Jens N
HBK Medlem
Såg en äldre husbil idag som står på parkeringen innan cementfabriken.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Jag brukar stå där och invänta tid för mitt jobbärende i gallerian. Aldrig lagt märke till någon husbil där, men ska hålla utkik. Om jag ser Dig kan vi säga hej på avstånd, jag får tuta så Du kommer ut
Nästa besök där blir först 3/1....
Dag 199 måndag.
Idag duggregnar det hela dagen. Så jag är inne i huset och isolerar ett sovrum. Det blir helt färdigt på em. Så nu är alla rum klara.
Körde inget idag.
Dag 200 tisdag.
På fm börjar jag att isolera toa-rummet. Blir nästan klar till lunch.
Idag kommer det endast några få regnstänk, så jag tar fram motorsågen. Sågar upp några grova grenar, som jag tidigare har burit fram.
Därefter fäller jag några smala och höga lövträd i närheten av där jag brukar backa in. Till stor del för att få in mera solljus på dagarna och naturligtvis även för att få ved till nästa års eldande i köks - och - öppna spisen. Veden skall helst torkas i ett år innan man eldar.
För några år sedan i Tyresö, när jag hade en villa där, så vägde jag ett hugget vedträ. Det minskade i vikt från ca 1500 till 1000 på ett år, när det låg under tak. Efter två år var vikten nere i ca 750 gram.
När jag går tillbaka mot de nedfällda träden, efter att ha dragit iväg med ett träd och motorsågen så ser jag att en man kommer emot mig på tomten. Ett besök, det är trevligt.
Han presenterar sig som Gurra från husbilsklubben. Vi står på behörigt avstånd och pratar en god stund, om resor och renoveringen mm.
Tack Gurra för att du lyckades att lokalisera mig. Du sa att mina foton hade varit till stor hjälp för det och att jag hade nämnt orten Gammalkil.
Tack för ett trevligt samtal. Jätteroligt att du kom förbi.
Efter att vi har skilts åt fortsätter jag att dra iväg träden och sen såga upp de i lämpliga längder. Slänger in veden under en stor gran, för att senare trava upp de.
Sen em går jag återigen in i huset för att isolera färdigt i toa-delen, som då blir helt klar. Nu är det bara en bit av köket kvar som skall ha 7 cm isolering. Tamburen och mellanväggarna skall ha en tunnare isolering på ca 4-5 cm. Det får bli ett jobb nästa år. För först skall vindavvisningsskivor upp vid takfoten.
I köket skall vi först ta den diskbänken innan vi isolerar.
Det har varit svårt att skruva den de ca åtta cm stora muttrarna vid vattenlåset, av metall som troligen är av gjutjärn. Innan jag åkte till Stockholm före jul så sprejade jag ett lösningsmedel på muttrarna för att det skulle få verka under tiden som jag var i Stockholm. Vilket det hade gjort. För jag orkade lossa på den högra. Men inte den vänstra muttern. Så den fick sig en ny omgång. Hoppas att jag orkar att lossa den imorgon.
Att sätta upp dessa skivor, av frigolit vid takfoten har sina besvärliga sidor. För det är inte mycket utrymma att jobba vid. Jag hoppas att det skall kunna klaras av till mitten av januari. Sedan skall en lastbil komma och blåsa in lösull på vinden efter att vi har satt upp fuktspärr och inner tak.
Om allt går bra så hoppas jag att det skall vara färdigt med all isolering innan påsk.
Den som lever - får se.
I morgon em åker jag till Lottie, för att fira in det nya året. Blir kvar där hela helgen.
Körde inget idag .
Dag 199 måndag.
Idag duggregnar det hela dagen. Så jag är inne i huset och isolerar ett sovrum. Det blir helt färdigt på em. Så nu är alla rum klara.
Körde inget idag.
Dag 200 tisdag.
På fm börjar jag att isolera toa-rummet. Blir nästan klar till lunch.
