• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej Gösta!
Grattis till ditt nya inköp! Jag gissar att du kommer bli mycket nöjd. Att cykla på en elcykel gör hela cyklingen så otroligt mycket roligare tycker jag.
Om det skulle visa sig att batteriet tar slut, så skulle jag vända mig till batteridoktorn. De kan bestycka orginalskalet med bra celler som håller över tid, och dessutom har lite mer effekt, om man önskar detta.

//Jocke

P.s förståndigt av dig att införskaffa en ny cykelhjälm samtidigt, di har vi ännu inte kommit... d.s
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 111 torsdag 1 / 10

Efter frukost går jag in på mitt kombinerade kontor och förråd. Skriver lite på min stationära dator som även är inkopplad till skrivare.

På fm tar jag ut cykeln ur garaget. Nu skall jag testa några av Farstas branta backar.
Tidigare har jag aldrig cyklat på en cykel som har växlar. Så nu måste jag lära mig att hantera det samt att reglera hur mycket assistans jag skall använda från elmotorn. Det blir att lära sig något nytt.

Spännande!

Cyklandet går bra. Ibland känns det som att jag "trampar i luften". Behöver förmodligen mycket övning, innan jag klarar av att välja rätt växel och rätt assistans. Gör lite ont i rumpan. Det finns andra sadlar att köpa, men jag vet inte vilken som är bekvämast. Det får bli en senare fråga.

Turen tar mellan en och två timmar. Sen blir det lunch.

På em kör jag till Tyresö. För att träffa några vänner på en restaurang i Tyresö Centrum. På em är det inte så många sällskap, så det är gått om plats.
Vi talar om allt möjligt. Det blir några trevliga timmar.

Körde 1,6 mil


Dag 112 fredag

Har sovit på en p-plats, utan målade rutor, på en gata i ett industriområde. Inom gångavstånd från Tyresö Centrum. Här brukar jag parkera när jag skall hit, för på den stora centrumparkeringen är det målade rutor.

Till frukost läser jag den info som jag fick med vid cykelköpet.

Vid sjutiden kör jag tillbaka till Haninge kommun. Både Maxi och Biltema öppnar kl 07. Börjar på Maxi med att handla lite livsmedel. Sen blir det Biltema för att köpa ett tjockt sadelöverdrag och en liten flaska kedjeolja.

Efter fm-fikat ringer jag till Gasolfyllarna för att höra om de har lagat lpg handtaget. Tyvärr har de inte fått hem ett nytt handtag. Så det blir ingen gas idag. Får köpa det imorgon på väg till Ramnäs.

Så då går färden till Tyresta. Här tar jag fram cykeln och mina nyinköpta lås. Till bygellåsen har jag fått tre nycklar till varje. Hittar inget bra ställe för att sätta fast låsen i ramen. De får åka med i korgen i fram. Till varjerlåset är det ett fyrsiffrig kod. Som är inställd på 0000, som det är meningen att man skall ändra till en personlig kod. Vilket är mycket bra. Tyvärr får jag inte till det. Jag läser infon flera gånger. Man skall vidra den innersta hjulet 90 grader medsols. Men det funkar inte i alla fall.

Så jag beslutar mig för att cykla till Biltema.

Jag går fram till kundtjänstdisken. Det visar sig att jag har missförstått vilket hjul som jag skall använda mig av. Så nu är problemet löst.

Så jag cyklar tillbaka. Jag tror att man skall lägga in högre växel när det går fortare. Men ju högre växel - desto jobbigare upplever jag att det är att trampa. Så jag växlar ner igen. Kör på 3:an eller 4:an av 8 växlar. Däremot upplever jag att motorn gör ett gott jobb. Den är lättare att förstå. Ju högre siffra - desto mer hjälp får jag. Vilket gör att det är lättare att trampa.

Nu skall jag även lära mig att hitta rätt på cykelvägarna. Men jag hamnar ibland ute på den vanliga bilvägen. Ja, Ja det går ju det med.

Har totalt hittills cyklat drygt två mil.

Körde 1,6 mil med HB:n
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Att du får ont i rumpan är bara naturligt. Det spelar egentligen ingen roll vilken sadel du har. De flesta sadlar i dag är av god sittkvalité. Ju mer/oftare du cyklar desto mindre ont kommer du att ha. Liksom alla muskler i kroppen kräver även rumpan motion. Lycka till med den nya cykeln. Det är kul att cykla.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Hej Gösta, och tack för alla dina fina reseberättelser.

Vill bara tipsa dej om en cykelväska till pakethållaren på elcykeln.
Fördelarna är att det är inbyggd kylväska och väldigt enkel att ta med in på restaurang eller liknande, som en handväska.

Lycka till med nya elcykeln. /Göran

 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta, och tack för alla dina fina reseberättelser.

Vill bara tipsa dej om en cykelväska till pakethållaren på elcykeln.
Fördelarna är att det är inbyggd kylväska och väldigt enkel att ta med in på restaurang eller liknande, som en handväska.

