Dag 137 tisdag
När det har blivit ljust så går jag in i huset och river väggskivor och isolering.
Vid niotiden ringer äldsta sonen och säger att bussen kommer bort denna månad. Jag hoppas att det stämmer. Men lite märkligt att just dagen efter som jag har fått två intresserade. Nåväl har sonen äntligen fått tag i en bilskrot eller järnåtervinningsföretag så är det bara att hoppas att det löser sig denna vecka.
Jag lastar in några banankartonger med delade väggskivor och en stor sopsäck med isoleringsmaterial i HB:s garage.
Går hem vid 10 - tiden för att laga lunch. Efter en halvtimme när jag står och skär rotsaker så hör jag ett ovanligt ljud. Tittar upp och ut genom "pentry-fönstret". Ser jag en stor lastbil som backar in. Den har en stor kran i bak och en stor behållare / container. Bilen backar till bussen.
Äntligen!
Något kommer att hända.
Jag stänger av plattan och går ut, för att hälsa. Tar några foton med telefon. Kommer snart in här.
Jag går in och fortsätter med maten samt äter,
Sen går jag ut för att fota, isärtagandet av en stor äldre kollektivbuss. Bilder kommer snart.
Tyvärr gick det ej att ladda upp bilder ifrån telefon idag.
Efter fotandet åker jag till återvinningscentralen med skräpet. Därefter till en låsfirma i Tornby, som är ett handelsområde utefter E 4:an.
Vill se och tala om hur jag bäst kan få till det med låset till den gamla köksdörren. Efter en stunds info ger jag en arbetsorder.
Nu börjar det till att bli sen em - så nu kör jag till mitt förråd i Farsta. För att där lasta ur lite verktyg mm. Skall göra plats för min el-cykel. Har igår fått ett sms om att den är färdig för avhämtning.
Kommer fram till Biltema kl 18.30.
Efter en veckas cyklande och ca 7 mil så hade "databoxen" fallerat. En ny hade beställts och satts på plats. Jag har ett års garanti. Så ingen likvid behövdes. Men jag anser att det är skandal att saker inte håller längre. Får nu verkligen hoppas att denna databox håller en längre tid.
Näst sista ärendet för idag blir att köra till min son som har hand om "snigelposten". Jag lämnar Haninge och kör genom Stockholms city ut till Täby, norr om stan.
Sonen som jobbar till kl 18, på Stockholms Universitet, cyklar (utan motorhjälp) 2 x 40 min varje dag. Så jag kan ju inte komma för tidigt.
Vi "snackar" en timme. Sen kör jag till Tempo i Roslags-Näsby för att hämta ut en paket. Som skall bli en julklapp. Men jag kommer ca 20 min efter att postutdelningspersonalen har slutat. Så det blev inget paket idag. Trots att butiken är öppen ca 40 min ytterligare.
Jaha ,ja så kan det bli.
Nu kör jag till Caravanhallen i Västerhaninge. Återigen genom Stockholms City. På kvällarna är det inte så mycket trafik, i stan. Så det är inga problem att köra med en lång bil. Kul med lite omväxling till Essingeleden, där trafiken är lite hetsigare.
Parkera kl 21,30 på Caravanhallens p - plats. Tänker sova här i natt.
Körde 32,8 mil.
Dag 138 onsdag 28 / 10.
Kl 07.00 öppnar verkstadsmottagningen. Jag är där någon min efter.
Skall få en parkeringsskada, från i somras, åtgärdad. Lång leveranstid på delar. På försäkringens bekostnad, förutom självrisken på 3 500:-.
Det kostar att ställa ifrån sig HB:n och gå in på Maxi för att handla. Som tur är att det inte så ofta som någon har svårt att se mig.
Jag frågar "verkan" hur lång tid han tror att det skall ta. Svaret blev att jag är inbokat hela dagen fram till kl 16!
För att ta den en bit av höger hörna. Så många timmar. Kan ju inte vara så många skruvar att ta den och skruva in igen.
Vill du låna en skruvmejsel? Blev svaret. Nej tack, svara jag. Vid ett försäkringsärende så skall jag inte jobba. Jag går in till cafeterian och sätter mig med min bok. Läser ett par timmar. Tar några pappersmuggar kaffe, av olika sorter, och två medhavda smörgåsar.
Vid tiotiden börjar jag att promenera till Västerhaninge Centrum för att kolla in de olika restaurangernas luncherbjudanden. Är ju tvungen att äta "ute" idag. Eftersom "pentryt" hemma är inlåst på verkstaden. Utan åtkomst för mig. Men å andra sidan så kan det ju vara trevligt med omväxling någon gång ibland. Restaurangerna här utanför "stenöknen" är inte så välbesökta. Så Coronaavstånd är inga problem.
Men det blev inget ätande i Västerhaninge.
För min bror ringde, när jag promenerade. Han undrade om jag ville följa med till våran mors grav, i Täby Kyrkby. För hon skulle ha fyllt hundra år idag om hon hade levt. Klart att jag ville. Så han hämtade upp mig i Västerhaninge Centrum. Så nu gick färden till Täby, igen.
Vi körde Essingeleden. Vid Stora Essingen var det en trafikolycka, En lastbil och en personbil (Pb1). Tre av fyra filer var avstängda. Så köerna var enorma ända bort till Järva Krok på Uppsalavägen.
Under körtiden sa jag att jag har ett paket att hämta ut. Vi kan väl ta det först. Så äter vi lunch där. Så blev det lite asiatisk mat.
Sen drog vi till kyrkogården. Brorsan hade förberett med ljus och krans.
På återvägen valde vi bort Essingeleden och körde igenom Stockholms City istället.
Vi tog vägen över Gamla Stan för att kunna få möjlighet att för första gången köra på den uppmärksammade "guldbron"!!!!!!!!!!!
Endast där cyklarna kommer upp var bron gulfärgad. Se bifogade foto. Bror min kör - så jag har händerna fria.
Vi fortsätter sen till Caravanhallen. Tar en kaffe och sen gör vi en "lov" i utställningshallen. Bro min är lite intresserad av en liten smidig husvagn.
När vi går runt så ringer "verkan" och säger att min HB är klar.
Så nu skils vi åt.
Jag kör till mitt förråd i Farsta för att hämta lite verktyg och lämna in paketet. Därefter blir det färd till Lottie, för lite kvällssamvaro. Vid 21 - tiden går jag hem till mig. För att sova "på gatan".
Körde 3,2 mil.