• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 44 söndag

Börjar dagen med att fota lite där jag hade nattparkerat. Vid Öre Älv. En del av väg 92 har namnet "Konstvägen Sju Älvar".

Bjurholm Havsnäs 003.JPG

Går ut på bron, som ligger högt över älven.

Bjurholm Havsnäs 004.JPG

Konstvägen har tretton installationer mellan Umeå och norska gränsen. Detta konstverk är en hyllning till "flottarna". Som arbetade fram till 1977. Därefter tog lastbilar över timmertransporterna. Med känd negativ klimatpåverkan.

Bjurholm Havsnäs 007.JPG

Åker vidare, mot Vildmarksvägen. Solen tittar fram. Så nu letar jag efter en lämplig solig plats för fm fika. Hittar en stor asfalterad p - plats.
Tar fram min solstol med pall en bok, thé och smörgås. Sitter och njuter en lång stund.

Kör sen till en badplats. För att sitta ca två timmar i solen med min bok. Av författaren Anna Jansson. Titeln är Alkemins eviga eld. Det är den tolfte boken med kommissarien Maria Wern. Några av hennes böcker har blivit TV film.

Äter lunch innan jag kör vidare. Vägen mellan Åsele och Dorotea är under förbättring. Nu har de tagit bort all asfalt. Så det är som att köra på en gammal tvättbräda. Kör mellan 30 och 40 km per timme i ca fem mil. Inte att rekommendera.

Jag förstår inte varför de inte helt enkelt kan lägga på ny asfalt ovanpå den gamla. Asfalten kan inte dumpas var som helst eftersom det är farligt avfall.

Kör E 45 söderut till Lövberga, några mil norr om Strömsund. Där tar jag av på en liten grusväg som går utmed Flåsjön. Jag letar efter en fin nattplats utmed sjön.

Bjurholm Havsnäs 018.JPG Bjurholm Havsnäs 020.JPG

Bjurholm Havsnäs 021.JPG Bjurholm Havsnäs 022.JPG

Körde 22,5 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 45 måndag 27 juli.

Lämnar nattplatsen tidigt, före 06. För om jag har rätt i min förhoppning om en stor hjortronmyr vid Korallgrottan så kan det vara trångt på rastplatsen utefter vägen. Ju tidigare jag kommer fram desto större chans att kunna få plats att parkera.

Vid halv nio finner jag rastplatsen helt tom!!!!!!!

Efter en kopp thé och två smörgåsar tar jag på mig stövlar och en regnjacka. För det är ett lätt duggregn just nu.

Jag promenerar på de utlagda plankorna mot korallgrottan. Ser mig om hela tiden efter hjortron. Efter ett hundratal meter hör jag hur forsen brusar, i Leipikvattnet. Hade inte min kamera med, men tog några bilder med telefon. Hoppas kunna lägga in de här senare. För nu skriver jag på laptopen.

20200727_094350.jpg


20200727_094333.jpg

En av bilderna är en video, med ljud.

Men jag lyckas tydligen ej med telefon.


När jag kommer ut över våtmarkerna ser jag de små vita blommorna igen, som fanns där för några veckor sedan. När jag gick här för första gången. Ser även att de har små blad.

När jag plockade hjortron, vid campingen i Norsträsk, såg jag att de hade större och tjockare blad. Det lutar åt att jag har misstaget mig. Har hoppas att den stora öppna våtmarken skulle vara en myr, med en ofantlig mängd hjortron.

Men vänta nu! Här är några växter med lite större och tjockare blad.

Kanske att det finns hjortron. Går vidare. Stannar ibland och ser mig ordentligt om. Inte ett bär så långt ögat når.

Satan också!!!!!!!!!1

Går vidare - samma nedslående resultat.

På några björkar ser jag att nävern har lossnat, och vikigt ut sig. Det har jag inte sett tidigare.

20200727_113717.jpg

Går hela 4,5 km fram till Korallgrottan. För jag vet att där finns det en sittgrupp. Kan vila där en stund innan jag vänder hem igen.

Ja, ja. Inga bär men en fin promenad. Har inte blivit så många steg den sista tiden. Delvis beroende på att jag inte vill gå vilse i de främmande skogarna. Har blivit många mils bilkörning i det omväxlande vädret. Vid solsken har jag suttit i solstolen och läst.

