• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 49 fredag sista juli.

Idag vaknar jag upp till ett mulet väder, för omväxlings skull. Skönt att det inte regnar.
På fm går jag och handlar. Jag tror inte att det finns en Maxi - butik med bra parkering, därför går jag.

Tänker att det är nog inte så långt att gå till centrum i Järvsö. Går på bron över Ljusnan. Ser ett fint hus på andra sidan gatan.

Lill-Babs Museum 001.JPG

Går en stund gatan fram och över järnvägen. Frågar en dam om var det finns en livsmedelsaffär. Hon svarar att jag skall gå ytterligare ett kvarter och sen ta av till höger. Därefter finns en ICA - butik, "så småningom". På den stora långa gatan ser jag en del "Lill-Babs saker" i ett fönster. Det är hennes gamla butik och café får jag reda på senare.

Lill-Babs Museum 002.JPG

Efter att ha passerat en mängd olika matställen och andra butiker kommer jag fram till ICA. Som tydligen ligger i utkanten av centrum. Kollar på tel att det var nästan två km från parkeringen. Handlar en del. När jag kommer hem igen känns det i axlarna att jag har burit två väskor en lång stund. Är van att köra till Maxi och där dra fram kundvagnen till bilen.

Kl 11 öppnar museet. Det har kommit ett tiotal personbilar (Pb1) och några husbilar (Pb2), en husvagn kom redan igår och är kvar. Jag går dit. Går in i bageriet. Pratar lite med bagerskan. De har en vedeldad ugn, som hon tänder upp kl 6,30 när arbetsdagen börjar.

Nästa besök blir Lill-Babs museet. Här finns det många kläder, fotografier, vykort, diplom, priser mm.

Lill-Babs Museum 003.JPG Lill-Babs Museum 006.JPG

Lill-Babs Museum 010.JPG

I ett rum var det saker som hon hade i sitt eget hem.

Lill-Babs Museum 022.JPG Lill-Babs Museum 023.JPG

Det finns en restaurang i ett av husen. Går dit för att äta lunch. De har dukat upp en buffé av grönsaker och olika röror samt några varmrätter. Såg inget inbjudande ut. Så jag går hem istället. Går in i en butik. De har mest smycken i silver och handarbeten i olika tyger samt lite "krimskrams". Köper inget.

Ser att nu har det fyllts på ordentligt på p-platsen.

Lill-Babs Museum 027.JPG

Jag tar fram min laktovegetariska lasagne som jag gjorde till middagen i går kväll.

Bestående av sojafärs, gul lök, ett paket krossade tomater, lasagneplattor i tre lager i min tvåliters avlånga "limpform", min egentillverkade Ras-el-Hanout (= marockans kryddblandning), solroskärnor.
Toppade blandningen i formen med några cl tysk Rotknäppen (mousserande vin). Så långt är rätten helt vegansk.
In i ugnen 15 min sen på med ordentligt med rivost och in igen i 15 min. Får stå ytterligare en stund på eftervärme. Det är svårt att hålla jämn temp i gasugnen. Trots att jag har en liten lös termometer som jag ställer in.

Efter lunch åker jag vidare mot Edsbyn. Stannar snart på en rastplats. För nu har solen kommit fram bakom molnen.
Sitter ett par timmar och läser i kortbyxor och bar överkropp.

Kör vidare fram till Edsbyn. Försöker att hitta en lämplig p-plats. I centrum är p-tiden begränsad till två timmar och utefter stora vägen till 30 min. I utkanten av stan ser jag att en Camper svänger in på en stor grusplan. Jag gör likadant. Det visar sig finnas en hel del gröna "burkar" för att lämna sorterat avfall i. Till vänster i bild bakom ett rött staket.

Lill-Babs Museum 028.JPG

Huset är Norra Skolan. Jag skall inte vara här längre än nödvändigt efter att jag har sovit. Så jag bryr mig inte om avfallet. Behöver ju inte titta ut till vänster i vindrutan.

Det är sen em. Jag duschar och går in till centrum för att se på "kvällslivet".

Ser ett fint hus.

20200731_200829.jpg

Går förbi två "enklare" matställen. Mitt emot ICA ser jag en restaurang, med uteservering. Går in och sätter mig lite avsides vid ett bord. På menyn hittar jag en favorit från förr. Som jag ofta beställde när jag var ute för 40 - 50 år sedan, Wienerschnitzel. Till efterrätt varm camembert med hjortronsylt samt en öl.

Under tiden som jag väntar på maten kollar jag på tel hur många giggabyte som jag har kvar. Har 20,5 av mina 40. Har inte sett så många filmer denna månad eftersom tv:n, i regel, har haft bra mottagning.
Tyvärr tyckte jag att schnitzel och osten var lite för hårt tillagade. Annars var det gott.

