Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag försökte leta efter ett lämpligt ritprogram i går kväll men hittade inget som jag var nöjd med. Smartdraw 2012 är annars ett bra program för det, som man lär sig ganska fort, som trial fungerar det i 5-6 dagar och den har jag redan förbrukat. Sen kostar det 197 dollar att köpa.
Finns det någon som har en timme eller två över och har lust att testa och kanske kan bidra med ett elschema här?? så kan vi hjälpas åt med att komma fram till ett bra kopplingsschema, det är ganska roligt att jobba med det om man annars är van med papper och penna.
Kopplingsschemat på ett tidigare inlägg är helt ok men i praktiken hade jag dragit kablarna som denna bild visar dvs från en panel till nästa osv. Fördelen är att du inte behöver använda någon kopplingsdosa genom att använda panelernas kopplingsplint för ingående och utgående kabel. Det blir nog rätt korta kablar samt en "ren" koppling.
För att gå igenom taket använd en s.k. takgenomföring men leta först rätt på den bästa punkten genom att kontrollera hur du enklast kan dra kabeln från insidan av taket till regulatorn. Regulatorn bör sitta nära batteribanken.
När jag monterade solpanelerna försökte jag ha så korta kablar som möjligt, så få kopplingspunkter som möjligt, inga löst hängande kablar som kan föra oväsen samt att använda fästprofiler till panererna som inte skulle orsaka vindljud.
Lycka till!
Tor H sin fundering over antall celler er noe relevant, selv om panelene er laget for å tåle å stå i parallell og få blokkert enkelte celler så er det ikke optimalt.
En ting er sikkert, om en koster på seg 2 regulatorer og serikopler 130W panelene til den ene og 90W panelene til den andre så er det ingen tvil om at en har maksimal nytte av MPPT teknologien i regulatorene og effekten i panelene.
Annette hvorfor må du gjøre ting så komplisert for oss teoretikere?