• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

F

F.d. 58689

Guest
Men Lottie hon vågar. Hon köpte en vikbar el-cykel under 10 000:--. Den har fungerat utmärkt i flera månader och många mils cyklande.
Vikbar för att kunna ta med cykeln på tåget till Uddevalla och lättare få in den i källarförrådet.
Hej! Jag köpte ju också en sådan, så den skulle få plats i HB-garaget och är mycket nöjd.
Dock får man räkna med kortare batteristräcka med mindre hjul och mer tungtrampad utan batterihjälpen! Men ack så bra träning!!! :msn_thumbup: :cool:
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 125 torsdag 15 / 10

Börjar dagen med en promenad i Tyresta när det har ljusnat strax efter kl 07. Denna dag möter jag inga andra människor. Åter hemma så surfar jag en stund, på "nätet". Kollar och svarar på några mail.

Efter lunch i husbilen så åker jag till Gasolfyllarna i Jordbro för att tanka lpg.

Kl 13,30 hämtar jag Lottie i Liljeholmen.

Vi kör E 20 till Strängnäs för att där ta av till väg nr 55 förbi Malmköping och Flen innan vi kommer fram till Katrineholm. Där Lotties äldsta son har ett lantställe, långt ut på landet bland några bondgårdar. Vi bär in Isskåpet och en kista i huset. Går sen och kollar på den dörr till Jordkällan som vi tillverkade för några månader sedan.

Sen fortsätter vi på vag 55 till Norrköping. Där blir det E 4:an till Linköping. Förbi Malmslätt och Ryd till min son, Jonas, lantställe i Gammalkil, ca två och en halv mil s Linköping.

Det blev sen em. Så vi tog en hastig titt in i huset, för en orientering och en grov planering av morgondagens arbete.

Renovering Jonas landst Lillsjön 003.JPG

Efter en enkel middag blir det TV tittande, som avkoppling.

Körde 30,9 mil.



Dag 126 fredag.

Kl 08 kommer en sotare för att besiktiga befintlig köksspis och den öppna spisen i vardagsrummet. Eftersom ingen har eldat på ca 10 år så blev det mycket jobb för honom. Det var t.o.m mossa i rökkanalen. Sotaren behövde gå upp på taket tre gånger innan han fick eld i köksspisen. Det tog nästan två timmar.

20201016_073614.jpg

Kl 10 kommer en elektriker för att bedöma elen. Samt lämna en ungefärlig uppskattning av kostnaden för att riva allt och dra nytt, Skulle kosta ca 100 000:-. Men det är inte nödvändigt för den befintliga elen är helt godkänd.

Prio ett denna dag är att ta bort så mycket innertak som möjligt.

Det ser ut som att innertaket är tillverkat av ett antal sammanpressade masonitskivor, ca 10 mm i tjocklek och ca 120 x 240 cm. Ovanpå detta finns det gul Gullfiber som isolering. Det blir många banankartonger skivor, i smådelar, och många plastsäckar Gullfiber.
När HB:s garage är fullbelamrat med kartonger, säckar och taklister åker vi till en återvinningscentral och tömmer garaget.

Renovering Jonas landst Lillsjön 001.JPG

När vi är tillbaka på tomten står en skåpbild där. Det visar sig vara en annan elektiker, som vi inte hade avtalat tid med.

Han gör samma bedömning som den på fm. Elen är helt ok att använda. Men vill vi kosta på en helt ny anläggning, riva den äldre och dra nytt så kostar det förmodligen någonstans mellan 50 000 och 80 000, om hans firma skall göra allt.

Det fungerar även om jag tar bort allt och drar nya ledningar. Men låter firman koppla in i vägguttag och i centralen. Det skulle i så fall kanske behövas två till tre arbetsdagar för firman. Alltså betydligt billigare.

Nu blir det en sent lunch och välbehövlig vila, ett par timmar.

Sen "påt igen". Mera tak att ta den. Det känns i axlarna att jobba ovanför huvudet. Gullfibern dammar en hel del. Så det är inte något vidare för andningen och halsen.

