Ett litet tipps Gösta köp ingen herr cykel köp en damcykel. Det blir inte lättar med åren att slänga benet över stången. Ett tips i all välmening.Dag 89 onsdag.
Efter frulle gör jag iordning min stolsryggsäck med två rågsmörgåsar och en liten burk öl.
När jag går över parkeringen ser jag denna bil som har fått polisen att reagera. Bilen såg jag för första gången för två eller tre veckor sedan. Såg att det stod en termos vid förardörren. Tänkte att föraren hade glömt den när hen skulle ta en skogspromenad. Sen har jag sett termosen varje gång som jag har gått förbi. Tyckte att det var konstigt att den stod kvar där vecka efter vecka.
Tyvärr är det så att många människor slänger skräp på p-platsen. Så flera gånger i vecka måste personal från naturvårdsstiftelsen plocka upp det. Det finns ordentliga stora soptunnor för skräpet, på p - platsen och vid busshållplatsen. Förmodligen har denna personal tipsat / anmält denna bil till polisen, eftersom den har stått där i minst två veckor på samma plats, med termosen utanför bilen.
Visa bilaga 199136
Det som jag funderar på är om polisen har inlett någon skallgångskedja för att se om en person ligger skadad någonstans i skogen, utom synhåll från de markerade lederna. För här är det alltid fler än 100 bilar varje dag. Så många människor går på de olika markerade lederna. Samt några bär och svampplockare går ju naturligtvis in i skogen bort från lederna.
Nu återstår att se hur länge det dröjer innan bilen hämtas av en bärgare.
Idag tar jag Hällmarksslinga på fem km. Det var några veckor sedan som jag sist gick den. Omväxling förnöjer.
Först är det en grusväg, där kan jag ha ganska hög fart, tycker jag. Går ikapp och om två damer. Efter någon km blir det en stig med många stenar och rötter som gör att här måste jag sänka farten för att se efter var jag sätter mina fötter, så att jag inte ramlar.
Utefter denna slinga så kan man se många markerade gränser. Markerade med stenar ovanpå varandra. Samt några där stenarna har ramlat av.
Visa bilaga 199137 Visa bilaga 199138
Ser även en ovanlig trädformation.
Visa bilaga 199142
Vid ett annat stället på ett stort berg ser jag denna runa. Konstigt nog endast en runa på hela berget.
Visa bilaga 199143
Vid ett vägskäl där flera markerade leder korsar varandra viker jag av från Hällmarksslingan och tar istället Bylsjöslingan / Barnvagnsslingan förbi den trevliga grillplatsen med de många änderna. Är lite trött på änderna som snabbt kommer fram och tigger bröd. De t.o.m. stoppar in näbben innanför långbyxorna för att leta efter mat.
Så vid nästa vägsjäl tar jag av och går Sörmlandsleden en dryg km till Årsjön där jag brukar rasta vid en grillplats på ett tältområde. Här finns även ett dass.
Ibland är det utlagda brädor att gå på ibland finns det ordentligt gjorda trappor.
Visa bilaga 199154
När jag nästan är framme ser jag denna "jättegryta" samt en till.
Visa bilaga 199144
Jättegrytorna är bildade när inlandsisen smälte och allt vatten förde med sig stenar som fastnade någonstans och snurrade runt runt. Den fysiska nötningen gjorde så småningom hål i berget.
Det börjar att "duggregna" innan jag kommer fram till tältområdet. Så jag sätter mig på min stolsryggsäck inne i vindskyddet som nu även fungerade som ett regnskydd. Utanför vindskyddet finns en grillplats. Utanför denna står ett tält.
Visa bilaga 199146
När jag har njutit av utsikten och mitt fm - fika så kommer en ung kvinna ut ur tältet. Vi hälsar och hon säger att de är ifrån Belgien. De har gått ifrån samma parkeringsplats som jag.
Eftersom det inte regnar längre så lägger jag min jacka i ryggan. Promenerar tillbaka i skjorta och tröja. Men uppehållsvädret varar inte så länge. Utan det börjar så smått att dugga igen.
När jag kommer hem så är tröjan, skjortan och ryggan ganska blöta. Så det blir till att byta om till en torr skjorta. Innan jag lagar lunch.
Efter lunch tar jag ut alla saker i garaget och sopar rent golvet. Nu möblerar jag om. För att se om jag kan få tillräckligt med plats för en elcykel. Golvet är ca 205 cm långt på bredden av husbilen. Cyklar som jag tidigare har mätt på Biltema är ca 180 cm långa och drygt 100 cm höga. Min garagedörr är ca 110 cm hög. Så nu vet jag att jag kan ev köpa en fullstor herrcykel om jag någon gång i framtiden bestämmer mig för det. Behöver således ej köpa en liten vikbar cykel med 20 tums hjul.
På sen em kör jag till mitt förråd i Farsta. Har lite att pyssla med där. Stannar kvar till imorgon.
Körde 1,5 mil.
MVH Abbenn