Lycka till med nya elcykeln. /Göran



Tack Göran!

Verkligen intressant kylväska.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 113 lördag

Sitter hemma och läser mellan frukosten och fm - fikat. Kollar på telefon att Gasolfyllarna i Järfälla öppnar först kl 10.00 och i Enköping öppnar de kl 08.00. Så jag väntar inte på Järfälla utan startar färden till Enköping.

Kl 10.05 är jag framme vid den stängda grinden'????????????

Kollar igen på telefon. Nu står det att det är stängt och att de öppnar igen på måndag kl 08.00. Jaha, ja, har kanske personalen blivit sjuk?

Det har varit så pass varmt om nätterna under denna vecka så att det har inte behövts någon gas för uppvärmning. Trots att lpg:n är slut sedan i mån - eller tisdags så borde den vanliga P11:an ha mycket gas kvar. Så jag är inte så speciellt orolig. Men jag vet ju inte hur nätterna i helgen kommer att vara.

Jag fortsätter nu färden på E 18 till rastplatsen Frösvi. Här är det tillåten parkering endast i två timmar. Det räcker för att tömma svartvatten och laga lunch, samt äta.

Kl 13 backar jag in på sonens p-plats på tomten. Det är idag öppet hus mellan kl 13 och 17. För äldsta barnbarnet fyllde år den sista september.
Det är bara sonens särbo, två av tre farbröder som kommer och jag. Barnbarnens föräldrar är skilda. Mammans släktingar kom förra helgen till hennes hus. (lite konstig svenska, får se om jag kommer på någon annan ordföljd).

Nåväl, det blev en trevlig em. I dessa coronatider så är det bra att barnbarnet firas två gånger. Annars tycker jag det är dumt att det skall behövas vara så här efter en skilsmässa. Men det har modern bestämt, redan förra året.

Barnbarnet gillar Dalmatinerhundar. I januari eller februari råkade jag gå förbi en "stört" med leksakshundar i en stor affär i södra Marocko. Så då passade jag på att köpa en. Två av tre julklappar till i år köpte jag redan i Portugal i december förra året. 12,5 månader i förväg. Jag gillar att vara ute i god tid, ha ha, samt även roligt att kunna hitta något i utlandet.

Födelsdagsbarnet fick bl.a. ett "kinaschack". Vi är åtta personer som skall spela. Så det blev fyra färger och två personer i varje lag. Barnbarna har ej tidigare spelat detta spel, så sonen / fadern får först läsa igenom reglerna. Sen spelar vi med "öppna kort". D.v.s. vi hjälper varandra och förklarar hur man kan förflytta kulorna. Det tar lång tid. Vi hinner inte färdigt innan middagen, det fick bli en paus och fortsättning sedan.

Jag och särbon stannar kvar över natten. Jag sover som alltid hemma oss mig.

Körde 16,3 mil.


Dag 114 söndag.

Går upp kl 4,30. Sitter och läser i min bok under frukosten och över fm - fikat. Boken blir därmed utläst.

Sätter mig lite bekvämare i den omsvängda passagerarstolen. Så att jag kan lägga upp benen på sidosoffan. Nu surfar jag tills det knackar på dörren vid 9,30 tiden. Det är yngsta barnbarnet som kommer och säger att det är dax och komma in i huset.

Begreppet "sjusovare" är i detta hus överskridet med råge!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Mellan 10 och 11 äts det frukost här på helgerna. För mig blev det en andra fm - fika.

Jag stannar kvar över lunchen vid 14 tiden.

Nu åker jag till ByggMax i Erikslund, i Västerås för att köpa / byta en P11:a. Har i morse googlat fram att det skall finnas en affär där. Tyvärr så var gasen slutsåld. Så då fortsätter jag, med högsta tillåtna hastighet, till Enköping. Där har jag handlat en gång förut. Kommer fram en halvtimme innan de skall stänga, kl 16.00.

Går in till kassan och frågar om de har en utbytes P11:a. En av två kassörer följer med mig ut till förrådet och tar fram en full flaska. Som jag tar med mig hem. Tar ut el-cykeln, verktygslådan och en vattenkanna. Sen lossar jag på det breda spännbandet och tar ut en tom flaska. Sätter in allt igen. Går till förrådet med den tomma flaskan och ser att kassören står kvar utanför.

Nu frågar han om jag har bytet flaskhuv. Nej säger jag. Då vill han komma till bilen och se efter. Jag säger att det är inga problem att visa att jag har en flaskhuv på den som jag har köpt. Så jag öppnar garaget och han kan konstatera att det är i sin ordning. Han säger att de tidigare har fått tillsägelse att se efter så att reglerna följs.

Men varför han inte följde med mig till bilen från första början har han inget bra svar på. Han hade ju kunna stå bredvid bilen och se på när jag placerade flaskan i mitt garage.

