• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Skulle någon kunna hjälpa mig och visa hur jag ska koppla ihop detta genom att rita på min skiss med svart och röd färg?

Hur grova kablar ska jag ha?

Kopplingsdosor som är vattentäta + kablar kan jag köpa av 24 Volt

Tacksam för hjälp,

Ludde

Kopplingsschema.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Om du har display på en eller begge regulatorene så vil du se når regulatoren endrer ladekurve.

En tanke er å bruke elblokkens spesielle regulator LR1218 for de to 90W panelene i parallell og IVT MPPT direkte til batteriene fra seriekoplede 130W skulle kunne benytte noe tynnere kabler for dette 10 kvadrat burde holde for det hele. Faktisk kan 6 kvadrat være mulig med kabellengde under 10m. Så det blir å finne plass til 4 stk 6 kvadrat gjennom taket. Mykere kabel enklere å trekke. Og nå er det ikke masse kabler til hvert panel.

Ser at 24V har 2x6mm2 kabler enklere å legge.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Nu har jag pratat med Göran på 24 volt, där jag ska köpa regulatorn, kablaget och 90w panelerna.
Det är 36 celler i 90w panelerna. Det är även 36 celler i 130w panelerna.
Göran säger att det är inga problem att koppla så som mitt sista schema är, med brytare för den ena 90w panelen och med 1 regulator. Han tror i och för sig inte att det kommer att inträffa att effekten överstiger 30 A, såvida jag inte parkerar med husbilen vid ekvatorn klockan tolv på dagen som Robert säger!
Det finns också ett skydd i regulatorn som innebär att strömmen aldrig kan gå baklänges.
Göran har haft många kunder som kopplat ihop paneler med olika effekt, det viktiga är att det är samma antal celler, samt att det är parallellkopplat.
Frågetecken är härmed uträtade till utropstecken!
Måste säga att Göran på 24 volt är väldigt hjälpsam och serviceinriktad!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

OK, då har du 5" på 2 paneler och 6" på de två andra, tolkar jag. Kör som du tänkt dig, det bör fungera.

Att använda 2 regulatorer är inga som helst problem. Dom är intelligenta och känner av vad som pågår.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Hej, nu har jag fått hem alla delar och är igång med att borra, dra kablage med mera, riktigt kul!:D

Nu har jag dock stött på ett problem, jag begriper inte riktigt vad dom menar i manualen till regulatorn....så min fråga är vilken av dom tre uttagen ska solcell in vara, och vilken ska laddning ut till batteri vara? Det är ju tre kontakter??, I manualen så står det att både nummer 8 och nummer 11 är Display output....:confused:

Displayen kopplar jag ju in på nummer två....

Jag skulle tro att nummer 10 ska vara solcell in, + och -, och att nummer 12 är kablarna till batteriet, + och -, och att nummer 11 är till någon annan extern dipsplay, men jag behöver veta helt säkert eftersom jag ska borra hål för kablarna, så jag inte borrar på fel ställe...

Och så en annan fråga, vart ska temperatursensorn vara? Hade dom tänkt att den ska vara uppe vid panelerna, så är det bara att glömma, den räcker inte på långa vägar när...

Tacksam för snabb hjälp...

KLICKA PÅ BILDEN SÅ BLIR DEN STÖRRE

Skärmavbild 2012-06-15 kl. 08.26.06.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Litt feil i teksten for nr 11 skulle vært Connector!
10 fra panelene,
12 til batteriene og
11 KAN benyttes for forbruk utenom el-blokken. Denne har batterivakt - stenges om spenningen blir for lav.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Tempsensorn ska väl känna tempen på batterierna eftersom laddspänningen ska anpassas till deras temperatur. Om du har flera batterier som står i olika temperaturområden i bilen, då får du problem. I så fall ta det mest representativa batteriet och fäst sensorn på det.
// Göte J
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

HEj och tack! Regulatorn kommer alltså inte att vara kopplad via ebl blocket. Batterierna sitter alla på samma ställe, så då sätter jag temp sensorn på det första batteriet! tack än en gång för snabbt svar, nu ska jag borra!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Äntligen så har jag börjat med bygget! Som tur är så har jag en snäll jobbarkompis som kan löda, så det gick att muta hit han på lite grillat och öl!

Nu har vi kopplat in allt, dock ska alla kablar klammas m.m., men vi testade ikväll, mulet, på gränsen till regn klockan halv nio på kvällen, 16,8 A in...:wub:
Oh, yesss! Jag KAN sälja ström till Ringhals!!:D:D

I morn ska jag sätta buntband på alla kablar på taket, skruva fast panelerna och sen lite annat småfix. Tack än en gång alla ni snälla killar som hjälpt mig, det har varit så kul att lära sig massa nytt! Nu är det bevisat, även tjejer kan fixa!

/Ludda

120615.053.jpg

120615.050.jpg

120615.051.jpg

120615.048.jpg
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

En fråga, spelar det någon roll vilket batteri man kopplar in kablarna från regulatorn? Eller måste det vara samma batteri som övrig utrustning är kopplad till? Det är nämligen batteri 1, och där är trångt och bökigt att få in fler kablar.
Skulle hellre vilja ha kablarna från regulatorn på batteri 2.
Sen har jag en växelriktare samt en BM-1 (batterimonitor). Kan jag koppla in dom på batteri 3?

Batteri schema.jpg
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Du bör flytta - till batteri 3 så det inte blir skillnad mellan batterier vid höga strömuttag. Laddning o strömuttag bör ske från samma punkter.
Skaffa riktiga plintar före batteriet som samlar ihop kablarna.
Finns på Biltema o båtaffärer.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Om du vill att alla 3 batterier ska vara länge så ska man ta ut + från batteri 1 och - från batteri 3.
Så du ska flytta alla - kablar från batteri 1 till batteri 3 utom - kabel mellan batteri 1 o 2.

Nuvarande inkoppling på Batteri 1 är inte bra för batterier vid höga strömuttag.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Har du tillräckligt grova kablar mellan batterierna spelar det INGEN roll hur du kopplar in paneler och förbrukare så länge batterierna är parllellkopplade.
Detta enligt Kirchoffs strömlag som säger att summan av alla ingående strömmar är lika med summan av alla utgående strömmar.
Allt annat är myter.
Här kan du läsa själv:
Ellära A - Wikibooks

Kirchhoffs lagar - Wikipedia

Lycka till
//W
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Om du vill att alla 3 batterier ska vara länge så ska man ta ut + från batteri 1 och - från batteri 3.
Så du ska flytta alla - kablar från batteri 1 till batteri 3 utom - kabel mellan batteri 1 o 2.

Nuvarande inkoppling på Batteri 1 är inte bra för batterier vid höga strömuttag.

Detta var en nyhet och det borde också gälla oss som har två bodelsbatteri!
 
Toppen