• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 103 onsdag.

Idag går vi "Maltes Stig" runt Rödberget, i Saltkällan i Munkedals kommun.

Malte är en man som flyttade hit för ca 30 år sedan. Han och några andra startade en Intresseförening och gjorde iordning en gångväg runt Rödberget, som är en halvö mellan Örekilsälven och Saltkällefjorden. Själva stigen är ungefär fem km lång.

Om man åker E 6:an så tar man av vid avfart Saltkällan och kör in på rastplatsen. Så kan man går därifrån.

Det är ca 2,5 km ifrån Lotties fritidshus till stigen. Så en promenad blir ungefär en mil.

Vid "Nisses plats" går vi uppför de ca 70 trappstegen till den iordningsställda utkiksplatsen. Här ser vi ut över Gullmansfjorden ända bort till Bornö.

Bild ifrån telefon.

20200923_093838.jpg


Vi fortsätter, efter medhavd fm-fika.

Vi letar efter kantareller. Så småningom hittar vi några stycken. Som får bli en liten förrätt till lunchen.

Efter två timmar börjar jag få ont i mitt högerben. Så vi vänder hemåt.

På em blir det lite tomtarbeten, läser några sidor i min bok samt surfar något. Tar det ganska lugnt. Lottie rensar ogräs och beskär ett äppelträd.

Ser lite TV på laptopen på kvällen. Tillsammans med ost, kex och vin.


Startade ej bilen.


Dag 104 torsdag.


Idag blev det en slö dag. Det regnar lite, så är inne den största delen av dagen. På em uppehållsväder. Tar upp lite saker till bilen. Det är alltid saker som skall transporteras mellan de olika bostäderna eller mitt förråd i Farsta.

Det händer inte så mycket.

Vi planerar att lämna fritidshuset på lördag morgon.

Körde inget idag heller.
 

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.706
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Hej Gösta ska du åka söderut i år jag stannar nog hemma i vinter hoppas att man kan åka nästa höst när man blivit vaccinerad trevligt att läsa dina inlägg
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta ska du åka söderut i år jag stannar nog hemma i vinter hoppas att man kan åka nästa höst när man blivit vaccinerad trevligt att läsa dina inlägg

Tack Pelle!

Är förmodligen i Sverige resten av året.
Får avvakta vilka rekommendationer som kommer att gälla i januari.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 105 fredag.

Tar det ,som vanligt lugnt, på morgonen.

Förbereder färden till Stockholm, genom att ta upp saker till bilen. Bilen är parkerad en lång bit ifrån stugan. P.g.a. att det inte finns en tillräcklig lång parkering närmare. Så nu är det en jobbig brant uppförsbacke när jag skal lasta bilen. Dessutom räcker det inte med en promenad till bilen.

I går kväll stängde vi av värmen till varmvattenberedaren. Idag skruvar vi loss vattenledningarna till duschen. För att kunna tömma hela vattensystemet.

Inga tomtarbeten idag. Det blir istället en ordentlig städning inomhus.

Körde inget idag.


Dag 106 lördag 26 / 9.

Vi går upp strax efter kl 04.00.

Plockar ihop det sista och dammsuger i köket. Äter inget i stugan. Utan går tidigt upp till bilen.

Avfärd kl 05,15. Kör, E 6:an, till Uddevalla och stannar för frukost. Nu är det 18 grader inne. Har tidigare ställt ner termostaten till 9 grader. Så ingen gas har använts för uppvärmning under vår vistelse här i fritidshuset.

Kör sedan väg 44 och väg 47 mot Falköping. Vid Överby, i Trollhättan, försöker jag att tanka på Preem. Men automaten skriver att kortet är oläsbart. Försöker ca tio gånger med samma nedslgna resultat. Detta hände ofta i juli månad under min färd i Norrland. Så jag ringde till Preem i augusti. Fick ett nytt kontokort då.