Nu säller jag in gps:en på Nettovägen i Järfälla kommun. När jag åker på E 18 tycker gps:en att jag skall svänga av i Enköping Ö och köra mot Uppsala!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vad har den fått det ifrån????????

Det blir likadant vid varje avfart. Att jag skall vända. Men jag hittar så jag lyder inte.

Nu tänker jag köra till Gasollfyllarna i Järfälla för att se var de håller till. De öppnar kl 08 i morgon och då tänker jag var där och köpa lpg.
Sen skall jag vara före kl 09 i Vinsta industiområde i Vällingby, i västra Stockholm, för att efterkontrollera rostskyddet som jag lär göra för två är sedan.

Jag parkerar för natten på Görvällns Slotts besöksparkering, i Järfälla. Hoppas att jag får stå en natt här. Det är en stor parkering med många lediga platser.

Körde 13,6 mil.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 115 måndag.

Igår duggregnade det större delen av dagen. I natt vräkte det ner här i Järfälla.

Vid kl 7.30 åker jag till Gasolfyllarna i Järfälla för att köpa lpg. Den anställde har svårigheter med att få allt att fungera. Han provar flera gånger. Men räkneverket vill inte fungera. Så jag säger att min flaska är tom så jag behöver 80 % av 22 lit. Så han låter gasen flöda. Jag kollar att det är fullt. Men det blev nog endast ca 90 % av max, som skall vara 80 % av 22 lit.


Går in på kontoret för att betala. Det blev billigt. När jag läser kvittot noga ser jag att jag endast har betalat för 4 lit. Tack Gasolfyllarna.

Vid 8,30 kommer jag fram till Rostskyddsfirman i Vinsta. Plockar ut el-cykeln, låsen och hjälmen. Går in på kontoret och anmäler mig och lämnar ifrån mig nyckeln. Bilen skall vara klar kl 12 i morgon.

Nu ringer jag till min gamla klasskamrat, Bengt, ifrån folkskolan. Han förklarar var han kommer att möta mig på en busshållplats väster om Åkermyntans centrum. Skall ta ca 10 min att cykla. Jag tror att vi gick ut 6:an på våren 1962. Vi har inte träffats sedan dess.

Vi går hem till honom. Han bjuder på kaffe och smörgås. Vi sitter och pratar några timmar. Bengt har ett fantastiskt minne, som kommer ihåg så många namn på klasskamrater och grannar. Det var verkligen roligt att han letade / googlade upp mitt telefonnummer för en månad sedan.

Tack Bengt för en trevlig fm.

Nu skall jag cykla i ca 1,5 mil. För att komma fram till Lottie i Liljeholmen. Där jag skall tillbringa resten av dagen, kvällen och natten samt fm i morgon.

Cyklar på en cykelbana bredvid Bergslagsvägen mot / till Alvik. Men redan efter en halvtimme för jag ont i rumpan. Idag är första gången som jag uppskattar trafikljusens röda sken. För då tvingas jag till att stanna, så då passar jag på att gå av cykelns sadel. Att vila rumpan är fint.

Jag hör ibland ett konstigt ljud, när jag använder mig av elmotorns assistans. Känns som att det "hugger till" ibland. Har inget minne av att jag hörde det i förra veckan. Stänger av assistansen. Då hörs inget konstigt metalliskt skrapande ljud. Displayen för assistansen slocknar ibland.

Lottie har sagt att vid Alvik skall det finnas en vägvisare till Gröndal. Men den ser jag inte. Kör förbi Alviks centrum ner till Mälaren. Men hittar ingen skylt. Så när jag är tillbaka till Alviks centrum ringer jag henne.

Hon förklarar att jag redan vid rondellen innan nedförsbacken till centrum skulle ha svängt till höger och sen ta till vänster på Alviksvägen sen Ekstige för att sen ta Runda vägen. Då kommer jag att kunna cykla bredvid Tvärspårvägen över Stora Essingen och ner till Gröndal.

Här kommer några telefonbilder ifrån utsikten på den höga bron.

20201005_135446.jpg

20201005_135501.jpg

Kommer fram till Liljeholmen vid 14 tiden. Tar med mig cykeln upp till och in i Lotties lägenhet. Vi sätter oss en stund på hennes balkong, i det fina solskenet.

Körde 1,6 mil bil och 2 mil cykel, gick 6 095 steg.


Dag 116 tisdag.

Lottie bjuder på Havregrynsfrukost.

Det börjar att duggregna, trots att TV nyheternas vädertjänst så att det är stor sannolikhet / risk för regn på em.

Sen sitter vi och pratar hela fm. Det blev en tidig lunch. För kl 11 skulle jag cykla tillbaka till Vinsta. Lottie skulle träffa en kompis, och gå till "stan".

Regnet upphör, tack och lov, när jag skall cykla. Nu kommer det att bli ca 1,5 mil cykling.

Hämtar HB:n strax efter kl 12.00. Betalar 3 750 kr för en komplementerande rostskyddsbehandling. Det bör man göra efter ca varje 1 500 mil.

