• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 36 lördag.

Nej, det blev ingen synlig midnattssol den här gången heller. Inte en enda natt har jag fått min önskan och förhoppning uppfylld.

Efter de lugna morgonrutinerna åker jag in i stan för att tanka diesel. Sen fortsätter färden syd - öst.
I en av allt info-material som jag tog med mig ifrån turistinfo igår läser jag i tidningen "Destination Norrbotten" om forsen i Kengis. Som ligger några km syd om Pajala.
Från "Norrskensvägen" (väg nr 99) är det bara ca två km till forsen. Här tar jag ett stort antal bilder.

Kengis Haparanda 003.JPG Kengis Haparanda 005.JPG Kengis Haparanda 007.JPG

I huset ovan tror jag att de tidigare har utnyttjat vattenkraften, på något sätt. För i bilden nedan kan man se en kanal där vattnet är stilla.

Kengis Haparanda 014.JPG

En bit längre ner utefter forsen har Bruket satt upp ett partytält, vid en grillplats. Man kan se namnet Kengis på kaffemuggarna som står på bordet.

Kengis Haparanda 019.JPG Kengis Haparanda 022.JPG

Stannar på p-platsen för mitt fm - mellis. Sen går färden vidare utefter Torne Älv. Där jag ser Finland på andra sidan.

Efter en timme är det fullt solsken. Letar efter en avskild plats för en stund i solen. Hittar ingen rastplats eller annan grusplan. Stannar till slut på en vanlig P-plats utefter landsvägen.

Tar fram min solstol med pall. Sätter mig framför bilen i den sköna solen, iförd endast kortbyxor och läser. Efter några sidor kommer moln och gömmer den varma sköna solen. Jaha, ja. Typiskt när jag nu skulle ha en skön rast ifrån den enformiga körningen genom skogen. Tittar upp och konstaterar att molntäcket inte är jättestort. Blir kvar trots kylan. För snart är det nog skönt igen. Sitter högst en timme innan färden fortsätter.

Stannar på en annan p-plats, efter att ha kört i 20 - 30 km igenom ett långt vägarbete där de har tagit bort asfalten och det är som att köra på en "gameldax tvättbräda". Det är hög tid för den obligatoriska lunchen. När jag äter hör jag ett smatter på taket och ser vattendroppar på vindrutan. Regnet tilltar. Det smattrar hårt i kanske 15 min sen lugnar det ner sig igen och upphör efter en stund. Tur att man har allt i HB:n. Man behöver inte gå ur i regnet för att åka vidare, som de som har husvagn måste göra. HB är det perfekta resemedlet!!!!!

Kör fram till Haparanda. In på stora genomfartsleden mot centrum. Genom centrum ser jag älven. Vid centrum får man endast parkera i två timmar. Färden går vidare. Tänker att en bit bort så finns det kanske gator där man får stå längre tid. Kan nog hitten en bra plats för att stanna över natten.

Vid sista gatan före Torne Älv ser jag en skylt om camping till vänster - så jag svänger höger. Vill ju inte stå för nära campingen. Jag har allt som jag behöver i min HB. Så vad skall jag göra inne på campingen. Nu i dessa Covid -19 tider skall jag inte söka kontakt med andra campinggäster, för några timmars trevligt samtal. Det gäller ju att hålla avstånd och försöka att inte bli smittad.

Kengis Haparanda 026.JPG Hittar en plats mellan husen. Så här har jag natur på båda sidor om HB:n.

Gatans namn är passande nog "Strandgatan". Det är gatan närmast älven. Det är en fin park emellan gatan och älven.

Det är sen em. Gör i ordning en kopp the som jag inmundigar med egenbakad marmorerad (tiger-)sockerkaka.

Duschar därefter trots att det inte är sent. Tänker att jag tar en promenad genom staden och ev äter middag på någon trevlig restaurang, om jag hittar någon med glest mellan borden. Tar naturligtvis med mig kameran. Har inte ätit ute efter att jag lämnade äldsta sonen i Mora. Eftersom det är lördag och uppehållsväder tycker jag att jag kan unna mig ett restaurangbesök.

Som den "vattenfanatiker" jag är så tar jag de få stegen in i parken och följer älven först lite till höger. Ser att det finns ett strandcafé där. Vänder och går mot campingen. Ser tre husvagnar och tio HB. Läste senare att de har 40 platser. Vilket innebär att 30 är lediga. Ser ju bra ut i dessa tider. Frågan är om det lönar sig för anläggningen. Det är sen em så chansen finns att det kan komma flera gäster.