Vi kommer fram till Falköping och kör in på Preem. Kortet funkade ej i automaten. Ändrar bilen till kassabetalning. Expediten sa att det förmodligen är automaten utomhus som är känslig för fukt. Eftersom det gick bra att betala med kortet inne i butiken.

Kör vidare till Jönköping. Där jag handlar en femliters bensindunk och Lottie ett blocklås till sin cykel. Köper även fem liter bensin.

Nästa stopp blir på min sons fritidshus i Linköping. Där lyckades jag få igång en gräsklippare som har stått ute i två år.

Klipper det höga gräset och räffsar ihop en del av gräset. Vi äter även lunch här. Det blir en ca fem timmars lång vistelse.

När vi kör ut på E 4:an ser vi några skyltar som varnar för stor risk för köer i Stockholm och hänvisar till alternativet via Strängnäs och Enköping.

Jag förstår det när vi kommer till Kungens Kurva. För nu blir det tvärstopp. Enorma köer som sniglar sig fram.

Klockan blir efter 20 innan vi är framme till Lotties lägenhet, i Liljeholmen. Vi lastar ur det som skall upp till lägenheten och jag kör sedan och parkerar, på en gata, inom promenadavstånd.

The och smörgås avslutar dagen.

Körde 53,9 mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 107 söndag.

Igår kväll bokade jag två pass till tvättstugan. Det första med start kl 07.00. Så efter frukost var det bara att ta hissen ner till bottenvåningen.
En period är på tre timmar. Så vi hinner med två omgångar 60 grader.

Efter att ha fyllt den första maskinen går vi till ICA Kvantum i Gallerian i Liljeholmens centrum. Lottie behövde handla lite. De öppnar alla dagar kl 07.
Det blir några promenader hit och dit. Mellan kl 10 och 13 var det en annan person som hade bokat tvättstugan. Så under den tiden gick jag till en skoaffär och köpte nya tofflor. Sen lunch.

Mellan kl 13 och 16 tvättade vi 40 grader. Totalt tvättade vi fyra maskiner.

Kl 16 gick jag hem till mig och Lottie till sig. Jag körde till mitt förråd i Farsta för att lämna in lite saker som jag hade med ifrån fritidshuset.
Därefter körde jag till ICA Maxi i Haninge. Jag gillar att handla här. De har en stor parkering och själva affären är stor och har breda gångar mellan hyllorna. Så det går bra att hålla "Coronaavstånd".

Nästa stopp blev hos Cirkel K i Brandbergen, för att tanka vatten och diesel. Dieselpumpen, på andra sidan vattenutkastet, var ur funktion, så jag hoppade över det. Hade halv tank kvar. Jag ställer mig så att jag först kan tanka vatten och sen tanka diesel utan att behöva flytta på bilen.

Eftersom dieselpriset är dyrare på Cirkel K än på Preem så anser jag att den skillnaden tar jag som betalning för vattnet. Hitttils är det ingen personal som har reagerat på att jag tankar vatten, på någon tankställe över huvud taget i hela Sverige.

Vid ett tillfälle i Portugal fick jag betala två Euro för att få låna en nyckel som gick till färskvattenutkastaren och till svartvattnet. Vid ett annat tillfälle frågade jag personalen, efter att ha tankat diesel, om jag fick tanka vatten. Personalen tittade på en bildskärm och såg min stora HB. Svaret blev nej.

Efter dessa övningar körde jag vidare till mitt favvo-ställe Tyresta Nationalparks parkering.

Körde 2,9 mil


Dag 108 måndag.

Efter frukost kör jag till Caravanhallen i Forss, Västerhaninge. De öppnar upp för verkstadskunder kl 07.00.
I april bokade jag denna tid för service och för en sista garantiåtgärder. Som vanligt så är det många punkter på min lista - så "Verkan" har även bokat in mig på tisdagen, för att allt skall kunna hinnas med. Nu var det visserligen bara åtta punkter på garantiåtgärdslistan.