Hur nödvändigt det är har jag ingen aning om. Men eftersom jag köpte bilen helt ny så vill jag kosta på detta, för säkerhets skull.

Nu går färden direkt till Biltema i Haninge. Går in och frågar efter "cykeljanne". Men han är på lunch. Grabben i kundtjänst säger att jag kan lämna in cykel för reparation. De har en egen cykelverkstad i huset. Så då gör jag det.

Går sen till Maxi, på andra sidan av gatan. För att veckohandla. Handlar ganska mycket. För imorgon skall jag åka till Linköping. Blir där resten av veckan.

Nattparkerar som så ofta förut på den stora p-platsen till Tyresta Nationalpark i Haninge.

Körde 3,9 mil.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 117 onsdag 7 / 10

Efter frukost så tar jag fram min stolsryggsäck och lägger i fm - fikat. Går för ovanlighetens skull fram till Årsjön. Som ligger ca 4 km ifrån parkeringen.
Börjar med att gå Bansjöslingan / Barnvagns-slingan förbi den grillplats som jag tidigare brukade rasta vid.
Strax därefter kommer jag in på Sörmlandsvägen. Den består till största delen av smala stigar. Så här får man se ner på marken så att man inte snavar på en rot.

När jag kommer fram till rastplatsen vid Årsjön, så finns det inga människor där. Här brukar det vara några som tältar eller sover i vindskyddet. Det är ett offentligt tältområde och grillplats som även har ett dass.

Sitter här en lång stund. Tar några foton med telefon. Som jag publicerar direkt i min tråd "Göstas bilder".

20201007_084924.jpg

En av fördelarna med att fota med telefon, i förhållande till kameran, är att jag kan publicera direkt.

Går samma väg tillbaka. När jag kommer hem så gör jag mig i ordning för avfärd.

Första stoppet blir hos Biltema. Går in och säger att jag måste åka till Linköping och frågar om det går bra att jag hämtar cykeln på måndag i nästa vecka. Svaret blev "inga problem". Det var bra, för alternativet hade ju varit att hämta cykeln och lämna in den igen i nästa vecka.

Nästa stopp blev "återvinningsplan" bredvid Maxi. Föra att lämna sorterat avfall. Utrymmet för sortering är inte stort - så det blir i regel ett par gånger per vecka som jag stannar till vid de gröna burkarna.

Tredje stoppet blev mitt förråd i Farsta för att hämta lite grejer som jag ska ha med mig till landet. Samt att lämna in några saker.

Sen går färden ut till E 4:an. För att köra motorväg till Linköping. Stannar vid rastplatsen / "tappen" / restaurangen Sillekrog, för att köpa en glass.

Vid 16 tiden är jag framme vid min sons landställe.

Kopplar in 220 v.

Tar fram gräs-trimen som jag hade lånat av sonen. Kör en dryg timme, i det höga gräset. Sen är strömmen i batteriet slut. Så jag sätter den på laddning i min HB.

Nu gör jag "kväll". Lagar mat och ser på tv.

Körde 24,6 mil.



Dag 118.


När det blev ljust gick jag ut för att kratta upp det höga gräset som jag slog av igår. Kl 08 kommer en man som skall undersöka om det finns fukt och mögel i huset. Huset har stått oanvänt i ca åtta år. Så jag vill att det skall undersökas ordentligt.

Det har för några år sedan varit en takläcka. Vi har efter den upptäckten lagt om yttertaket. Men missade att sätta dit s.k. L-profiler runt skorstenen.

Innertaket är fuktskadat - så det måste rivas ner tillsammans med vindsisoleringen. Finns även några gamla fuktfläckar på två väggar. Som behöver öppnas upp. Det fattas också s.k. L - profiler runt skorsten.

Ja, det finns mycket att åtgärda för att få ett bra hus.

Blir även en hel del prat om HB. För han hade köpt en för två år sedan. Kör bara på sommarhalvåret.

Sen börjar jag att googla. Skall försöka att hitta en plåtslagare. Första som jag ringer till kan inte åta sig några nya jobb före början av december. En annan kan inte fören i januari. Ringer ytterligare två. En kunde komma idag och titta. Han kom på sen em. Han skall fixa det under innevarande månad.
Nästa googeluppgift var att hitta en sotare. Gick bra. Vi bestämde en tryckprovning av den öppna spisen och vedspisen i köket till den 16 / 10.

Skall även hitta en snickare. Men där hittar jag bara några förmedlande företag. Så jag skriver in vad jag behöver hjälp med. Sen skall någon eller några höra av sig till mig, inom några dagar.

Mellan all skärmtid så är jag ute i det fina vädret och klipper och räffsar gräs. Tomten är stor så det kommer att ta ytterligare några dagar.

Vid 17 tiden går jag in i huset och börjar att ta den taklister mm. Går ut vid 18 tiden. Då har det börjat att regna. Nu jobbar jag inte mer.