Kengis Haparanda 033.JPG

Vandrar vidare. Ser en Shell - mack. Går nyfiket in och tittar in i "serviceskåpet" för att kontrollera hur vattenutkastaren ser ut. Alltså om jag har en passande koppling till min egen slang. Till min förvåning ser jag att själva kranen inte finns där. Tydligen måste man kontakta personalen för att få ut vatten. En onödig smittorisk-kontakt tycker jag och lämnar stället. Här tänker jag inte tanka vatten och diesel i morgon.

Går in mot centrum. Ser att Stadshotellet har en uteservering. Men utsikten är inget vidare.

Kengis Haparanda 040.JPG Kengis Haparanda 039.JPG

I närheten ser jag denna väggmålning på gaveln till ett hus.

I centrum finns det två "enklare" matställen och en Pizzeria, ingen har uteservering. Som jag inte har lust att besöka.

Går hem igen och lämnar in kameran. Går tillbaka till campingen. För utanför själva campingen är receptionen samma som till Motellet som har en fin uteservering med utsikt över campingen och älven. Här går jag in och beställer grillad kycklingbröst med mandelpotatismos samt en Tuborg. De har inte den ölen så det fick bli Carlsberg istället. Den är nästa lika god.

Ser ut över campingen och älven under den, i mitt tycke, långa väntetiden. Är inte "vrålhungrig" så det är ok. Däremot hinner ölen slinka ner. Servicen ser att glaset är nästan tomt så han kommer fram och frågar om jag vill ha en till. Svaret blir ja, när maten kommer.

Att vänta länge är inte kul. Men potatismoset smakar utsökt. Bra ( starkt ) kryddat. När jag har ätit en stund kommer kyparen till mig och frågar om det smakar bra.. Jag berömmer moset och frågar vilka kryddor som har används. Kan det vara det konstiga namnet som börjat på t som står på menyn. Han ser lite undrande ut. Så jag reser mig upp och går fram till menybladet som är i närheten. Nej det är inte "t". T är en typ av chile som är skuret i små röda enheter.

Han säger att han måste gå in till kocken och fråga. Jag sätter mig igen och fortsätter att äta. Jag kommer inte underfund med den fina kryddsättningen. Han kommer tillbaka och säger att det är salt och vitpeppar. Märkligt svarar jag, det borde jag känna, är det inget annat?

Äggula säger han. Det förklarar den f ina konsistensen, en typ av "duchessepotatis". De måste ha använt mycket kryddor, vilket jag berömmer.

Under tiden som jag äter kommer ett sällskap på tre HB. Senare ytterligare en HB. Men de fyller ju inte upp campingen. Att åka tre tillsammans är bra om man vill ställa upp bilarna så att man får en egen tomt. Viket de även gör. Samt att häcken utgjorde den fjärde väggen.

Kengis Haparanda 046.JPG

När jag har ätit upp går jag tillbaka hem för att hämta kameran.

Kengis Haparanda 043.JPG Kengis Haparanda 045.JPG

Jag satt längst ut till höger, på bilden till vänster precis vid gatan. Bra avstånd till andra gäster. Ett större sällskap satt bakom glasväggen som man ser ovanför bilen.

Går in till camping och ser denna enkla men mycket bra lösning för att tömma gråvattnet. Det borde bensinstationer och rastplatser installera.

Kengis Haparanda 047.JPG

Tar en sväng genom parken på vägen hem. Ser på TV på kvällen. Det är en lugn gata som jag står på. Så det kommer förmodligen inte att bli några problem att sova.

Körde 18,2 mil.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Trevligt att läsa om din resa. Tänker ju åka norrut nästa vår och pricka in när Vildmarksvägen öppnar och sen fortsätta norrut till Kiruna.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 37 söndag 19 / 7

Vaknar till en mulen dag. Är hemma hela fm. Skriver här, läser och kommenterar i andra trådar.

Efter lunch går jag ut i parken med en bok och min solstol med pall. Sitter flera timmar i den varma och sköna solen. Det är några personer som sitter på bänkarna, men inga personer på den stora gräsmattan. Några barn badar i älven och en del människor sitter på stranden. Här är det gott om plats, så behörigt "coronaavstånd" är lätt att verkställa.