Ca 200 meter på slutet av min vandring möter jag två ungdomar och en man. För övrigt så har jag vandrat helt ensam, i regnet.

Fina gula blommor finns det gott om.

20200727_103745.jpg

Hemma igen så hänger jag in de våta kläderna på stången i duschrummet. Jag borde köpa mig en lång regnrock, som går ända ner en bit på stövelskaftet. För det höga gräset och buskarnas grenar har gjort långbyxorna blöta.

Det tog ca två timmar att gå sakta och uppmärksamt, de ca 4,5 km, fram till Korallgrottan och ca en timme hem i lite raskare takt.

Lagar, som så ofta nuförtiden, en rotsaksomelett till lunch, dricker vanligt kranvatten därtill. Försökte att få in bilradion på 12,30 nyheterna. Lyckades ej. Ingen internetuppkoppling, med mitt Tele2 abonnemang, så det gick ej att höra via SR-play heller.

Startar färden tillbaka mot E 45:an. Ser en egenbyggd HB som har blivit mer eller mindre skrot. Den stod inte här i morse.

Strömsund söderut 007.JPG

Kör tillbaka, de ca 15 milen, på väg nr 342 till Strömsund. letar efter en bra p-plats. Vid två större p-platser är det målade rutor för korta bilar. Där vill jag inte stå och riskera p-böter, eftersom alla min hjul inte får plats i en och samma ruta. Även om risken kanske inte är så stor för att någon parkeringsvakt kommer under natten. Men man vet ju aldrig.

Kör vidare på E 45:an genom den norra delen av stan. Ser snart en bro.

Nu känner jag igen mig. Här gick jag för några veckor sedan, på min väg norrut. Kör över bron och där omedelbart till höger är en rastplats.

Det är samma ställe som jag stod på mellan dag 20 och dag 21. Bilder finns på de dagarna.

Det är märkligt att jag hade glömt det. Får säga som en anställt till mig sa på mitten av 1980 - talet: "Jag har ett bra minne - men det är väldigt kort".

Andra säger att närminnet försvagas först vid åldrandet. Men för fasiken - jag är ju en ung senior!!!!!!!!!!!!!

Borde ju kunna minnas 25 dagar bakåt i tiden. Får ursäkta mig med att det har varit många platser som jag har besökt under min resa.

En vacker kvällsbild.

Strömsund söderut 010.JPG

Körde 33,7 mil och gick 13 587 steg.

Nu skall jag publicera detta inlägg och sen se om jag kan gå in på telefon och göra ett tillägg med bild.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta, på väg mot Skellefteå.
Inte skrivit något om denna resa, så det är trevligt att läsa om din.
Tack för mötet i Västerfärnebo.
Ta det lugnt på vägarna och i jakten på det gula guldet.


Hej Christer!

Tack själv, det var trevligt att samspråka med dig på din tomt.

Roligt att du gillar min berättelse. Reser lungt söderut, liksom att jag förmodar att även du gör norröver. Vi kanske ses någon gång framöver, när jag är i närheten.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 46 tisdag.

Sitter som så ofta nuförtiden och skriver här på den tidiga morgonen, efter mina frukostägg.

Tar det lugnt, går ut med sopor, till burken för "färdsopor" och det som skall återvinnas lämnar jag en bit bort från rastplatsen, på därför avsedd plats, i de stora gröna containerna.

Det är mulet väder men uppehåll. Kör en timme och stannar på en p-plats utefter vägen. För nu skiner solen. Tar ut solstolen med pall och boken. Sitter och läser en stund. Sen gömmer sig "värmelampan" bakom ett litet moln. Blir lite kyligt men jag tittar upp och ser att snart är molnet förbi. Så jag sitter kvar.

Döda Fallet i Raglunda kommun 001.JPG

Längst ner till höger så kan man se min "solplats", inte långt ifrån vägen. Det gäller att ta tillfället i akt och utnyttja solen de korta stunder som har varit möjligt. För det har varit mycket omväxlande väder. Duggregn, regn, mulet, soligt o.s.v.

Kör vidare till Östersund för att handla livsmedel på ICA Maxi. I dessa coronatider så vill jag inte handla i de mindre lokala butikerna. Jag tror att risken för smitta är större ju mindre butik som jag handlar i.

