• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Skulle någon kunna hjälpa mig och visa hur jag ska koppla ihop detta genom att rita på min skiss med svart och röd färg?

Hur grova kablar ska jag ha?

Kopplingsdosor som är vattentäta + kablar kan jag köpa av 24 Volt

Tacksam för hjälp,

Ludde

Kopplingsschema.jpg
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Här är det tvärt om...jag (micke) skruvar i husbilen och camilla sköter det andra...:yes::yes: lite trött på mig blir hon, men vi är mer eller mindre klara med allt...skulle bara vilja ha en solcell till, har bara 90w idag, men har svårt att få plats med fler...snyft
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Du måste mata in batterikapasiteten till BM1. Du trycker på ljusknappen och den till höger om ljsknappen samtidigt under 3 sekunder, så komer du in till instalationsmenyn. Du matar in batteribanken i ditt fall 300A junten brukar vara rätt så bra kalibrerade och behövs sällan kalibreras. Temperatuen ställer du in på närmast 10º
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Se till att eventuell brytare klarar maxströmmen + minst 200%.
Om du skulle bryta bort en panel med full ström så riskerar du en ljusbåge som ganska snabbt smälter ner kontakterna. För att släcka den behöver du klättra upp och täcka över panelerna, å på den tiden så hinner det ta sig ordentligt.
Bra brytare och annat finns hos Comstedt som säljer båtprylar.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Har skippat brytaren på den ena 90w panelen. Med den kabellängden jag har från paneler ner till regulatorn förlorar jag 7%. Så jag kan aldrig komma upp i över 30 A in, inte ens klockan tolv på dagen vid ekvatorn...:twitcy:
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med kopplingsschema av solpaneler

Det finns bra plintar där du kan samla minuskablarna, och sedan dra en kraftig till shunten. :)

På bilstereobutiker finns det fördelningsblock/plintar både säkrade och osäkrade i varierande storlekar. Finns fler än dessa också, hör med en butik. Där finns också bra kabel, säkringshållare för kraftigare kabel mm.

Peter :)
 
Toppen