Vid halv åttatiden var restaurangen nästa utan gäster. Går hem igen i solskenet. Ser lite på TV.

Körde 6,7 mil
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Intressant att att följa din tråd Gösta. :)

Angående ojämn temp i ugnen, vi har en pizzasten på ugnsgallret som hjälper till att fördela värmen.


Tack för tipset Peter!

Vad är en pizzasten?

Jag vänder på formen och det går bra. Men gaslågan är längst inne och det finns ingen fläkt som för runt värmen.
 
R

RobbeS

Guest
En pizzasten är som det låter en platt sten. De finns i olika former men man använder dom genom att sätta in dom i ugnen och låter dom hettas upp. Sen lägger man pizzan på dom och sätter in i ugnen igen. Ger en betydligt bättre botten än då man gör som på det gamla vanliga sättet. Jag använder min i grillen också. Har inte provat i gasugnen i husbilen då vi knappt använder den men jag kan tänka mig att den hjälper till att sprida värmen bättre och ger en jämnare värme.
Man kan göra mer än pizza på dom också.

 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 50 lördag 1 / 8

Börjar dagen med att skriva om gårdagens bravader och svarar på en del mail.

Kör några km till en p-plats efter vägen mot Rättvik. Stannar på p-platsen vid vägen, eftersom solen skiner starkt redan på fm. Tar ut solstolen, med pall och min bok. Sitter en timme och läser. Sen ringer jag en av sönerna och grattar på namnsdagen. Talar en timme om allt möjligt.

Några bilar tutar när de kör förbi, liksom även häromdagen. Varför vet jag ej. De tycker kanske att det ser tokigt ut att sitta så nära en asfalterad väg och sola sig i endast kortbyxor. Men vadå????? Det är ju samma sol oberoende av var man sitter.

Åker vidare efter lunch. Efter bron över Voxnan (tror jag) ser jag en stor öppen grusplan vid vägen. Där har det tidigare varit en servering. Nu är huset övergivet, ett fönster är borta och ett annat är trasigt. Gräset är högt omkring huset. Här har jag kommit längre bort ifrån själva vägen.

Är ute hela dagen i min solstol. Vid en husgavel växer det hallon. Passar på att äta en del.

Blir kvar här till i morgon. Då skall jag åka till en av sönerna som bor i Mora. Blir nog kvar där ett par dar.

Hela juli har jag varit i Norrland. Det känns som att det har regnat de allra flesta dagarna. Ibland lite och någon dag mycket kraftigt. Solen har ju också varit framme någon timme nästan varje dag. Några enstaka dagar hela dygnet, fast jag såg aldrig midnattssolen.

Körde 1,7 mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
En pizzasten är som det låter en platt sten. De finns i olika former men man använder dom genom att sätta in dom i ugnen och låter dom hettas upp. Sen lägger man pizzan på dom och sätter in i ugnen igen. Ger en betydligt bättre botten än då man gör som på det gamla vanliga sättet. Jag använder min i grillen också. Har inte provat i gasugnen i husbilen då vi knappt använder den men jag kan tänka mig att den hjälper till att sprida värmen bättre och ger en jämnare värme.
Man kan göra mer än pizza på dom också.



Tack Peter!
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Dag 50 lördag 1 / 8

Börjar dagen med att skriva om gårdagens bravader och svarar på en del mail.

Kör några km till en p-plats efter vägen mot Rättvik. Stannar på p-platsen vid vägen, eftersom solen skiner starkt redan på fm. Tar ut solstolen, med pall och min bok. Sitter en timme och läser. Sen ringer jag en av sönerna och grattar på namnsdagen. Talar en timme om allt möjligt.

Några bilar tutar när de kör förbi, liksom även häromdagen. Varför vet jag ej. De tycker kanske att det ser tokigt ut att sitta så nära en asfalterad väg och sola sig i endast kortbyxor. Men vadå????? Det är ju samma sol oberoende av var man sitter.

Åker vidare efter lunch. Efter bron över Voxnan (tror jag) ser jag en stor öppen grusplan vid vägen. Där har det tidigare varit en servering. Nu är huset övergivet, ett fönster är borta och ett annat är trasigt. Gräset är högt omkring huset. Här har jag kommit längre bort ifrån själva vägen.

Är ute hela dagen i min solstol. Vid en husgavel växer det hallon. Passar på att äta en del.

Blir kvar här till i morgon. Då skall jag åka till en av sönerna som bor i Mora. Blir nog kvar där ett par dar.