Boken som jag just nu läser heter "Tempelbranden" av Catharina Ingelman-Sundberg.
Handlingen utspelas i Täby / Vallentuna under Vikingatiden. Då Jarlabanke ägde i stort sett hela marken i dagens Täby kommun. Hur han och många andra försökte att få folk att konvertera till kristendomen. Ville de inte byta religion så dödades de eller att de brände ner deras gårdar.
Så en ganska våldsam berättelse. Huvudpersonen är en ung flicka som blir ensam när de kristna bränner ner hennes familjs hem och alla familjemedlemmar bränns upp. Hur hon sen lever och blir vuxen utan att byta religion. Ett starkt kvinnoporträtt.

Jag brukar inte skriva om de böcker som jag läser. Men just idag så finns det en anledning.

För i parken så finns det en stor scen.

Kengis Haparanda 032.JPG

På denna scen gör sig Frälsningsarmen redo för ett uppträdande.

De spelar,sjunger och predikar Guds ord.

Jag sitter på en gräsmatta ganska långt ifrån scenen. Men hör naturligtvis vad de sjunger och att de predikar.
Jag läser om asagudar och kristendomens våldsamma införande och som bakgrundsmusik har jag denna musik.

En märklig upplevelse med tanke på min bok.

I parken finns en asfalterad gångväg. Där de har målat övergångsställen mellan de olika parkytorna. De har gjort egna skyltar, med undertexten Haparanda. (kan vara svårt att läsa).

Kengis Haparanda 035.JPG

Kengis Haparanda 050.JPG Kengis Haparanda 051.JPG

Efter mellan tre och fyra timmar i solen går jag hem igen. Hade ju hoppat över em - melliset, som jag brukar ta vid 15 - tiden.

Ville inte lämna stolen i parken för att gå och hämta frukt. Man skall ju tro gott om folk men tjyvar kan finnas även här.

Blir hemma i kväll. Ser på tv. Äter en sen fiskmiddag.

När det är tid för tandborstningen lämnar jag kaptensstolen och går i korridoren genom pentryt. Nu ser jag att det blinkar från kylskåpsdisplayen. Funderar ett tag på om jag skall vänta med bytet till morgonen, för klockan är redan efter midnatt. Men tänker att just nu regnar det inte och om sex timmar så vet jag inte hur vädret är. Beslutar att fixa bytet nu. Skall ju inte ta så himla lång tid.

Ja, då är det bara att gå ut till garaget och ta ut en fylld P 11:a. Den står en bit in - så först tar jag ut vertygsväskan av plåt och en järngryta innan jag lossar på det kraftiga spännbandet.

Lägger mig på knä vid gasskåpet och lossar slangen. Byter flaskan. Det är trångt och lite "bökigt". Går in och kollar på kylens display. Först stänger jag av den, för att starta upp anläggningen igen. Men den blinkar fortfarande. Ut igen till skåpet för att trycka in slangbrottsventilen och den andra lilla gröna knappen under duokopplingen ( vet ej vad den kallas). In igen till kylen. Stänger av och sätter på. Samma visa. Vad i hel.....te!!!!!

Skall jag gå och lägga mig? Kylan är nog ganska ok om fem - sex timmar. Dörren kommer ju att vara stängt hela natten. Jag är inte en person som brukar äta något mitt i natten. Värmepaketet brukar inte starta upp nu. För solen har värmt upp HB:n och inne brukar det vara skönt varmt när jag lägger mig. På morgonen brukar det vara ca 18 grader. Så gasen behövs inte för värmens skull.

Men frågan är om jag kan sova ordentligt med detta problem. Nej, det är nog bäst att försöka igen.

Kommer på att med mitt nya kylskåp så räcker det inte med att bara stänga av med huvudknappen, som det var på originalskåpet. Utan nu måste jag bekräfta påsättningen med ytterligare en tryckning på en annan knapp.
Äntligen! Nu fungerar det och jag slipper att oroa mig under natten.

Går ut igen och plockar in sakerna i garaget och stänger och låser alla dörrar och luckor.

Körde ej idag.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 38 måndag 20 / 7

Efter en lugn frukost skriver jag om gårdagens och nattens händelser.