Vi slutar att jobba när HB:s garage åter igen är fullt.

Det här är inget "höjdarjobb" men ack så nödvändigt.

Körde 4,3 mil.


Dag 127 lördag

Vi tar det lugnt på morgonen.

Kl 09 är vi på plats på återvinningsstationen.
Sen kör vi till Tornby handelsområde för att besöka Bauhaus. Jag var där för en tid sedan och tittade på en ytterdörr. Idag är tanken att titta på något lämpligt att bygga ett nytt innertak. Har hört att det skall finnas ett lättarbetat skivmaterial som även är färdigmålat. Liknar s.k. "klickgolv" fast dessa är 11 mm tjocka.

Vi köper ett paket munskydd, mot dammet. Jag beställer även en ytterdörr, för avhämtning om en vecka. Köper ett trycke med nycklar.

Därefter blir det ett besök på Swedol för att köpa ett kraftigare munskydd, eller om det heter ansiktsmask,

med två olika filter.

Nu blir det lunch här på parkeringen, innan avfärd tillbaka.

Vi sätter på oss de nyinköpta munskydden innan vi går in i huset för vidare arbete.

Renovering Jonas landst Lillsjön 015.JPG

Det går förvånansvärt bra att jobba med denna ganska kraftiga ansiktsmask.

Lottie har ett starkare munskydd.

Renovering Jonas landst Lillsjön 014.JPG

Sen em tar vi en välförtjänt längre rast. Vi promenerar ett par km till Lillsjön. Där ser vi en övergiven kanot på land och en i vattnet, förtöjd i bryggan.

Renovering Jonas landst Lillsjön 006.JPG

På vägen tillbaka hittar vi några Fjälliga bläcksvampar som vi plockar med oss och steker till förrätt till middagen.

Renovering Jonas landst Lillsjön 013.JPG

Vi jobbar en stund till. "Gör kväller" när det börjar att skymma.

Körde 6,3 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 128 söndag 18 / 10

Det är mörkt till efter kl 07. Jag går in i huset, med ansiktsmask, för att börja jobba med att riva tak och isolering. Börjar med köket. Försöker att tända eld i köksspisen, men lyckas ej få ordentlig fyr.

Lottie stannar kvar hemma någon timme till. Lottie tycker att det är svårt att vara i huset. Känner lite problem med andningen.

När hon kommer in i huset, med mask, så försöker hon att få eld i köksspisen. Efter en stund lyckas hon. Sen hjälper hon mig med att sopa upp smådelar från golvet i köket. Lägger i stora svarta sopsäckar. Jag är då i ett annat rum, så då är det inte så stora problem med damm i köket. Hon upplever att det är svårt att jobba med munskyddet.

När taket i sovrummet närmast husgaveln är nedrivet ser jag detta!

20201018_124731.jpg



Jag ropar till Lottie. Vi tror att det är ett "humlebo". För det är jättestort och har en annan färg än ett getingbo.
Lottie går sen ut till garaget för att där ta ut skadade saker som vi skall slänga. Här behöver hon inte använda munskydd.
Jag fortsätter med mitt rivande fram till lunch. Hinner med alla tak, utan det lilla toa-rummet och altanrummet.

Vi tar ett par timmars lunchrast.

Därefter lastar vi in allt skräp i HB:s garage.
Sen åker vi åter till återvinningen, för att tömma HB:s garage.

Nu är det många bilar, en del med släp, som är där för att kasta saker. En hade lastat skräp i en hästtransportvagn.

Återigen till landet. Nu river jag ner taket från toan och altanen.

Vi lastar in allt innertak, i banankartonger, och säckar med isolering blandat med kutterspån, i HB:s garage. Samt taklister, gamla leksaker mm mm.
Det blir för fjärde gången helt fullt.

Sen får det vara slutjobbat för idag.

Körde 4,5 mil


Dag 129 måndag.