Hela juli har jag varit i Norrland. Det känns som att det har regnat de allra flesta dagarna. Ibland lite och någon dag mycket kraftigt. Solen har ju också varit framme någon timme nästan varje dag. Några enstaka dagar hela dygnet, fast jag såg aldrig midnattssolen.

Körde 1,7 mil.
Gösta du får återkomma och se midnattssolen nästa år
Tack för att du har delat med dig om din resa
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
204
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Dag 50 lördag 1 / 8

Börjar dagen med att skriva om gårdagens bravader och svarar på en del mail.

Kör några km till en p-plats efter vägen mot Rättvik. Stannar på p-platsen vid vägen, eftersom solen skiner starkt redan på fm. Tar ut solstolen, med pall och min bok. Sitter en timme och läser. Sen ringer jag en av sönerna och grattar på namnsdagen. Talar en timme om allt möjligt.

Några bilar tutar när de kör förbi, liksom även häromdagen. Varför vet jag ej. De tycker kanske att det ser tokigt ut att sitta så nära en asfalterad väg och sola sig i endast kortbyxor. Men vadå????? Det är ju samma sol oberoende av var man sitter.

Åker vidare efter lunch. Efter bron över Voxnan (tror jag) ser jag en stor öppen grusplan vid vägen. Där har det tidigare varit en servering. Nu är huset övergivet, ett fönster är borta och ett annat är trasigt. Gräset är högt omkring huset. Här har jag kommit längre bort ifrån själva vägen.

Är ute hela dagen i min solstol. Vid en husgavel växer det hallon. Passar på att äta en del.

Blir kvar här till i morgon. Då skall jag åka till en av sönerna som bor i Mora. Blir nog kvar där ett par dar.

Hela juli har jag varit i Norrland. Det känns som att det har regnat de allra flesta dagarna. Ibland lite och någon dag mycket kraftigt. Solen har ju också varit framme någon timme nästan varje dag. Några enstaka dagar hela dygnet, fast jag såg aldrig midnattssolen.

Körde 1,7 mil.
Tror säkert att det är personer som läser dina trevliga inlägg alla behöver ju inte köra med husbil när de passerar
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 51 söndag.

Åker vidare mot Mora. Efter en stund ser jag en fin plats vid Oresjön, kör in och parkerar. Det var fyra HB och en husvagn där, som förmodligen hade sovit över. Ser en man som går ut i vattnet.

Går ut en promenad till stranden, som är lite stenig. En ganska lång strand i en böjd. Vänder och går tillbaka. Stannar vid en HB och frågar om det var han som badade för en stund sedan. Ja det var det sa han. Det var inte kallt. Han har en WV -buss som han har inrett. Ser att han har en solcell lutat mot framdäcket. Det fungerar bra säger han.

Sen frågar han mig om jag är A:s pappa. Det visade sig att vi hade träffats hos en gemensam bekant för något år sedan.
Ja, världen är liten ibland. Så vi samtalar en stund om tiden i Täby, där vi båda kommer ifrån.

Går tillbaka hem och lagar lunch innan jag fortsätter till Mora. Där jag skall träffa min äldsta son och hans sambo.

Kommer fram tidig em. Sen umgås vi resten av dagen. Spelar två omgångar Yatzy, jag förlorade båda gångerna.

Inga foton idag heller.

Körde 8,6 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 52 måndag 3 / 8.

Sonen skickar ett sms vid 8 att kaffet är klart Jag intager mitt fm mellis tillsammans med hans frukost.

Mulet väder hela dagen. På em kör vi till Sollerön på en liten tur tillsammans med hans sambo. Hon skall börja jobba vid 16 tiden.

Sonen och jag tar en promenad på gågatan i centrum och inmundigar en fika på ett trädgårdscafé. Borden står med bra avstånd ifrån varandra.

Det blir en trevlig dag med mycket samtal om livet i stort och lite kommentarer om nyheterna på radio och tv.

I morgon åker jag till Sälen, bl.a.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 53

Efter fm fika med sonen drar jag vidare på Vasalopsvägen mot Oxberg m.fl. kända platser.

Strax före Sälen kör jagöver Västerdalsälven och söderut. Skall här försöka att leta efter hjortron.

Det är inte lätt eftersom jag inte är ifrån trakten.

Först gäller det att hitta en lämplig p.plats. Det kan ta lite tid när man är 8,8 m lång. Det gick bra,som synes.

20200804_134256.jpg

Sen ta på riktiga bra och bekväma stövlar. Inte några moderna lågskaftade "stövletter".

När man går ut i skogen och märker att fötterna sjunker ner några cm och man hör ett "klafsande" ljud har man förhoppningsvis kommit till ett lämpligt område.