Ser en "stört" med cocosbollar. Brukar inte köpa dessa i affärer. Föredrar färska som jag köper på Roslagsstoppet söder om Norrtälje. Tillverkade av företaget Ländia.

Men nu var det länge sedan som jag åt en "äggviteboll". Så jag köpte en 8-pack Delikatessbollar av märket Smarry. Med bäst före datumet "Polfärskt 24-08-2020. Nästan en hel månad framåt. Så de bör ju vara ganska färska. Även om jag förstår att dagsfärska eller några dagar är de inte. Eftersom det är i en livsmedelsbutik samt att "Polfärskt" förmodligen betyder att de har varit frysta, precise som brödet från Polarbröd är.

Nåväl, jag öppnar förpackning och äter en cocosboll. Konsistensen är inte lika "mjuk" som Ländias, när jag nyligen har köpt de.

Denna Smarryboll är minst tio dagar gammal, även om den är bäste före i ytterligare en månad. Vilket jag inte kan hålla med om. Men den är nog "tjänlig" som människoföda. Som är regeln från Miljö och hälsoskyddskontoret.

I min besvikelse ringer jag upp företaget. Telefonnumret till konsumentkontakt finns angivet på förpackningen.

Frågar vad de menar med ordet "polfärskt"? De svarar att det är ett företagsnamn. Det är ett företag som distribuerar olika producenters produkter, en grossist alltså. Klimatsmart distribution. I stället för att många producenter skall köra med egna lastbilar till butikerna. Jag tror att bageriet Polarbröd ligger bakom tillkomsten, men vet ej. Namnet tyder på det. Samt att grossistlagret är ett jättestort frysrum. Alla inkommande varor fryses och tinas upp i lastbilarna på vägen till affärerna.

Jag frågar när de är tillverkade. Det finns ett batch nummer som jag ger till damen. Hon skall ta reda på tillverkningsdatum och återkomma om ca 15 min. När hon gör det så säger hon att de är tillverkade 5 juni och är sända till grossisten dagen efter som då fryser in produkten. Sen när de skall ut till butik så datumärker de säljande distributörerna med 40 dagar.

Vaaaaa 40 dar!!!

Ja vi anser att de är ätbara i 40 dagar. Jag kan ju bara hålla med. För jag vet att regeln / förordningen från myndigheterna är att livsmedlet skall vara "tjänligt" att äta. Det har inge att göra med smaken och om det är gott.

Jag frågar var de är tillverkade och om jag får komma och köpa en färsk produkt. Så att jag kan jämföra kvalitén med Ländias. Det går bra att komma till oss i Åstorp utanför Helsingborg.

(För er som inte känner mig. Jag har drivit bageri i många år. Har naturligtvis även datummärkt bröd - så jag vet vilka regler som gällde då.)

Efter att ha tagit hand om det inhandlade kollade jag på kartan för att bestämma hur jag skall köra vidare. Ser att "Döda Fallet" ligger ca11 mil österut. Det låter intressant, så dit reser jag. Blir väg 344 mot Bispgården.

Under tiden som jag kör försöker jag se om jag kan se någon myr. Men det är i regel träd i närheten av vägen. Så det blir nog inga hjortron idag.

Döda Fallet i Raglunda kommun 003.JPG Stannar en stund på denna rastplats vid Indalsälven.

Kommer fram på em. Flera stora p - platser, så inga problem med att parkera. Går ut och förbi serveringen för att ta en lång runda utmed den f.d. Storforsen. Här har det byggts träspångar att gå på. Med hundratals trappsteg att gå i för fallet är på 35 meter i höjdskillnad.

Döda Fallet i Raglunda kommun 009.JPG Döda Fallet i Raglunda kommun 007.JPG Döda Fallet i Raglunda kommun 015.JPG

Det är "träspångar" på båda sidor om "Döda Fallet".

På 1760 talet ville bönderna uppströms underlätta för timret att ta sig förbi detta höga fall utan att "gröta ihop sig". Så de skickade in en skrivelse till myndigheterna om att göra en förbi-passage genom att gräva en kanal och snickra ihop en "timmerränna".

Även på denna tid så tog myndigheterna lång tid på sig innan de fattade ett positivt beslut. På 1790- talet började det byggas. Men redan 1796 hände en olycka. Den nya fora genom en sandbank gick "snett". Vattnet gröpte ur sanden så mycket att hela sandbanken för iväg. Ragundasjön
tömdes på fyra timmar en natt.