När det blir ljust så går vi in i huset, för en sista gång denna resa. Hämtar verktyg mm som vi lägger in i HB:n. Jag skruvar ur alla proppar till värmeelementen. För att sen skriva av elmätaren. För under tiden som jag var i Stockholmsområdet så var förbrukningen 26,66 kwh per dygn. Det tycker både jag och elektriker är mycket högt, eftersom elementen var på lägsta effekt. Så nu vill jag se om det är samma siffror när jag återvänder i slutet av veckan.

Vi rullar iväg, framåt 8,30 - tiden. Kör E 4:n till trafikverkets rastplats Herrbeta för fm - fika.

Vid avfart 133 svänger jag av och kör in på Preems station för att tanka diesel. Köper varsin glass.

Vi kommer fram till Liljeholmen vid 12 - tiden.

Lottie tar upp saker till sin lägenhet och går sen ner till tvättstugan för att se om det ev finns någon ledig period idag. Vi hade bokat tid till tisdag em, men eftersom vi lämnade landet ett dygn tidigare än planerat så vill vi gärna tvätta idag. Lyckligtvis är det två tre-timmars perioder ledigt mellan kl 13 och 19. Så hon bokar det och avbokar morgondagens perioder.

Jag kör iväg för att leta reda på en lämplig p-plats. Hittar en och betalar 10 kr per timme fram till kl 19. Därefter är det fritt fram till kl 07 i morgon.

Kl 13 går vi ner till tvättstugan för att lägga in den första maskinen. Därefter blir det en sen lunch i lägenheten.

Under em blir det många besök i tvättstugan, sammanlagt fyra stora maskiner med smutstvätt. Som även skall torktumlas eller hängas in i torkskåpet.

Efterhand som mina kläder är torra så går jag hem till mig med dessa.

Körde 22,3 mil


Dag 130

Lottie bjuder på havregrynsfrukost kl 06. En halvtimme senare går vi till HB;n. Jag lämnar Liljeholmen strax före kl 07.

Åker till mitt förråd i Farsta för att hämta saker som jag skall ta med mig till landet i slutet av veckan. Sen blir det Maxi i Haninge för att handla.

Kör vidare till Tyresta. Parkerar på den stora p - platsen. Gör i ordning lunch. Skriver sen här och kollar mail. Surfar lite på VVS - firmor. Vill ha kol på hur vattenpumpen mm fungerar. Får besked om att jag först måste öppna upp brunnen för att se efter om det finns vatten. Innan man startar elpumpen.

Vid 16 - tiden knackar det på dörren. Det står en man utanför som frågar om det är ok att sova här. Jag ser en HB på nästa p - yta. Han och hans fru är ifrån Jämtland. Det blir en trevlig pratstund om Norrland i allmänhet och framförallt om Vildmarksvägen.

På kvällen vräker regnet ner. Det smattrar ordentligt på taket.

Körde 2,8 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 131 onsdag

Nuförtiden är det mörkt på morgonen. Börjar att ljusna vid halv åtta-tiden. Sitter inne och skriver här i tråden. Ute duggregnar det. Läser en del.
Går ut vid niotiden, tar den fem km långa "Barnvagnsslingan". Som är lätt att gå, för den är tillrättalagd för barnvagnar, rullatorer, rullstolar mm.
Fick lite ont i benen, har väl blivit otränad nu när jag inte har promenerat varje dag.

Kommer hem efter ca två timmar. Lagar lunch.

På em kör jag till Cirkel K för att tanka vatten och diesel. Köper fem liter bensin som jag blandar med olja. Det skall användas till motorsågen, som jag skall använda på landet i Linköping. Det gick bra att använda kreditkortet till bensinen. Men när jag skulle tanka diesel så fungerade inte kortet. Försökte två gånger. I.o.f.s. så spelade det ingen roll, för jag hade ca 75 % kvar i tanken. Brukar alltid köpa diesel efter att jag har tankat vatten, som en liten avgift för gratisvattnet.

Därefter blir det ett nytt besök hos Biltema. Det är två veckor sedan som jag lämnade in min nya El-cykel. Frågar varför det tar så lång tid. De skulle få nya delar i torsdags. Svaret blev att de endast har en mekaniker och han är f.n. sjuk. Så jag får vänta till nästa vecka.