Nu gäller det att öppna "korckgluggarna" på vid gavel.
För att ses sig om, rakt fram, till sidorna och vända sig om.

Leta, gå några steg, leta gå tillbaka och gå till sidorna.

Hittade lite grand. Nu gäller det att komma ihåg var bilen är parkerad. Idag sken solen i ryggen när jag gick ut. Så då skall ansiktet få solen på tillbakavägen.

Kör vidare någon km innan jag stannar igen.

Går in i skogen igen för att ta mig nerför en brant backe mot älven. Hittar lite till

Sen ger jag upp och går hem igen. Fick ihop endast 137 g.

Tar fram solstolen och två frukter.

20200804_164732.jpg

Sitter och vilar mig några em - timmar.

Kör vidare till Sixten Jernbergs rastplats i Lima.
20200804_182507.jpg

Här finns även ett gammalt litet fort, eftersom vi är nära norska gränsen.

20200804_182611.jpg

Står nu här till i morgon, med två andra HB och en husvagn.

20200804_182540.jpg

Körde 15,5 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 54 onsdag 5 / 8.

Kör mot Borlänge efter att ha utnyttjat rastplatsens möjlighet att tömma toa-kassetten.
Lottie har googlat upp en blogg som berättar om ett område mellan Borlänge och Ludvika där det skall finnas mycket hjortron.

Sonen i Mora sa att här i Dalarna börjar hjortronsäsongen i vecka 29. Så frågan är om det finns några kvar. Kan ju vara svårt att hitta de sista bären. Men det är värt ett försök.

Kommer fram till Gyllbergens Naturreservat på em. Efter fruktstunden går jag ut vid 16.30 - tiden.

Gyllbergen Borlänge 001.JPG Gyllbergen Borlänge 002.JPG

Går en orangemarkerad led. Viker av från leden ibland, när det ser ut som ett vattensjukt område. Det "klafsar" när jag sätter ner stövlarna, som sjunker ner några cm.

Tyvärr inga bär. Gör flera försök, med liknande resultat.

Börjar att misströsta, det är även sent, klockan närmar sig 18.

Kommer fram till "Saras sjö".

20200805_183333.jpg

Sara var en "fäbodjänta" som kom på onåd. Därför använde hon sig av begreppet: "gå i sjön". Jag har läst två olika tolkningar av detta begrepp.

1. hon blev gravid utan att vara gift, vilket i äldre tider var en stor skandal.

2. hon kunde inte betala sina utgifter.

Resultatet av begreppet blir självmord.

Efter ytterligare en bits promenad möter jag ett par. Jag frågar om de kommer ifrån parkeringen vid huvudentrén. De förstår inte vad jag menar, eftersom det finns flera olika entreér till naturreservatet.

Jag går vidare och hoppas att leden leder mig rätt. Nu kommer jag fram till Jättarnas matbord.

20200805_180253.jpg
Efter en stund ser jag en familj som har tänt en brasa vid ett vindskydd. Jag går fram och frågar samma sak som till paret. De menar att jag måste gå tillbaka om jag skall komma till rätt parkering. De säger att de bitvis har gått på en grusväg.

Jaha ja, det var ju inte så värst kul. Men det finns två stigar som leder fram till "Gyll fäb 4,2 km".

Bilen parkerade jag vid Gyllbergens Fäbodar. Så det är dit som jag skall gå.

Men vad är det där för blad! Tycker att det verkar bekant. Hittar tre st hjortron som jag stoppar in i munnen, för de är ju så goda.

Går vidare på myren. Klockan är 19.00 och jag har redan gått 7,8 km. Men efter ca 20 min ser jag inga flera hjortron. Det är däremot gott om blåbär. De blåa äter jag upp. Börjar bli lite hungrig. förmodligen är det långt kvar innan jag är hemma.

Kommer snart fram till grusvägen. Tack och lov för det. Nu vet jag att jag är på rätt spår. Men fasligt vad lång vägen är.

Nåväl ca kl 20,40 är jag i varje fall hemma. Benen värker och det gör ont i vänster fot.

Beslutar mig för att övernatta här, tillsammans med några Pb 1.

Gyllbergen Borlänge 003.JPG


Skönt med en dusch nu. Sen blir det en sen lagad middag.

Telefon fungerar ej. Tele 2 har tydligen ingen mottagning här - men TV:n funkar.

Det blir en sen kväll innan kudden kan kramas.

Körde 18,5 mil och gick ca 1,5 mil, 18 520 steg, enl telefonen.

Publicerar detta nu och går in på telefonen för att lägga in några foton som är tagna under vandringen.
 
Toppen