Jag frågar vad är villkoren för garanti i fortsättningen. Svaret blir: två år från leveransdagen av HB. Jag undrar om det inte är två år på de delar som är åtgärdade. Men han svarar att det är ingen "garanti på garantin". Alltså den nya motorn till bodelsdörrens centrallåsning som sätts in i dag gäller inte i två år. Utan garantin går ut på samtliga åtgärdade punkter i och med den 30 / 9 2020. Men om det blir något fel inom tre veckor så får jag det på garanti. Så i fortsättningen får jag betala 1 050 kr per arbetad verkstadstimme, glömde att fråga om det var inkl moms.

Jag tror att det sammanlagt har blivit mellan 40 och 50 punkter som har åtgärdats på garanti. Jag tycker att det är horribelt många på en ny bil som har kostat över 1,3 miljoner kr. Fiatdelen har haft en av dessa punkter, resten har varit Adria. Bodelen har således haft dålig hållbarhet. Låg kvalité på de enskilda produkterna.

Efter att ha lämnat in bilen går jag in till deras cafeteria i butiksdelen. Tar fram laptopen och surfar runt. Vid niotiden tar jag fram mina två medhavda smörgåsar och hämtar kaffe ur automaten. De har ingen försäljning av bröd eller liknande.

När det blir tid för lunch så går jag till Västerhaninge centrum. Idag hittade jag en Thairestaurang. Det blir buffé.

Går in en sväng på biblioteket för att läsa DN.

Går tillbaka till Caravanhallen.

Kl 16 kommer "Verkan " med fakturan. Fukttesten kostade 850 kr inkl moms. Stor 6 500 mils service kostade 5 560 kr inkl moms. Vi går igenom de olika punkterna.

Nu kör jag till Gasolfyllarna i Jordbro, Haninge kommun. Kommer fram 16,45 vilket är 15 min före stängning. Skall fylla LPG. En kille som jag inte har sett förut kommer fram. När han sätter i handtaget i påfyllningsröret så går det sönder. Så det blev ingen ny gas idag. Får ringa imorgon efter lunch och fråga om de har kunna laga handtaget.

Ja, så kan det bli med "vardagens små förtretligheter"!!!!!!!!!!!!

Åker tillbaka till Tyresta, i Haninge kommun.

Körde 3,5 mil.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Dag 103 onsdag.

Idag går vi "Maltes Stig" runt Rödberget, i Saltkällan i Munkedals kommun.

Malte är en man som flyttade hit för ca 30 år sedan. Han och några andra startade en Intresseförening och gjorde iordning en gångväg runt Rödberget, som är en halvö mellan Örekilsälven och Saltkällefjorden. Själva stigen är ungefär fem km lång.

Om man åker E 6:an så tar man av vid avfart Saltkällan och kör in på rastplatsen. Så kan man går därifrån.

Det är ca 2,5 km ifrån Lotties fritidshus till stigen. Så en promenad blir ungefär en mil.

Vid "Nisses plats" går vi uppför de ca 70 trappstegen till den iordningsställda utkiksplatsen. Här ser vi ut över Gullmansfjorden ända bort till Bornö.

Bild ifrån telefon.

Visa bilaga 199832


Vi fortsätter, efter medhavd fm-fika.

Vi letar efter kantareller. Så småningom hittar vi några stycken. Som får bli en liten förrätt till lunchen.

Efter två timmar börjar jag få ont i mitt högerben. Så vi vänder hemåt.

På em blir det lite tomtarbeten, läser några sidor i min bok samt surfar något. Tar det ganska lugnt. Lottie rensar ogräs och beskär ett äppelträd.

Ser lite TV på laptopen på kvällen. Tillsammans med ost, kex och vin.


Startade ej bilen.


Dag 104 torsdag.


Idag blev det en slö dag. Det regnar lite, så är inne den största delen av dagen. På em uppehållsväder. Tar upp lite saker till bilen. Det är alltid saker som skall transporteras mellan de olika bostäderna eller mitt förråd i Farsta.