Sen em kör jag till mitt förråd i Farsta. Skall hämta lite saker som skall med till landet. På kvällen börjar det att regna.
Stannar kvar över natten.

Körde 1,6 mil.

Dag 132 torsdag

Under min tidiga äggfrukost kommer jag på att jag glömde att köpa potatis, häromdagen. Så vid sjutiden kör jag tillbaka till Maxi i Haninge. Det är ytterst få bilar på parkeringen denna tidiga morgonstund.

När jag kommer hem igen så kollar jag hur mycket lpg som finns kvar. Instrumentet visar gult. Så jag bestämmer mig för att åka till Gasolfyllarna i Jordbro. Kommer fram 7.50. De öppnar först kl 08 så jag får vänta en stund. Går ut i regnet och tar fram min adapter. Går in igen. Får i 14 liter efter en veckas användning. Svårt att bedöma åtgången eftersom jag har använt 230 v på landet.

Strax före kl 09 är jag utanför Lotties hus, i Liljeholmen. Hon har varit snäll och bakat kanelbullar till mig och jag har med mig lite info från Tyresta, som hon har efterfrågat.

Sen går färden till landet. Det regnar fram till Trosa, sen blir det uppehållsväder.
När jag kommer fram, fäller jag några små träd vid infarten. Det har hittills varit smalt att köra in. Nu blir det lättare.

"Gör kväller" redan kl 17.

Körde 26,7 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 133 fredag

Tar det lugnt på morgonen, i väntan på att en ny elektriker skall komma. Han dyker upp mellan 8,30 och 9.00.

Vi går igenom huset. Talar om vad som ev skall göras. Han uppskattar att det tar en arbetsdag att riva ner all el och fem att dra nya ledningar. Han debiterar 480 kr per tim. Jag frågar om det är ok att jag river ner det gamla och drar nya ledningar, men ej kopplar ihop mot uttagen.

Han kan tänkas sig att jag river ner men ej att jag skall dra det nya.

En annan firma, som var här för en vecka sedan, sa att det var ok att jag drar nya ledningar, men ej kopplar in i uttagen. I själva el-centralen har jag inga tankar på att sätta min fingrar.

Jag får tänka över situationen, några dagar.

För jag anser att jag klarar av att dra ledningar.

När elektrikern har åkt försöker jag att tända eld i köksspisen. Gick inget vidare. Går istället in i vardagsrummet för att där tända i öppna spisen. Det gick lätt. Sen väntar jag en stund innan jag gör ett nytt försök i kökets vedspis. Nu går det bra.

20201023_110718.jpg


20201023_110759.jpg


Nu börjar jag att riva ett gammalt skafferi i köket och öppnar upp en del av väggen mot / in till vardagsrummet.

Efter lunchen fortsätter jag i ett av sovrummen som har fuktfläckar på ytterväggen. Där tar jag den den innersta väggen och känner på isoleringen som känns torr.

Vid 18,30 - tiden kommer min son Jonas, som äger fastigheten. Vi går in och jag visar vad jag och Lottie har gjort sedan han var här för två veckor sedan. Vi talar om vad vi skall göra imorgon.

Sen går vi in till mig och fixar middag samt ser på TV.

Jag körde inget men Jonas körde ca 22 mil ifrån jobbet i Västerås.



Dag 134 lördag.

Strax före kl 09 kör vi till Bauhaus för att hämta ytterdörren, som jag hade beställt och betalat i förra veckan. Samt köper vi karmskruvar och en speciell karmborr.


Vi får låna en släpvagn i tre timmar utan debitering. Vi lastar in grejerna och kör försiktigt till landet.

Nu lastar vi av och fyller upp släpet med saker som skall kastas.

Kör sen till återvinningscentralen innan vi lämnar tillbaka släpet.

Hem igen. Vi hjälps åt att lyfta av den gamla dörren. Sen börjar jag att laga en sen lunch och Jonas börjar med att ta den dörrkarmen mm.
20201024_150107.jpg

Efter lunch jobbar vi intensivt med att få dit den nya dörren. Den är något större än den äldre. Så det blir till att improvisera.

