• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Skulle någon kunna hjälpa mig och visa hur jag ska koppla ihop detta genom att rita på min skiss med svart och röd färg?

Hur grova kablar ska jag ha?

Kopplingsdosor som är vattentäta + kablar kan jag köpa av 24 Volt

Tacksam för hjälp,

Ludde

Kopplingsschema.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Det saknas en väsentlig del i din skiss, Elektroblocket. detta om du vill ha möjligheten att även ladda bilbatteriet. Kanske du vill koppla helt utanför elektroblocket och då är det ok.
Annars, ange vilken typ du har så kan säkert någon som är duktig på problemområdet hjälpa dig.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Nej, jag hade inte tänkt att gå genom EBL:n. Direkt på batteriet var tanken.
Displayen till regulatorn visa hur mycket laddning batteriet får. Shaudt-panelen ger jag inte mycket för att den visar helt rätt i alla lägen...
Sen tror jag inte att man ska koppla in en MPPT regulator via EBL. Då ska man nog ha Shaudt-regulatorn.

/Ludde
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Jo, du kan koppla regulatorn till uttaget "Auxillary charger" på EBL. (Har för mig att det står så.)
För att veta vilka kablar du skall använda måst du veta längden för att kunna räkna ut spänningsfallet. Du måste addera både + och minuskablarnas längd från paneler till regulator och till EBL/batteri.
Räkna med att max 16 Amp går genom kablarna (Det är bättre att ta till lite i överkant).
Sedan kan du se arean på kablarna med hjälp av detta nomogram:

nomogr.jpg

Kablarna mellan batterierna skulle jag ta 20 mm2.
Du får gärna ringa mig om du har frågor.
//W
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

F'låt jag räknade bara på 2 av panelerna. Du måste räkna med 25 - 30 Ampere som de max kan ge. Förmodligen kommer du inte upp i de siffrorna, men ändå...
//W
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Med den matrisen kan en kople for 12V eller 24V (egentli8g 17 alternativt 35 Volt maks ) fra panelene til MPPT regulatoren. Det er 2 fordeler ved å kople "24V" - mindre kabeldiameter og lengre ladeperiode pr dag.

En ren 12V kopling vil trenge 25 kvadrat kabel hele veien, en 24V kopling trenger grov kabel fra MPPT til batteriene om det ikke er kort kabel. Setter du MPPT regulatoren ved batteriene så skulle 16 kvadrat være grovt nok hele veien ved 24V matingen panel til MPPT

Uttegning av de 2 alternativene overlager jeg til en annen foreløpig, men den rene 12V løsningen er å kople alle + fra panelene til + inngangen på MPPT og alle - til -. Det er noe mer komplisert å kople rett for 24V løsningen. Dette hadde vært litt enklere om alle var like store, nå blir det grunnlag for diskusjon om en skal kople 90+130 ganger 2 eller 180W + 260W og om en skal benytte tverrkoplinger inne i matrisen.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Som jag ser det då bör det bli 2 parallella till regulatorn, eftersom maxspänningen annars blir för hög.
Håller med Knut att det är en osäkerhetsfaktor i storlekarna.
Jag lutar åt (90+130) + (90+130). Då blir det 2 * 24volt.
Jag utgår från att varje enskild solcell på panelerna är av samma konstruktion. Det står på baksidan av panelerna.

Koppling från regulatorn direkt till ett av batterierna, som därefter läcker laddning till de övriga.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Uttegning av de 2 alternativene overlager jeg til en annen foreløpig, men den rene 12V løsningen er å kople alle + fra panelene til + inngangen på MPPT og alle - til -.

Ingen som törs rita?? jag gör ett försök, hoppas det blir rätt.:)

Kopplingsschema solcell.jpg

Jag ska prova om jag inte kan få till ett kopplingsschema för 24 volt också, hoppas jag återkommer.:D
 
F

F.d. 21685

Guest
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Betr kabel areor är de tillgängliga standard dimensionerna från 6mm2 och uppåt 10,16,25,35,50,70,95,120,150,185,240 und so weiter:) önskas udda dim får man paralellkoppla...
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Tack Sjöberg, det var så jag menade. Först dom parallella som sen blir "24v" till regulatorn som omvandlar till 12v för batteriet.
Seriekopplar man alla 4 så blir den sammanlagda spänningen över 60v.

