Dag 115 måndag.
Igår duggregnade det större delen av dagen. I natt vräkte det ner här i Järfälla.
Vid kl 7.30 åker jag till Gasolfyllarna i Järfälla för att köpa lpg. Den anställde har svårigheter med att få allt att fungera. Han provar flera gånger. Men räkneverket vill inte fungera. Så jag säger att min flaska är tom så jag behöver 80 % av 22 lit. Så han låter gasen flöda. Jag kollar att det är fullt. Men det blev nog endast ca 90 % av max, som skall vara 80 % av 22 lit.
Går in på kontoret för att betala. Det blev billigt. När jag läser kvittot noga ser jag att jag endast har betalat för 4 lit. Tack Gasolfyllarna.
Vid 8,30 kommer jag fram till Rostskyddsfirman i Vinsta. Plockar ut el-cykeln, låsen och hjälmen. Går in på kontoret och anmäler mig och lämnar ifrån mig nyckeln. Bilen skall vara klar kl 12 i morgon.
Nu ringer jag till min gamla klasskamrat, Bengt, ifrån folkskolan. Han förklarar var han kommer att möta mig på en busshållplats väster om Åkermyntans centrum. Skall ta ca 10 min att cykla. Jag tror att vi gick ut 6:an på våren 1962. Vi har inte träffats sedan dess.
Vi går hem till honom. Han bjuder på kaffe och smörgås. Vi sitter och pratar några timmar. Bengt har ett fantastiskt minne, som kommer ihåg så många namn på klasskamrater och grannar. Det var verkligen roligt att han letade / googlade upp mitt telefonnummer för en månad sedan.
Tack Bengt för en trevlig fm.
Nu skall jag cykla i ca 1,5 mil. För att komma fram till Lottie i Liljeholmen. Där jag skall tillbringa resten av dagen, kvällen och natten samt fm i morgon.
Cyklar på en cykelbana bredvid Bergslagsvägen mot / till Alvik. Men redan efter en halvtimme för jag ont i rumpan. Idag är första gången som jag uppskattar trafikljusens röda sken. För då tvingas jag till att stanna, så då passar jag på att gå av cykelns sadel. Att vila rumpan är fint.
Jag hör ibland ett konstigt ljud, när jag använder mig av elmotorns assistans. Känns som att det "hugger till" ibland. Har inget minne av att jag hörde det i förra veckan. Stänger av assistansen. Då hörs inget konstigt metalliskt skrapande ljud. Displayen för assistansen slocknar ibland.
Lottie har sagt att vid Alvik skall det finnas en vägvisare till Gröndal. Men den ser jag inte. Kör förbi Alviks centrum ner till Mälaren. Men hittar ingen skylt. Så när jag är tillbaka till Alviks centrum ringer jag henne.
Hon förklarar att jag redan vid rondellen innan nedförsbacken till centrum skulle ha svängt till höger och sen ta till vänster på Alviksvägen sen Ekstige för att sen ta Runda vägen. Då kommer jag att kunna cykla bredvid Tvärspårvägen över Stora Essingen och ner till Gröndal.
Här kommer några telefonbilder ifrån utsikten på den höga bron.
Kommer fram till Liljeholmen vid 14 tiden. Tar med mig cykeln upp till och in i Lotties lägenhet. Vi sätter oss en stund på hennes balkong, i det fina solskenet.
Körde 1,6 mil bil och 2 mil cykel, gick 6 095 steg.
Dag 116 tisdag.
Lottie bjuder på Havregrynsfrukost.
Det börjar att duggregna, trots att TV nyheternas vädertjänst så att det är stor sannolikhet / risk för regn på em.
Sen sitter vi och pratar hela fm. Det blev en tidig lunch. För kl 11 skulle jag cykla tillbaka till Vinsta. Lottie skulle träffa en kompis, och gå till "stan".
Regnet upphör, tack och lov, när jag skall cykla. Nu kommer det att bli ca 1,5 mil cykling.
Hämtar HB:n strax efter kl 12.00. Betalar 3 750 kr för en komplementerande rostskyddsbehandling. Det bör man göra efter ca varje 1 500 mil.
Hur nödvändigt det är har jag ingen aning om. Men eftersom jag köpte bilen helt ny så vill jag kosta på detta, för säkerhets skull.
Nu går färden direkt till Biltema i Haninge. Går in och frågar efter "cykeljanne". Men han är på lunch. Grabben i kundtjänst säger att jag kan lämna in cykel för reparation. De har en egen cykelverkstad i huset. Så då gör jag det.
Går sen till Maxi, på andra sidan av gatan. För att veckohandla. Handlar ganska mycket. För imorgon skall jag åka till Linköping. Blir där resten av veckan.
Nattparkerar som så ofta förut på den stora p-platsen till Tyresta Nationalpark i Haninge.
Körde 3,9 mil.