Lämnar gatan för att tanka vatten och diesel. Har tidigare sett att det finns några olika mackar att välja på. Shell skrev jag om i lördags, de hade ingen kran till vattenutkastaren, så dit åker jag ej. Preem som vi har avtal med hade över huvud taget inget servicehus. OKQ8 blir sista försöket. De hade en en utkastare med kran och passande gänga. Så här kan jag tanka vatten, därefter tankar jag diesel trots att pumppriset är högre än de andra två mackarna. Vi har rabatt även här. Men på kvittona har jag läst 2 öre i Jokkmokk och 12 öre i Kiruna och Haparanda. Skall bli intressant att läsa på fakturan, vilken rabatt som då har getts mig.

Åker in till ICA Maxi för att handla livsmedel. Nu kommer jag att kunna vara i naturen i många dagar, eftersom jag har mat, vatten och diesel. Det är ju vad jag behöver samt solel förstås.

Färden går vidare. Ställer in gps:en på Timmerleden i Piteå. OKQ8 där finns med på appen myLPG.eu. Det är första gången som jag har tankat lpg på en bensinstation i Sverige.

Nästa inloggning på gps:en blir Bredsel, för strax väster ut finns Storforsen, som jag har fått tips om tidigare i denna tråd. TACK för det!

Svänger in på Storforsens hotell och camping, denna bild är tagen just efter att jag har lämnat vägen.

Storforsen nv Älsbyn 001.JPG Storforsen nv Älsbyn 003.JPG

Kör fram till receptionen. Frågar om det är en ställplats eller camping?

Det är en camping som kostar 385 kr med el, tror att det var 30 kr billigare utan el. Incheckning efter 15 och ut före 12. Jag kom till fram sen em och skall jag ut före 12 tycker jag att det blir få timmar för det priset.

Kör bakom hotellet ner till forsen.

Storforsen nv Älsbyn 005.JPG Storforsen nv Älsbyn 007.JPG Storforsen nv Älsbyn 008.JPG

Lämnar Hotellområdet. Tänker att jag kör in till Bredsel för att sova.
När jag kommer ut på vägen igen ser jag skylten om Naturreservatet en bit bort. Kör in till Naturreservatet och hittar flera bra och långa ! målade rutor. Visserligen för husvagnar och bussar. Men skylten är väl gammal och de har nog inte tänkt på att det finns moderna skyltar med en bild på en HB. Parkerar framför förbudsskylten om camping. Det blir bra, för då skall jag inte glömma att fälla in trappsteget efter användning och inte använda sidofönstren eller markisen. (den har jag inte fällt ut någon gång hittills under resan, jag vill inte sitta i skuggan).

Storforsen nv Älsbyn 010.JPG Storforsen nv Älsbyn 028.JPG Storforsen nv Älsbyn 029.JPG

Det är sen em och uppehållsväder. Tänker att det är bra att med detsamma ta med kameran och promenera fram till forsen.

Storforsen nv Älsbyn 012.JPG Storforsen nv Älsbyn 018.JPG Storforsen nv Älsbyn 019.JPG

Storforsen nv Älsbyn 021.JPG Storforsen nv Älsbyn 025.JPG

Bilderna nerifrån Hotellet visar en liten del av den fem km långa forsen. Nästa bild visar hotellets baksida uppifrån forsen. Huset är suddigt men ni kanske ser det ändå.

Storforsen nv Älsbyn 027.JPG

Under kvällen var vi sex HB och en husvagn här. Hoppas att de är kvar i morgon.

Körde 26,8 mil

Ps Är det någon som vet var jag kan plocka Hjortron, här i närheten eller i Norrland över huvud taget? Tack på förhand i så fall!
 
Senast ändrad:

plastpelle

HBK Medlem
Inlägg
3.706
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
948
Medlemskap
2024
Dag 38 måndag 20 / 7

Efter en lugn frukost skriver jag om gårdagens och nattens händelser.

Lämnar gatan för att tanka vatten och diesel. Har tidigare sett att det finns några olika mackar att välja på. Shell skrev jag om i lördags, de hade ingen kran till vattenutkastaren, så dit åker jag ej. Preem som vi har avtal med hade över huvud taget inget servicehus. OKQ8 blir sista försöket. De hade en en utkastare med kran och passande gänga. Så här kan jag tanka vatten, därefter tankar jag diesel trots att pumppriset är högre än de andra två mackarna. Vi har rabatt även här. Men på kvittona har jag läst 2 öre i Jokkmokk och 12 öre i Kiruna och Haparanda. Skall bli intressant att läsa på fakturan, vilken rabatt som då har getts mig.