Idag kommer det endast några få regnstänk, så jag tar fram motorsågen. Sågar upp några grova grenar, som jag tidigare har burit fram.
Därefter fäller jag några smala och höga lövträd i närheten av där jag brukar backa in. Till stor del för att få in mera solljus på dagarna och naturligtvis även för att få ved till nästa års eldande i köks - och - öppna spisen. Veden skall helst torkas i ett år innan man eldar.
För några år sedan i Tyresö, när jag hade en villa där, så vägde jag ett hugget vedträ. Det minskade i vikt från ca 1500 till 1000 på ett år, när det låg under tak. Efter två år var vikten nere i ca 750 gram.
När jag går tillbaka mot de nedfällda träden, efter att ha dragit iväg med ett träd och motorsågen så ser jag att en man kommer emot mig på tomten. Ett besök, det är trevligt.
Han presenterar sig som Gurra från husbilsklubben. Vi står på behörigt avstånd och pratar en god stund, om resor och renoveringen mm.
Tack Gurra för att du lyckades att lokalisera mig. Du sa att mina foton hade varit till stor hjälp för det och att jag hade nämnt orten Gammalkil.
Tack för ett trevligt samtal. Jätteroligt att du kom förbi.
Efter att vi har skiljts åt fortsätter jag att dra iväg träden och sen såga upp de i lämpliga längder. Slänger in veden under en stor gran, för att senare trava upp de.
Sen em går jag återigen in i huset för att isolera färdigt i toa-delen, som då blir helt klar. Nu är det bara en bit av köket kvar som skall ha 7 cm isolering. Tamburen och mellanväggarna skall ha en tunnare isolering på ca 4-5 cm. Det får bli ett jobb nästa år. För först skall vindavvisningsskivor upp vid takfoten.
I köket skall vi först ta den diskbänken innan vi isolerar.
Det har varit svårt att skruva den de ca åtta cm stora muttrarna vid vattenlåset, av metall som troligen är av gjutjärn. Innan jag åkte till Stockholm före jul så sprejade jag ett lösningsmedel på muttrarna för att det skulle få verka under tiden som jag var i Stockholm. Vilket det hade gjort. För jag orkade lossa på den högra. Men inte den vänstra muttern. Så den fick sig en ny omgång. Hoppas att jag orkar att lossa den imorgon.
Att sätta upp dessa skivor, av frigolit vid takfoten har sina besvärliga sidor. För det är inte mycket utrymma att jobba vid. Jag hoppas att det skall kunna klaras av till mitten av januari. Sedan skall en lastbil komma och blåsa in lösull på vinden efter att vi har satt upp fuktspärr och inner tak.
Om allt går bra så hoppas jag att det skall vara färdigt med all isolering innan påsk.
Den som lever - får se.
I morgon em åker jag till Lottie, för att fira in det nya året. Blir kvar där hela helgen.
Körde inget idag .
Tack själv Gösta det var mycket trevlig att prata med dig. Ganska otroligt att jag hittade dig i skogen, hoppas vi träffas fler gånger.
Grattis i efterskottDag 201 onsdag
På fm jobbar jag inne i huset.
Efter lunch tar jag fram en spade och skyfflar undan lite lera på tomtens "väg". Först framför HB:n och efter att jag har kört fram till vägen även bakom HB:n. Lägger nu en hel del granris över jorden, som jag kör på. Hoppas att jag nästa gång kan backa längre in på tomten.
Någonstans på E 4:an, vid Nyköping, kör jag ikapp en likadan Adria som jag har. Ser att det är en treaxlig och nästan samma registreringsnummer. De tre bokstäverna och första siffran var exakt samma som jag har. Lite udda kan jag tycka. Under de sista två åren så har jag nu sett ca åtta exakt likadan HB som min. Första såg jag på en parkering i Spanien, övriga i Sverige.
Parkerar i Liljeholmen vid 17 - tiden och går in till Lottie.
Det blev en trevlig kväll, med mycket prat och tv - tittande.
Vi hade tidigare bestämt att fira min födelsedag, imorgon, ute i parken. Men eftersom det regnar och utsikterna för imorgon är blöta så föreslog Lottie att vi skall flytta firandet till min son i Täby istället. Så jag ringer honom och frågar om det går bra. Han svarar att det är helt ok.
Körde 21,9 mil.
Dag 202 torsdag 31 / 12.
Efter grötfrukosten så börjar jag att koka vaniljkräm till tårtan. Lägger sylt på nedersta / första tårtbottnen. Sen vispar maskinen 2,5 dl Soyacuisin, hette det förut. Numera har namnet ändrats till alpro whipping. Den har 23 % -s fetthalt. Blir inte lika hård vispad som ko-grädde, eftersom den i regel har 40 % -s fetthalt.
Andra tårtbottnen får först vaniljkräm och sen grädde. Tredje får grädde och clementinklyftor.
Jag får följande mms - uppvaktning från min barnbarn, som bor i Ramnäs.
Trodde att jag skulle kunna ladda ner- men tji fick jag.
Efter lunch kommer min bror och grattar. Vi träffas utomhus och samtalar en stund. Tack brorsan för att du kom.
Sen kör jag till Täby och blir uppvaktat av två av min söner, som bor där. Det blir en trevlig stund inomhus med kaffe och tårta.
Därefter går färden återigen till Lottie.
Vid midnatt tittar vi på fyrverkerier från Lotties vardagsrummsfönster.
Visa bilaga 204253
Körde 4,8 mil.
Hej Gösta, och god fortsättning!
Även jag och Ewa har varit och kikat på graffitin i Snösätra. Det är fantastiskt vad vissa är skickliga målare!
Synd att det inte finns fler ställen där de kan hålla till.
Vad du kämpar med huset. Hatten av för dig
Ha de gott!
//Jocke
Titta gärna på länken för vintertäcke till din husbil.Dag 208 onsdag 6 / 1
Förra året så körde jag in i Marocko detta datum. Skulle göra det även i år hade jag tänkt. Men ett virus kom emellan.
Hoppas att det blir möjligt nästa år.
Röd dag i almanackan, mitt i veckan. Men vad gör det. Jag får i alla fall jobba, så mycket som jag har lust med.
Här finns inga vilodagar. Det blir som vanligt lite arbete inne i huset och ved-arbete utomhus.
Sätter upp vindavvisningsskivor i toa-rummet och ett sovrum. Blir klar med det under em.
Visa bilaga 204375
I lördags glömde jag att skriva att Lottie och jag åkte till Snösätra efter besöket i Farsta. Där finns det lagligt målad / sprayad Graffiti.
Om ni googlar på "snösätra graffiti wall of fame" Visa bilaga 204374så får ni se många fina verk. Jag visar några bilder här.
Visa bilaga 204376
Körde inget.
Dag 209 torsdag.
Började dagen med att googla på vintertäcke till vindrutan. Men hittade inga som passar till min Adria. Mailade tre olika företag. Fick omedebart ett svar. Det finns inga att sätta på utsidan av vindrutan. Däremot ett Thermotäcke för inomhusmontering. Kostar dock 12 495:-. Vilket jag tycker är för mycket.
Jag skall ju egentligen inte vara i Sverige på den kalla årstiden, har jag planerat. Så jag anser inte att jag behöver ett täcke. Viserligen så blir uppvärmningen billigare - men jag får många liter lpg för 12 000:-
Idag blev det altanrummets tur att få upp vindavvisningsskivor. Blev klar med det till lunch. Så nu är den delen av renoveringen avslutad.
Visa bilaga 204373
Efter lunch hämtar jag en snöskyffel och tar bort snövallen som plogbilen fixade till vid femtiden i morse. Det hade nog kommit ca fem cm i natt. Blev förvånad att det blev plogat så tidigt på denna lilla väg.
Visa bilaga 204372
Travar ved på em innan jag återigen går in i huset. Nu skall en massa spik tas den ifrån takstolarna. Det finns på var tionde cm. Takstolarna är drygt sex meter långa så 60 spikar gånger 24 takstolar blir 1 440 spikar. Några följde med innertakets skivor i höstas. Men nu återstår drygt 1 000 att ta den plus förmodligen lika många till på väggarna.
Takhöjden är låg så jag kan stå på golvet och dra ut spikarna. Men det är ändå jobbigt att arbeta ovanför axlarna. Så när jag vilar ifrån takdelen så tar jag bort några spikar i mag - och brösthöjd. Om jag inte sitter framför brasan och värmer händerna. För nu är det i regel minusgrader på morgonen, även inne.
Jobbar till kl 15. Går hem och äter lite frukt sen skriver jag här.
Körde inget
Här är ett passande täcke,visserligen inte så tjockt, men ingen kondens lätt att packa ihop.Dag 208 onsdag 6 / 1
Förra året så körde jag in i Marocko detta datum. Skulle göra det även i år hade jag tänkt. Men ett virus kom emellan.
Hoppas att det blir möjligt nästa år.
Röd dag i almanackan, mitt i veckan. Men vad gör det. Jag får i alla fall jobba, så mycket som jag har lust med.
Här finns inga vilodagar. Det blir som vanligt lite arbete inne i huset och ved-arbete utomhus.
Sätter upp vindavvisningsskivor i toa-rummet och ett sovrum. Blir klar med det under em.
Visa bilaga 204375
I lördags glömde jag att skriva att Lottie och jag åkte till Snösätra efter besöket i Farsta. Där finns det lagligt målad / sprayad Graffiti.
Om ni googlar på "snösätra graffiti wall of fame" Visa bilaga 204374så får ni se många fina verk. Jag visar några bilder här.
Visa bilaga 204376
Körde inget.
Dag 209 torsdag.
Började dagen med att googla på vintertäcke till vindrutan. Men hittade inga som passar till min Adria. Mailade tre olika företag. Fick omedebart ett svar. Det finns inga att sätta på utsidan av vindrutan. Däremot ett Thermotäcke för inomhusmontering. Kostar dock 12 495:-. Vilket jag tycker är för mycket.
Jag skall ju egentligen inte vara i Sverige på den kalla årstiden, har jag planerat. Så jag anser inte att jag behöver ett täcke. Viserligen så blir uppvärmningen billigare - men jag får många liter lpg för 12 000:-
Idag blev det altanrummets tur att få upp vindavvisningsskivor. Blev klar med det till lunch. Så nu är den delen av renoveringen avslutad.
Visa bilaga 204373
Efter lunch hämtar jag en snöskyffel och tar bort snövallen som plogbilen fixade till vid femtiden i morse. Det hade nog kommit ca fem cm i natt. Blev förvånad att det blev plogat så tidigt på denna lilla väg.
Visa bilaga 204372
Travar ved på em innan jag återigen går in i huset. Nu skall en massa spik tas den ifrån takstolarna. Det finns på var tionde cm. Takstolarna är drygt sex meter långa så 60 spikar gånger 24 takstolar blir 1 440 spikar. Några följde med innertakets skivor i höstas. Men nu återstår drygt 1 000 att ta den plus förmodligen lika många till på väggarna.
Takhöjden är låg så jag kan stå på golvet och dra ut spikarna. Men det är ändå jobbigt att arbeta ovanför axlarna. Så när jag vilar ifrån takdelen så tar jag bort några spikar i mag - och brösthöjd. Om jag inte sitter framför brasan och värmer händerna. För nu är det i regel minusgrader på morgonen, även inne.
Jobbar till kl 15. Går hem och äter lite frukt sen skriver jag här.
Körde inget