Det händer inte så mycket.

Vi planerar att lämna fritidshuset på lördag morgon.

Körde inget idag heller.
Jag skulle vilja uttrycka stor tacksamhet för det Du gör Gösta. Dina berättelser skrivna med den speciella personliga stilen är några av riktig intressanta stunder när man surfar. Dessutom bifogar Du fina foton... som t.ex. den här foton som har ypperligt komposition.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Även jag tycker det är intressant att läsa dina inlägg.
Du kör ju rätt långt och använder bilen året runt,dom problem du haft med bilen kommer vi andra kanske också få med tiden,
kanske en separat tråd med lite information vad som inte fungerat, och vilka garantijobb du gjort.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej Gösta ! roligt att läsa om dina äventyr och eskapader i svea rike ! håller med dig att det är dålig kvalite i bilarna för så mycket pengar ! verkar som det är i alla bilar oavsett märke och prisklass för det sitter ju samma komponenter i dem i stort sett ! vi gör nog som du och avvaktar att gå söderut i år ! mvh surtecruisers
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tack Olof & surtecruisers!

Alla jobb har hitttils varit på garanti, förutom vanlig service vid ca 1 500 mil. Men garantin har sin sista dag idag.

I fortsättningen kan jag välja att få jobben avklarade i andra länder.

Har läst här på Forumet att några servar i Tyskland. I Ceuta talade jag med några fransmän som skulle lacka om sina hb i Marocko. P.g.a. av priset, de har ju inte så höga löner där.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 109 tisdag.

Efter min tidiga frulle, går jag ut på den vanliga promenaden på "barnvagnsslingan" på fem km. Slingan är ungefär som en smal grusväg. Där en tvillingvagn eller en rullstol får plats, på bredden.

Det är lite kyligt. Så jackan behövs i början, men tas av efter halva tiden och läggs ner i ryggsäcken.

Idag mötte jag inte en enda människa.

När jag kom hem åt jag upp fm - fikat, som jag annars brukar äta ute.

Sen åker jag till Biltema för att fortsätta mitt kunskapsinhämtande angående el-cykel. Ber att få provköra en. Det var inga problem. Jag frågade om jag fick cykla upp mot Brandbergen, för att det är en "skaplig" uppförsbacke. Men det fick jag ej. Utan personalen sa att jag får prova på baksidan. Efter att jag hade lämnat ifrån mig mitt körkort så följde han med mig ut. Där fanns en liten backe. Cykel gick bra och motorhjälpen kändes bra. Cykeln har ett pris på 9 999:-

Sen körde jag återigen till Länna Sport i Länna. Här provcyklade jag en cykel i 25 000 klassen. Behövde ej lämna ifrån mig mitt legg, eller uppge mitt namn. Personalen följde ej med ut. Här var det ett helt annat förtroende. Här cyklade jag några varv på bilparkeringen innan jag körde upp på gång och cykelvägen till den övre parkeringen. Det var en "hyvsad" brant backe. Att köra på lägsta "hjälpen" gick trögt, men på högsta hjälpen var det inga som helst problem.

Efter cykelturen pratade jag en lång stund med den anställde. Fick bra info.

Men jag tycker inte att skillnaden var så stor som priset motiverade. Men det är svårt för mig att värdera kvalitén på batteri och motor. Har inte så stor kunskap i dessa tekniska frågor. Här såg jag inga el-cyklar under 20 000:--

Körde sen upp till Bygghaus p-plats. Skulle se om de har någon bra och prisvärd grästrimmer, för att använda på sonens lantställe i Gamalkil i Linköping. Men de var slutsålda. De hade några stora motordrivna som främst är för yrkesbruk.

Återigen går färden till Tyresta. Nu blir det till att laga lunch. Denna gång på gasspisen, för att spara på bodelsbatteriet.