Åker in till ICA Maxi för att handla livsmedel. Nu kommer jag att kunna vara i naturen i många dagar, eftersom jag har mat, vatten och diesel. Det är ju vad jag behöver samt solel förstås.

Färden går vidare. Ställer in gps:en på Timmerleden i Piteå. OKQ8 där finns med på appen myLPG.eu. Det är första gången som jag har tankat lpg på en bensinstation i Sverige.

Nästa inloggning på gps:en blir Bredsel, för strax väster ut finns Storforsen, som jag har fått tips om tidigare i denna tråd. TACK för det!

Svänger in på Storforsens hotell och camping, denna bild är tagen just efter att jag har lämnat vägen.

Visa bilaga 196514 Visa bilaga 196515

Kör fram till receptionen. Frågar om det är en ställplats eller camping?

Det är en camping som kostar 385 kr med el, tror att det var 30 kr billigare utan el. Incheckning efter 15 och ut före 12. Jag kom till fram sen em och skall jag ut före 12 tycker jag att det blir få timmar för det priset.

Kör bakom hotellet ner till forsen.

Visa bilaga 196518 Visa bilaga 196519 Visa bilaga 196520

Lämnar Hotellområdet. Tänker att jag kör in till Bredsel för att sova.
När jag kommer ut på vägen igen ser jag skylten om Naturreservatet en bit bort. Kör in till Naturreservatet och hittar flera bra och långa ! målade rutor. Visserligen för husvagnar och bussar. Men skylten är väl gammal och de har nog inte tänkt på att det finns moderna skyltar med en bild på en HB. Parkerar framför förbudsskylten om camping. Det blir bra, för då skall jag inte glömma att fälla in trappsteget efter användning och inte använda sidofönstren eller markisen. (den har jag inte fällt ut någon gång hittills under resan, jag vill inte sitta i skuggan).

Visa bilaga 196521 Visa bilaga 196523 Visa bilaga 196524

Det är sen em och uppehållsväder. Tänker att det är bra att med detsamma ta med kameran och promenera fram till forsen.

Visa bilaga 196522 Visa bilaga 196525 Visa bilaga 196526

Visa bilaga 196527 Visa bilaga 196528

Bilderna nerifrån Hotellet visar en liten del av den fem km långa forsen. Nästa bild visar hotellets baksida uppifrån forsen. Huset är suddigt men ni kanske ser det ändå.

Visa bilaga 196529

Under kvällen var vi sex HB och en husvagn här. Hoppas att de är kvar i morgon.

Körde 26,8 mil

Ps Är det någon som vet var jag kan plocka Hjortron, här i närheten eller i Norrland över huvud taget? Tack på förhand i så fall!
Hjortron finns på närmaste myr
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Lite el - statistik, för den som är intresserad. Det blir många siffror.

Jag körde långt igår. Så mitt litium EZA batteri på 130 Ah är fulladdat när jag stannar för kvällen. För att fricampa. Displayen viss 99 %.

Jag lagar pasta på stora plattan, då visar displayen en förbrukning på 153 Ah, för sås på lilla plattan 84 Ah. Kan inte använda båda plattorna samtidigt.

På kvällen ca fyra timmar TV. Vattenpumpen tar lite el. Kylskåpet är enda förbrukningen på natten ( vad jag känner till) Idag på morgonen visar displayen på att jag har kvar 63 % av batteriets kapacitet.

Efter kokningen av frukostäggen är det kvar 51%, Efter att ha laddat tandborsten och laptopen 48 % och efter att ha kokat vatten till en kopp the 42 %.

När jag kör varje dag så räcker batteriet till. Men står bilen stilla en dag så måste jag laga mat med gas. För övrigt så har jag hittills ej köpt extern el. En P 11 har denna resa räckt i 13 dygn. I Spanien har den räckt i 12 dygn, men då hade jag ej någon elplatta utan lagade all mat med gas. Så det går inte att jämföra. Men ger en liten fingervisning.

Jag upplever inga problem med att fricampa.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 39 tisdag 21 / 7

På fm går jag fram till forsen igen. Mulet uppehållsväder. Nu går jag bredvid forsen på ett parti med mycket berg, här finns många iordninggjorda grillplatser och en utomhusscen.

