Många här verkar ju tycka att de som betalar 50 kr extra för att få el på ställplatsen gör en dålig affär. Är det så?
Gasol - El: Om du vill duscha, diska etc i husbilen och därför håller 65 grader i varmvattenberedaren hela dygnet går det åt ca 4 kWh bara för att hålla värmen samt ytterligare någon kWh för varmvattnet du förbrukar. Ditt absorptionskylskåp drar om det går kontinuerligt ca 170 W, räkna med att det över ett dygn blir 2-3 kWh om det inte är stekhett ute. Om du byter din gasolflaska på en bensinstation får du räkna med att det kostar minst 50 kr/kg. Energivärdet i gasol är knappt 13 kWh/kg men lite går bort i värmeförluster så räkna med att du får ut 10 kWh/kg, dvs 50 kr för 10 kWh. Om du sparar 10 kWh gasol genom att välja el på ställplatsen går du alltså plus på elen om du annars skulle bytt gasolflaska på en dyr bensinstation. Är man dessutom "rädd" för riskerna med gasol blir ju valet ännu enklare.
12V el - 230V el: Om man skall vara oberoende av 230V under sommarhalvåret bör man helst ha solfångare och dubbla batterier. Att installera detta på husbilsverkstad kostar i storleksordningen 10.000 kr. För 10.000 kr kan man stå 200 nätter med el för 50 kr (förutsatt att man ändå skulle stått på ställplats eller camping).
Det är alltså inte självklart att det är "dyrt" och en onödig kostnad att betala 50 kr extra för att få el.
Däremot begränsas ju urvalet av möjliga övernattningsplatser och man måste förflytta sig tidigt på förmiddagen för att vara säker på att få en elplats på nästa ställe.
Själv fyller jag gasol för 25 kr/kg och har alltid fulla flaskor inför varje ny resa. Jag har solceller på taket och kör som regel ett par timmar varje dag så batteriet är fulladdat inför kvällen. Denna sommar har jag stått med el två gånger under värmeböljan i augusti. Jag hade då med en portabel AC så att hundarna kunde få en dräglig temperatur när vi lämnade dem i husbilen.
/CG
Priserna för gasol har ju som nämnts stora variationer, tankar man gasol som LPG så kostar den 9-12 kr kilot och då finns ingen ekonomi ( om man nu är ute efter det) att betala 50 kr för en el-anslutning.