Jag misstänker att man inte får ut max prestanda genom sammanblandning
Skillnaden i cellernas prestanda på 90 resp 130 gör att jag föredrar 2 regulatorer, en för 90 och en för 130.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Sjöberg, har jag uppfattat rätt att du menar så här? Jag har gjort en plupp där kablarna är sammankopplade med varann för att inga oklarheter ska uppstå.
Esbjörn, menar du att denna koppling inte skulle fungera med en regulator?

Kopplingsschema 2.jpg

Nästa fråga är, går det att dra ner en ledare från den ena 90 w panelen till skåpet där regulatorn ska sitta så jag kan bryta 90 w panelen? Anledningen är att är rädd att regulatorn inte håller om det är fullt solsken och alla fyra panelerna ger maxeffekt. Kan nog närma sig 30 A vid ett sånt tillfälle. Då kan jag helt enkelt koppla bort en panel. När jag däremot har kajakerna på taket kommer de att delvis skymma två av panelerna därav att jag fläskat på med så mycket paneler. Alltså koppla så här i så fall?

Kopplingsschema 3.jpg

KLICKA PÅ BILDERNA FÖR ATT SE BÄTTRE

PS tack för att ni hjälper mig, är inte så haj på el, men inte helt bakom för att försöka lära mig...:D
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Du vil bli helt på grensen, litt avhengig av om de 30A er maks strøm inn på MPPT elelr ut til batteriene. Ved maks sol og 440W samlet på 17V gir 25A inn, maks ladestrøm ved 14,4V og 440W er litt over 30A.

Eksakt hvilken MPPT regulator er det fu har valgt? Mulig at databladet kan fortelle om du trenger å fikle med bryteren.

Disse tegningene gir den enkle og sikre koplingen som vil kreve kraftige kabler, bruk 30A som utgangspunkt og samlet kabellengde mellom panel og MPPT husk det er 2 kabler. Ville tro du havner rundt en 25 til 35 kvadrat.

Den mer eksotiske som reduserer stømmen inn til det halve ved å seriekoble på taket krever ikke mer en omlag halvparten så tykk kabel - skulle tro 16 kvadrat er rett der. Her skal det mye til at strøm inn på regulatoren blir stort over 15A. Om du tar de to parallellkoblede panelparene og legger + på regulator til + på det ene paret og - på regulator til - på det andre paret og kobler sammen - på første par med + på andre par så får du denne løsningen.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Jag försökte leta efter ett lämpligt ritprogram i går kväll men hittade inget som jag var nöjd med. Smartdraw 2012 är annars ett bra program för det, som man lär sig ganska fort, som trial fungerar det i 5-6 dagar och den har jag redan förbrukat. Sen kostar det 197 dollar att köpa.

Finns det någon som har en timme eller två över och har lust att testa och kanske kan bidra med ett elschema här?? så kan vi hjälpas åt med att komma fram till ett bra kopplingsschema, det är ganska roligt att jobba med det om man annars är van med papper och penna.:):)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Den løsningen passer ikke med regulatoren, denne tåler maks 360W fra panelene når den skal lade 12V batteribank. Så den rene parallell løsningen du har i siste tegning er optimal 130+130+90W = 350W og reservepanel for kajaktransport og molnige dager. Større regulator er grusomt mye dyrere, faktisk er det mye billigere med 2 regulatorer på 30A enn en på 60A.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Knut, alltså kan jag koppla enligt det sista schemat jag ritade med just den regulatorn jag länkat till?

Jocke, du kan ju använda analoga pennor och papper, sen scanna in om du har en skrivare med scanner. Jag ritade i Photoshop...
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Jag ska testa lite till i kväll,, med dagens teknik så borde det gå utan att skicka det i ett brev. :twitcy:
 
Toppen