Jonas morfar, som byggde huset 1959 hade byggt en låg huvudentré. Så det var inte så enkelt jobb som jag hade trott.

20201024_160726.jpg

Men skam den som ger upp. Vi kämpar på. Får dit dörren till kl 17. Men trycken, låskolv, dörrfoder mm får vänta tills imorgon.

Jag körde inget idag. Jonas ca 4 mil.
 
Senast ändrad:

Mrcardu

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Portugal
HBK-Nr
25401
Medlemskap
2024
Kul att läsa om dina eskapader Gösta. Synd att du inte kommer söderut i år. Körde själv till Portugal med start i slutet på september. Tog tre veckor på oss. Fungerade bra, lite folk ute med HB så det var inga problem med distansering.
Ha det så gott under hösten
Toni100A1FB9-E68B-463F-9654-7AE6A5EEFFA0.jpeg
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 135 söndag.

Efter den långa och hårda arbetsdagen igår - tar vi det extra lugnt på morgonen.

På fm sätter vi fast trycke, låskolv och provar att låsa dörren.
Därefter blir det finliret runt om dörrbladet. Eftersom vi var tvungna att göra ett mindre ingrepp i själva huset för att den nya dörren är bredare, högre men smalare så får vi försöka att fixa till det runt om. Det tar en lång stund att leta rätt på lämpliga bräder, som skall mätas, sågas och passas in. Vi var även tvungna att såga bort ett par cm av vindskivan för att dörrbladet skulle kunna gå att öppna. Svårt att se, om man inte förstorar bilden.

20201025_152157.jpg

Bild kommer från telefon.

Vi blir klara med detta före lunch.

20201025_152230.jpg

På em gör vi upp en skiss på hur vi vill att el - ledningar skall dras. Var vägguttag skall vara mm mm. Vi bestämmer att den nuvarande el-centralen som fanns i skafferiet i köket nu skall flyttas till tamburen / huvudentrén i husets östra gavel. Lilla utbyggnaden på bilden ovan.

Vi städar undan det värsta innan Jonas åker vid 16 - tiden.

Jag ta det nu lugnt resten av dagen och kvällen.



Dag 136 måndag.

På morgonen kommer en firma som skall lösullsisolera vinden.

Två grabbar i 30- års åldern hoppar ur skåpbilen. De får med en gång syn på den gamla "kollektivtransportbussen" av märket Volvo som står längre in på tomten. De går först dit för att kolla.

Min äldsta son hade kör dit den för 8 - 10 år sedan. Han hade planer på att bygga en HB av den. Men andra saker kom emellan. Så det blev aldrig så. Så nu får den som vill ha den - ta den. Om den bortforslas på egen bekostnad. Grabbarna visade stort intresse och skulle "snacka" med några vänner och återkomma i ärendet.

Mycket jobb blir det ju innan de blir en HB.

Vi går in i huset och inspekterar. Grabbarna talar om vilka förberedelser som jag skall göra.
Vid takfoten skall jag sätta upp "vindavledare" av frigolit ca en halv meter upp på snedtaket. Först skall remsor vid takstolarna sättas dit så att det blir en luftspalt.
Arbete två blir att sätta dit en fuktspärr under alla takstolar. Antingen plast eller något som heter Vindy.

Så nu undrar jag, verkligen, om jag hinner med att få innertaket och el på plats innan julafton. Vi får se. I midsomras så talade Jonas och jag om att börja att renovera i april 2021 - så vi ligger i.o.f.s. före i tidsschemat. Vi har ju inget datum som skall passas. Utan arbetet får ta den tid som behövs.

Att blåsa in lösullen skulle ta mindre tid en en timme, fick jag höra.

Sen går vi till den trasiga garagedörren. För denna firma sysslar även med sådan jobb. Så jag skall få en offert på en ny dörr med montering. Själva vindsisoleringen skall kosta mindre än 10 000:--

På fm surfar jag runt för att komma i kontakt med en låssmed. Jag vill att samma nyckel som vi har till huvudentrén, även skall passa till nya lås i köks - och altandörren.