Eftersom HB:n står på gräset och har sjunkit ner en bit bestämmer jag mig för att backa en halvmeter. Gör så. Går in för att laga mat och sätta igång tv:n. Då visar det sig att "databasen" är tom. Konstigt för jag såg på tv igår kväll. Kan verkligen en halv meters förflyttning göra att "databasen" försvinner. Kör fram bilen någon meter. Men det hjälper ej. Så jag ger upp. Klarar mig en då.

Sätter istället igång laptopen och startar ett program ifrån Tyresöradion.

Efter maten sitter jag nu här och skriver.

Sätter på SVT play om en stund för nyheterna.

Körde ca 1,5 meter.
 
Senast ändrad:

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Hon förklarar att jag redan vid rondellen innan nedförsbacken till centrum skulle ha svängt till höger och sen ta till vänster på Alviksvägen sen Ekstige för att sen ta Runda vägen. Då kommer jag att kunna cykla bredvid Tvärspårvägen över Stora Essingen, Långholmen och ner till Gröndal.
Ja, den är svår att hitta den där vägen - men bästa sättet att komma från Bromma till Liljeholmen. Nya spårvagnsbron är riktigt trevlig. Cykelbanan bredvid Essingeleden är inte lika trevlig, men bjuder på bra utsikt.
Långholmen passerar du inte den vägen, tyvärr. Det är Västerbron isf.

Kul att du gillar cykeln! Jag har ännu inte hört någon av mina bekanta som ångrar ett elcykelköp.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 119 fredag 9 / 10

Efter frulle går jag ut, kör en timme med trimmern. Under tiden som batteriet laddas räfsar jag ihop det långa gräset tillsammans med en massa löv, som också finns på marken. Har inte hittat någon skottkärra så jag bär gräset / löven med hjälp av räfsan. Tomten är stor så jag har bildat tre olika högar, så att jag inte skall behöva gått så långt. Köper nog en skottkärra nästa år, för att under lätta arbetet.

Så här flyter dagen på. Eftersom det är uppehållsväder på fm och solen tittade fram mitt på dagen, så är jag ute. Vädertjänsten har varnat för ev risk för regn. Om det börjar att regna så finns det mycket arbete inomhus med att riva innertaket.

Vid 16 -tiden går jag in i huset, trots att det inte regnar. Börjar att ta den / riva masoniten som är skivan som håller Gullfiber-isoleringen uppe. Jobbar bara en timme med detta. Mest för att se hur innertaket är uppbyggt. Har en vanlig 125 liters svart sopsäck som jag lägger isoleringen i. Den blir snabbt full. Förmodligen kommer det att bli ett 20 - tal säckar. Masoniten bryter jag i lagom bitar så att de ryms i en banankartong. Endast i undantags fall lyckas jag få den stora skivor, som jag ställer emot väggen så länge.

I och med att jag har öppnat innertaket så blir det bättre luftcirkulation.

Försöker även att starta de elektriska elementen. Men lyckas ej. Kollar säkringarna, som till min förvåning endast är på 10 Amper. Alla verkar att vara hela. Det har tidigare hänt att en säkring har varit trasig trots att den röda markeringen sitter kvar. Så jag är skeptisk. Sätter på spisen. Den blir varm. Kollar med en platta i taget. Så alla tre faserna fungerar. Tar nu den de tre propparna och sätter in de igen för värmen. Men elementen blir ej varma. Så vad kan det då vara för fel? Behöver nog ta hit en elektriker.

I de hus och lägenheter som jag har bott i, så har spisen alltid haft 16 A säkring. Så hur kan det vara möjligt att här är det endast 10 A?
De tre huvudsäkringarna, på utsidan av huset, har 20 A. Vilket är onödigt. Det bör räcka med 16 A. För i min villa säkrade jag ner från 25 A till 16 A. Vilket medförde att jag fick grundavgiften sänkt med 2 000 kr om året. Kostade 1 000 kr till en elfirma som gjorde jobbet och anmälde till Vattenfall. Själv stoppar jag inte in mina fingrar i en elcentral.

Slutar att jobba vid 17 - tiden. Det blev ju mer än full arbetsdag.

Kollar om TV:n fungerar. Nej, det finns inget i "databasen". Backar ett par meter, men det hjälper ej. Kör fram och lite till höger, som den stod när jag först kom. Provar flera gånger med olika riktningar på antenn. Men utan nöjaktigt resultat. Nu orkar jag inte leta efter en bra plats längre.
Har ju laptopen, så jag kan se på SVT play.

Körde några få meter.


Dag 120.

Det blir mycket av samma arbete som igår.

Men idag börjar det att regna kl 06. Men det upphör efter en stund. Så när det blir ljust vid 7 - tiden så går jag ut och räfsar lite. Snart börjar det att droppa. När det tilltar så går jag in i huset och river tak.

Så kommer denna dag att förlöpa. Vid uppehållsväder är jag ute och vid regn inne.

