• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Skulle någon kunna hjälpa mig och visa hur jag ska koppla ihop detta genom att rita på min skiss med svart och röd färg?

Hur grova kablar ska jag ha?

Kopplingsdosor som är vattentäta + kablar kan jag köpa av 24 Volt

Tacksam för hjälp,

Ludde

Kopplingsschema.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Bode Håkan og Wizard har rett - for om kablingen mellom batteriene er grov nok så blir skilnaden i strømuttak ikke lenger målbar, det vil si det blir ikke spenningsfall over kabelen. Er kabelen for tynn så er Håkan sin oppskrift meget viktig. Hvor grensen går avhenger først av lengden på kabelen og ledningsevnen.

Så en kobling som den Håkan beskriver samtidig som kabelen er mer enn tilstrekkelig grov for det strømuttak en har blir aldri fel.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

OK, vad bra, jag har kopplat som Håkan sagt, men nu kom jag till ett nytt problem (det sista hoppas jag :rolleyes:):

Hur ska jag koppla från shunten som här till min nya BM-1? Alltså den här.

På kopplingsschemat så ser det ut som att inga andra minusanslutningar mer än den som kommer från shunten skall kopplas till batteriet? Ska alla, och då är det flera stycken, verkligen kopplas in på shunten? Alltså ström från regultatorn, minuskablar från EBL, minuskabel från växelriktare med mera. Det var ett j-a jobb att få dit dom på batteripolen när jag nu ändrade efter Håkans koppling...innebär det att jag ska ha loss allt igen då? :wall:
Spelar det någon roll vilket håll jag vänder shunten? Den ser typ likadan ut på bägge sidor...

BM-1 3.jpeg

BM-1 2.jpeg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Misstänker att du kan behöva en på plussidan också, om du har så många minuskablar? finns det något som kan ge glappkontakt är det en "stapel" med kabelskor på samma skruv! :)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Jag gör så här istället, en tillfällig lösning som får duga tills jag kör förbi Biltema. Alla små kablar, 5 st, sätter jag ihop med en maskinskruv och mutter, tar sedan en ledare med stor area och går till shunten, då blir det färre stora vid shunten och då kommer det att få plats. Jag drar ordentligt med isolertejp runt denna tillfälliga anordning.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Misstänker att du kan behöva en på plussidan också, om du har så många minuskablar? finns det något som kan ge glappkontakt är det en "stapel" med kabelskor på samma skruv! :)

Jo, det kommer att behövas en plint där också så småningom, men jag fick iallafall dit dom idag, drog åt ordentligt så det inte kan bli glapp.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Jag har kopplats invertern direkt på batteriet, eftersom shunten annars blir för klen. Mätningen påverkas marginellt - om du inte har invertern ständigt på...
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Jag har kopplats invertern direkt på batteriet, eftersom shunten annars blir för klen. Mätningen påverkas marginellt - om du inte har invertern ständigt på...

Hej, ja växelriktaren är bara på 300w, den ska endast användas begränsad tid. Står inte på jämt, jag har ju en brytare på den som jag sätter på av när den inte används.

Håller verkligen shunten för all ström från solpanelerna också? Jag har ju solpaneler på 440 w, tror att jag som mest kommer att ha max 30 A in.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Igjen forstår jeg ikke problemene som har oppstått. Man trenger da ikke noen ekstra koplinger da det bare er max 3 tykke og 1 tynn som skal til samme koplingspunkt.
 

Bilagor

  • Batteri%20schema.jpg
    Batteri%20schema.jpg
    30,9 KB · Visningar: 212

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Pust!!! Nu är jag klar med batteridelen....BM-1 visar knasiga värden, antar att jag måste knappa in batterikapacitet o.s.v.

I morgon skall jag skruva fast panelerna, dom ligger än så länge lösa på taket.

Halva tiden i eftermiddag har gått åt att leta efter verktyg...:wub:...ser mer eller mindre ut som ett bombnedslag inne i husbilen just nu.
 
Toppen