Den nya dörrens lås har en ASSA d 12 cylinder. Där man måste ha en speciell kod för att kunna beställa nya låscylindrar och nycklar. Jag surfar in på ASSA:s hemsida för att få tag i en ASSA certifierad låssmed.

Jag skriver en offertförfrågan till en el -firma. Där jag specificerar vad som jag vill ha gjort.

När arbetet inne är klart går jag ut och tillverkar en enkel sågbock, på fri hand. För jag har ingen snickarbänk att skruva fast de gamla plankorna i.

Sen blir det åter att sätta på mig "masken" för mun och näsa. Nu skall jag börja att riva innerväggar. Håller på till kl 18, med fika-avbrott vid 15 - tiden. Jag tycker att det går bra att jobba med denna mask, som har två filter. Det yttersta tunna filtret fick jag med fem st vid köpet. Det inre är ett fler cm tjockt filter. Det ingick endast ett i köpet. Vet ej hur länge som jag kan använda det inre. Det yttre ser jag att partiklar fastnar vid.

Som vanligt blir det lite TV på kvällen.

I morgon em skall jag resa tillbaka till Stockholmstrakten.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 137 tisdag

När det har blivit ljust så går jag in i huset och river väggskivor och isolering.
Vid niotiden ringer äldsta sonen och säger att bussen kommer bort denna månad. Jag hoppas att det stämmer. Men lite märkligt att just dagen efter som jag har fått två intresserade. Nåväl har sonen äntligen fått tag i en bilskrot eller järnåtervinningsföretag så är det bara att hoppas att det löser sig denna vecka.

Jag lastar in några banankartonger med delade väggskivor och en stor sopsäck med isoleringsmaterial i HB:s garage.

Går hem vid 10 - tiden för att laga lunch. Efter en halvtimme när jag står och skär rotsaker så hör jag ett ovanligt ljud. Tittar upp och ut genom "pentry-fönstret". Ser jag en stor lastbil som backar in. Den har en stor kran i bak och en stor behållare / container. Bilen backar till bussen.

Äntligen!

Något kommer att hända.

20201027_122009.jpg

Jag stänger av plattan och går ut, för att hälsa. Tar några foton med telefon. Kommer snart in här.

Jag går in och fortsätter med maten samt äter,

Sen går jag ut för att fota, isärtagandet av en stor äldre kollektivbuss. Bilder kommer snart.

20201027_124401.jpg
Tyvärr gick det ej att ladda upp bilder ifrån telefon idag.


Efter fotandet åker jag till återvinningscentralen med skräpet. Därefter till en låsfirma i Tornby, som är ett handelsområde utefter E 4:an.

Vill se och tala om hur jag bäst kan få till det med låset till den gamla köksdörren. Efter en stunds info ger jag en arbetsorder.

Nu börjar det till att bli sen em - så nu kör jag till mitt förråd i Farsta. För att där lasta ur lite verktyg mm. Skall göra plats för min el-cykel. Har igår fått ett sms om att den är färdig för avhämtning.

Kommer fram till Biltema kl 18.30.

Efter en veckas cyklande och ca 7 mil så hade "databoxen" fallerat. En ny hade beställts och satts på plats. Jag har ett års garanti. Så ingen likvid behövdes. Men jag anser att det är skandal att saker inte håller längre. Får nu verkligen hoppas att denna databox håller en längre tid.

Näst sista ärendet för idag blir att köra till min son som har hand om "snigelposten". Jag lämnar Haninge och kör genom Stockholms city ut till Täby, norr om stan.

Sonen som jobbar till kl 18, på Stockholms Universitet, cyklar (utan motorhjälp) 2 x 40 min varje dag. Så jag kan ju inte komma för tidigt.

Vi "snackar" en timme. Sen kör jag till Tempo i Roslags-Näsby för att hämta ut en paket. Som skall bli en julklapp. Men jag kommer ca 20 min efter att postutdelningspersonalen har slutat. Så det blev inget paket idag. Trots att butiken är öppen ca 40 min ytterligare.

Jaha ,ja så kan det bli.

