Intressant att följa detta med husbilars elförbrukning. Min erfarenhet är att många tror att det går att "fri-campa" med en husbil i flera dygn. En har ju solceller om flera watt...
Vi har en Kabe 780LXL -18 som i original har en 115Ah bodelsbatteri. Vi testade en gång att se hur hur många dagar vi kunde vara ute i det fria utan laddmöjligheter men med solcellspanel om 130W. Det var ganska exakt 32 timmar när D-Smart systemet sa ifrån och allt elektriskt i bodelen dog. Vi hade inte haft några riktiga högförbrukare på så något besviken var vi ju. När jag kom hem mätte jag hur mycket ström som försvinner ur batteriet med olika förbrukare anslutna. I åtanken att ett blybatteri ger ut bara ca 50% av energiinnehållet innan det är slut så var jag inte alls längre förvånad efter att gjort dessa mätningar. Solcellespanalen ger under väldigt bra förhållanden max 500Wh per dag. Nu har jag ett 150Ah litiumbatteri (jag slängde blybatteriet) installerad och övervakning av ström in/ut. Under de tre veckor vi åkte runt norra Sverige (350 mil) behövde vi inte vara elanslutna en enda gång (solcellerna gav minimalt under denna period). Vi stod vid en å i 3 dygn och som var det längsta sammanhängande stoppet. Vi använder en 1500W inverter till tandborstladdning, kaffekokaren och laddning av PC. 5 dygn verkar vara max vad batteriet klarar av (glöm invertern) och då är den nog nere i ca 15% av maxkapaciteten. Strömförbrukningen skiljer sig ju självklart från bil till bil.
Oj, det var mycket el er bil drog, skumt.
Det längsta vi har stått på samma plats utan el var 5 dagar.
Då var toakassetten full så vi fick åka vidare.
Vi har 2 x 95Ah och 150W solceller.
Och batterierna visade 90% innan vi åkte.
Vi har kompressorkyl (dvs 12V ej gasol), LED-lampor, laddar mobiler, iPads, pannlampor, powerbanks, router, och tittar på TV på kvällarna så vi ransonerar inte på strömmen.
Har ingen inverter.