• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsåkarens snuttefilt.......

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Så en ställplats, t.ex. Jävre, Arvesund eller ställplatser i anslutning till campingar, skulle mycket väl kunna innefattas i: " Campingtjänster bör omfatta, förutom själva upplåtelsen av campingplats eller motsvarande i campingverksamhet även andra tjänster som tillhandahålls som ett naturligt led i upplåtelsen"

"Andra tjänster" skulle då vara: tömning, fyllning, café, dusch, etc. Något som ju finns på många ställplatser.

MVH
Hans
 

2stroke4ever

HBK Medlem
Inlägg
279
Kommun
Falun
HBK-Nr
18899
Medlemskap
2024
På Boverkets hemsida kan man läsa:

"...Det finns ingen definition av campingplats i plan- och bygglagstiftningen. Campingplats är heller inte definierat i TNC (terminologicentrum).

Enligt Nationalencyklopedin, NE, är en campingplats ett avgränsat område för camping. Camping är enligt NE övernattning utomhus under tillfälligt tak, i tält, bivack, husvagn eller liknande under rekreationsresor. (Nationalencyklopedin, ordbok, campingplats. Hämtad 2017-12-20 och Nationalencyklopedin, uppslagsverk-lång, camping. Hämtad 2017-12-20)

Det finns ofta byggnader eller andra anläggningar på eller i anslutning till en campingplats. Det kan exempelvis vara uthyrningsstugor, toalett- och duschbyggnader, reception, kiosker, mindre mataffärer, restauranger, plank och parkeringsplatser...."


Om ställplats för husbil står det:

"...Enklare ställplatser för husbil ingår i parkering. Om tanken är att det ska finnas ytterligare service än det som kan förväntas av en vanlig parkering är det istället lämpligt att använda, O-Tillfällig vistelse...."

Alltså kan ställplats hänföras till parkeringsplats, men om man läser vidare så börjar det krångla till sig. O-tillfällig vistelse kan man läsa om här O Tillfällig vistelse

På Skatteverkets hemsida står:

"...Skatt tas ut med 12 % på campingtjänster. Campingtjänster bör omfatta, förutom själva upplåtelsen av campingplats eller motsvarande i campingverksamhet även andra tjänster som tillhandahålls som ett naturligt led i upplåtelsen..."

Om beskattning av parkeringsplatser skriver finns en betänkande på Skatteverkets hemsida Skatteverkets remissvar 2015-05-11, Förslag till strategi för miljökvalitetsmålet God bebyggd miljö | Skatteverket.

Här kan man bland annat läsa:

"...Då det idag inte går att identifiera vilka personer eller företag som bedriver parkeringsverksamhet eller som äger mark upplåten för parkering kommer en beskattning av privata parkeringsplatser vara beroende av frivilligt uppgiftslämnande från de skattskyldiga. En beskattning av privata parkeringsplatser kommer därför inte att kunna redovisas och administreras inom befintliga skattesystem. För att uppnå syftet med färre antal parkeringsplatser och bättre alternativ till bil bör enligt Skatteverket i första hand användas styrmedel inom de regelområden som rör planering och bygg... "

Så sammanfattningsvis kan jag konstatera att det är svår, för åtminstone mig (och många andra) att veta.
ja då har vi fått en till definition av camping det känns som den är mer aktuell än det som många menar är camping (att men öppnar ett fönster eller ställer ut en stol eller parkerar på en nivåkloss) bara för att man sett en sån skylt i Spanien.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vet inte om det är någon ny definition. Det som menas med att man börjar "campa" när man använder nivåkloss eller tar ut bord och stolar är ju kopplat till att husbilen i funktion tydligt växlar från att vara ett transportmedel till att bli något för "...övernattning utomhus under tillfälligt tak, i tält, bivack, husvagn eller liknande under rekreationsresor..".
 

Coral 690

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
14331
Medlemskap
2024
Vi använder alltid el om det finns ledigt oavsett om vi behöver el eller ej, kostnaden är ej avgörande för vår del, det är, hoppas jag bara vi själva som står för den ingen annan, en del inlägg tycks ju ha andra tankar, men jag undrar rubriken '' snuttefilt'' Är det skam att använda el på ställplats, inte för oss iallafall
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Vi använder alltid el om det finns ledigt oavsett om vi behöver el eller ej, kostnaden är ej avgörande för vår del, det är, hoppas jag bara vi själva som står för den ingen annan, en del inlägg tycks ju ha andra tankar, men jag undrar rubriken '' snuttefilt'' Är det skam att använda el på ställplats, inte för oss iallafall
En fundering; Varför köper ni el om ni inte använder det? Kanske någon annan behöver platsen bättre i så fall?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi använder alltid el om det finns ledigt oavsett om vi behöver el eller ej, kostnaden är ej avgörande för vår del, det är, hoppas jag bara vi själva som står för den ingen annan, en del inlägg tycks ju ha andra tankar, men jag undrar rubriken '' snuttefilt'' Är det skam att använda el på ställplats, inte för oss iallafall