Storforsen 2 008.JPG Storforsen 2 007.JPG Storforsen 2 004.JPG

En djup ravin med nästan lodräta väggar. Hittar en "jättegryta", fast den var inte så stor, men rund i kanterna.

Storforsen 2 015.JPG Storforsen 2 016.JPG Storforsen 2 020.JPG

Många vackra små forsar finns utanför huvudfåran.

Storforsen 2 018.JPG Storforsen 2 019.JPG

Efter ett par timmars promenad går jag hem för att laga lunch. Känner några regnstänk innan jag kommer fram. Regnet tilltar under tiden som jag äter. Det vräker ner och smattrar på taket så hårt att det är svårt att höra vad de säger på ekonyheternas 12,30 sändning.
Det regnar hela em.

Vid 17 tiden slutar det att regna och jag passar på att ta en ny promenad. Denna gång blir det en naturstig bredvid och uppför älven.

Storforsen 2 025.JPG Storforsen 2 034.JPG

Den högra bilden visar hur "flottarna" har byggt en barriär för att timrett lättare skall forsa fram och inte fastna i strandkanten till stora "bröten".

Ingen bilkörning idag men 6397 steg igår blev det 6 883. söndagen satt jag mest i solen så då blev det endast 1 163 men i lördags 9 271.

Under denna resa blir det inte lika många steg som jag gick under den frivilliga karantänen i Tyresta Nationalpark under april och maj.
 

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Dag 39 tisdag 21 / 7

På fm går jag fram till forsen igen. Mulet uppehållsväder. Nu går jag bredvid forsen på ett parti med mycket berg, här finns många iordninggjorda grillplatser och en utomhusscen.

Visa bilaga 196564 Visa bilaga 196565 Visa bilaga 196566

En djup ravin med nästan lodräta väggar. Hittar en "jättegryta", fast den var inte så stor, men rund i kanterna.

Visa bilaga 196567 Visa bilaga 196569 Visa bilaga 196568

Många vackra små forsar finns utanför huvudfåran.

Visa bilaga 196571 Visa bilaga 196572

Efter ett par timmars promenad går jag hem för att laga lunch. Känner några regnstänk innan jag kommer fram. Regnet tilltar under tiden som jag äter. Det vräker ner och smattrar på taket så hårt att det är svårt att höra vad de säger på ekonyheternas 12,30 sändning.
Det regnar hela em.

Vid 17 tiden slutar det att regna och jag passar på att ta en ny promenad. Denna gång blir det en naturstig bredvid och uppför älven.

Visa bilaga 196574 Visa bilaga 196573

Den högra bilden visar hur "flottarna" har byggt en barriär för att timrett lättare skall forsa fram och inte fastna i strandkanten till stora "bröten".

Ingen bilkörning idag men 6397 steg igår blev det 6 883. söndagen satt jag mest i solen så då blev det endast 1 163 men i lördags 9 271.

Under denna resa blir det inte lika många steg som jag gick under den frivilliga karantänen i Tyresta Nationalpark under april och maj.
Tack Gösta, det är en höjdare att läsa dina betraktelser, tack?
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 40 onsdag.

Har igår googlat på myrmarker i Bredsel.

Hittar ett område i närheten. Kör in på en smal grusväg. Kör länge på denna smala väg. Stannar och går in i skogen där jag trodde att det skulle vara en myrmark enligt kartan på telefonen. Men den markeringen betydde tydligen sumpmark istället. När jag gick på mossan sjönk foten mellan 15 och 20 cm.

Gick tillbaka till bilen och körde vidare någon mil. Men tyvärr ingen myrmark vad jag hittade.

Vid lunchtid ringer en gammal klasskamrat. Vi har inte träffats på ca 40 år. Det blir ett långt och trevligt samtal.

Vänder och kör tillbaka, ut på 94 igen.

Ser vid ett tillfälle ett öppet område. Stannar på en p - plats och promenerar dit. Men ytterligare ett nej.

Kör vidare och ut på E 4:an stannar på rastplatsen Järve.
Som vanligt blir det TV på kvällen.

Körde 14,2 mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 41 torsdag

Det blev ingen tv igår kväll för jag hade ingen mottagning. Men Rapport på SVT play blev det. Samt att jag läste några kapitel i boken.

Idag på morgonen läser jag ut boken om hur Mälardalen kristnades, med hjälp av svärd och pilbåge med glödande spets.