På så sätt blev Storforsen ändrad till "Döda Fallet".

Döda Fallet i Raglunda kommun 011.JPG Döda Fallet i Raglunda kommun 012.JPG

När inlandsisen började att smälta för ca 9 000 år sedan så blev det fart på många stenar. Ibland "stod" de stilla och snurrade på samma plats. Då bildades s.k. "jättegrytor".

Döda Fallet i Raglunda kommun 008.JPG Döda Fallet i Raglunda kommun 013.JPG Döda Fallet i Raglunda kommun 029.JPG

Det finns en stor sten där dåvarande kungen, Oscar den andra, har "skrivit" sitt namn. 1800 25 / 8

Döda Fallet i Raglunda kommun 024.JPG

Döda Fallet i Raglunda kommun 027.JPG


Döda Fallet i Raglunda kommun 026.JPG

Texten är svårläst. Går kanske att förstora.

Upp mellan serveringen och p-platsen finns denna träskulptur.

Döda Fallet i Raglunda kommun 031.JPG

Jag stannar kvar här under natten.

Körde 20,5 mil och gick 6054 steg
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 47 onsdag

Går som vanligt upp vid femtiden. Att det regnar är också vanligt, tyvärr. De vanliga morgonrutinerna genomförs innan avfärd.

Har bestämt mig för att inte köra på stora vägar. Hoppas att kunna upptäcka någon myr ifrån bilen. Men det gick ej.

Vid Kälarne, väg 323, svänger jag in till ett fritidsområde som även är en badplats och en liten privat camping.

Väg 320 E 14 001.JPG

Campingens namn är : Åsnäsets camping. Ägarna bor i en villa på området. Man ser en liten bit av huset till höger i bild. Läser på en skylt att det är självbetjäning för incheckning. Betala, 250:--, helst med Swich.

Jag går ut en sväng i duggregnet. Det finns endast tre gäster på campingen, så gott om plats för nya hugade spekulanter.

Går hem och lagar lunch under tiden som det börjar att regna. Lunchutsikten är fin. Vatten är alltid en upplevelse, denna lunch blev det tyvärr många droppar på vindrutan som skymde.

Lyssnar på 12,30 nyheterna innan avfärd.

Nu åker jag in på den mindre vägen 320 för färd mot Torpshammar. Vägen går ofta utmed flera olika sjöar. Som gör körningen till en vacker upplevelse.
Strax före E 14 hittar jag en skogsväg som jag backar in på. För nu är det fullt solsken. Således dax för solstolen och en ny bok.

Väg 320 E 14 002.JPG

Här blev jag sittandes ett par timmar.

Kollar på mobiltelefonens app "myLPG.eu" Ser att närmaste station ligger strax söder om Sundsvall. Så jag kör in på E 14 österut, för att köpa gas imorgon.

Stannar på en rastplats i utkanten av Sundsvall, men innanför kommungränsen.

Väg 320 E 14 003.JPG

Blir här i natt. Idag blev det inte så mycket fotat - så ni får 100 %. Nu på kvällen kommer solen fram igen.

Körde 15,6 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 47 del 2

Glömde att skriva om mitt samtal med ICA Maxi.

Ringde och talade med vikarierande färskvaruchef om cocosbollarna.

Jag sa att kvalitén blir sämre vid infrysning och att 40 dagar som bästföredatum är för lång tid. Eftersom Maxi är en stor butik borde ni kunna få köpa en pall eller halvpall som Polfärskt inte har frysitt in i sitt lager.

Han höll med om att konsistensen ändras med tiden och skulle tala med brödavdelningen.

En stor butik har naturligtvis en makt att kunna utnyttja för att ändra på detta sa jag till honom.

Jag tänker ringa tillbaka om en eller två månader för att höra hur det har gått. Skall även se om andra ICA Maxibutiker har denna produkt.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 48 torsdag 30 / 7

Är kvar på p-platsen till efter värsta morgonrusningen. För det är ca en mil in till Sundsvalls centrum. Det regnar, så jag läser några kapitel i min bok och kollar om det har kommit in några nya fakturor på bankens e-fakturasida.

