Varför är det just elpriset som skall vara separat. Samma resonemang om valfrihet borde väl gälla all annan (latrintömning, toalett, dusch, ...) service också i så fall.
Jag har vid ett tillfälle faktiskt fått frågan om jag behövde tillgång till servicehuset. På svaret "nej" så fick jag ett annat pris. Servicehuset hade kodlås så det var helt enkelt en fråga om att jag inte fick koden.
Men som "Montreal" skriver, vi lär få vänja oss vid att el ingår, precis som mycket annat ingår, i det pris vi betalar för att stå en natt.
MVH
Hans
Hej!
Här är ett annat sätt att se på avgiftsbeläggningen.
Hela samhället är väl uppbyggt på det sättet att kollektivet betalar.... Varför skulle det då inte vara lika för en ställplats/camping? Det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna.
Tänker på bl.a
- Varför ska jag som ickerökare vara med och betala för patienter som drabbas av div sjukdomar som orsakas av rökning?
- Varför ska den som inte har barn vara med och betala för skola och omsorg?
- Tidigare när vi betalade TV-licens via Radiotjänst Kiruna var man tvungen att betala licensen bara man ägde en skärm för att kika på andra kanaler eller streamingtjänster, mycket orättvist kan tyckas.
- Ja, ni vet listan kan göras hur lång som helst med en massa olika exempel.
Det är med andra ord kollektivet som får vara med och bidra på allting, vare sig man vill eller ej.
Som jag ser det har man två val:
Alternativ 1, Billigare
Ta in på en ställplats som har de basala tjänsterna (Tömning/fyllning, WC ev. elstolpe).
Alternativ 2, Dyrare
Ta in på en Camping, varierande servicegrad (Tömning/Fyllning, WC/Dusch/hundtvätt, elstolpe, pool, supermarket, mm.)
Summering:
Om man önskar ta in på en billig övernattning med endast basala utbudet, välj alternativ 1.
Om man önskar en större uppställningsyta, större utbud av tjänster, välj alternativ 2.
Att välja alternativ 2 för att välja bort det större utbudet av tjänster för att slippa betala för dem tycker i alla fall jag är ett feltänk.
Man kan inte få alternativ 2, och betala för alternativ 1.
Vi brukar välja alternativ 2. När vi har våra futtiga få semesterveckor på sommaren vill vi ha det så bekvämt vi kan. Enligt oss är Danskarna ett föredöme gällande campingar.
Jag har full förståelse för att detta alternativ blir för dyrt när vi kommer fram till dagen då vi inte längre arbetar. Då kanske vi väljer alternativ 1 i stället.
//Jocke