Boken Tempelbranden kan varmt rekommenderas som en historieroman med stark historisk prägel.

I efter texterna redovisar författaren 13 historiska källor.

Författaren Catharina Ingelman-Sundberg skriver "Under vikingatiden kunde kvinnor skilja sig och få oäkta barn utan att stötas ut från bygden. Men i Västgötalagen står att "hustruns plikt att vara trogen var obegränsad, träffades hon på bar gärning med en älskare kunde hon dödas""

Kvinnor ställning i samhället försvagades alltså i.o.m. att kristendomen infördes.

På fm kör jag till Norsträsk Camping som är en Caravan Clubb camping i Västerbotten.

Norsträsk camp 002.JPG

Kommer fram kl 12.00. Mannen i receptionen säger "du kanske vill spola av bilen". Det är nämligen grusväg sista milen. Så den är mycket sandig / dammig. Han följer med mig till biltvättarstället och sätter igång vattnet.

Det var en fin service.

Efter att ha parkerat och satt in el kabeln lagar jag lunch.

Kl 14 lägger jag in kläder i tvättmaskinen, 60 grader tar 2 tim 50 min. Det är sen samma tid för torktumlaren. Det blev ytterligare en 60 graders.

Så allt skall vara tort kl 22.30. Full arbetsdag alltså!

Av någon outgrundlig anledning får jag in CNN och BBC på TV:n men inga svenska kanaler. BBC intervjuvade en svensk tonnårstjej, som hade startat upp en info - organisation för att översätta, till 24 olika språk, och sprida info från folkhälsomyndigheten. Kändes bra att BBC ville lyfta fram en tonåring.

Det har regnat sen igår kväll. Så det har inte blivit så många foton idag. Här är det dålig internetmottagning. För det tog lång tid att ladda upp en bild.

Förmodligen blir jag här hela dagen imorgon.

Körde 17,7 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 42 fredag.

Vaknar till lätt regn. Som upphör på morgonen.

Kollar på vädertjänsten. En säger stt det skall regn en annan att det skall vara uppehåll hela dagen.

Bestämmer mig för att tvätta skjortor.
Bokar basrun till kl 19. Två personer får bazta samtidigt.

Mitt på dagen hör jag mig för om det finns hjortonmarker i närheten. Får två ställen utpekade inom gångavstånd. Skall gå dit när tvätten är torr.

Det blev sju dl på en timme.

Går tyvärr inta att ladda upp en bild idag.

På kvällen bastar jag ensam. Vilket var skönt.

När jag går hem hör jag att mitt namn ropas bakom mig. Det är två kvinnor som vill något.

Spännande!
Inte så ofta spm något sånt händer.

De ger mig en liten hink med hjortron.

Vilka trevlica människor det finns!!!

Körde ej idag.
 

Bilagor

  • 20200724_170056.jpg
    20200724_170056.jpg
    637,9 KB · Visningar: 28

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 43 lördag

Återigen en morgon med regn. Hade tänkt att gå ut kl sju för att plocka hjortron, innan andra hinner att ta de få som finns. Men avvaktar för att se om regnet upphör.

Vid 9 duggar det - så då ger jag mig iväg. Ser en del hjortron, men det är glest. Gick till andra sidan vägen idag. Mot ett stort kärr.
Ibland får jag ett hjortron och sen gå några meter ibland kan jag få fyra st och sen gå några meter. Så det tar tid.

En gång går jag ner vänsterfoten djupt ner i marken. Ända upp till knät, d.v.s. en bit ovanför stövelskaftet. Några dl kommer in till strumpan. Jag satt ordentligt fast. Hade svårt att få upp foten. Men lyckades efter några minuters slit. Klafs, klafs, klavs hördes det när jag gick vidare. Fortsatte ytterligare en timme med vattnet i stöveln. Tänkte att det blir kanske svårt att tömma den och få ner den blöta foten igen. Så det fick vara.

Är ute ca två timmar och fick ihop 400 gram, = 6,5 dl. Eftersom det hade regnat på natten och morgonen så blev vikten högre än igår.

Efter lunch gör jag mig i ordning för att lämna campingen.

På em blev det lite sol uppblandat med molnigt och duggregn.

Såg två tranor på en äng.

Åker mot Umeå och vidare på väg 92. Stannar för natten på en rastplats i Bjurholm.

Körde 14,3 mil
 
Toppen