Enligt appen är det ca två mil till Kvissleby, söder om stan. Kör dit och tankar lpg - gas för 10 kr litern. liksom i Piteå. Gasolfyllarna i Mälardalen tar 11.50 per lit. En liter är lika med ett halvt kg. Fick i 13,7 liter, efter tio dygns användande. Det är i stort sett endast till kylskåpet och en gång ugnen som jag har använt gas. Värmen har inte behövts och mat har jag använt el-plattorna. Eftersom jag i regel har kört varje dag, så har bilen laddat bodelsbatteriet till 100 %. Det blir till en kostnad av 13,70 kr per dag. 1,17 liter diesel per mil har det varit här i Norrland. I Stockholmstrakten vill bilen ha 1,30 lit per mil. De sista 10 dagarna har dieseln kostat 285,54 kr per dag. Tillsammans blir det 299,24 kr per dag. Så ligger jag stilla på en camping för under 300:- inkl el så blir det billigare än att fara runt och fricampa.

Men jag har svårt för att ligga still i flera veckor. I Marocko låg jag på camp Agadir i fem dygn, sen åkte jag till Sidi Ifni låg där i fem dygn, Åter i Agadir sex dygn. Det är det längsta som "gasfoten" har vilat innan den fick "abstinensbesvär".

Som tur är så är vi människor olika. Skulle flera fricampa - så blir det svårare att hitta en fin plats. Så tack alla ni som har förmågan att undvika gaspedalen i långa tider.

Det blev många siffror här ovan. Men jag har länge funderat på kostnaden för att åka runt och att ligga stilla på en camping. Därför denna uträkning. Andra HB kan vilja ha mindre eller mer diesel.

Åter till resandet.

Kör vidare söderut på E 4:n. Jag vet att i norrgående körbana så finns det en rastplats med möjlighet att tömma svartvattnet. Så jag förmodar att det även finns en i södergående. Burken är inte full - så det är ingen panik men eftersom jag är i närheten så är det lika bra att tömma, innan jag åker syd-västerut igen.

Det regnar. Rastplatsen har en utslagsvask utomhus, på gaveln till toadelen. Utan tak, tyvärr. Men vad gör lite regn på jackan?

Stannar kvar här ett par timmar för att läsa och fixa till något att äta. Tänkte att det kanske blir uppehållsväder så småningom. Men ack nej. Visserligen avtar regnet till ett duggande. Men "värmelampan" är bakom molnen hela dagen.

Stannar i Delsbo, vid 15 - tiden. Hoppas att finna ett riktigt gammeldax konditori. Kör in till centrum, stannar på en större p-plats, där man får stå i två timmar. Ser mig om efter ett kondis. Såg inget när jag körde och inte nu heller. Har ingen lust att gå ut i regnet och fråga någon person. Tar ett äpple istället. Men jag är lite sugen på att fika, på det äldre sättet. Lite besviken är jag nog.

Rullar vidare, mot Järvsö. En liten bit utanför själva centrum och i vägkorsningen till den mindre vägen mot Järvsö, ser jag det som jag söker. Kör upp mot husets p.plats och stannar före cykelstället. Av äldre modell. Inget nytt påfund, där man skall kedja fast fordonet.

Järvsö 001.JPG

Inte den snyggaste parkeringen, när nu överhänget blockerar trottoaren. Chansar på att jag hinner fika innan det ev kommer någon parkeringsvakt. Tänker ju inte sitta så länge med mitt drickande.

Går in och beställer en kaffe och en tårtbit. Här är det inte en massa nymodigheter. Kaffe svart eller med komjölk, med eller utan laktos. Det är valmöjligheterna. Inga stora kaffemugggar, utan en liten fin kopp på fat av ett tunt porslin med lite målat mönster. Alltså ett konditori. Inte ett modernt "coffehouse" á la storstan.

Ja, det var andra eller tredje konditoribesöket på dessa 48 dagar. Smakade utmärkt. Gräddtårtan var dagsfärsk!

Drar iväg på den smala kurviga vägen till Järvsö. Parkerar för natten på en stor parkering vid ett kulturarv.

Järvsö 006.JPG Järvsö 010.JPG Järvsö 002.JPG

Går ut och kollar parkeringsreglerna. Men hittar ingen skylt. Så då gäller väl 24 timmars-regeln, förmodar jag. Det duggregnar så jag går in igen. Läser en stund. Äntligen uppehållsväder. Går ut och besöker kulturarvet som har stängt för dagen, eftersom kl är efter 17. Men en utvändig fotorunda blir det.