Nu kör jag till Caravanhallen i Västerhaninge. Återigen genom Stockholms City. På kvällarna är det inte så mycket trafik, i stan. Så det är inga problem att köra med en lång bil. Kul med lite omväxling till Essingeleden, där trafiken är lite hetsigare.

Parkera kl 21,30 på Caravanhallens p - plats. Tänker sova här i natt.

Körde 32,8 mil.


Dag 138 onsdag 28 / 10.

Kl 07.00 öppnar verkstadsmottagningen. Jag är där någon min efter.

Skall få en parkeringsskada, från i somras, åtgärdad. Lång leveranstid på delar. På försäkringens bekostnad, förutom självrisken på 3 500:-.
Det kostar att ställa ifrån sig HB:n och gå in på Maxi för att handla. Som tur är att det inte så ofta som någon har svårt att se mig.

Jag frågar "verkan" hur lång tid han tror att det skall ta. Svaret blev att jag är inbokat hela dagen fram till kl 16!

För att ta den en bit av höger hörna. Så många timmar. Kan ju inte vara så många skruvar att ta den och skruva in igen.

Vill du låna en skruvmejsel? Blev svaret. Nej tack, svara jag. Vid ett försäkringsärende så skall jag inte jobba. Jag går in till cafeterian och sätter mig med min bok. Läser ett par timmar. Tar några pappersmuggar kaffe, av olika sorter, och två medhavda smörgåsar.

Vid tiotiden börjar jag att promenera till Västerhaninge Centrum för att kolla in de olika restaurangernas luncherbjudanden. Är ju tvungen att äta "ute" idag. Eftersom "pentryt" hemma är inlåst på verkstaden. Utan åtkomst för mig. Men å andra sidan så kan det ju vara trevligt med omväxling någon gång ibland. Restaurangerna här utanför "stenöknen" är inte så välbesökta. Så Coronaavstånd är inga problem.

Men det blev inget ätande i Västerhaninge.

För min bror ringde, när jag promenerade. Han undrade om jag ville följa med till våran mors grav, i Täby Kyrkby. För hon skulle ha fyllt hundra år idag om hon hade levt. Klart att jag ville. Så han hämtade upp mig i Västerhaninge Centrum. Så nu gick färden till Täby, igen.

Vi körde Essingeleden. Vid Stora Essingen var det en trafikolycka, En lastbil och en personbil (Pb1). Tre av fyra filer var avstängda. Så köerna var enorma ända bort till Järva Krok på Uppsalavägen.

Under körtiden sa jag att jag har ett paket att hämta ut. Vi kan väl ta det först. Så äter vi lunch där. Så blev det lite asiatisk mat.

Sen drog vi till kyrkogården. Brorsan hade förberett med ljus och krans.

På återvägen valde vi bort Essingeleden och körde igenom Stockholms City istället.
Vi tog vägen över Gamla Stan för att kunna få möjlighet att för första gången köra på den uppmärksammade "guldbron"!!!!!!!!!!!

20201028_133720.jpg
Endast där cyklarna kommer upp var bron gulfärgad. Se bifogade foto. Bror min kör - så jag har händerna fria.


Vi fortsätter sen till Caravanhallen. Tar en kaffe och sen gör vi en "lov" i utställningshallen. Bro min är lite intresserad av en liten smidig husvagn.

När vi går runt så ringer "verkan" och säger att min HB är klar.

Så nu skils vi åt.

Jag kör till mitt förråd i Farsta för att hämta lite verktyg och lämna in paketet. Därefter blir det färd till Lottie, för lite kvällssamvaro. Vid 21 - tiden går jag hem till mig. För att sova "på gatan".

Körde 3,2 mil.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 139 torsdag 29 / 10

Kl 06.00 bjuder Lottie på havregrynsfrukost.