På em är jag hemma och går igenom den info som jag har om el-cyklar. Det är mycket att fundera på. Beslutet blir att jag köper en på Biltema för mellan 10 000 och 15 000:-- eftersom jag förmodligen inte kommer att cykla varje dag och inte så långa sträckor. Det får bli ett nytt besök på Biltema i morgon, för en sista gång.

På kvällen kör jag till Tempo i Roslags-Näsby, i Täby, för att hämta ut ett paket. Ringe även till sonen för att höra om han är hemma och har någon post till mig. Det fanns det så färden går nu hem till honom i Näsbydal.

Åtta stycken 17 våningshus byggdes på 1950 talet på en f.d. liten insjö. Det är otroligt att dessa tunga hus kunde byggas på en sjöbotten.

Kör tillbaka till Tyresta i Haninge kommun. När jag nu kommer fram är bodelsbatteriet åter igen fulladat.

Körde 8,5 mil.


Dag 110 onsdag 30 / 9

Kl 8,30 åker jag till Biltema. Frågar i infodisk efter Janne, som är deras kunnigaste anställde när det gäller el-cyklar. Igår em hade han hunnit slutat för dagen, när jag var där. Nu blir det en ny omgång av tal om skillnaden mellan några cyklar.

Jag fastnar för en med låg ram och med kraftigare batteri och motor än den som jag provade igår. Fick en tankeställare här i tråden när en person skrev att en hög herrcykel kan bli svårt att använda om några år. För att "slänga" över ett ben över sadeln kan bli ett problem.

Denna el-cykel kostade 12 999:- köpte naturligtvis även en ny hjälm och några lås.

Nu provade jag cykeln i den branta backen upp till Brandbergen. Det var inga som helst problem med att trampa med motorhjälpen på näst högsta batterieffekten.

Tillbaka till HB:n gällde det nu hur jag skulle kunna få in cykeln i garaget.

Det gick ej att backa in, p.g.a. att pedalerna tog i verktygslådan när de snurrade, vid första försöket. Vände cykeln för att köra in den. Då slog styret i taket. Så ut igen. Letade fram en sexkantnyckel för att sänka ner styret. Så nu gick det. Cykeln väger ca 23 kg, så även vikten kan ju bli jobbigt om några år. Men det får bli den tidens problem att lösa. Kanske med hjälp av en planka.

Kör tillbaka till Tyresta. Där det nu blir lunch. På em kör jag till Farsta centrum för att uträtta några ärenden. På den södra parkeringen finns den en möjlighet att parkera helt lagligt med långa bilar, utefter en sida på den stora p-platsen. Tre timmars fri parkering. En kamera fotar in och utfart.

Strax före kl 16 parkerar jag på gatan utanför mitt förråd. Skall skriva ut några papper, slå in ett födelsedagspaket mm mm.

Sover över här. Imorgon skall jag prova att cykla igen. Här finns det många backar.

Körde 2,8 mil
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tror inget av de "vanliga" elcykel fabrikaten klarat sig utan problem, det som kan vara viktigt är som med husbilar, servicen och förhållandet man har med verkstad när fel uppstår.

Just batteriproblem kan du kolla på hos batteridoktorn, det finns många timmar att kolla på.

batteridoktorn - Sök på Google
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag tror inget av de "vanliga" elcykel fabrikaten klarat sig utan problem, det som kan vara viktigt är som med husbilar, servicen och förhållandet man har med verkstad när fel uppstår.

Just batteriproblem kan du kolla på hos batteridoktorn, det finns många timmar att kolla på.

batteridoktorn - Sök på Google

Tack Peter för info.
 

sjorog65

FD HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
27139
Medlemskap
2023
Vi köpte två elcyklar på Biltema för 2,5 år sen och har använt dom massor, både på våra husbilsreor och hemma. Har inte märkt nån försämring alls på batterierna än så länge.
Men då är jag jättenoga med att alltid ta in batterierna i värmen och aldrig låta dom ligga och ladda ur, jag laddar alltid upp dom direkt efter varje användning.

/Roger
 
Toppen