Järvsö 020.JPG Järvsö 018.JPG

Ett tiotal olika hus finns det. Ett för att mangla kläder, ett bagerihus, ett bostadshus för ägaren, flera drängstugor, ett för förvaltaren o.sv.

Infotavlorna hoppas jag att de går att läsa.

Järvsö 011.JPG Järvsö 019.JPG

Anläggningen är öppen mellan kl 11 och 17, trots rådande covid -19, naturligtvis med många skyltar om avstånd mm.

En mastodontstol står här.

Järvsö 017.JPG

Så jag stannar kvar här och gör ett besök inomhus imorgon. Tar en promenad i "stan" på fm först.

Körde 17,9 mil

Järvsö 003.JPG Järvsö 005.JPG
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Kan ni läsa texten om Stenegård?

Jag kan förstora texten på min laptop, men har svårigheter på min mobiltelefon.

Skriv gärna här om ni kan förstora texten på er telefon. Jag förmodar att de flesta av er läser på en telefon, eller hur? Några av er har kanske en s.k. "padda", laptop.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Kan ni läsa texten om Stenegård?

Jag kan förstora texten på min laptop, men har svårigheter på min mobiltelefon.

Skriv gärna här om ni kan förstora texten på er telefon. Jag förmodar att de flesta av er läser på en telefon, eller hur? Några av er har kanske en s.k. "padda", laptop.
Svårt att läsa på en iPad.
Kjell
 

Mossberg

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
28748
Medlemskap
2024
Dag 48 torsdag 30 / 7

Är kvar på p-platsen till efter värsta morgonrusningen. För det är ca en mil in till Sundsvalls centrum. Det regnar, så jag läser några kapitel i min bok och kollar om det har kommit in några nya fakturor på bankens e-fakturasida.

Enligt appen är det ca två mil till Kvissleby, söder om stan. Kör dit och tankar lpg - gas för 10 kr litern. liksom i Piteå. Gasolfyllarna i Mälardalen tar 11.50 per lit. En liter är lika med ett halvt kg. Fick i 13,7 liter, efter tio dygns användande. Det är i stort sett endast till kylskåpet och en gång ugnen som jag har använt gas. Värmen har inte behövts och mat har jag använt el-plattorna. Eftersom jag i regel har kört varje dag, så har bilen laddat bodelsbatteriet till 100 %. Det blir till en kostnad av 13,70 kr per dag. 1,17 liter diesel per mil har det varit här i Norrland. I Stockholmstrakten vill bilen ha 1,30 lit per mil. De sista 10 dagarna har dieseln kostat 285,54 kr per dag. Tillsammans blir det 299,24 kr per dag. Så ligger jag stilla på en camping för under 300:- inkl el så blir det billigare än att fara runt och fricampa.

Men jag har svårt för att ligga still i flera veckor. I Marocko låg jag på camp Agadir i fem dygn, sen åkte jag till Sidi Ifni låg där i fem dygn, Åter i Agadir sex dygn. Det är det längsta som "gasfoten" har vilat innan den fick "abstinensbesvär".

Som tur är så är vi människor olika. Skulle flera fricampa - så blir det svårare att hitta en fin plats. Så tack alla ni som har förmågan att undvika gaspedalen i långa tider.

Det blev många siffror här ovan. Men jag har länge funderat på kostnaden för att åka runt och att ligga stilla på en camping. Därför denna uträkning. Andra HB kan vilja ha mindre eller mer diesel.

Åter till resandet.

Kör vidare söderut på E 4:n. Jag vet att i norrgående körbana så finns det en rastplats med möjlighet att tömma svartvattnet. Så jag förmodar att det även finns en i södergående. Burken är inte full - så det är ingen panik men eftersom jag är i närheten så är det lika bra att tömma, innan jag åker syd-västerut igen.

Det regnar. Rastplatsen har en utslagsvask utomhus, på gaveln till toadelen. Utan tak, tyvärr. Men vad gör lite regn på jackan?

Stannar kvar här ett par timmar för att läsa och fixa till något att äta. Tänkte att det kanske blir uppehållsväder så småningom. Men ack nej. Visserligen avtar regnet till ett duggande. Men "värmelampan" är bakom molnen hela dagen.