Strax före 7 kör vi till Tyresta Nationalparks stora parkering. Vi skall idag promenera genom brandområdet igen. Den stora branden härjade i början av augusti år 1999. Omfattningen blev ca 450 hektar.
20201029_075131.jpg

Vi går den lätta barnvagnsslingan och senare Bylsjöslingan tills vi kommer fram till stigen mot Stensjön. Hittills har vi endast mött två par och en kille som sprang. En av anledningarna till att vi startar så tidigt är att vi inte vill möta så många människor, med anledning av Covid 19-risken att bli smittad.

För före Stensjön passerar vi brandområdet. Som nu till mycket stor del har fått ny vegetation. Mest i form av buskar, lingon - och blåbärsris samt snabbväxande träd, t-ex. Asp.

Ibland kan vi se några brända stubbar och träd.

20201029_105920.jpg

Vi kommer ibland upp på höga höjder, med fin utsikt. Som t.ex. denna. Bild från telefon kommer snart, om det funkar idag. Jag tycker att det är mycket lättare att skriva texten på min laptop. För den har ett riktigt tangentbord.

20201029_103444.jpg
Även här ser vi spår av Bäver.

20201029_110409.jpg

Flera gånger finns det iordninggjorda trappor och plankor att gå i / på.

20201029_112453.jpg

När vi kommer fram till Stensjön, möter vi några barn och vuxna. Vi tar stigen öster om sjön. Tänkte att vi skulle kunna få till en bra sittplats med sjöutsikt. Men det blev inte så.

20201029_103743.jpg

20201029_105253.jpg
Vid lunchtid sätter vi oss ner och äter den goda pastasalladen som Lottie gjorde i ordning före frukost.

20201029_115432.jpg

Vi promenerar länge i den vackra skogen, med den friska luften. Går mot Stensjödal. Som är en gammal bondgård, där det brukar gå att hyra in sig.

Här i närheten är ett äldre vattenfall. Man kan tydligt se resterna av en verksamhet.

Här finns även två parkeringsplatser. För att komma hit åker man Dalarövägen och tar av mot rallykrossbanan "Högsta". I våras stod jag på denna parkering ett par gånger. Går bra att sova över här.

Nu går vi på denna väg någon km. Tar sedan av till höger vid en vägbom. För att komma tillbaka till Tyrestas Huvudentré.

Men denna grus - skogsväg tar slut efter någon km. Det blev inte som jag trodde. Utan vi var helt enkelt vilse. Nåja, det ordnar sig säkert. Nu sken solen, så jag föreslog att vi går i den riktningen som solen kommer ifrån. För att inte gå runt i cirklar. Vi kollar även på våra telefoners "googel maps". För att försöka se var vi är.


Efter en timmes skogspromenad blir det nog snart skymning. Så vi börjar att få ont om tid. Lottie blir mer och mer orolig. Börjar att prata om att vi får nog övernatta i skogen. Min telefons batteri är snart slut.

Lottie hör ljudet ifrån en bil. Det är så svagt att jag hör inte. Men hon är säker på att det kommer ifrån vänster. Så vi överger "solspåret". Efter ca 100 meter hör även jag billjud. Jag anser att det kommer ifrån Åvavägen. Vi tittar på googelmaps. Skall vara 700 meter till vägen. Vi fortsätter att gå.

Vi kommer nu fram till en ny skogsväg. Ljudet kommer ifrån vänster och Tyresta måste då ligga till höger. Vi promenerar till höger. Men vägen leder fram till ett bostadshus. Vi ser en kvinna som skrubbar av en träbro, strax utanför sin tomtgräns. Vi blir mycket glada att få en mänsklig kontakt.

Kvinnan säger att om vi går utefter hennes staket och över ett kalhygge så skall vi komma fram till en ny skogsväg, som leder fram till Tyresta by.

Nu är kl 16 och vi har 4,5 km kvar att gå, enl telefonen. Så vi borde hinna fram innan det blir mörkt.

När vi äntligen kommer hem så sätter jag på thevatten. Vi är nu helt slutkörda och har värk i benen.

Efter en timmes vila kör vi till Lotties lägenhet i Liljeholmen. Där tillbringar vi hela kvällen, framför TV:n. Vi orkar inte göra något annat.

Körde 5,5 mil och gick 2 mil.
 
Senast ändrad:
Toppen