Inte mycket att skriva om.

Hoppas att ni alla får en trevlig helg, vad ni än tar er för. Vädret kan vi inte göra något åt. Personligen kan jag inte sitta inne en hel dag. Utan jag måste gå ut, även om det regnar, för att få andas frisk luft.

Skall inte köra något idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 121 söndag 12 / 10

Går in och river lite innertak efter frukost.

Kl 09 kommer yngsta sonen Jonas, som är lagfaren ägare. Vi skall idag gå igenom besiktningsmannens muntliga protokoll, kommer ett skriftligt senare.
Vi går igenom rummen och utsidan samt garaget. Tar ett par timmar. Vi skall ju även bestämma hur vi bäst fortsätter. Om vi själva skall försöka att renovera eller leja bort allt. Vi behöver också ha kontakt med försäkringsbolaget, eftersom två tak blev förstörda vid inbrotten.

När jag lagar lunch går Jonas igenom förslaget från skattemyndigheten angående deras förslag till ny fastighetsbeskattning. Vi formulerar en bilaga till övriga upplysningar om att huset har blivit förfallet, eftersom det inte har används på många år samt att det har varit minst två inbrott. Vi anser att bostadsvärdet är för högt.

På em hjälps vi åt att riva ner det sista taket i vardagsrummet. Samt en hel del taklister i övriga rum. Jonas lyckas att få igång värmeelementen i vardagsrummet och i toa-rummet. Så nu har vi ställt in elementen på lägsta värme, enl. rekommendationen från besiktningsmannen.

Det blir mycket tal om olika alternativ till renovering. Känns bra att tillsammans ha gjort detta grundligt. Så att vi är överens om fortsättningen. För jag har mer tid på dagarna att ha telefonkontakt med olika hantverkare och försäkringsbolag.

Av någon anledning så har elen till vägguttagen i hallen och vardagsrummet slutat att fungera. Varför förstår vi ej. Det fanns ström där häromkvällen. Vi upptäckte det när jag kopplade in min trycklufts-kompressor. Fick gå hem och hämta elkabel-vindan och ta ström ifrån köket.

Nu undrar ni kanske varför jag har hämtat kompressorn.

Svaret är att blåsa bort damm ifrån elementen, så att det inte börjar att brinna. Samt att blåsa bort kutterspån mm från våra kläder. För nu gör vi kväll.

Jag får ta upp det med en elektriker, så småningom.

Eftersom kompressorn var igång så passade vi på att kolla lufttrycket i våra samtliga däck. Mina däck var på 4,8 bar istället för 5,0. Så det var bra att det blev påfyllt.

Vid mörkrets inbrott lämnade Jonas landet för drygt 20 mils färd till bostaden i Ramnäs. Jag stannar ytterligare en natt. Innan jag reser till Tyresta i Haninge kommun.

Startade ej bilen idag.


Dag 122 måndag.

Kl 06,30 kör en bil in på tomten, det är "kolsvart" ute. Det är en snickare som kommer för att gå igenom de skador som inbrottet har medfört. Tar ca 30 min. Han fotar och noterar cm - mått.

På fm ringer jag till försäkringsbolaget för att höra mig för vad som gäller. Måste vi använda en yrkesman eller kan vi göra jobbet själva samt lite andra frågor. Vi får bestämma själva. Men de vill naturligtvis ha en eller flera offerter från firmor. Försäkringsbolaget gör ett åldersavdrag på 80 % av offertens belopp. Likviden skickas till Jonas bankkonto. Sen gör vi som vi vill.

Jag tycker att det är ett högt åldersavdrag. Men huset är byggt 1959 så det är nog inte så konstigt. Man får vara glad åt det lilla.

Sen börjar jag googla på elfirmor. Det finns hur många som helst i närheten, mellan Motala och Norrköping. Jag noterar och ringer till 14 olika firmor. De flesta har en telefonsvarare påslagen. Några större firmor svarar.

En tog inga nya jobb förän i januari, en jobbar inte med småhus, en enmansföretagare är sjukskriven, en skall jag ringa när jag kommer dit nästa gång. Men till slut hittade jag en som kan komma idag mellan kl 15 och 16 för att titta och göra noteringar för en offert.

Tack! Det känns jobbigt att googla och ringa så många samtal.

Äntligen lunchrast!

Kl 13,02 ringer nästa snickare och säger att han har kört vilse. Jag förklarar vägen. Så han kommer efter tio min. Vi går igenom det som jag vill ha en offert på.

Går ut och fortsätter med mitt räfsande, Behöver frisk luft.

Strax efter kl 15 kommer elektrikern. Vi går igenom vad vi vill ha gjort. D.v.s. riv alla elledningar och dra nytt, inkl ny central. Jag beställer att han skall ändra huvudsäkringen från 20 A till 16 A. Centralen sitter utanpå huset, så jag behöver inte vara närvarande när han skall göra jobbet. Detta vill jag att han faktuerar separat. Vet ju inte om vi accepterar hans offert på jobbet inomhus.