Stannar i Delsbo, vid 15 - tiden. Hoppas att finna ett riktigt gammeldax konditori. Kör in till centrum, stannar på en större p-plats, där man får stå i två timmar. Ser mig om efter ett kondis. Såg inget när jag körde och inte nu heller. Har ingen lust att gå ut i regnet och fråga någon person. Tar ett äpple istället. Men jag är lite sugen på att fika, på det äldre sättet. Lite besviken är jag nog.

Rullar vidare, mot Järvsö. En liten bit utanför själva centrum och i vägkorsningen till den mindre vägen mot Järvsö, ser jag det som jag söker. Kör upp mot husets p.plats och stannar före cykelstället. Av äldre modell. Inget nytt påfund, där man skall kedja fast fordonet.

Visa bilaga 197018

Inte den snyggaste parkeringen, när nu överhänget blockerar trottoaren. Chansar på att jag hinner fika innan det ev kommer någon parkeringsvakt. Tänker ju inte sitta så länge med mitt drickande.

Går in och beställer en kaffe och en tårtbit. Här är det inte en massa nymodigheter. Kaffe svart eller med komjölk, med eller utan laktos. Det är valmöjligheterna. Inga stora kaffemugggar, utan en liten fin kopp på fat av ett tunt porslin med lite målat mönster. Alltså ett konditori. Inte ett modernt "coffehouse" á la storstan.

Ja, det var andra eller tredje konditoribesöket på dessa 48 dagar. Smakade utmärkt. Gräddtårtan var dagsfärsk!

Drar iväg på den smala kurviga vägen till Järvsö. Parkerar för natten på en stor parkering vid ett kulturarv.

Visa bilaga 197022 Visa bilaga 197021 Visa bilaga 197019

Går ut och kollar parkeringsreglerna. Men hittar ingen skylt. Så då gäller väl 24 timmars-regeln, förmodar jag. Det duggregnar så jag går in igen. Läser en stund. Äntligen uppehållsväder. Går ut och besöker kulturarvet som har stängt för dagen, eftersom kl är efter 17. Men en utvändig fotorunda blir det.

Visa bilaga 197029 Visa bilaga 197028

Ett tiotal olika hus finns det. Ett för att mangla kläder, ett bagerihus, ett bostadshus för ägaren, flera drängstugor, ett för förvaltaren o.sv.

Infotavlorna hoppas jag att de går att läsa.

Visa bilaga 197026 Visa bilaga 197027

Anläggningen är öppen mellan kl 11 och 17, trots rådande covid -19, naturligtvis med många skyltar om avstånd mm.

En mastodontstol står här.

Visa bilaga 197020

Så jag stannar kvar här och gör ett besök inomhus imorgon. Tar en promenad i "stan" på fm först.

Körde 17,9 milVisa bilaga 197024Visa bilaga 197025
Synd du passerade Ljusdal, där finns både gratis ställplats (med ström) och ett fint konditori.

//P-O
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Kan ni läsa texten om Stenegård?

Jag kan förstora texten på min laptop, men har svårigheter på min mobiltelefon.

Skriv gärna här om ni kan förstora texten på er telefon. Jag förmodar att de flesta av er läser på en telefon, eller hur? Några av er har kanske en s.k. "padda", laptop.
På min android lur går det att läsa, får skrolla både upp/ ner och åt sidorna.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Kan ni läsa texten om Stenegård?

Jag kan förstora texten på min laptop, men har svårigheter på min mobiltelefon.

Skriv gärna här om ni kan förstora texten på er telefon. Jag förmodar att de flesta av er läser på en telefon, eller hur? Några av er har kanske en s.k. "padda", laptop.

Hej Gösta!
Jag kan läsa på både min padda o telefon, båda android. Och tack för dina fina skildringar följer dig överallt! Kör lungt
Tommy
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Kan ni läsa texten om Stenegård?

Jag kan förstora texten på min laptop, men har svårigheter på min mobiltelefon.

Skriv gärna här om ni kan förstora texten på er telefon. Jag förmodar att de flesta av er läser på en telefon, eller hur? Några av er har kanske en s.k. "padda", laptop.
Funkar bra på min iPad!
 
Toppen