• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsåkarens snuttefilt.......

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
En annan vinkel på det hela.
Kula fråga bara.

Om man precis har kommit fram till där elstolpen finns.
Hur gör man om elen / sladden inte fungerar.

Förstås är alla trötta och jätte hungriga när det händer.
Murphys lag

Skulle vi felsöka på en gång eller göra något annat?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
En annan vinkel på det hela.
Kula fråga bara.

Om man precis har kommit fram till där elstolpen finns.
Hur gör man om elen / sladden inte fungerar.

Förstås är alla trötta och jätte hungriga när det händer.
Murphys lag

Skulle vi felsöka på en gång eller göra något annat?

Händer väldigt ofta. Vad jag brukar göra är att öppna luckan igen, kolla jordfelsbrytaren som då brukar siktas i nerfällt läge.... trycker upp den och si så öppnar sig himlen och elen flödar genom kabeln in i husbilen och den gröna lampan på panelen lyser. Kan då stolt klappa mig på bröstet och kalla mig eltekniker! Larvigt kanske du tycker, men för mig som är en teknisk idiot, är varje sån händelse viktigt för mitt sviktande självförtroende. ;)

TommyD
 
F

F.d. 22252

Guest
Först tar man en handbromsöl och begrundar saken sen tar man fram digitalinstrumentet och efter ett par minuter vet man felet, själv brukar jag byta uttag om det finns något annat ledigt många har ju löst ut automatsäkringen och sen åkt sin väg. Sina egna kablar borde man ha järnkoll på.
Är förvånad varför så lite nyare bilar har solpanel på taket, då blir man ju efter ett par dagar stillaliggande tvungen att ha en elplats. Det borde ingå i standardutrustningen. Lånade ut min elsladd till ett engelskt par utan solpanel eftersom de behövde ström till dator och tv. Ganska ny och fin bil fast den hade ett konstigt fel ratten satt på fel sida fattar inte hur han kunde växla med vänster hand och måste vara svårt att köra om. Riktigt otäckt att sitta som passagerare.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2025
den hade ett konstigt fel ratten satt på fel sida fattar inte hur han kunde växla med vänster hand
Det som händer är att man slår i högerhandes utsida i dörren varje gång man ska växla. Ang läskiga omkörningar, så var de ju standard för alla i Sverige före 3 sept 1967 :twitcy: (vänstertrafik och ratten till vänster)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Händer väldigt ofta. Vad jag brukar göra är att öppna luckan igen, kolla jordfelsbrytaren som då brukar siktas i nerfällt läge.... trycker upp den och si så öppnar sig himlen och elen flödar genom kabeln in i husbilen och den gröna lampan på panelen lyser. Kan då stolt klappa mig på bröstet och kalla mig eltekniker! Larvigt kanske du tycker, men för mig som är en teknisk idiot, är varje sån händelse viktigt för mitt sviktande självförtroende. ;)

TommyD
Det kan vara så att din JFB löser ut på noll-spänning.
Helt normalt, inget fel.
Då löser den ut varje gång du drar ut sladden.
Det finns olika varianter av JFB.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det kan vara så att din JFB löser ut på noll-spänning.
Helt normalt, inget fel.
Då löser den ut varje gång du drar ut sladden.
Det finns olika varianter av JFB.
JFB??? JFK AirPort känner jag till att den ligger på Long Island utanför NYC, men att JFB ligger här och får ständiga utlösningar, utan att det är något fel med det, det visste jag inte!:cool:

Ja, där ser du min tekniska nivå, sa ju att jag är en teknisk idiot!:)

TommyDt
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.258
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Gissar att JFB är en hemmagjord förkortning för "jordfelsbrytare".

Har noterat att det vimlar av hemmagjorda förkortningar och akronymer på detta fordon, vilket gör inläggen onödigt svårlätsa.

Pålle

Nejdå. Det är ingen hemmagjord förkortning :)
Det är ett ytterst vanligt begrepp inom elbranschen. Se t ex hur Ahlsell uttrycker sig på raden under rubriken.

Edit. ser nu att man måste klicka på länken för att den eftersöka förkortningen ska visa sig.



Jag håller ändå med dig att det ibland är många och onödiga förkortningar.

//Jocke
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.863
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2026
Vi fricampar oftast men tar in på ställplats typ var 5:e dag på semestern och laddar eltandborstarna...
Allt annat i plåtisen går på 12V.
På helgerna resten av året så står vi oftast vid någon badplats, naturreservat, småbåtshamn eller en p-plats i en ny stad.
Vi har 2 x 95Ah och 150W solceller och kompressorkyl, men har alltid full kräm i batterierna.
Älskar friheten att kunna stå var som helst utan att vara beroende av elsladd.
På vintern kan det dock vara skönt och lite lyxigt att ligga vid en elstolpe.
Jag har beställt usb laddare till tandborste får den under veckan ska bli intressant hur det går
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.633
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jag har beställt usb laddare till tandborste får den under veckan ska bli intressant hur det går
USB laddare funkar bra till mobiler.
Jag använt såna i många år
Finns säkert olika kvalitet av laddare.

Det var nog lite struligare förr.
Billiga växelriktare med modifierad 4-fyrkantsvåg mår inte elapparater med en massa modern elektronik bra av. Tex datorer.
Sinusvågen blir som en våg med en massa trappsteg i.
Ren sinusvåg ska det vara. Lite dyrare växelriktare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Nejdå. Det är ingen hemmagjord förkortning :)
Det är ett ytterst vanligt begrepp inom elbranschen. Se t ex hur Ahlsell uttrycker sig på raden under rubriken.

Edit. ser nu att man måste klicka på länken för att den eftersöka förkortningen ska visa sig.



Jag håller ändå med dig att det ibland är många och onödiga förkortningar.

//Jocke
300mA felström är alldeles för mycket för personsäkerhet när det gäller 230v 20-30mA är normalt.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
815
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Intressant att följa detta med husbilars elförbrukning. Min erfarenhet är att många tror att det går att "fri-campa" med en husbil i flera dygn. En har ju solceller om flera watt...
Vi har en Kabe 780LXL -18 som i original har en 115Ah bodelsbatteri. Vi testade en gång att se hur hur många dagar vi kunde vara ute i det fria utan laddmöjligheter men med solcellspanel om 130W. Det var ganska exakt 32 timmar när D-Smart systemet sa ifrån och allt elektriskt i bodelen dog. Vi hade inte haft några riktiga högförbrukare på så något besviken var vi ju. När jag kom hem mätte jag hur mycket ström som försvinner ur batteriet med olika förbrukare anslutna. I åtanken att ett blybatteri ger ut bara ca 50% av energiinnehållet innan det är slut så var jag inte alls längre förvånad efter att gjort dessa mätningar. Solcellespanalen ger under väldigt bra förhållanden max 500Wh per dag. Nu har jag ett 150Ah litiumbatteri (jag slängde blybatteriet) installerad och övervakning av ström in/ut. Under de tre veckor vi åkte runt norra Sverige (350 mil) behövde vi inte vara elanslutna en enda gång (solcellerna gav minimalt under denna period). Vi stod vid en å i 3 dygn och som var det längsta sammanhängande stoppet. Vi använder en 1500W inverter till tandborstladdning, kaffekokaren och laddning av PC. 5 dygn verkar vara max vad batteriet klarar av (glöm invertern) och då är den nog nere i ca 15% av maxkapaciteten. Strömförbrukningen skiljer sig ju självklart från bil till bil.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Intressant att följa detta med husbilars elförbrukning. Min erfarenhet är att många tror att det går att "fri-campa" med en husbil i flera dygn. En har ju solceller om flera watt...
Vi har en Kabe 780LXL -18 som i original har en 115Ah bodelsbatteri. Vi testade en gång att se hur hur många dagar vi kunde vara ute i det fria utan laddmöjligheter men med solcellspanel om 130W. Det var ganska exakt 32 timmar när D-Smart systemet sa ifrån och allt elektriskt i bodelen dog. Vi hade inte haft några riktiga högförbrukare på så något besviken var vi ju. När jag kom hem mätte jag hur mycket ström som försvinner ur batteriet med olika förbrukare anslutna. I åtanken att ett blybatteri ger ut bara ca 50% av energiinnehållet innan det är slut så var jag inte alls längre förvånad efter att gjort dessa mätningar. Solcellespanalen ger under väldigt bra förhållanden max 500Wh per dag. Nu har jag ett 150Ah litiumbatteri (jag slängde blybatteriet) installerad och övervakning av ström in/ut. Under de tre veckor vi åkte runt norra Sverige (350 mil) behövde vi inte vara elanslutna en enda gång (solcellerna gav minimalt under denna period). Vi stod vid en å i 3 dygn och som var det längsta sammanhängande stoppet. Vi använder en 1500W inverter till tandborstladdning, kaffekokaren och laddning av PC. 5 dygn verkar vara max vad batteriet klarar av (glöm invertern) och då är den nog nere i ca 15% av maxkapaciteten. Strömförbrukningen skiljer sig ju självklart från bil till bil.

Oj, det var mycket el er bil drog, skumt.
Det längsta vi har stått på samma plats utan el var 5 dagar.
Då var toakassetten full så vi fick åka vidare.
Vi har 2 x 95Ah och 150W solceller.
Och batterierna visade 90% innan vi åkte.
Vi har kompressorkyl (dvs 12V ej gasol), LED-lampor, laddar mobiler, iPads, pannlampor, powerbanks, router, och tittar på TV på kvällarna så vi ransonerar inte på strömmen.
Har ingen inverter.
 
Toppen