Nej det är absolut ingen skam och många har diverse 220V prylar som det behövs extern anslutning för att de ska kunna användas och andra känner sig bara bekväma med en elanslutning och det är inget fel med det.
Problemet är när valfriheten är borta och elanslutning ”ingår i priset”. Anslutningen ingår naturligtvis inte i priset utan det är satt så att alla betalar för en anslutning. Vi stod på en sådan plats för några år sedan och vi hade inte ens en elsladd med oss och då kände man att man betalade för något som man inte kunde använda ( hade vi haft med elsladd så hade vi kopplat in den)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det kan nog kännas lite surt men skall man hårddra det åt andra hållet så skulle det ju lika gärna kunna sitta myntinkast på toaletten, man betalar per meter toapapper, man får betala per liter vatten man fyller i bilen, per gång man tömmer toakassetten/tanken, per m2 yta som bilen tar upp, per person, per djur och kanske t.o.m. per antal timmar man står på platsen. Allt det här varierar ju förmodligen enormt mellan olika besökare.
En exakt "rättvisa" där man inte betalar för andra blir ju tyvärr inte hanterbar och skulle det vara som i mina exempel ovan så förstår vi ju alla att administrationen av det skulle kosta skjortan och den får ju vi ändå betala i slutänden. Förmodligen därför också som elen ibland "ingår".
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Ja det kan nog kännas lite surt men skall man hårddra det åt andra hållet så skulle det ju lika gärna kunna sitta myntinkast på toaletten, man betalar per meter toapapper, man får betala per liter vatten man fyller i bilen, per gång man tömmer toakassetten/tanken, per m2 yta som bilen tar upp, per person, per djur och kanske t.o.m. per antal timmar man står på platsen. Allt det här varierar ju förmodligen enormt mellan olika besökare.
En exakt "rättvisa" där man inte betalar för andra blir ju tyvärr inte hanterbar och skulle det vara som i mina exempel ovan så förstår vi ju alla att administrationen av det skulle kosta skjortan och den får ju vi ändå betala i slutänden. Förmodligen därför också som elen ibland "ingår".

Detta att betala för det du använder, är verklighet på många platser vi har besökt.
Betala för el, fast pris eller automat, vatten på tid via automat, tömma toakassett via automat där en jalusiedörr öppnar några minuter, olika priser på storleken på platsen för större eller mindre bilar.
Pris per person på platsen, betala via automat för tvättmaskin och torktumlare.
Toaletter med automat eller du får ha egen toarulle med dig om du anväder den.
Duschar med myntinkast eller polett.
Campingar som tar betalt per hund och dygn. Extra tält på din plats per dygn.
Har du scooter eller extra bil betalar du avgift per dygn.
Detta finns på många ställen.
Krister.
 

Coral 690

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
14331
Medlemskap
2024
Nej det är absolut ingen skam och många har diverse 220V prylar som det behövs extern anslutning för att de ska kunna användas och andra känner sig bara bekväma med en elanslutning och det är inget fel med det.
Problemet är när valfriheten är borta och elanslutning ”ingår i priset”. Anslutningen ingår naturligtvis inte i priset utan det är satt så att alla betalar för en anslutning. Vi stod på en sådan plats för några år sedan och vi hade inte ens en elsladd med oss och då kände man att man betalade för något som man inte kunde använda ( hade vi haft med elsladd så hade vi kopplat in den)
Håller med dig om att priset ska inte vara inbakat i avgiften, det bör vara ett pris med och ett utan, det kan inte vara så svårt att skilja detta åt, var inatt på Enköpings hamn, där är ett pris utan el och ett med, men där var elpriset 100 kr + 25 kr i faktura avgift enligt mitt tycke bör inte elpriset vara mer än 20, 30 kr dygn täcker nog mer än väl kostnaden över ett år.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Nu när vi, lätt motvilligt, valt att vara i Sverige över vintern så uppskattar jag möjligheten att stå på central ställplats där allt är inkluderat i priset. Inte minst strömmen trots hyfsad kraftig anläggning så räcker inte solen till att toppa batterierna.

Kalla det snuttefilt eller vad du vill :)
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Min fundering var närmast om inte många ställplatser skulle kunna hävda den lägre momssatsen för att de kan klassas som "camping" i momshänseende snarare än "parkering".

MVH
Hans
Det är en del krav som ska uppfyllas för att få vara camping. En del av dessa krav kostar i investeringar och drift, vilket troligen gör att det krävs fler platser för att få det att gå ihop. Nu är jag inne på nya platser som skapas.

Sen är det alltid lätt att säga hur mycket man tycker att tex elen ska kosta per dygn. Men då måste man även räkna med investeringskostnaden för anläggningen. Ska det dessutomvara tex mätare för hur mycket el man förbrukat så stiger investeringskostnaden ytterligare. Vem betalar de ökade investeringskostnaderna i verkligheten? Ligger kostnaden på själva platsen eller på elpriset? Gäller naturligtvis även alla automatiserade lösningar för att dela upp förbrukning etc.

Sen jämförs ofta priserna i Sverige och södra Europa och då måste man komma ihåg att vi i Sverige har en mycket kortare säsong på väldigt många platser som bara har öppet kanske ett halvår. Då ska investeringarna fördelas på kanske hälften av årets dagar. Sen finns det dom so bygger för året runt även i Sverige, men då sticker byggkostnaderna kraftigt pga att det ska tjälsäkras.
 
Toppen