Nu gör jag i ordning för min egen avfärd.

Kör motorvägen E 4 till Stockholm. Stannar på rastplatsen "Nyköpingsbro" för att laga mat. Ser när jag kör in att tillåten parkering endast är fyra timmar. Där är en liten parkering för personbilar, en liten för bussar och en stor för lastbilar. Yrkesförare måste ha 45 min efter 4,5 timmars körning och 10 timmars nattvila. Så vad hjälper det med tillåtna fyra timmar. För mig räcker det med två timmar för att laga och äta mat.

Kl 20,30 kommer jag fram till mitt förråd i Farsta. Skall lasta ur en hel del saker från garaget. Så att jag kan få in min el-cykel i morgon, om den är klar.

Vid 21 - tiden stannar jag bilen , för natten på Tyresa Nationalparks stora parkering i Haninge kommun.

Nu provar jag om TV:n fungerar som den skall. Men nej, det finns inget i databasen. Trots upprepade försök, med att vrida antennen när jag söker på kanalinställningen. Jaha, ja. Får väl bli ett nytt besök hos Caravanhallen i morgon.

Ser nyheterna på SVT play.

Körde 23,9 mil
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Nu provar jag om TV:n fungerar som den skall. Men nej, det finns inget i databasen. Trots upprepade försök, med att vrida antennen när jag söker på kanalinställningen. Jaha, ja. Får väl bli ett nytt besök hos Caravanhallen i morgon.
Gösta, är det kanske så att antennkabeln inte är ansluten i TV’n (kabelbrott). Eller kan det vara så att antennförstärkaren inte är igång? Brukar finnas en lysdiod som visar om antennen är aktiv. Detta är bara ett skott från höften, du har säkert kollat detta.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vår Ltc kan göra så ibland, att databasen blir tom och det inte hjälper att söka om.
Då brukar jag ta av säkringen så TVn blir utan ström ett tag. Det är väl det som kallas "norsk reset".
Att jag tar säkringen är för jag inte kommer åt elsladden.
Söker jag sedan om programmen, funkar TVn.
Hoppas det kan hjälpa dig också.

Krister
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tack för tips. Har tagit bort säkringen till Tv:n utan positivt resultat.

Vände nu fram baksidan på TV:n och upptäckfe att antennkabeln hade ramlat ur. Så enkelt fel - som jag inte hade en tanke på kunde inträffa p.g.a. att jag backar en halvmeter. Den måste ju ha varit mycket lös en längre tid.

Tack än en gång för er input.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 123 tisdag 13 / 10

Åker till Biltema vid 7 - tiden. Cykeln är inte klar, för de behövde beställa hem någon ny del. Som är beräknad att komma på torsdag.

Efter endast 3 - 4 mils cyklande så går någonting i motorn sönder!!!!!! Jag blev rekommenderad, av en cykelverkstad, att inte köpa någon el-cykel under 10 000:- p.g.a. sämre kvalité. Men gränsen på 13 000:- var tydligen för lite. Eller så fick jag ett "måndagsexemplar". Jag handlar helst inte på "nätet" för att jag upplever det som krångligare med reparationer. Tycker att det är enklare att kunna gå tillbaka till en fysisk affär och få tala med en person "öga mot öga". Är lite gammalmodig, tycker nog en hel del.

Men Lottie hon vågar. Hon köpte en vikbar el-cykel under 10 000:--. Den har fungerat utmärkt i flera månader och många mils cyklande.
Vikbar för att kunna ta med cykeln på tåget till Uddevalla och lättare få in den i källarförrådet.

Därefter går jag in till Maxi, för att veckohandla. Butikerna ligger i närheten av varandra, så jag behöver ej flytta på HB:n.
Skall handla ganska mycket för Lottie och jag skall åka till landet, några dagar.

Efter en stund hör jag mitt namn ropas bakom mig. Vänder mig om och ser en bekant som jag lärde känna när vi var styrelseledamöter i Företagarnas lokalavdelning i Tyresö, för en 10 - 15 år sedan. Vi har inte setts på några år. Så det blev en lång och trevlig pratstund. Förra året var han och hans bror på Elmiamässan. Han är sugen på att köpa en mindre HB. Men har inte gjort det ännu. Däremot beställde brodern en på mässan.

Efter en sen fm-mellis åker jag, 73:an, till Caravanhallen i Fors, i Västerhaninge.
Talar om mitt TV-problem. Den anställde trodde inte att det är själva TV:n som det är något fel på. Eftersom jag kan söka på kanalinställningen. utan det är nog något med en box som finns mellan antenn och TV:n.

Eftersom jag redan har en bokad tid den 28:e okt för ett försäkringsärende så ber jag honom om att även skriva in detta på arbetsorden.

Nu åker jag tillbaka till Tyresta.

Lägger några dl Kikärtor i blöt. De skall ligga där i 24 timmar enligt förpackningen. Jag har några gånger försökt att göra vegetariska biffar. Det har jag inte lyckats med att få att hålla ihop. Konsistensen har jag inte varit nöjd med. Men för någon dag sedan hittade jag ett annorlunda recept, på rödbetsbiffar. Som jag skall prova i morgon.

På em satt jag och läste boken "Den nya kvinnostaden" av Nina Burton. Som jag har lånat av en bekant. Den handlar om "Pionjärer och glömda kvinnor under tvåtusen år". Redan 2 300 år före Kristus skrev en kvinna ett stycke. Framförallt så finns det mycket skrivet på 1100 - och 1300 talen. Speciellt i klostren i nuvarande Tyskland, i Rhenområdet. Men när Universiteten instiftades så togs det inte någon hänsyn till kvinnornas författarskap. Eller så kan man säga att männen på Universiteten "tog över". Till Universiteten hade kvinnor ej tillträde.

På kvällen kör jag till Tyresö.

Körde 4,5 mil


Dag 124 onsdag

Kl 06,30 kör jag fram till vårdcentralen. På gatan är det parkeringsförbud mellan kl 00.00 och 07.00. Vårdcentralen ligger i ett litet industriområde i närheten av Tyresö Centrum. Många anställda börjar att jobba kl 07.00, så några kommer redan före kl 06,30 och parkerar på gatan. För att jag skall kunna få en bra plats i närheten av vårdcentralen så bör jag komma senast kl 06,45. Hittills under mina fyra år med HB så har jag ej sett någon bil som har fått p-bot.

Företagen borde tala med kommunen om att ändra tiden. Så att det blir tillåtet att parkera efter kl 06.00.

Jag har en tid kl 10,15 hos den medicinska fotvården. Innan dess tar jag en promenad i området.

Efter promenaden tar jag fram ingredienserna till Rödbetsbiffarna. Börjar med att skala och riva rödbetorna.

Det var jobbigt att riva rödbetorna. För mitt stora pyramidformade rivjärn har jag inte med mig. Utan endast två mindre, en ser ut som en osthyvel och en är en platt sak. Jag river en rödbeta, vilket tar lång tid. Nästa skivar jag i 1 - 2 mm tunna skivor, som sedan blir lika breda stavar. De flesta höll måttet, men några blev nog 3 mm. Det viktigaste när man skall skiva så tunt är en "hypervass" kockkniv. Samt naturligtvis att man är nykter för att det inte skall hända någon olycka.

Hinner även med att finhacka gul- och vit lök innan besöket hos den medicinska fotvården.

När jag kommer hem igen - så tar jag fram min stavmixer och mixar ihop de okokta kikärtorna med ägg.
Sen blandar jag in rårivna rödbetor, finhackad lök och kryddor.

Nu blev konsistensen mycket bra. Jag formar biffarna med hjälp av två matskedar. Det fick plats sju stycken små biffar i min järnstekpanna.
Med egengjord björnbärs-sylt - så blev det en god lunch.

Hemligheten var alltså att ej koka kikärtorna - för att få en bra konsistens.

På em går jag till centrum för att köpa nya skor. Det fanns en sort som hade kardborreknäppning. Tänker att det är lättare än att behöva knyta skosnören.

Åker tillbaka till Haninge för att tanka vatten och diesel, vilket jag helst gör på Cirkel K. För där passar min slanganslutning till deras vattenutkastare. På så sätt så slipper jag att använda min 10 liters vattenkanna. Behöver ca 80 liter. Skall även fylla på luft i däcken till min pirra. Men det vill sig ej. Åker till OKQ8 vid "Port 73" med det hjälpte ej. Behöver nog åka till en riktig gummiverkstad. Så det blev ett besök på andra sidan vägen till en däckfirma. De lyckades att få i 1,5 kg i varje däck. Så nu är allt frid och fröjd, igen.

Nästa stopp blir återigen mitt förråd i Farsta. Nu skall jag tömma garaget på det mesta utan elkablar, verktyg och vattenslang. För Lottie vill ha två möbler transporterade till hennes sons landställe i Katrineholm. Hon har tidigare mätt möblerna, så att de skall få plats.

Så vid 16 - tiden åker jag till Lottie i Liljeholmen för att lasta in möblerna, en kista och ett gammalt is-skåp.

Åter tillbaka till Tyresta, för att "göra kväll".

Till middagsmat blir det ungsrostade rotsaker.

Körde 6,8 mil

I morgon torsdag åker vi till Katrineholm och Linköping. Planerar att vara på landet i Gammalkil, ca två mil s Linköping, till på tisdag i nästa vecka.

Vi skall köra en hel del skräp till en återvinningsstation samt städa i huset samt promenera till Lillsjön.

Det blir nog inte så många skrivna rader den närmaste veckan.

Men ha tålamod - det kommer mera - så småningom.

Jag hoppas att ni har det bra därute. Kör försiktigt.
 
Toppen