borde det vara förbjudet att använda gasol på en ställplats! "Besök gärna vår ställplats men stäng gasolhuvudkranen!" :D Eller?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Nog tur att ni inte är och kör nere i Europa, så här ser det oftast ut på ställplatser. Bilden är tagen i Tyskland. 1 till 1,5m avstånd.
 

Bilagor

  • Ställplats.JPG
    Ställplats.JPG
    3,2 MB · Visningar: 3
S

Sören-6830

Guest
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Nog tur att ni inte är och kör nere i Europa, så här ser det oftast ut på ställplatser. Bilden är tagen i Tyskland. 1 till 1,5m avstånd.

Har kört några år i bl a Tyskland och nästan aldrig träffat på en ställplats där man står så tätt.
I och i närheten av de största städerna kan det någon enstaka gång se ut som på bilden men det är mycket sällsynt. Tvärtom är det ofta ganska gott om plats mellan bilarna på de flesta ställplatser.
Vi får inte skrämma de som planerar sin första resa till Tyskland.
Det är bra mycket tätare mellan bilarna på t ex Elmia.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Då har debatten om brandsäkerhet här på forumet åter sjunkit till den nivå att man skall raljera. Att det ska vara så svårt att föra en balanserad debatt. Det bästa vore väl att försöka rimliga nivåer för brandskyddet liksom för all annan säkerhet i husbilslivet.

Johan K.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Det finns två faktorer som påverkar en risk; sannolikhet och konsekvens. Självklart skall vi i första hand förebygga genom att reducera sannolikheten till brand och där kan vi alla bli bättre. När inte det är tillräckligt bearbetar vi konsekvensen t ex skaffa kunskap om effektiva släckmetoder, brand o gasvarnare, större parkeringsrutor mm

Jag är helt säker på att hade man gjort tillräckligt för att minska sannolikheten för brand hade vi inte behövt läsa en massa artiklar om bränder och då är inte avståndet mellan fordonen avgörande.

Skulle vara intressant att sammanställa orsaksanalyserna från bränderna för att sen fastställa de mest frekventa orsakerna. Därefter kan man vidta effektiva åtgärder.
Hälsningar
Bertil
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Hörde på nyheterna i går när man rapporterade om en båtbrand, att det sker c:a
100 båtbränder per år.:confused:
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsbrand i Ystad..

Nog tur att ni inte är och kör nere i Europa, så här ser det oftast ut på ställplatser. Bilden är tagen i Tyskland. 1 till 1,5m avstånd.
Ja i Tyskland men vill vi ha det så i Sverige?
Varje mäniska borde väl förstå att vid en brand åker en eller flera bilar med.
1-2 meter i mellan fordonen är ju en dödsfälla om en brand uppstår nattetid.
Nej håll avståndet i Sverige gör inget avkall på säkerheten.
2179:music-icon:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen