Dag 218 lördag.
Jonas är inte lika morgonpigg som jag. Så jag stänger toadörren vid köket, den har två möjligheter för stängning, så att den privata avdelningen blir avskild ifrån pentryt och vardagsrummet.
Äter därför mina två frukostägg och dricker juice ensam. Läser ut min bok om och av Per Anders Fogelström. Läger lite patiens.
Kl 07 öppnar jag dörren och plockar in den torra disken till sina platser i skåpen. Är medveten om att det skramlar lite. Men det är för att Jonas skall få lite ljud omkring sig. Jag tycker att det är dax nu att vakna. Han är ju van att på vardagarna vakna före kl 06 för att kunna vara på jobbet senast kl 07. Efter en halvtimme kommer han upp.
Jag har dukat upp frukost till honom och fm - fika till mig.
Vi äter i lugn och ro. Börjar att jobba någon gång mellan 8,30 och kl 09. Jonas gick in i stugan först för att tända en eld i den öppna spisen, under tiden som jag dukar av och byter kläder.
Igår kväll lät vi de små elektriska "värmeelementen" / fläktarna var igång under hela natten, för att det åtminstone skulle vara någon enstaka plusgrad.
Nu är målsättningen att vi skall orka få upp fuktspärren. Jag hade igår mätt rullen till 1,34 meter. Mätt och märkt ut avstånden mellan takstolarna hur vi skulle sätta ut plasten. De små sovrummen är ca 2,40 m breda. Så det blir två längder. Skarven måste vara under en takstol - så det blir till att både "klyva och kapa" plasten rätt.
Trodde jag.
Men Jonas visste att plasten är dubbelvikt i rullen. Så vi behövde bara kapa 25 - meters-rullen. Vi fick, efter att ha häftat upp plasten, skära bort överskottet. Detta gjorde att det blev enklare att göra jobbet i sovrummen. Eftersom det är jobbigt att arbeta över axelhöjd så tog vi någon minuts paus efter varje tredjedels fasthäftande.
Vi hann med halva huset innan lunch vid 12 - tiden. Vi unnade oss två timmars rast.
Sen in till plasten igen. Hoppade över em - fikat. Blev klara med hela jobbet kl 17. En rulle räckte till själva stugan, som har en vind. Blev några smala remsor över som jag skall använda till den lilla tamburen, som ej har någon vind.
Lägger in en bild från telefonen. Vet ej om det går att se den blåa plasten.
Nu kändes det verkligen skönt att jobbet gick så bra, att vi verkligen orkade med hela stugan. Det blev många timmar med jobb ovanför axelhöjd.
Körde inget.
Dag 219 söndag.
Idag tar vi det lite lugnare på morgonen.
Börjar jobba vid 9,30 - tiden.
Vi hjälps åt att sätta upp en skiva i ett hörn i vardagsrummet, ca åtta mm ifrån väggarna. Som det stod i instruktionen. När vi tar fram skiva nr två och provar den, så kommer den mycket närmare väggen ? Jag säger åt Jonas att ta fram den tredje skivan, under tiden som jag håller upp skiva nr två, den går in i väggen.
Jag vet sedan lång tid tillbaka att i gamla hus finns inga 90 graders vinklar, i hörnen. Så jag är inte förvånad. Det blir till att skruva ur alla skruvar i den första skivan. Eftersom det senare skall upp en plyfa - och en gipsskiva på vardera 13 mm, så kommer det att finnas en möjlighet att lägga takskivorna med större avstånd ifrån väggen.
Här är bilden på första skivan.
Så nu skruvar vi upp skiva nr ett på ca 22 mm avstånd. För att tredje skivan skall kunna få några mm till väggen. Det blev även en fjärde skiva på längden i vardagsrummet. Varv nr två börjar vi med att kapa en skiva, inte till hälften, utan i förhållande till en av takstolarna. För att kunna fästa den på kortsidan. Vi tycker att det blir snyggare om skivorna "går omlott". Istället för om skarvarna går i rät linje.
Jaha, det här verkar vara svårare än jag hade föreställt mig. Jag som trodde att man skulle kunna klara jobbet ensam!!!!!!!!!
När vi nu har skruvat upp två "varv" så beslutar vi att göra likadant i alla rum, innan vardagsrummet blir färdigt. Tanken är då att vi hjälps åt med två "varv", för att sedan kunna jobba ensamma i var sitt rum. När vi har gjort det så är det lunchrast.
Efter lunch fortsätter Jonas i vardagsrummet och jag gör klart i toa-rummet.
Jag fortsätter sedan med sovrum nr ett, i förhållande till tamburen / huvudingången. Där finns en stor och tung våningssäng i trä. Den får stå kvar i rummet, för det är svårt att lyfta ur den, till ett annat rum under tiden. Det är trångt och jag behöver skjuta sängen fram och tillbaka på golvet för att kunna jobba i taket. Vid 15 - tiden är halva rummet klart. Jonas har fixat ca en tredjedel av vardagsrummet. Han fick lite jobb med en skiva, som behövde både kapas och delvis klyvas, vid skorstenen.
Nu tycker Jonas att det är tid att plocka ihop sina grejer och börja färden på ca 23 mil tillbaka till Ramnäs, som tar nästa tre timmar. Han vill inte komma hem för sent på kvällen, för imorgon är det förvärvsarbete som väntar.
Han rullar iväg kl 15,45 och jag tar em - fika. Ringer till Lottie och berättar om helgens arbete. Blir ca en timmes rast och välbehövlig vila. Sen går jag in och gör klart i sovrum nr ett. Sista "varvet" blir lite extra besvärligt. För där behöver jag klyva skivorna. Det blir även svårare att trycka in de i näst sista "varvet". För det är inte så stort utrymme mellan skivan och väggen, för fingrarna att trycka skivan med.
Jag blev klar med detta sovrum kl 18,30. Då slutar jag för idag. Går hem, lagar middag och ser på tv.
Körde inget.